Kinderen

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kinderen

Bericht door Marnix »

henriët schreef:
huisman schreef:henriët schreef
Ik heb t topic doorgelezen, heb ik nog een enkele vraag.
Je stelt dat in ons onderwijs aan onze kinderen een Bijbels evenwicht dient te zijn. Helder, ben ik mee eens.
Maar hoe werk je dat in praktische zin uit aan een kind dat naar je toe komt en zegt verdriet te hebben over de zonde, het erg vinden dat het fout is geweest tegen vader/moeder/ de Heere.
Als een kind zegt, ik hou heel veel van de Heere Jezus, wat zou dan een evenwichtig antwoord kunnen zijn?
Op welke manier geef je een kind een bijbels Godsbeeld mee.. aan de ene kant is het de Vader van het kind door de doop, maar het kind moet nog wel gaan geloven.Anderzijds de onwil en onbekeerdheid van de mens.
Mijn mening (opvoeden is het moeilijkste werk) is dat je een kind moet behandelen als kind en dus serieus nemen in wat hij/zij zegt . Evenwichtig antwoorden is Bijbels antwoorden vanuit de positie van het gedoopte kind, Hij/zij is in Christus geheiligd. Leren wij onze kinderen te pleiten op Gods beloften? (Daarvoor heeft Hij ze toch gegeven). Leren wij dat de Borg kan zaligmaken maar ook wil zaligmaken?(Zijn gewilligheid).En laten wij veel met de HEERE spreken over onze kinderen.
En echt opvoeden kan alleen in diepe afhankelijkheid van de HEERE, want de satan gaat rond zoekende om ook onze kinderen te verslinden. Maar de HEERE is almachtig !!!
Dank voor je antwoord, waar ik me in vinden kan. Wel vind ik het moeilijk om te zeggen dat het kind geheiligd is in Christus, ik weet t, dat staat in het doopsformulier, maar ik ben altijd bang dat er dan een automatisme optreedt oid. Zo van, ik ben in Christus, want ik ben gedoopt. Terwijl dat niet zo ligt.(misschien heeft mijn angst meer met mijn kerkelijke achtergrond te maken)
Overigens zei mn dochtertje van de week, bij vriendinnetje x hebben ze een liedje en dat gaat over als je gedoopt bent dat je dan een kind van God bent, maar dat is niet zo he mam.. dus ja, je staat er ook wel weer van te kijken hoe een kind ermee omgaat.

Concrete vraag: Hoe leer je je kind pleiten op Gods beloften?
Ik sprak de dominee er eens over over het opvoeden en hij zei dat je zeker met jonge kinderen positief moet zijn over God/de Heere. Maar als je zegt dat God doet wat Hij beloofd, Hij belooft een Vader te zijn.. jouw God te zijn als je gelooft, maar dan moet dat kind toch ook geloven, hoe kan je dat met een klein kind zien.
Als we die beloften serieus nemen, is dat leren pleiten daarop niet zo lastig. Lastig wordt dat als we gaan stellen: Het kind is bevoorrecht dat het mag opgroeien in een gelovig gezin, naar de kerk gaat, een christelijke school, maar verder niets. Voordat we weten of de beloften ook voor dat kind zijn moet het eerst wedergeboren worden en wie weet is dat kind helemaal niet uitverkoren.

De gereformeerde leer is echter nooit geweest dat je niet een eis hebt en daarin inbegrepen beloften die je krijgt als je je eerst aan de eis houdt... maar precies andersom. Je hebt de beloften en daarin inbegrepen de eis. De beloften zijn er al voor dat kind en bij het opgroeien moet hij zijn doop leren verstaan en komt er ook de eis, zoals in het doopformulier staat. Maar dat wil dus niet zeggen dat de beloften van de doop inhoudsloos zijn, integendeel... God heeft die beloften aan dat kind gegeven. God zegt: Ik wil je Vader zijn. Daar mogen we onze kinderen dan ook op leren bouwen, vanuit laten leven. Dat is nou juist "je doop leren verstaan", het uitvoeriger onderwijzen in de verbondsdoop.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen

Bericht door Mara »

Een bericht waar ik nogal treurig om wordt op Telegraaf:

Nederlandse kinderen onder de drie jaar oud zien hun ouders bijna niet op werkdagen. Ze gaan naar opa en oma, we brengen ze naar de oppas of naar de opvang. Nog geen derde van de kinderen heeft moeder en vader altijd in de buurt.

En iets verder in dit artikel:

Volgens opvoeddeskundige Marina van der Wal is het helemaal niet zo erg dat we de zorg in Nederland zo vaak uitbesteden.. ”We moeten onze rol als ouder niet overschatten. Als er met een vaste oppas maar stabiliteit en herkenning is. Rust, regelmaat en reinheid zeg maar. Wat wel belangrijk is dat als je op die momenten bij elkaar bent, je je smartphone weglegt. Dus niet als je kind zit te spelen en je roept, wazig over je tablet heenkijken. Wees op die momenten beschikbaar voor je kind. Geef je kind alle aandacht. Al hoef je ook weer niet te gaan overcompenseren, wat je ook vaak ziet."

Wat zouden we toch moeten zonder die opvoeddeskundigen. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Kinderen

Bericht door Erik »

Mara schreef:Een bericht waar ik nogal treurig om wordt op Telegraaf:

Nederlandse kinderen onder de drie jaar oud zien hun ouders bijna niet op werkdagen. Ze gaan naar opa en oma, we brengen ze naar de oppas of naar de opvang. Nog geen derde van de kinderen heeft moeder en vader altijd in de buurt.

En iets verder in dit artikel:

Volgens opvoeddeskundige Marina van der Wal is het helemaal niet zo erg dat we de zorg in Nederland zo vaak uitbesteden.. ”We moeten onze rol als ouder niet overschatten. Als er met een vaste oppas maar stabiliteit en herkenning is. Rust, regelmaat en reinheid zeg maar. Wat wel belangrijk is dat als je op die momenten bij elkaar bent, je je smartphone weglegt. Dus niet als je kind zit te spelen en je roept, wazig over je tablet heenkijken. Wees op die momenten beschikbaar voor je kind. Geef je kind alle aandacht. Al hoef je ook weer niet te gaan overcompenseren, wat je ook vaak ziet."

Wat zouden we toch moeten zonder die opvoeddeskundigen. :huhu
De bekende quality time smoes.

Hoe vaak moeten onafhankelijke onderzoeken nog aan tonen dat tot 4 jaar de aanwezigheid van ouder(s) zo essentieel is voor de stabiliteit in de rest van een kinderleven.

Pure macht van de Mammon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kinderen

Bericht door Floppy »

Mara schreef:Een bericht waar ik nogal treurig om wordt op Telegraaf:

Nederlandse kinderen onder de drie jaar oud zien hun ouders bijna niet op werkdagen. Ze gaan naar opa en oma, we brengen ze naar de oppas of naar de opvang. Nog geen derde van de kinderen heeft moeder en vader altijd in de buurt.

En iets verder in dit artikel:

Volgens opvoeddeskundige Marina van der Wal is het helemaal niet zo erg dat we de zorg in Nederland zo vaak uitbesteden.. ”We moeten onze rol als ouder niet overschatten. Als er met een vaste oppas maar stabiliteit en herkenning is. Rust, regelmaat en reinheid zeg maar. Wat wel belangrijk is dat als je op die momenten bij elkaar bent, je je smartphone weglegt. Dus niet als je kind zit te spelen en je roept, wazig over je tablet heenkijken. Wees op die momenten beschikbaar voor je kind. Geef je kind alle aandacht. Al hoef je ook weer niet te gaan overcompenseren, wat je ook vaak ziet."

Wat zouden we toch moeten zonder die opvoeddeskundigen. :huhu
Mooi staaltje van goedpraten wat nou eenmaal de huidige praktijk is. Ik krijg daar ook altijd ontzettend de kriebels van.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen

Bericht door Dodo »

Maar het is wel een goed punt om je kind op gezette tijden je volle aandacht te geven. Ook als vader/moeder de hele dag thuis is, kan de aandacht niet verder komen dan een jaja of hmhm over de krant/aardappelbak/wasmand heen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Maar het is wel een goed punt om je kind op gezette tijden je volle aandacht te geven. Ook als vader/moeder de hele dag thuis is, kan de aandacht niet verder komen dan een jaja of hmhm over de krant/aardappelbak/wasmand heen.
Zeker Dodo en ook eens met een kind apart op stap gaan. Je hebt zo vaak de neiging om hen allemaal tegelijk mee te nemen.
Zeker in een groter gezin vinden kinderen het geweldig om alleen met hun mamma of pappa weg te gaan.
Ik woon vlakbij een school, s'morgens zie je auto's in de file, snel snel kind eruit en tussen de middag en om half 4 opa/oma of de professionele kinderjuf/meester.
Het valt me nog mee trouwens dat er nog geen continuerooster is daar.
Nog even en je dropt je kind in pyjama ergens en je pikt het s'avonds in pyjama, schoongewassen, weer op.
Het heeft zo ook zijn voordelen, want ik hoor om me heen, in de supermarkt, steeds vaker dat je dan nanny Jo moet bellen.
Ik begreep het eerst niet, maar het is een professionele kinderjuf - ze spreekt engels - die pappa en mamma komt bijstaan tijdens de driftbuien en andere snode praktijken van hun kroost. Het zal haar wel aan het werk houden zo, met al die onzekere en gestresste ouders.
Betaald door RTL zeker.

En kan dit dus gebeuren:
John Truong, een 42-jarige Amerikaan uit Washington, scrolde nietsvermoedend door zijn facebookberichten en kwam er tot zijn schrik achter dat er een ontvoerde peuter in zijn huis lag te slapen. Het 2-jarige jongetje was als vermist opgegeven, en er was zelfs een Amber Alert verstuurd.
Truong paste op het jongetje omdat zijn zus hem dat had gevraagd. Volgens haar was hij het zoontje van haar nieuwe vriend. John en zijn vrouw vonden het voorstel van de zus niet raar, en besloten nietsvermoedend het jongetje bij hen te laten logeren. Bizar :oO
AD.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen

Bericht door Dodo »

Nanny Jo Frost is geweldig! Gezond verstand & duidelijke regels & veel liefde.
Ze helpt mensen in het kader van een tv-programma, zoiets als 'Help mijn ouders kunnen niet opvoeden'.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Nanny Jo Frost is geweldig! Gezond verstand & duidelijke regels & veel liefde.
Ze helpt mensen in het kader van een tv-programma, zoiets als 'Help mijn ouders kunnen niet opvoeden'.
Ik heb inmiddels ook een aflevering gekeken.
Knap is dat het helemaal omdraait. Eerst denk je: wat een jankerd zeg, dat kind en moeder, kom op.
Maar er zat zoveel achter! En deze nanny bleek een gezonde dosis mensenkennis te hebben, vond ik.
Alleen ben ik niet zo van de time out. Tenminste, zo vaak.
Hoe hendelde jij tijdens een driftbui? Ik had er gelukkig niet zo vaak mee te maken, maar het zweet prikte dan wel tot onder mijn haarwortels om vooral K A L M
te blijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen

Bericht door Dodo »

Van driftbuien hadden we nooit zo'n last. Zeker niet buiten de deur, gelukkig.
Ik weet wel dat je er niet aan moet toegeven, anders is het eind zoek.
Ik zou wel graag af en toe een bezoekje van Jo Frost gehad hebben voor andere zaken. Die vrouw is echt haar gewicht in goud waard als het om gezond verstand en opvoeden gaat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Van driftbuien hadden we nooit zo'n last. Zeker niet buiten de deur, gelukkig.
Ik weet wel dat je er niet aan moet toegeven, anders is het eind zoek.
Ik zou wel graag af en toe een bezoekje van Jo Frost gehad hebben voor andere zaken. Die vrouw is echt haar gewicht in goud waard als het om gezond verstand en opvoeden gaat.
Maar dit betreft toch "normale" kinderen"?
Met niet normaal bedoel ik dan in dit verband kinderen met een PDDNos problematiek of andere autistische stoornis.
Want dan werken deze maatregelen niet (altijd) goed.
Eén van onze kinderen is gediagnostiseerd met PDDNos en bij hem werkte een time out averechts.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderen

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Een bericht waar ik nogal treurig om wordt op Telegraaf:

Nederlandse kinderen onder de drie jaar oud zien hun ouders bijna niet op werkdagen. Ze gaan naar opa en oma, we brengen ze naar de oppas of naar de opvang. Nog geen derde van de kinderen heeft moeder en vader altijd in de buurt.

En iets verder in dit artikel:

Volgens opvoeddeskundige Marina van der Wal is het helemaal niet zo erg dat we de zorg in Nederland zo vaak uitbesteden.. ”We moeten onze rol als ouder niet overschatten. Als er met een vaste oppas maar stabiliteit en herkenning is. Rust, regelmaat en reinheid zeg maar. Wat wel belangrijk is dat als je op die momenten bij elkaar bent, je je smartphone weglegt. Dus niet als je kind zit te spelen en je roept, wazig over je tablet heenkijken. Wees op die momenten beschikbaar voor je kind. Geef je kind alle aandacht. Al hoef je ook weer niet te gaan overcompenseren, wat je ook vaak ziet."

Wat zouden we toch moeten zonder die opvoeddeskundigen. :huhu
Ik vraag me af waar deze mensen de tijd vandaan halen, de boel moet ook gedaan, de was, eten koken, je rust nemen, tja waar is de tijd voor de kinderen dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef:Een bericht waar ik nogal treurig om wordt op Telegraaf:

Nederlandse kinderen onder de drie jaar oud zien hun ouders bijna niet op werkdagen. Ze gaan naar opa en oma, we brengen ze naar de oppas of naar de opvang. Nog geen derde van de kinderen heeft moeder en vader altijd in de buurt.

En iets verder in dit artikel:

Volgens opvoeddeskundige Marina van der Wal is het helemaal niet zo erg dat we de zorg in Nederland zo vaak uitbesteden.. ”We moeten onze rol als ouder niet overschatten. Als er met een vaste oppas maar stabiliteit en herkenning is. Rust, regelmaat en reinheid zeg maar. Wat wel belangrijk is dat als je op die momenten bij elkaar bent, je je smartphone weglegt. Dus niet als je kind zit te spelen en je roept, wazig over je tablet heenkijken. Wees op die momenten beschikbaar voor je kind. Geef je kind alle aandacht. Al hoef je ook weer niet te gaan overcompenseren, wat je ook vaak ziet."

Wat zouden we toch moeten zonder die opvoeddeskundigen. :huhu
Ik vraag me af waar deze mensen de tijd vandaan halen, de boel moet ook gedaan, de was, eten koken, je rust nemen, tja waar is de tijd voor de kinderen dan?
Ik heb me daar destijds in verdiept, want ik zag dat veel werkende moeders allerlei leuke dingen deden in het weekend, waar ik geen tijd voor had.
Maar ik kreeg tips:
- koop kant en klaar gesneden voedsel of komplete maaltijden en potjes voor de kinderen.
- stof alleen op ooghoogte
- schakel je moeder en je (schoon)zus in
- strijken is niet nodig
- eenmaal per 14 dagen of maand bedden verschonen is genoeg, smorgens afhalen, wassen en drogen en savonds er zo weer op
- verdeling man/vrouw is fifty/fifty
- doe eenmaal per week alle boodschappen
- kinderen kunnen zelf ook heel veel doen

Tja, dat was nu net alles wat ik niet deed. :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderen

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Dodo schreef:Van driftbuien hadden we nooit zo'n last. Zeker niet buiten de deur, gelukkig.
Ik weet wel dat je er niet aan moet toegeven, anders is het eind zoek.
Ik zou wel graag af en toe een bezoekje van Jo Frost gehad hebben voor andere zaken. Die vrouw is echt haar gewicht in goud waard als het om gezond verstand en opvoeden gaat.
Maar dit betreft toch "normale" kinderen"?
Met niet normaal bedoel ik dan in dit verband kinderen met een PDDNos problematiek of andere autistische stoornis.
Want dan werken deze maatregelen niet (altijd) goed.
Eén van onze kinderen is gediagnostiseerd met PDDNos en bij hem werkte een time out averechts.

Ik heb ook een aflevering gezien en was er ook enthousiast over, maar idd bij mijn kinderen werkte soms niets, mijn oudste begon met de diagnose MBD, later ADHD nu ws PDDNos, hij is nu volwassen en we weten intussen wat meer over deze problematiek, toch blijft het moeilijk, het blijft zoeken en je raakt op den duur helemaal opgebrand, in die tijd waren logeerhuizen nog schaars en onbekend, van onze kinderen hebben er 6 een diagnose (van mij geerft, ik heb ook ADHD), de ene die het niet heeft is misschien wel de drukste van allemaal, het zit vaak in zoveel andere dingen. Nu ze volwassen zijn hebben ze manieren gevonden/geleerd om er mee om te gaan.
Wij hadden steeds een ondersteuner vanuit BAVO/RNO, daar konden we even spuien en kregen we een steuntje in de rug.

Mona, idd een time out zou zo averechts kunnen werken, angst en paniek en alle gevolgen van dien veroorzaken.
Je bent dan veel verder van huis, ik heb ook wel eens een aantal "Schatjes" bekeken, het positieve aandacht geven vond ik daar erg sterk, al is en blijft dat moeilijk, want negeren van ongewenst gedrag is niet makkelijk zo niet onmogelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderen

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:Een bericht waar ik nogal treurig om wordt op Telegraaf:

Nederlandse kinderen onder de drie jaar oud zien hun ouders bijna niet op werkdagen. Ze gaan naar opa en oma, we brengen ze naar de oppas of naar de opvang. Nog geen derde van de kinderen heeft moeder en vader altijd in de buurt.

En iets verder in dit artikel:

Volgens opvoeddeskundige Marina van der Wal is het helemaal niet zo erg dat we de zorg in Nederland zo vaak uitbesteden.. ”We moeten onze rol als ouder niet overschatten. Als er met een vaste oppas maar stabiliteit en herkenning is. Rust, regelmaat en reinheid zeg maar. Wat wel belangrijk is dat als je op die momenten bij elkaar bent, je je smartphone weglegt. Dus niet als je kind zit te spelen en je roept, wazig over je tablet heenkijken. Wees op die momenten beschikbaar voor je kind. Geef je kind alle aandacht. Al hoef je ook weer niet te gaan overcompenseren, wat je ook vaak ziet."

Wat zouden we toch moeten zonder die opvoeddeskundigen. :huhu
Ik vraag me af waar deze mensen de tijd vandaan halen, de boel moet ook gedaan, de was, eten koken, je rust nemen, tja waar is de tijd voor de kinderen dan?
Ik heb me daar destijds in verdiept, want ik zag dat veel werkende moeders allerlei leuke dingen deden in het weekend, waar ik geen tijd voor had.
Maar ik kreeg tips:
- koop kant en klaar gesneden voedsel of komplete maaltijden en potjes voor de kinderen.
- stof alleen op ooghoogte
- schakel je moeder en je (schoon)zus in
- strijken is niet nodig
- eenmaal per 14 dagen of maand bedden verschonen is genoeg, smorgens afhalen, wassen en drogen en savonds er zo weer op
- verdeling man/vrouw is fifty/fifty
- doe eenmaal per week alle boodschappen
- kinderen kunnen zelf ook heel veel doen

Tja, dat was nu net alles wat ik niet deed. :haha
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Kinderen

Bericht door Pimpelmees »

Ik las laatst een artikel over nanny Jo. Opvoedkundigen die in dit artikel aan het woord kwamen, waren erg negatief over haar methoden. Ze noemden het "puppytraining". Leuk voor de korte termijn (en voor tv-kijkers blijkbaar) maar niet geschikt voor een stabiele ouder-kind-relatie. Op de lange termijn zouden haar methoden zelfs angstgevoelens kunnen versterken.
Plaats reactie