Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
MaCx schreef:Ik rook al een langere tijd en ben goed verslaafd.

Nu vroeg ik me eens af.
is roken uiteindelijk zonde tegen het 6e gebod? of te vergezocht?

ik weet dat in andere werelddelen christenen echt niet roken om vergelijkbare redenen.

hoe zien jullie dit?
Onze predikant heeft er onlangs ernstig tegen gewaarschuwd, dat deze zonde evenals die van roddelen zo makkelijk gedaan wordt en ook zo gemakkelijk wordt weggezet als geen zonde.
En nu eerlijk: heb je toen voor jezelf zitten luisteren of voor een ander (sorry, ik moet je even deze spiegel voorhouden)?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
MaCx schreef:Ik rook al een langere tijd en ben goed verslaafd.

Nu vroeg ik me eens af.
is roken uiteindelijk zonde tegen het 6e gebod? of te vergezocht?

ik weet dat in andere werelddelen christenen echt niet roken om vergelijkbare redenen.

hoe zien jullie dit?
Onze predikant heeft er onlangs ernstig tegen gewaarschuwd, dat deze zonde evenals die van roddelen zo makkelijk gedaan wordt en ook zo gemakkelijk wordt weggezet als geen zonde.
En nu eerlijk: heb je toen voor jezelf zitten luisteren of voor een ander (sorry, ik moet je even deze spiegel voorhouden)?
:mdr
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door caprice »

Ik heb voordat iedereen in de kantine was wel eens wat plastic in brand gestoken, zodat het stonk. Toen vonden ze het stinken en niet leuk. Maar als je tabak aansteekt is dat wel lekker...? :bobo

(Ik wilde even duidelijk maken hoe vies ik roken vond)
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Marie-Henriëtte »

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 23 feb 2010, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Onze predikant heeft er onlangs ernstig tegen gewaarschuwd, dat deze zonde evenals die van roddelen zo makkelijk gedaan wordt en ook zo gemakkelijk wordt weggezet als geen zonde.
En nu eerlijk: heb je toen voor jezelf zitten luisteren of voor een ander (sorry, ik moet je even deze spiegel voorhouden)?
:mdr
Bedankt Erasmiaan voor deze vraag. (Erg kinderachtig hoe Tiberius daar op reageert, maar dat terzijde. Ik zal het bij deze kwalificatie laten.)
Wat roken betreft heb ik volledig voor anderen zitten luisteren, want ik heb nog nooit gerookt, zelfs niet tot één trekje toe.
Wat roddelen betreft hield hij mij inderdaad een spiegel voor. Inderdaad, ik bezondig me ook weleens aan roddel. Uit de sarcastische toon van je vraag en de al even sarcastische lach van Tiberius maak ik op, dat je vindt dat ik me daar op RF nogal schuldig aan maak. Het zou je sieren om daar direct voorbeelden van te geven, want dan kan ik die terugtrekken en mijn excuses daarvoor maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door henriët »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Onze predikant heeft er onlangs ernstig tegen gewaarschuwd, dat deze zonde evenals die van roddelen zo makkelijk gedaan wordt en ook zo gemakkelijk wordt weggezet als geen zonde.
En nu eerlijk: heb je toen voor jezelf zitten luisteren of voor een ander (sorry, ik moet je even deze spiegel voorhouden)?
:mdr
Bedankt Erasmiaan voor deze vraag. (Erg kinderachtig hoe Tiberius daar op reageert, maar dat terzijde. Ik zal het bij deze kwalificatie laten.)
Wat roken betreft heb ik volledig voor anderen zitten luisteren, want ik heb nog nooit gerookt, zelfs niet tot één trekje toe.
Wat roddelen betreft hield hij mij inderdaad een spiegel voor. Inderdaad, ik bezondig me ook weleens aan roddel. Uit de sarcastische toon van je vraag en de al even sarcastische lach van Tiberius maak ik op, dat je vindt dat ik me daar op RF nogal schuldig aan maak. Het zou je sieren om daar direct voorbeelden van te geven, want dan kan ik die terugtrekken en mijn excuses daarvoor maken.
:oO :quoi
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door jvdg »

Luther schreef: Wat roken betreft heb ik volledig voor anderen zitten luisteren, want ik heb nog nooit gerookt, zelfs niet tot één trekje toe.
Geweldig Luther, ik ben er jaloers op.
Wees dankbaar dat je hiervoor bewaard bent.

Maar ik verzoek je vriendelijk om geen keiharde oordelen te vellen, hoe rechtzinnig dan ook, als je er geen weet van hebt hoe verslaving z'n impact heeft.
Ik heb het niet alleen over roken, maar ook over gokken, drugs, alcohol, sex, etc..
Wat dat betreft heeft de door jou bejubelde Treur jou geen spiegel voorgehouden.

Wat roken betreft heb je voor anderen zitten luisteren (makkelijk hoor), maar al die andere refo-zonden, trok je daar dan geen conclusies uit voor jezelf?
Je schrijft, Heere, ik heb niet.....ik ben niet gelijk......
Zo komt het bij mij over.

Oordeelt niet, opdat........
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef: Wat roken betreft heb ik volledig voor anderen zitten luisteren, want ik heb nog nooit gerookt, zelfs niet tot één trekje toe.
Geweldig Luther, ik ben er jaloers op.
Wees dankbaar dat je hiervoor bewaard bent.

Maar ik verzoek je vriendelijk om geen keiharde oordelen te vellen, hoe rechtzinnig dan ook, als je er geen weet van hebt hoe verslaving z'n impact heeft.
Ik heb het niet alleen over roken, maar ook over gokken, drugs, alcohol, sex, etc..
Wat dat betreft heeft de door jou bejubelde Treur jou geen spiegel voorgehouden.

Wat roken betreft heb je voor anderen zitten luisteren (makkelijk hoor), maar al die andere refo-zonden, trok je daar dan geen conclusies uit voor jezelf?
Je schrijft, Heere, ik heb niet.....ik ben niet gelijk......
Zo komt het bij mij over.

Oordeelt niet, opdat........
Misschien heb je niet goed gelezen. Ik schreef:
Wat roddelen betreft hield hij mij inderdaad een spiegel voor. Inderdaad, ik bezondig me ook weleens aan roddel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door henriët »

Luther schreef:
jvdg schreef:
Luther schreef: Wat roken betreft heb ik volledig voor anderen zitten luisteren, want ik heb nog nooit gerookt, zelfs niet tot één trekje toe.
Geweldig Luther, ik ben er jaloers op.
Wees dankbaar dat je hiervoor bewaard bent.

Maar ik verzoek je vriendelijk om geen keiharde oordelen te vellen, hoe rechtzinnig dan ook, als je er geen weet van hebt hoe verslaving z'n impact heeft.
Ik heb het niet alleen over roken, maar ook over gokken, drugs, alcohol, sex, etc..
Wat dat betreft heeft de door jou bejubelde Treur jou geen spiegel voorgehouden.

Wat roken betreft heb je voor anderen zitten luisteren (makkelijk hoor), maar al die andere refo-zonden, trok je daar dan geen conclusies uit voor jezelf?
Je schrijft, Heere, ik heb niet.....ik ben niet gelijk......
Zo komt het bij mij over.

Oordeelt niet, opdat........
Misschien heb je niet goed gelezen. Ik schreef:
Wat roddelen betreft hield hij mij inderdaad een spiegel voor. Inderdaad, ik bezondig me ook weleens aan roddel.
:quoi
:paladin
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:
Luther schreef: Wat roken betreft heb ik volledig voor anderen zitten luisteren, want ik heb nog nooit gerookt, zelfs niet tot één trekje toe.
Geweldig Luther, ik ben er jaloers op.
Wees dankbaar dat je hiervoor bewaard bent.

Maar ik verzoek je vriendelijk om geen keiharde oordelen te vellen, hoe rechtzinnig dan ook, als je er geen weet van hebt hoe verslaving z'n impact heeft.
Ik heb het niet alleen over roken, maar ook over gokken, drugs, alcohol, sex, etc..
Wat dat betreft heeft de door jou bejubelde Treur jou geen spiegel voorgehouden.

Wat roken betreft heb je voor anderen zitten luisteren (makkelijk hoor), maar al die andere refo-zonden, trok je daar dan geen conclusies uit voor jezelf?
Je schrijft, Heere, ik heb niet.....ik ben niet gelijk......
Zo komt het bij mij over.

Oordeelt niet, opdat........
Misschien heb je niet goed gelezen. Ik schreef:
Wat roddelen betreft hield hij mij inderdaad een spiegel voor. Inderdaad, ik bezondig me ook weleens aan roddel.
Dat is wel een heel goedkoop antwoord.
Je gaat niet in op mijn bemerkingen.
En ook schoffel je jouw eigen oordeel onder het tapijt.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Marie-Henriëtte »

jvdg schreef:Ik heb het niet alleen over roken, maar ook over gokken, drugs
Staat roken gelijk aan het gebruiken van drugs? Drugsverslaafden worden behandeld in een instelling, want zij zijn ziek. Zouden rokers dezelfde behandeling moeten genieten ter voorkoming van?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door jvdg »

Marie-Henriëtte schreef:
jvdg schreef:Ik heb het niet alleen over roken, maar ook over gokken, drugs
Staat roken gelijk aan het gebruiken van drugs? Drugsverslaafden worden behandeld in een instelling, want zij zijn ziek. Zouden rokers dezelfde behandeling moeten genieten ter voorkoming van?
Enige nuancering in deze reactie kan geen kwaad.

Opzich zie ik in drugs- en rookverslaving geen onderscheid, ware het niet dat een rookverslaving meestal een andere oorzaak heeft dan drugsverslaving.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
jvdg schreef:Ik heb het niet alleen over roken, maar ook over gokken, drugs
Staat roken gelijk aan het gebruiken van drugs? Drugsverslaafden worden behandeld in een instelling, want zij zijn ziek. Zouden rokers dezelfde behandeling moeten genieten ter voorkoming van?
Enige nuancering in deze reactie kan geen kwaad.

Opzich zie ik in drugs- en rookverslaving geen onderscheid, ware het niet dat een rookverslaving meestal een andere oorzaak heeft dan drugsverslaving.
Naar mijn mening maakt het allemaal niet zo veel uit, welke zonden we doen, wat wel belangrijk is dat we naar onze eigen zonden kijken ipv die van een ander.
Wij ALLEN derven de heerlijkheid Gods, en door eigen werken kunnen we niet behouden worden,zelfs al hadden we (ware het mogelijk) geen zonden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door jvdg »

Joannah schreef:Naar mijn mening maakt het allemaal niet zo veel uit, welke zonden we doen, wat wel belangrijk is dat we naar onze eigen zonden kijken ipv die van een ander.
Wij ALLEN derven de heerlijkheid Gods, en door eigen werken kunnen we niet behouden worden,zelfs al hadden we (ware het mogelijk) geen zonden.
Natuurlijk Joannah, we dienen naar onze eigen zonden te zien i.p.v. die van de ander.
Van harte mee eens, maar waarom doe jij ditzelf ook niet in plaats van om je heen te slaan en anderen op hun zonden te wijzen?
Sterker nog, je wijst naar hen (alle verslaafden) die echt beseffen dat ze in dezen fout handelen.

Ik wil hier een seculiere kreet tegenover zetten: Verbeter de wereld, en begin bij jezelf.

Het lijkt er inderdaad op dat, ondanks jouw nuance, jijzelf zonder zonden bent, en precies weet hoe onze werken dienen te zijn.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:
Joannah schreef:Naar mijn mening maakt het allemaal niet zo veel uit, welke zonden we doen, wat wel belangrijk is dat we naar onze eigen zonden kijken ipv die van een ander.
Wij ALLEN derven de heerlijkheid Gods, en door eigen werken kunnen we niet behouden worden,zelfs al hadden we (ware het mogelijk) geen zonden.
Natuurlijk Joannah, we dienen naar onze eigen zonden te zien i.p.v. die van de ander.
Van harte mee eens, maar waarom doe jij ditzelf ook niet in plaats van om je heen te slaan en anderen op hun zonden te wijzen?
Sterker nog, je wijst naar hen (alle verslaafden) die echt beseffen dat ze in dezen fout handelen.

Ik wil hier een seculiere kreet tegenover zetten: Verbeter de wereld, en begin bij jezelf.

Het lijkt er inderdaad op dat, ondanks jouw nuance, jijzelf zonder zonden bent, en precies weet hoe onze werken dienen te zijn.
Al zou ik zonder zonden zijn, maar zonder de liefde, was ik nog nergens.
maar ik ben helemaal niet zonder zonden, integendeel, Als ik 's ochtends wakker word, betrap ik me voordat ik de eerste kop koffie op heb , al op de eerste zondige gedachte.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat ie beter is dan een ander!Integendeel zelfs!
Waar ik me wel een beetje aan erger en wat wellicht een (over-)reaktie oproept is het feit dat er hier velen zijn, die denken dat mensen in onze zuil dus minder zondig zijn dan anderen, zij het andere kerkgemeenschappen of zelfs ongelovigen.
Dat kan zo lijken, maar is niet èèn zonde even erg als een heleboel?
(even vergeten waar het staat)
Maar ongelovigen kennen geen wet en dus is het hen ook geen zonde, wij die de weg geweten hebben maar niet bewandeld hebben,zullen zwaarder geoordeeld worden.
hoe dan ook, dat verschil kan ik niet altijd rijmen.
Zo seculier is die kreet trouwens niet hoor.Lijkt genoeg op de balk en de splinter en wat gij niet wilt dat u geschiedt....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie