De wederoprichting aller dingen

Gian

De wederoprichting aller dingen

Bericht door Gian »

Omdat in een ander topic een dubbele discussie ontstond een nieuw topic. Het gaat me om de beloften die God aan David deed ofwel het Davidische verbond. Ik vermoed een verwaarloosd onderwerp.
Afgewezen schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef:
Gian schreef:Dat denk ik ook ja. Desalnietemin zie ik wel het onderscheid tussen 'meedelen' in het verbond of 'in het verbond zijn'. Hoe vaak ik ook met je mee zou rijden, het blijft jou auto.
Ik denk dat hier dingen door elkaar gaan lopen. Het oude verbond is met Israël als volk opgericht, voor het nieuwe verbond geldt dit niet. Israël, als verbondsvolk, is wel uitgenodigd tot dit verbond, maar... weigerde!
Dus ik begrijp niet zo goed welk verbond noch 'van hen' zou zijn en waarin ik als gelovige dan deel.
God handelt met de mensen via diverse verbonden. Het abrahamitsiche verbond is de basis van Gods handelen (onderverdeeld in aardse en geestelijke zegeningen). Voor Israel geld dat de aardse en geestelijke zegeningen altijd samen gaan. Een onvoorwaardelijk verbond waarvan de geestelijke zegen nu voor alle mensen geld op voorwaarde van geloof en bekering.
Voor het volk Israel is er het voorwaardelijke verbond bij gekomen bij de Sinaï. Voordat het volk Kanaän binnentrekt komt God met de uitbreiding van het Sinaïtische verbond. De inhoud daarvan staat gelijk aan het nieuwe verbond uit Jer. 31.
Met het verlaten van de inzettingen van het verbond en de verwerping van Jezus is Israel alle zegen verloren, heeft Jezus de Gemeente van de Vader gekregen en zijn de geestelijke zegeningen naar de heidenen gegaan. De aardse zegeningen zijn in de ijskast gezet om het even oneerbiedig te zeggen tot de wederoprichting aller dingen.
Het geloof in het volbrachte offer is de voorwaarde om te delen in de geestelijke zegeningen. Door het geloof word de heiden kind van Abraham en deelt hij mee in de geestelijke zegeningen, uiteraard van het nieuwe verbond. De zegen van het geloven in de belofte komt voort uit het Abrahamitische verbond omdat Abraham vader aller gelovigen is (wedergeboorte). De geestelijke zegeningen waar we nu mee gezegend zijn is uiteraard de zegen van het nieuwe verbond (ingeschreven wet, inwoning vd Geest).
De aardse zegeningen van Israël waren schaduwen. Zij wezen vooruit en waren geen doel op zichzelf. Met de komst van het nieuwe verbond is de tijd van de schaduwen voorbij. Er is dus geen ijskast met aardse zegeningen meer voor een aards Israël.
Ik wil je best geloven maar kom dan toch in de knoop met de beloften op de aardse zegeningen. Die kan ik onmogelijk degraderen tot schaduwen.
Bovendien heb je dan geen oog voor het Davidische verbond, ook een onvoorwaardelijk verbond. Moeten dan alle beloften aan David vergeestelijkt worden? Het is Gods belofte en Zijn uitgedrukte wil voor de toekomst! Let op het onvoorwaardelijke aspect van deze beloften;

2Sam. 7:8 Nu dan, alzo zult gij tot Mijn knecht, tot David, zeggen: Zo zegt de HEERE der heirscharen: Ik heb u genomen van de schaapskooi, van achter de schapen, dat gij een voorganger zoudt zijn over Mijn volk, over Israel.
9 En Ik ben met u geweest, overal, waar gij gegaan zijt, en heb al uw vijanden voor uw aangezicht uitgeroeid; en Ik heb u een groten naam gemaakt, als den naam der groten, die op de aarde zijn.
10 En Ik heb voor Mijn volk, voor Israel, een plaats besteld, en hem geplant, dat hij aan zijn plaats wone, en niet meer heen en weder gedreven worde; en de kinderen der verkeerdheid zullen hem niet meer verdrukken, gelijk als in het eerst.
11 En van dien dag af, dat Ik geboden heb richters te wezen over Mijn volk Israel. Doch u heb Ik rust gegeven van al uw vijanden. Ook geeft u de HEERE te kennen, dat de HEERE u een huis maken zal.
12 Wanneer uw dagen zullen vervuld zijn, en gij met uw vaderen zult ontslapen zijn, zo zal Ik uw zaad na u doen opstaan, dat uit uw lijf voortkomen zal, en Ik zal zijn koninkrijk bevestigen.
13 Die zal Mijn Naam een huis bouwen; en Ik zal den stoel zijns koninkrijks bevestigen tot in eeuwigheid.
14 Ik zal hem zijn tot een Vader, en hij zal Mij zijn tot een zoon; dewelke als hij misdoet, zo zal Ik hem met een mensenroede en met plagen der mensenkinderen straffen.
15 Maar Mijn goedertierenheid zal van hem niet wijken, gelijk als Ik die weggenomen heb van Saul, dien Ik van voor uw aangezicht heb weggenomen.
16 Doch uw huis zal bestendig zijn, en uw koninkrijk tot in eeuwigheid, voor uw aangezicht; uw stoel zal vast zijn tot in eeuwigheid.

Lees dit stuk in 2Sam. 7 eens verder wat David in het gebed antwoord op de profeet Nathan.

Jes. 9:6 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;
7 Der grootheid dezer heerschappij en des vredes zal geen einde zijn op den troon van David en in zijn koninkrijk, om dat te bevestigen, en dat te sterken met gericht en met gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid toe. De ijver des HEEREN der heirscharen zal zulks doen.

Jer. 23:5 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik aan David een rechtvaardige Spruit zal verwekken; Die zal Koning zijnde regeren, en voorspoedig zijn, en recht en gerechtigheid doen op de aarde.
6 In Zijn dagen zal Juda verlost worden, en Israel zeker wonen; en dit zal Zijn naam zijn, waarmede men Hem zal noemen: De HEERE: ONZE GERECHTIGHEID.
7 Daarom, ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat zij niet meer zullen zeggen: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israels uit Egypteland heeft opgevoerd.
8 Maar: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die het zaad van het huis Israels heeft opgevoerd, en Die het aangebracht heeft uit het land van het noorden, en uit al de landen, waarheen Ik ze gedreven had! want zij zullen wonen in hun land.

Luc. 1:32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven.

Hand. 3:21 spreekt over de wederoprichting aller dingen. De context wijst toch duidelijk op een toekomst?
Moeten we deze teksten allemaal vergeestelijken?

Zach 14:1 Ziet, de dag komt den HEERE, dat uw roof zal uitgedeeld worden in het midden van u, o Jeruzalem!
2 Want Ik zal alle heidenen tegen Jeruzalem ten strijde verzamelen; en de stad zal ingenomen, en de huizen zullen geplunderd, en de vrouwen zullen geschonden worden; en de helft der stad zal uitgaan in de gevangenis; maar het overige des volks zal uit de stad niet uitgeroeid worden.
3 En de HEERE zal uittrekken, en Hij zal strijden tegen die heidenen, gelijk ten dage als Hij gestreden heeft, ten dage des strijds.
4 En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeen gespleten worden naar het oosten, en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn; en de ene helft des bergs zal wijken naar het noorden, en de helft deszelven naar het zuiden.
5 Dan zult gijlieden vlieden door de vallei Mijner bergen (want deze vallei der bergen zal reiken tot Azal), en gij zult vlieden, gelijk als gij vloodt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, den koning van Juda; dan zal de HEERE, mijn God, komen, en al de heiligen met U, o HEERE!
6 En het zal te dien dage geschieden, dat er niet zal zijn het kostelijk licht, en de dikke duisternis.
7 Maar het zal een enige dag zijn, die den HEERE bekend zal zijn; het zal noch dag, noch nacht zijn; en het zal geschieden, ten tijde des avonds, dat het licht zal wezen.
8 Ook zal het te dien dage geschieden, dat er levende wateren uit Jeruzalem vlieten zullen, de helft van die naar de oostzee, en de helft van die naar de achterste zee aan; zij zullen des zomers en des winters zijn.
9 En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE een zijn, en Zijn Naam een.

Ezech. 37:21 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israels halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land;
22 En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land, op de bergen Israels; en zij zullen allen te zamen een enigen Koning tot koning hebben; en zij zullen niet meer tot twee volken zijn, noch voortaan meer in twee koninkrijken verdeeld zijn.
23 En zij zullen zich niet meer verontreinigen met hun drekgoden, en met hun verfoeiselen, en met al hun overtredingen; en Ik zal ze verlossen uit al hun woonplaatsen, in dewelke zij gezondigd hebben, en zal ze reinigen; zo zullen zij Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn.
24 En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn; en zij zullen allen te zamen een Herder hebben; en zij zullen in Mijn rechten wandelen, en Mijn inzettingen bewaren en die doen.
25 En zij zullen wonen in het land, dat Ik Mijn knecht Jakob gegeven heb, waarin uw vaders gewoond hebben; ja, daarin zullen zij wonen, zij en hun kinderen, en hun kindskinderen tot in eeuwigheid, en Mijn Knecht David zal hunlieder Vorst zijn tot in eeuwigheid.
26 En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid.
27 En Mijn tabernakel zal bij hen zijn, en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
28 En de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, Die Israel heilige, als Mijn heiligdom in het midden van hen zal zijn tot in eeuwigheid.

Werkelijk vele tientallen profetieen zijn nog te noemen over de tijd van vrede en herstel. Bovendien heeft Jezus zelf Johannes geopenbaard dat er een vrederijk komt. Op. 21

Waarom zegt de Heere Jezus zelf meerdere keren dat Satan de overste van der wereld is? Wie zou Paulus in 2Kor. 4 met de god dezer eeuw bedoelen? Waarom waarschuwt Petrus voor de satan als briesende leeuw? Zou Satan gebonden zijn?
Ps. 99 en vele psalmen hebben een profetische inhoud! Natuurlijk is alles in Gods hand, maar de wereld is nu overgeleverd aan Satan. Straks komt de Koning der koningen!

Wat antwoord Jezus als de discipelen vragen of Hij het Koninkrijk op aarde wederoprichten zal?

6 Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?
7 En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;
8 Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.
9 En als Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen, daar zij het zagen, en een wolk nam Hem weg van hun ogen.
10 En alzo zij hun ogen naar den hemel hielden, terwijl Hij heenvoer, ziet, twee mannen stonden bij hen in witte kleding;
11 Welke ook zeiden: Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar den hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren.

Let op de laatste zin! Hij komt terug zoals hij is opgevaren.
Zit de Christus nu op de troon van David? Nee! Hij zit bij de Vader IN de troon, aan Zijn rechterhand! Openb.3
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
memento

Re: De wederoprichting aller dingen

Bericht door memento »

@Gian: als je een hedendaags wetenschappelijk commentaar naslaat (een commentaar die serieus aandacht besteed aan de opbouw van de tekst, een literaire analyse en structuur-analyse toepast, bv Wenham of Wellhousen) op Genesis, zal je zien dat het aartsvader-geschiedenis slechts de introductie vormt op de geschiedenis van Israël, en dan met name de konings-geschiedenis. Dat we veel van het verbond met Abraham tegenkomen in het verbond met David, hoeft ons dan ook niet veel te verbazen.

David wordt in het OT gepresenteerd als een heel bijzonder figuur. Veel woorden en uitdrukkingen worden rond David gebruikt, die nergens in het OT gebruikt worden voor een mens, alleen voor God. David wordt neergezet als hét ideaalbeeld van een koning. Terwijl David het ideaalbeeld zélf niet waarmaakt (denk maar aan zijn vele zonden, die beschreven staan). Een goede lezer zal het al snel duidelijk zijn dat wat over David geschreven staat, vér boven de historische David uitstijgt. Het wijst heen, naar de ideale koning die komen zou. Al vroeg in de exegese, de Joodse exegese, nog voor het christendom, heeft men dit al door, en ziet men David als beeld, als type, van de komende Messias.

Persoonlijk zie ik geen verschillende verbonden (alhoewel ik natuurlijk wel voortgang en onderscheidingen zie), maar één doorgaande lijn van de Moederbelofte tot en met de belofte van het nieuwe verbond (daarbij alle tussenliggende verbonden inbegrepen). Door de schaduwen en voorbeelden heen wordt steeds duidelijker het nieuwe verbond en de komende Messias zichtbaar. Ik zie (en men leze het boekje van Kohlbrugge, Waartoe het Oude Testament, voor een populair-wetenschappelijke verhandeling hierover) een zeer sterke continuïteit van OT naar NT. Alles opsplitsen hokjes (zoals het dispensationalisme doet), doet m.i. geen recht aan die sterke continuïteit die het OT (ook wanneer je niet theologisch, maar puur op basis van literaire en structurele analyse) zelf aangeeft.
Gian

Bericht door Gian »

Memento, als je het niet erg vindt hou ik het bij mijn Bijbel. Misschien dat Andries Knevel wat met je wetenschap kan. In Rome achtte men de Bijbel ook niet voor de leken. Daar trap ik niet meer in.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Faramir

Bericht door Faramir »

Gian schreef:Memento, als je het niet erg vindt hou ik het bij mijn Bijbel. Misschien dat Andries Knevel wat met je wetenschap kan. In Rome achtte men de Bijbel ook niet voor de leken. Daar trap ik niet meer in.
Boeken zijn nogal overbodig om als leek te bezitten wanneer je analfabeet bent. Daarnaast waren boeken voor de komst van de boekdrukkunst nogal vrij onbetaalbaar aangezien ze handgeschreven waren.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:Memento, als je het niet erg vindt hou ik het bij mijn Bijbel. Misschien dat Andries Knevel wat met je wetenschap kan. In Rome achtte men de Bijbel ook niet voor de leken. Daar trap ik niet meer in.
Sja, die commentaren proberen juist de Bijbel goed te bestuderen, door te letten op hoe woorden gebruikt worden, welke structuren er in een tekst zitten, etc. Dus als je het bij je Bijbel wilt houden...

Voorderest: Een welwillende leek kan kennis nemen van die argumentatie, en het zelf nakijken. Wie een letterlijke vertaling ernaast heeft (Statenvertaling en NBG51) kan namelijk de dingen die zij aanwijzen in de tekst vaak goed volgen. Je hoeft het niet met alles wat moderne commentaren zeggen eens te zijn, maar niet gebruik WILLEN maken van hun onderzoek (waarbij toch de structuren die de auteur zelf in de tekst verwerkt heeft eruit gelicht worden, en aandacht gevestigd word op bepaald uniek taalgebruik) lijkt me te kort door de bocht.

Juist wie hard roept het bij de Bijbel te willen houden, moet m.i. alle moeite doen om de Bijbel te laten spreken. Daaronder valt m.i. ook het gebruik maken van onderzoek wat je zelf niet zo gemakkelijk doen kan, zoals naar structuur en woordgebruik.

PS> Het leuke van de literaire stroming binnen de commentaren-wereld, is dat zij technieken hanteren uit het gewone literaire onderzoek. Ze behandelen dus de Bijbel primair als literair werk. Alhoewel er op dat standpunt valt af te dingen, is het erg mooi als de literaire waarnemingen die hun doen je theologische waarnemingen onderstrepen en bevestigen. Maar soms is ook correctie nodig. Bv. als de tekst door middel van een bepaalde structuur iets anders centraal stelt, dan wat je (theologisch gezien) verwacht, dan moet je nog eens goed controleren of je bij je uitleg van dat gedeelte wel goed eruit hebt gepikt wat de auteur centraal wil stellen.

PS2> Ik noemde Kohlbrugge. Als je een sterke antipathie tegen wetenschappelijke werken heb, kan je Waartoe het Oude Testament nog steeds goed lezen. Hij hanteert in dat boekje namelijk alleen de Schrift als uitgangspunt, en zijn bewijsvoering is het citeren van Bijbelteksten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dat het ook de aartsvaders uiteindelijk niet om het land te doen was, blijkt wel uit Hebreeën 11: zij verwachtten de stad die fundamenten heeft!
De profetieën van het nieuwe verbond vertolken vaak in aardse beelden de toekomst van Christus. Die toekomst is nu in beginsel aangebroken en komt straks definitief.
Dat Jezus wederkomt zoals Hij is opgevaren, betekent toch niet dat Hij wederkomt om een duizendjarig vrederijk te stichten?
Jezus zegt over de Satan enerzijds dat hij gebonden is (de sterk gewapende die gebonden wordt), anderzijds als de overste van de wereld. Blijkbaar kan dat samengaan.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Dat het ook de aartsvaders uiteindelijk niet om het land te doen was, blijkt wel uit Hebreeën 11: zij verwachtten de stad die fundamenten heeft!
De profetieën van het nieuwe verbond vertolken vaak in aardse beelden de toekomst van Christus. Die toekomst is nu in beginsel aangebroken en komt straks definitief.
Ik denk dat je beter kan zeggen dat het de aartsvaderen niet alleen om het land te doen was, maar dat zij méér/dieper verwachtte, namelijk de stad die fundamenten heeft. Het land, als zijnde een stuk grond, speelt wel degelijk een heel belangrijke rol in het OT. Maar het wijst óók vooruit naar het hemelse Kanaän.
Dat Jezus wederkomt zoals Hij is opgevaren, betekent toch niet dat Hij wederkomt om een duizendjarig vrederijk te stichten? Jezus zegt over de Satan enerzijds dat hij gebonden is (de sterk gewapende die gebonden wordt), anderzijds als de overste van de wereld. Blijkbaar kan dat samengaan.
Mee eens. Ook vanuit het OT zijn er geen argumenten voor. Het dispensationalisme, wat alles opdeelt in afgebakende hokjes, doet m.i. geen recht aan de continuïteit (die ook puur literair, dus niet-theologisch bezien, aanwezig is) die binnen het OT te vinden is. Een goede lezer zal, zeker wanneer hij er op let, al snel de lijn van de moederbelofte (via enkele andere verbonden) naar het nieuwe verbond zien.
Gian

Bericht door Gian »

@Memento, als ik in de Bijbel de volgende tekst lees;

Ge 15:18 Ten zelfden dage maakte de HEERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw zaad heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath:

Dan lees ik dat de Heere een belofte doet aan Abraham. Zijn zaad zal land krijgen van de rivier van Egypte tot de rivier de Frath.

Wanneer heeft het zaad van Abraham het land in deze afmeting in bezit gehad?
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:@Memento, als ik in de Bijbel de volgende tekst lees;

Ge 15:18 Ten zelfden dage maakte de HEERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw zaad heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath:

Dan lees ik dat de Heere een belofte doet aan Abraham. Zijn zaad zal land krijgen van de rivier van Egypte tot de rivier de Frath.

De kanttekeningen melden als commentaar:

Zie Gen. 2:14 en de vervulling hiervan 2 Sam. 8:3. 1 Kon. 4:21; 9:21. 1 Kron. 18:3. 2 Kron. 9:26.
memento

Bericht door memento »

Onder Salomo.
Joannah

Bericht door Joannah »

Faramir schreef:
Boeken zijn nogal overbodig om als leek te bezitten wanneer je analfabeet bent. Daarnaast waren boeken voor de komst van de boekdrukkunst nogal vrij onbetaalbaar aangezien ze handgeschreven waren.
je weet heus wel dat lang na de uitvinding van de boekdrukkunst katholieken nog steeds niet zelf de bijbel MOCHTEN lezen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef:

Onder Salomo.
Hoe bewijs je dat zonder deze tekst?
Laatst gewijzigd door Gian op 22 jan 2010, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Faramir

Bericht door Faramir »

Joannah schreef:
Faramir schreef:
je weet heus wel dat lang na de uitvinding van de boekdrukkunst katholieken nog steeds niet zelf de bijbel MOCHTEN lezen.
Je weet heus wel dat dit fabeltjes zijn. Dat er enkele bijbelvertalingen verboden waren is wel waar, en dat is dan ook waar het fabeltje vandaan kwam dat de Bijbel niet gelezen mocht worden..
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Gian, deze keer sluit ik me helemaal bij je aan. RK lezen de bijbel vandaag nog niet, dat is iets wat zeker is.
Faramir

Bericht door Faramir »

Alexander CD schreef:
Gian, deze keer sluit ik me helemaal bij je aan. RK lezen de bijbel vandaag nog niet, dat is iets wat zeker is.
lol. Je weet hoe een katholieke viering/dienst is opgebouwd? Alleen dat feit al maakt je bewering ontzettend lachwekkend.
Plaats reactie