Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Auto »

refo schreef:
De filter ben je dan dus zelf. Ondanks dat alles zogenaamd geavanceerder wordt zie je toch een terugtrekken van de filters. Want dat doehetzelven is enorm storend. En de info-aanbieders hebben ook steeds nieuwe technieken. Er zal toch geld verdiend moeten worden, want anders stopt het hele internet.
Nee, want 1 van de technieken is dat als er veel mensen aangeven dat iets niet deugd de desbetreffende content niet meer toegankelijk is. En de systemen worden ook steeds meer self-learning.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Inderdaad, ik zou ook niet weten waarom ik een filter nodig zou moeten hebben. Onsmakelijke en vunzige sites zoek ik niet op en ik gebruik geen vreemde trefwoorden bij zoekmachines. Er is nooit iets aan de hand.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door helma »

Marie-Henriëtte schreef:
Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Inderdaad, ik zou ook niet weten waarom ik een filter nodig zou moeten hebben. Onsmakelijke en vunzige sites zoek ik niet op en ik gebruik geen vreemde trefwoorden bij zoekmachines. Er is nooit iets aan de hand.
zelfs met filter kom ik soms nog hele onsmakelijke dingen tegen
en dan zoek ik niet op rare woorden.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door jakobmarin »

helma schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Inderdaad, ik zou ook niet weten waarom ik een filter nodig zou moeten hebben. Onsmakelijke en vunzige sites zoek ik niet op en ik gebruik geen vreemde trefwoorden bij zoekmachines. Er is nooit iets aan de hand.
zelfs met filter kom ik soms nog hele onsmakelijke dingen tegen
en dan zoek ik niet op rare woorden.
Als ik het goed zie zijn dit 3 vrouwen, die dit zeggen :) .
Kan goed kloppen, want meer mannen hebben hier problemen mee.
"Ruwe schattingen geven aan dat 50% van de christenmannen er op de een of andere manier mee worstelt. Volgens sommige onderzoeken is ongeveer 5 tot 10 % van alle christenmannen verslaafd aan seks (geweest)."

Dus zo'n filter is zeker niet overbodig!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Faramir »

Ik kom zonder filter eigenlijk zelden of nooit onsmakelijke dingen tegen. En mocht ik het dan tegenkomen dan is het in een klik ook weer weg. Ik zie het probleem dus niet zo voor volwassenen. Als ik kinderen had die achter de computer moesten voor school oid dan zou ik ze aanleren om precies hetzelfde te doen: wegklikken.

Dat lijkt me veruit het beste filter: je eigen moraal.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door memento »

helma schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Inderdaad, ik zou ook niet weten waarom ik een filter nodig zou moeten hebben. Onsmakelijke en vunzige sites zoek ik niet op en ik gebruik geen vreemde trefwoorden bij zoekmachines. Er is nooit iets aan de hand.
zelfs met filter kom ik soms nog hele onsmakelijke dingen tegen
en dan zoek ik niet op rare woorden.
Ik pleit voor media-opvoeding. Niet alleen voor kinderen, maar ook (juist!) voor ouderen. Zelf ben ik IT-er, en kom nooit ongewenste dingen tegen. Zoeken op internet is iets wat je kunt leren. Want wie goed zoekt, vindt wat hij zoekt, en niet iets anders.

Mijn stelling is, dat wie voldoende kennis en vaardigheid heeft om te internetten, en wie een gezonde dosis zelfbeheersing heeft, geen filter nodig heeft. Die zal namelijk alleen informatie zoeken die hij nodig heeft, en wie dat op een goede manier doet, komt geen vuiligheid tegen. Behalve dan, wanneer je doelloos aan het surfen ben, of wanneer je er concreet naar zoekt. Ik zeg daarmee niet dat ons hart de zonde de baas kan, maar ik stel wel dat elke levende christen, als het goed is, zoveel zelfbeheersing behoort te zitten dat hij niet bewust op zoek gaat naar het verkeerde.

Voor iemand die het zichzelf toelaat om doelloos te surfen, of iemand die niet vaardig is in het zoeken op internet, of iemand die graag dubieuze sites bezoekt, is het wél handig een filter te nemen, want de kans dat je dan verkeerde dingen tegenkomt is groot. Maar dat ligt dan meer aan HOE je internet gebruikt, dan aan het gebruik van internet zelf.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Tiberius »

Faramir schreef:Ik kom zonder filter eigenlijk zelden of nooit onsmakelijke dingen tegen. En mocht ik het dan tegenkomen dan is het in een klik ook weer weg. Ik zie het probleem dus niet zo voor volwassenen. Als ik kinderen had die achter de computer moesten voor school oid dan zou ik ze aanleren om precies hetzelfde te doen: wegklikken.
Het eerste ben ik wel met je eens (betreffende volwassenen).
Het tweede niet, zo makkelijk gaat dat niet bij tieners (zal je wel achter komen als je zelf zo ver mag zijn), en juist over hen gaat deze hele discussie.

Mobiel internet is tegenwoordig voor nog geen tientje per maand beschikbaar, dus als ze een nieuwe mobiel kopen, nemen ze dat er gelijk bij. Kinderen, en vooral tieners, zijn nieuwsgierig en onderzoeken allerlei zaken, dus ook wat ze op hun mobiel kunnen bekijken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door eilander »

memento schreef:
helma schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Inderdaad, ik zou ook niet weten waarom ik een filter nodig zou moeten hebben. Onsmakelijke en vunzige sites zoek ik niet op en ik gebruik geen vreemde trefwoorden bij zoekmachines. Er is nooit iets aan de hand.
zelfs met filter kom ik soms nog hele onsmakelijke dingen tegen
en dan zoek ik niet op rare woorden.
Ik pleit voor media-opvoeding. Niet alleen voor kinderen, maar ook (juist!) voor ouderen. Zelf ben ik IT-er, en kom nooit ongewenste dingen tegen. Zoeken op internet is iets wat je kunt leren. Want wie goed zoekt, vindt wat hij zoekt, en niet iets anders.

Mijn stelling is, dat wie voldoende kennis en vaardigheid heeft om te internetten, en wie een gezonde dosis zelfbeheersing heeft, geen filter nodig heeft. Die zal namelijk alleen informatie zoeken die hij nodig heeft, en wie dat op een goede manier doet, komt geen vuiligheid tegen. Behalve dan, wanneer je doelloos aan het surfen ben, of wanneer je er concreet naar zoekt. Ik zeg daarmee niet dat ons hart de zonde de baas kan, maar ik stel wel dat elke levende christen, als het goed is, zoveel zelfbeheersing behoort te zitten dat hij niet bewust op zoek gaat naar het verkeerde.

Voor iemand die het zichzelf toelaat om doelloos te surfen, of iemand die niet vaardig is in het zoeken op internet, of iemand die graag dubieuze sites bezoekt, is het wél handig een filter te nemen, want de kans dat je dan verkeerde dingen tegenkomt is groot. Maar dat ligt dan meer aan HOE je internet gebruikt, dan aan het gebruik van internet zelf.
Ik pleit voor een filter én voor media-opvoeding. Mijns inziens hebben we al sinds de tv het onderwerp "media-opvoeding" gemist: we dachten de techniek te kunnen afwijzen en er daarmee te zijn. Voor de tv is dat ook redelijk gelukt. Echter nu kan dat simpelweg niet meer. Bij internet hebben we het wel eerst geprobeerd overigens.
Maar door het jarenlang afwijzen van de techniek i.p.v. de inhoud, kunnen we nu moeilijk anders denken. Heeft iemand een tv, dan zit zo iemand in de verdachte hoek. Dat werkt voor (open) internet net zo. Dat lijkt althans de gedachte, die ik dus afwijs.

Maar ik pleit ook voor een filter. De gedachte "Ik zeg daarmee niet dat ons hart de zonde de baas kan, maar ik stel wel dat elke levende christen, als het goed is, zoveel zelfbeheersing behoort te zitten dat hij niet bewust op zoek gaat naar het verkeerde." kan ik eerlijk gezegd niet goed volgen, zeker niet als je daarom een filter niet nodig zegt te hebben.
Je zegt: zelfbeheersing behoort te bezitten. Daar ben ik het zeker mee eens. Een christen behoort 24 uur per dag, 7 dagen per week de Heere te dienen zonder zonde! Maar de praktijk die ik in de Bijbel lees, is anders. Daar heeft David te weinig zelfbeheersing, en Noach ook, en Petrus, en Simson.
Zonder weerhoudende genade wordt het met ons niets!! Als we een filter kunnen gebruiken om bepaalde zonden niet te kunnen doen, moeten we dat zeker doen!
(let wel: mét filter, zónder genade wordt het met ons ook niets!!)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door memento »

eilander schreef:De gedachte "Ik zeg daarmee niet dat ons hart de zonde de baas kan, maar ik stel wel dat elke levende christen, als het goed is, zoveel zelfbeheersing behoort te zitten dat hij niet bewust op zoek gaat naar het verkeerde." kan ik eerlijk gezegd niet goed volgen, zeker niet als je daarom een filter niet nodig zegt te hebben.
Je zegt: zelfbeheersing behoort te bezitten. Daar ben ik het zeker mee eens. Een christen behoort 24 uur per dag, 7 dagen per week de Heere te dienen zonder zonde! Maar de praktijk die ik in de Bijbel lees, is anders. Daar heeft David te weinig zelfbeheersing, en Noach ook, en Petrus, en Simson.
Zonder weerhoudende genade wordt het met ons niets!! Als we een filter kunnen gebruiken om bepaalde zonden niet te kunnen doen, moeten we dat zeker doen!
(let wel: mét filter, zónder genade wordt het met ons ook niets!!)
Ik bedoel: Iedereen zou het raar vinden als een christen, ongeacht of hij bekeerd is of niet, zomaar naar de hoeren zou gaan, of een bloot blad op het station zou kopen, of een slechte film bij de mediatheek of Free Record Shop gaat halen. Dat is met internet precies hetzelfde.

Mijn stelling is, dat wie internet goed kan gebruiken, dus weet hoe je informatie moet zoeken, komt niet vanzelf verkeerde dingen tegen. Gebeurt dat wel, dan ligt dat aan een verkeerd gebruik van internet, of niet goed weten hoe je moet zoeken. Wel dan, wie dus verkeerde dingen wil, moet er (ook op internet) moeite voor doen. Er is geen impuls van buitenaf (die meestal de oorzaak is van de "grote" zonden van Gods kinderen) die jou daartoe aanzet. Wie dat niet kan, kan eigenlijk ook de straat niet op, omdat hij dan ook niet in staat is zijn hoofd af te wenden van een uitdagend billboard, van mooie dames, etc. God heeft ons verstand gegeven, waarmee we een ernstig voornemen kunnen maken om ons oog van de ijdelheid af te wenden. Dat vereist een sterke wil, maar het is onzin om te stellen dat we onszelf daar niet in kunnen trainen. De totale verlorenheid van de mens betekend niet dat we niets anders kunnen dan domweg toegeven aan elke zonde die mogelijk is. Nee zeggen tegen de zonde is moeilijk, maar (biddend) niet onmogelijk. En het is ook zeer bevrijdend.

Ik zeg daarmee niet dat een kind van God niet in zonden kan vallen. Wie weet dat hij erg vatbaar is op het gebied van kansspelen of blote plaatjes, moet zeker een filter nemen, want dan is de verleiding mogelijk aanwezig om ernaar te gaan zoeken op internet. Wie echter gewoon gezond christen is, en niet van binnenuit de drang kent om zulke dingen op te gaan zoeken, maar er alleen toe verleidt wordt wanneer er impulsen van buitenaf komen, heeft m.i. wanneer hij internet goed gebruikt geen filter nodig. Want bij normaal gebruik kom ik geen bloot of gok-reclames tegen...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door albion »

memento schreef:[0Mijn stelling is, dat wie internet goed kan gebruiken, dus weet hoe je informatie moet zoeken, komt niet vanzelf verkeerde dingen tegen. Gebeurt dat wel, dan ligt dat aan een verkeerd gebruik van internet, of niet goed weten hoe je moet zoeken. Wel dan, wie dus verkeerde dingen wil, moet er (ook op internet) moeite voor doen. Er is geen impuls van buitenaf (die meestal de oorzaak is van de "grote" zonden van Gods kinderen) die jou daartoe aanzet. Wie dat niet kan, kan eigenlijk ook de straat niet op, omdat hij dan ook niet in staat is zijn hoofd af te wenden van een uitdagend billboard, van mooie dames, etc. God heeft ons verstand gegeven, waarmee we een ernstig voornemen kunnen maken om ons oog van de ijdelheid af te wenden. Dat vereist een sterke wil, maar het is onzin om te stellen dat we onszelf daar niet in kunnen trainen. De totale verlorenheid van de mens betekend niet dat we niets anders kunnen dan domweg toegeven aan elke zonde die mogelijk is. Nee zeggen tegen de zonde is moeilijk, maar (biddend) niet onmogelijk. En het is ook zeer bevrijdend.

Ik zeg daarmee niet dat een kind van God niet in zonden kan vallen. Wie weet dat hij erg vatbaar is op het gebied van kansspelen of blote plaatjes, moet zeker een filter nemen, want dan is de verleiding mogelijk aanwezig om ernaar te gaan zoeken op internet. Wie echter gewoon gezond christen is, en niet van binnenuit de drang kent om zulke dingen op te gaan zoeken, maar er alleen toe verleidt wordt wanneer er impulsen van buitenaf komen, heeft m.i. wanneer hij internet goed gebruikt geen filter nodig. Want bij normaal gebruik kom ik geen bloot of gok-reclames tegen...
1 Kor. 10 schreef: 1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;

2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;

3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;

4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.

5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.

6 En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.7 En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen.

8 En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op een dag drie en twintig duizend.

9 En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slagen vernield.

10 En murmureert niet, gelijk ook sommigen van hen gemurmureerd hebben, en werden vernield van den verderver.

11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.

12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door memento »

Iets waar ik me trouwens wél zorgen om maak, en dat is iets wat een filter niet tegen kan houden, is het wereldse denken dat via kranten, TV, internet, films, tijdschriften, reclame, gesprekken met collega's, etc ons hoofd binnen komt. Steeds meer jongeren zien een wereldse levensstijl, dingen als samenwonen, gemeenschap voor het huwelijk, materialisme, egoïsme, etc als gewoon. Zie ook het recente onderzoek van de LCJ. En dat geldt trouwens ook veel (met name onbekeerde) ouders en ouderen, alhoewel die op gebeid van sexualiteit de wereld afwijzen, doen ze dat vaak in de andere dingen niet. Eerlijk gezegd vrees ik meer voor deze subtiele gedachten- en gedragsbeïnvloeding, dan voor het openlijke kwaad van internet.

Het probleem hiervan is, dat er geen oplossing tegen is. Alleen het ware geloof en een goede dosis Bijbelkennis zijn een filter hiertegen, en wat maar al te vaak - door eigen schuld - faalt. Bekering voor het eerst, en steeds weer opnieuw, is de enige oplossing...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door refo »

memento schreef:Iets waar ik me trouwens wél zorgen om maak, en dat is iets wat een filter niet tegen kan houden, is het wereldse denken dat via kranten, TV, internet, films, tijdschriften, reclame, gesprekken met collega's, etc ons hoofd binnen komt. Steeds meer jongeren zien een wereldse levensstijl, dingen als samenwonen, gemeenschap voor het huwelijk, materialisme, egoïsme, etc als gewoon. Zie ook het recente onderzoek van de LCJ. En dat geldt trouwens ook veel (met name onbekeerde) ouders en ouderen, alhoewel die op gebeid van sexualiteit de wereld afwijzen, doen ze dat vaak in de andere dingen niet. Eerlijk gezegd vrees ik meer voor deze subtiele gedachten- en gedragsbeïnvloeding, dan voor het openlijke kwaad van internet.

Het probleem hiervan is, dat er geen oplossing tegen is. Alleen het ware geloof en een goede dosis Bijbelkennis zijn een filter hiertegen, en wat maar al te vaak - door eigen schuld - faalt. Bekering voor het eerst, en steeds weer opnieuw, is de enige oplossing...
Misschien is het dan toch beter om elkaar voor te houden: wij zijn kinderen van God en dáárom doen we die dingen niet.
Ik heb regelmatig mensen horen zeggen: ja, als ik bekeerd ben doe ik dat natuurlijk niet meer. Dat rare onderscheid dat we maken in kerkelijke gemeentes werkt in de hand dat men alles met een korreltje zout neemt. totdat het mocht gebeuren dat God me stilzet. Dan stop ik automatisch.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door memento »

@Albion, je citaat uit Korinthe raakt kant nog wal, daar dat niet gaat over de problematiek van internet, namelijk dat op internet óók zonden te plegen zijn. Dit gedeelte gaat over een waarschuwing tegen ongehoorzaamheid aan God en het geen welgevallen hebben aan hem (vs 5). Er wordt gewaarschuwd tegen concrete zonden (vs 11). Vervolgens volgt in vs 12 een aansporing (!) om niet in dezelfde zonden te vallen.

Mijn stelling is dat internet niet gevaarlijker is dan het gebruik maken van de openbare weg. Sterker nog, zulke reclames die ik langs de weg wel eens tegenkom, kom ik op internet (door daar op een verantwoorde manier gebruik van te maken) niet tegen. Dat sommige mensen wél die ongepastheden tegenkomen, ligt meer aan hun niet-vaardig zijn in het zoeken van informatie, of het doelloos surfen en doorklikken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Marnix »

Marie-Henriëtte schreef:
Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Inderdaad, ik zou ook niet weten waarom ik een filter nodig zou moeten hebben. Onsmakelijke en vunzige sites zoek ik niet op en ik gebruik geen vreemde trefwoorden bij zoekmachines. Er is nooit iets aan de hand.
Prima. Maar ik weet niet of je een man en kinderen hebt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Inderdaad, ik zou ook niet weten waarom ik een filter nodig zou moeten hebben. Onsmakelijke en vunzige sites zoek ik niet op en ik gebruik geen vreemde trefwoorden bij zoekmachines. Er is nooit iets aan de hand.
Prima. Maar ik weet niet of je een man en kinderen hebt?
Wat zou de reden zijn om geen filter te hebben ,Wij hebben altijd een filter gehad (kliksafe) en hebben ons nooit beperkt gevoeld op het internet. Ik denk dat mensen die niet voor een filter kiezen het uit louter financieël oogpunt doen.
Jammer want als onze hele gezindte koos voor een filter zou het vast goedkoper kunnen.
De zaken die ik lees in de trant van ik vertrouw mijzelf wel maar mijn kinderen niet vindt ik nogal hoogmoedig. Wij zijn toch geneigd tot alle kwaad ? Onderschat de macht van de zonde toch niet. Ik vertrouw mijzelf niet en ben dankbaar dat er zoiets als een filter bestaat. Dat is natuurlijk niet de eindoplossing , maar ook na ontvangen genade is de oogpoort een poort waar de duivel bij uitstek gebruik van wil maken (Zie de zonde van David met Bathséba).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie