Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Zita schreef:
Ander schreef:
Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Gelukkige christen!
Mijn ervaring is: Een christen met een beetje zelfkennis heeft een filter nodig en is ook geneigd tot het kwade.
Eens. En bovendien: de viezigheid en narigheid kan je ook ongewenst of onbedoeld om de oren vliegen.
Maar wat als zo'n filter niet bestaat of onwerkbaar is?
Daar gaat het hier om.

Dat is nu het punt. Als christenen zullen we de handen in een moeten slaan om de techniek bij te blijven.
Extra inzet en middelen om filtering aan te kunnen bieden.
Ook zal er veel meer door ouderen geinvesteerd moeten worden in kennis over internet.
Vele ouders maar ook leidslieden binnen de kerken roepen van alles over internet en de gevaren daarvan maar zijn inhoudelijk zeer slecht ingelicht.
De oproep om als kerken actief te zijn op internet, als ouders en ambtsdragers je te verdiepen in de sociale netwerken van de jeugd is van groot belang en gebeurd mi nog veel te weinig.
Binnen de welhaast onbeperkte mogenlijkheden van het www zullen we een podium moeten bieden waar we onze jeugd en elkaar kunnen ontmoeten en elkaar van goede informatie kunnen voorzien. Ik ben wel eens bang dat de kerken daar nog heel veel laten liggen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Auto »

Ander schreef:
Tiberius schreef: Maar wat als zo'n filter niet bestaat of onwerkbaar is?
Daar gaat het hier om.
Ik denk dat er een verschil van mening is wanneer iets onwerkbaar is. Je kunt de houding hebben om zover mogelijk mee te willen gaan of om zoveel mogelijk de veilige kant te kiezen. Daar zit een verschil. Of, met een andere gevoelswaarde: ben je bereid offers te brengen of liever toch niet.
Hoe bedoel je met offers te brengen? Want als je het stuk leest waar het over gaat, zijn we al te laat met offers brengen (denk ik). Steeds meer wordt ict geintegreerd in de gezinnen, in het huishouden, in je werk. Mobieltjes zijn uitgerust met allerlei toepassingen die vrij ver gaan.

Van een Apple-fiel begreep ik dat er er applicaties al zijn dat je een standaard boodschappenlijstje kan maken en als je bij de koelkast tot ontdekking komt van dat je iets mist vul je het in op je I-phone en vervolgens krijgen iedereen van het gezin het te zien op hun I-phone. Dus degene die het dichtst bij de supermarkt is kan het halen en afmelden en aangeven dat hij/zij het wel haalt. Dit werkt dus via internet en de mobieltjes. Of wat in Amerika begint te komen je meld je aan op een site, waarin je aangeeft wat je hobbies zijn of andere dingen. Zit je in de trein dan geeft je mobieltje aan hoeveel soortgenoten er in de treinzitten en of ze in de buurt zijn. Dan kan je contacten leggen :oO

In de ICT is een omslag gaande dat er applicaties worden gebouwd die snel met elkaar leren communiceren. Er wordt een 'cloud' gecreerd via het WWW waar allerlei processen en systemen met elkaar communiceren, de volgende stap is dat de diversen 'clouds' met elkaar gaan communiceren. En hoe communiceren we voornamelijk inderdaad via je mobiel.

http://broosvanerp.wordpress.com/2010/0 ... nieuwe-pc/

Hoe hier dus mee om te gaan met dit alles binnen de reformatorische gezindte?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Auto »

Wilhelm schreef: Dat is nu het punt. Als christenen zullen we de handen in een moeten slaan om de techniek bij te blijven.
Extra inzet en middelen om filtering aan te kunnen bieden.
Ook zal er veel meer door ouderen geinvesteerd moeten worden in kennis over internet.
Vele ouders maar ook leidslieden binnen de kerken roepen van alles over internet en de gevaren daarvan maar zijn inhoudelijk zeer slecht ingelicht.
De oproep om als kerken actief te zijn op internet, als ouders en ambtsdragers je te verdiepen in de sociale netwerken van de jeugd is van groot belang en gebeurd mi nog veel te weinig.
Binnen de welhaast onbeperkte mogenlijkheden van het www zullen we een podium moeten bieden waar we onze jeugd en elkaar kunnen ontmoeten en elkaar van goede informatie kunnen voorzien. Ik ben wel eens bang dat de kerken daar nog heel veel laten liggen.
Sorry, maar als je dit hebt opgezet ben je een maand verder en je bent alweer hopeloos verouderd! Is dit nog bij te houden?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef: M.I. precies zoals het artikel en Ander aangaf: opvoeden en voorbeeld geven, ook in die dingen. En meest belangrijk dat de kinderen opgevoed worden in de liefde en eerbied voor God. Dat ze weten wat Hij van hen vraagt, dat ze weten dat Hij kracht en sterkte wil geven, dat ze weten dat bij Hem ook vergeving is. Biddend of zij hun weg mogen gaan in gehoorzaamheid aan God.
Ja, en als ze dat navolgen, spreek je van christenen.

Tegenwoordig is iedereen zo wantrouwig. Als de Roomse clerus bepalen kerkenraden en schoolbesturen wat goed is voor de onmondige leek die geen Latijn spreekt. De Bijbel mag niet zonder ambtelijk toezicht gelezen worden. En je PC moet van een bescherming voorzien worden. Anders mag je je kinderen niet dopen. Dopen is niet meer afhankelijk van levenswandel, maar van filter.

De christen heeft de wet als regel tot dankbaarheid. Meer is niet nodig. En als er toch meer nodig is is er ergens anders iets mis.

De filters zijn binnen een paar jaar verdwenen. Verwijst de school naar een site, wordt die geblokkeerd. Na een paar dagen mailen en gedoe kun je er op (er was inderdaad niets mis), maar dan heb je al een slecht cijfer. Dit heb ik overigens van horen zeggen, want ik filter niet, maar je hoort het steeds vaker.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Wilhelm »

Auto schreef:
Wilhelm schreef: Dat is nu het punt. Als christenen zullen we de handen in een moeten slaan om de techniek bij te blijven.
Extra inzet en middelen om filtering aan te kunnen bieden.
Ook zal er veel meer door ouderen geinvesteerd moeten worden in kennis over internet.
Vele ouders maar ook leidslieden binnen de kerken roepen van alles over internet en de gevaren daarvan maar zijn inhoudelijk zeer slecht ingelicht.
De oproep om als kerken actief te zijn op internet, als ouders en ambtsdragers je te verdiepen in de sociale netwerken van de jeugd is van groot belang en gebeurd mi nog veel te weinig.
Binnen de welhaast onbeperkte mogenlijkheden van het www zullen we een podium moeten bieden waar we onze jeugd en elkaar kunnen ontmoeten en elkaar van goede informatie kunnen voorzien. Ik ben wel eens bang dat de kerken daar nog heel veel laten liggen.
Sorry, maar als je dit hebt opgezet ben je een maand verder en je bent alweer hopeloos verouderd! Is dit nog bij te houden?

Je moet het iig proberen, en misschien moeten we wel tot de conclusie komen dat we elkaar hierin als christenen zowel landelijk als wereldwijd hard nodig hebben.
Er is pas over fronten gesproken, ik denk dat voor deze tijd de fronten hier liggen en we elkaar hard nodig hebben voor bezinning en toerusting.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Auto »

refo schreef:Tegenwoordig is iedereen zo wantrouwig. Als de Roomse clerus bepalen kerkenraden en schoolbesturen wat goed is voor de onmondige leek die geen Latijn spreekt. De Bijbel mag niet zonder ambtelijk toezicht gelezen worden. En je PC moet van een bescherming voorzien worden. Anders mag je je kinderen niet dopen. Dopen is niet meer afhankelijk van levenswandel, maar van filter.

De christen heeft de wet als regel tot dankbaarheid. Meer is niet nodig. En als er toch meer nodig is is er ergens anders iets mis.

De filters zijn binnen een paar jaar verdwenen. Verwijst de school naar een site, wordt die geblokkeerd. Na een paar dagen mailen en gedoe kun je er op (er was inderdaad niets mis), maar dan heb je al een slecht cijfer. Dit heb ik overigens van horen zeggen, want ik filter niet, maar je hoort het steeds vaker.
Tegenwoordig is er ook een groep die overal maar tegen in opstand komt en soms wel discussieren om te discussieren en vergeten de schouders er onder te zetten.

Dat jij aangeeft dat filters binnen een paar jaar verdwenen zijn is grote onzin. Ook die technieken worden steeds verfijnder. Er zijn al systemen die automatisch screenen en de blockings automatisch laten vullen. De foute sites/data die er dan door heen komt kan je met 1 druk op de knop blocken en dat wordt gelijk integraal geregistreerd. Ook krijg je steeds meer mogelijkheden om zelf aan te geven of je van een 'community' deel uit wilt maken. Het grote gevaar hiervan is dat straks van bovenaf er steeds meer gecontroleerd gaat worden, wat mag wel door de goten stromen en wat niet. En om deel uit te maken van een community zal er betaald moeten gaan worden. En wie niet mee gaat doet, telt niet mee of krijgt niet de informatie die de desbetreffende persoon wil zien. Of je maakt deel uit van een community of je krijgt niets.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Blaauwendraad zei al iets van: niet weren, maar bekeren.
Maar die is afgeserveerd. Wie volgt?
Maar na bekeren volgt weren (Efeze 5)
Advies: nog maar eens lezen dat hoofdstuk.
Echt een inhoudelijke opmerking ...kan ik wat mee :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Blaauwendraad zei al iets van: niet weren, maar bekeren.
Maar die is afgeserveerd. Wie volgt?
Maar na bekeren volgt weren (Efeze 5)
Advies: nog maar eens lezen dat hoofdstuk.
Echt een inhoudelijke opmerking ...kan ik wat mee :bobo
Mooi.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Ander »

refo schreef: Dopen is niet meer afhankelijk van levenswandel, maar van filter.
Tja, die twee hebben nu alles met elkaar te maken.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Ander »

Auto schreef:
refo schreef:Tegenwoordig is iedereen zo wantrouwig. Als de Roomse clerus bepalen kerkenraden en schoolbesturen wat goed is voor de onmondige leek die geen Latijn spreekt. De Bijbel mag niet zonder ambtelijk toezicht gelezen worden. En je PC moet van een bescherming voorzien worden. Anders mag je je kinderen niet dopen. Dopen is niet meer afhankelijk van levenswandel, maar van filter.

De christen heeft de wet als regel tot dankbaarheid. Meer is niet nodig. En als er toch meer nodig is is er ergens anders iets mis.

De filters zijn binnen een paar jaar verdwenen. Verwijst de school naar een site, wordt die geblokkeerd. Na een paar dagen mailen en gedoe kun je er op (er was inderdaad niets mis), maar dan heb je al een slecht cijfer. Dit heb ik overigens van horen zeggen, want ik filter niet, maar je hoort het steeds vaker.
Tegenwoordig is er ook een groep die overal maar tegen in opstand komt en soms wel discussieren om te discussieren en vergeten de schouders er onder te zetten.

Dat jij aangeeft dat filters binnen een paar jaar verdwenen zijn is grote onzin. Ook die technieken worden steeds verfijnder. Er zijn al systemen die automatisch screenen en de blockings automatisch laten vullen. De foute sites/data die er dan door heen komt kan je met 1 druk op de knop blocken en dat wordt gelijk integraal geregistreerd. Ook krijg je steeds meer mogelijkheden om zelf aan te geven of je van een 'community' deel uit wilt maken. Het grote gevaar hiervan is dat straks van bovenaf er steeds meer gecontroleerd gaat worden, wat mag wel door de goten stromen en wat niet. En om deel uit te maken van een community zal er betaald moeten gaan worden. En wie niet mee gaat doet, telt niet mee of krijgt niet de informatie die de desbetreffende persoon wil zien. Of je maakt deel uit van een community of je krijgt niets.
Als ik dit allemaal lees hoop ik echt dat er nog eens iets gebeurt, een ramp ofzo, waardoor dit allemaal op zijn gat ligt. Beetje naïef wel en ook niet echt relevant in dit topic, maar toch. Dit moeten we toch allemaal niet willen. Ga je niet mee in die ontwikkelingen, hoor je er niet bij. Dat gaat er van komen. Staat daar niet iets van in Openbaring?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Marnix »

Om wat voor ontwikkelingen gaat het in Openbaring? Volgens mij niet over youtube, hyves enzo?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Auto »

Marnix schreef:Om wat voor ontwikkelingen gaat het in Openbaring? Volgens mij niet over youtube, hyves enzo?
Beter lezen, Ander verwijst naar hetgeen ik schrijf over de communities.

Ik moest vanmorgen denken aan een praktijk voorbeeld en misschien gaat het voorbeeld mank. Een man van 80 loopt het stemburo binnen en wordt hem gevraagd om zijn identiteitsbewijs. Hij geeft zijn rijbewijs, blijkt 2 dagen verlopen te zijn ......... en hij mocht dus niet stemmen. Geen ID-kaart, geen paspoort. Als onze papieren straks niet voldoen of je wordt uitgesloten van de digitale wereld dan kan je een probleem hebben. Of wat als je je rekeningen moet betalen en je hebt geen toegang meer tot je internet-bankrekening?

Ik denk dat hier dus een probleem kan ontstaan.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Marnix »

Tja, dan moet hij terug om zijn paspoort / identiteitskaart te halen... dat je met een ongeldig, verlopen legitimatiebewijs niet mag stemmen lijkt me logisch.

Het klopt, er gaat gewoon steeds meer digitaal gebeuren... dus daarin moet je dan wel meegaan. Is dat een probleem?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Auto »

Marnix schreef:Tja, dan moet hij terug om zijn paspoort / identiteitskaart te halen... dat je met een ongeldig, verlopen legitimatiebewijs niet mag stemmen lijkt me logisch.
Ja, he he he, ik dacht dat je me wel begreep dat het mij daar niet om gaat.
Marnix schreef: Het klopt, er gaat gewoon steeds meer digitaal gebeuren... dus daarin moet je dan wel meegaan. Is dat een probleem?
Ja, voor die mensen die niet willen en niet kunnen. Dwang om zaken te moeten doen hoort niet thuis in ons land en daar heb ik moeite mee.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door refo »

Auto schreef:
refo schreef:Tegenwoordig is iedereen zo wantrouwig. Als de Roomse clerus bepalen kerkenraden en schoolbesturen wat goed is voor de onmondige leek die geen Latijn spreekt. De Bijbel mag niet zonder ambtelijk toezicht gelezen worden. En je PC moet van een bescherming voorzien worden. Anders mag je je kinderen niet dopen. Dopen is niet meer afhankelijk van levenswandel, maar van filter.

De christen heeft de wet als regel tot dankbaarheid. Meer is niet nodig. En als er toch meer nodig is is er ergens anders iets mis.

De filters zijn binnen een paar jaar verdwenen. Verwijst de school naar een site, wordt die geblokkeerd. Na een paar dagen mailen en gedoe kun je er op (er was inderdaad niets mis), maar dan heb je al een slecht cijfer. Dit heb ik overigens van horen zeggen, want ik filter niet, maar je hoort het steeds vaker.
Tegenwoordig is er ook een groep die overal maar tegen in opstand komt en soms wel discussieren om te discussieren en vergeten de schouders er onder te zetten.

Dat jij aangeeft dat filters binnen een paar jaar verdwenen zijn is grote onzin. Ook die technieken worden steeds verfijnder. Er zijn al systemen die automatisch screenen en de blockings automatisch laten vullen. De foute sites/data die er dan door heen komt kan je met 1 druk op de knop blocken en dat wordt gelijk integraal geregistreerd. Ook krijg je steeds meer mogelijkheden om zelf aan te geven of je van een 'community' deel uit wilt maken. Het grote gevaar hiervan is dat straks van bovenaf er steeds meer gecontroleerd gaat worden, wat mag wel door de goten stromen en wat niet. En om deel uit te maken van een community zal er betaald moeten gaan worden. En wie niet mee gaat doet, telt niet mee of krijgt niet de informatie die de desbetreffende persoon wil zien. Of je maakt deel uit van een community of je krijgt niets.
De filter ben je dan dus zelf. Ondanks dat alles zogenaamd geavanceerder wordt zie je toch een terugtrekken van de filters. Want dat doehetzelven is enorm storend. En de info-aanbieders hebben ook steeds nieuwe technieken. Er zal toch geld verdiend moeten worden, want anders stopt het hele internet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie