Vriend van je kind op Hyves

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Vriend van je kind op Hyves

Bericht door jakobmarin »

Driekwart van de kinderen uit groep 8 zit op Hyves, een vriendennetwerk dat als website voor jongvolwassenen is opgezet. Als ouders meekijken, zijn kinderen beter beschermd, blijkt uit onderzoek. (...)Opvallend is dat driekwart van alle jonge Hyvers ook zijn of haar ouders als vriend in de lijst heeft staan. (...)
Ouders die vaker met hun kinderen praten over Hyves, stellen ook vaker regels, vooral over wie ze wel of niet als vriend mogen toevoegen en over wat afgeschermd moet worden voor niet-vrienden. Van de kinderen bij wie er thuis afspraken zijn over Hyves, zegt 70 procent hun profiel afgeschermd te hebben. Van de kinderen die zeggen dat daarover thuis geen afspraken zijn, heeft maar 30 procent hun profiel afgeschermd.

Bron: http://www.nd.nl/artikelen/2009/septemb ... n-op-hyves
Iets soortgelijks las ik pas in Terdege.

Dan toch maar met zijn allen als refo-ouders gaan hyven met onze kinderen?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door henriët »

jakobmarin schreef:
Driekwart van de kinderen uit groep 8 zit op Hyves, een vriendennetwerk dat als website voor jongvolwassenen is opgezet. Als ouders meekijken, zijn kinderen beter beschermd, blijkt uit onderzoek. (...)Opvallend is dat driekwart van alle jonge Hyvers ook zijn of haar ouders als vriend in de lijst heeft staan. (...)
Ouders die vaker met hun kinderen praten over Hyves, stellen ook vaker regels, vooral over wie ze wel of niet als vriend mogen toevoegen en over wat afgeschermd moet worden voor niet-vrienden. Van de kinderen bij wie er thuis afspraken zijn over Hyves, zegt 70 procent hun profiel afgeschermd te hebben. Van de kinderen die zeggen dat daarover thuis geen afspraken zijn, heeft maar 30 procent hun profiel afgeschermd.

Bron: http://www.nd.nl/artikelen/2009/septemb ... n-op-hyves
Iets soortgelijks las ik pas in Terdege.

Dan toch maar met zijn allen als refo-ouders gaan hyven met onze kinderen?
ja lijkt me goed.
begeleide confrontatie..!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door wim »

Ik heb zelf pas voorgesteld aan mijn dochter (10 jaar, groep 7) om op hyves te gaan. Samen met haar heb ik het account aangemaakt en als ze vragen heeft over hoe iets werkt, vraagt ze dat aan mij.
Het account heb ik ook zo ingesteld dat alleen vrienden kunnen meekijken. Natuurlijk heb ik me ook als vriend aangemeld. ;)

So far, so good. Nou hopen dat het goed blijft gaan...
Het is wel fijn om te weten waar je kinderen uithangen. Ook op internet. Die controle moet je wel zo uitvoeren dat het geen controle lijkt. Gewoon af en toe meeleuteren. Hyves betekent dan niet: terugtrekken met je vrienden, zonder dat gezeur van je ouders. Maar: een laagdrempelige nieuwe manier van communiceren met familie en vrienden.
Maar goed, da's mijn theorie. Nu de praktijk nog.
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door Zacheüs »

Sinds 2 jaar hebben mijn kinderen (14 en 16 jaar) Hyves.
Ikzelf heb toen ook gelijk een profiel aangemaakt.
Kun je zo af en toe even neuzen wat ze er doen.
Tot nu toe is het één keer voorgekomen dat we een gesprek zijn aangegaan nav. dingen die ze er op gezet hadden waar we niet zo blij mee waren.
Denk aan favoriete films (die ze nooit gezien hadden, maar het staat wel stoer....)
Ook is hun profiel afgeschermd voor niet-vrienden (die van mij ook trouwens :langue )
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door Marnix »

Tja, ik heb mijn ouders ook op Facebook :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Tja, ik heb mijn ouders ook op Facebook :)
Kan je ze ook niet hier uitnodigen? :)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door Marnix »

Sorry, de forumregels schrikken ze denk ik af. ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Tja, ik heb mijn ouders ook op Facebook :)
Ik zit ook op facebook, voornamelijk omdat mijn kinderen daar contact hadden. Op deze manier kun je een oogje op ze houden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
priscilla
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 mar 2008, 21:47

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door priscilla »

Onze kinderen zitten ook op hyves. Een aantal jaar terug hebben we ze geholpen met de account etc. We praten ook over wat ze er op zetten, maar ik heb eigenlijk nog nooit gekke dingen gezien.
Zelf zat ik ook op hyves, maar ik kreeg constant leerlingen die me vroegen om vriend te worden en daar had ik geen zin in. Ik deed er verder toch niet zoveel mee, dus ik heb hem op een gegeven moment verwijderd. Ik kijk nog weleens met de kinderen mee.
Ik vind dat je altijd moet weten wat je kinderen doen/luisteren/kijken/lezen. Wil je dat weten, dan moet je jezelf erin verdiepen.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door Lourens »

wim schreef: Het account heb ik ook zo ingesteld dat alleen vrienden kunnen meekijken. Natuurlijk heb ik me ook als vriend aangemeld. ;)

So far, so good. Nou hopen dat het goed blijft gaan...
Het is wel fijn om te weten waar je kinderen uithangen. Ook op internet. Die controle moet je wel zo uitvoeren dat het geen controle lijkt. Gewoon af en toe meeleuteren. Hyves betekent dan niet: terugtrekken met je vrienden, zonder dat gezeur van je ouders. Maar: een laagdrempelige nieuwe manier van communiceren met familie en vrienden.
Maar goed, da's mijn theorie. Nu de praktijk nog.
Het laatste ben ik met je eens Wim.

Maar het alleen vrienden meekijken wil ik toch wat nuanceren.
Mijn echte vrienden hebben bijvoorbeeld mijn telefoonnummer. Hebben van jongeren alle 450 vrienden jouw telefoonnummer (ik noem even een aantal).
Wanneer is een vriend een vriend.
Op hyves zijn het veel vaker 'vage kennissen'.

Ik zou er bijvoorbeeld ook geen emailadres inzetten.
Is totaal overbodig aangezien ze een berichtje of krabbel kunnen sturen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door Rens »

Marnix schreef:Sorry, de forumregels schrikken ze denk ik af. ;)
:haha :haha
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door Gijs83 »

wim schreef:Ik heb zelf pas voorgesteld aan mijn dochter (10 jaar, groep 7) om op hyves te gaan. Samen met haar heb ik het account aangemaakt en als ze vragen heeft over hoe iets werkt, vraagt ze dat aan mij.
Het account heb ik ook zo ingesteld dat alleen vrienden kunnen meekijken. Natuurlijk heb ik me ook als vriend aangemeld. ;)

So far, so good. Nou hopen dat het goed blijft gaan...
Het is wel fijn om te weten waar je kinderen uithangen. Ook op internet. Die controle moet je wel zo uitvoeren dat het geen controle lijkt. Gewoon af en toe meeleuteren. Hyves betekent dan niet: terugtrekken met je vrienden, zonder dat gezeur van je ouders. Maar: een laagdrempelige nieuwe manier van communiceren met familie en vrienden.
Maar goed, da's mijn theorie. Nu de praktijk nog.
Is het wel verstandig om zo jong al op hyves te beginnen. Een dominee noemde onlangs een leeftijd van 14 jaar niet eerder. Waarom wel/juist niet zo vroeg beginnen :quoi
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door vlinder »

Waarom preekt jullie dominee over zaken die niet in de Bijbel staan? Zou de Heere-Jezus of Paulus een leeftijd genoemd hebben over dit soort zaken? Iedereen moet dat voor zichzelf weten. Ben jij niet een beetje te oud voor de JV? Zoiets mag toch iedereen voor zich uit maken?

En ik heb mijn vader ook op hyves, maar ik spreek hem daar bijna nooit, kom niet op zijn hyves en ik denk zomaar dat hij niet vaak op de mijne komt. Bij mijn jongere broers en zusjes ligt dat anders. Daar kijkt hij vaker. En als kind kun je je netjes gedragen, maar als ik soms lees wat vrienden aan mijn broers krabbelen denk ik..... :oO
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door Lourens »

vlinder schreef:Waarom preekt jullie dominee over zaken die niet in de Bijbel staan? Zou de Heere-Jezus of Paulus een leeftijd genoemd hebben over dit soort zaken? Iedereen moet dat voor zichzelf weten. Ben jij niet een beetje te oud voor de JV? Zoiets mag toch iedereen voor zich uit maken?

En ik heb mijn vader ook op hyves, maar ik spreek hem daar bijna nooit, kom niet op zijn hyves en ik denk zomaar dat hij niet vaak op de mijne komt. Bij mijn jongere broers en zusjes ligt dat anders. Daar kijkt hij vaker. En als kind kun je je netjes gedragen, maar als ik soms lees wat vrienden aan mijn broers krabbelen denk ik..... :oO
ik ben het helemaal met je eens Vlinder.
En kinderen van groep 7 krijgen er zelfs op school mee te maken. Maak ze onder begeleiding maar wegwijs
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Vriend van je kind op Hyves

Bericht door wim »

fluitje schreef: Maar het alleen vrienden meekijken wil ik toch wat nuanceren.
Mijn echte vrienden hebben bijvoorbeeld mijn telefoonnummer. Hebben van jongeren alle 450 vrienden jouw telefoonnummer (ik noem even een aantal).
Wanneer is een vriend een vriend.
Op hyves zijn het veel vaker 'vage kennissen'.

Ik zou er bijvoorbeeld ook geen emailadres inzetten.
Is totaal overbodig aangezien ze een berichtje of krabbel kunnen sturen.
Als het gaat om mijn telefoonnummer: je wilt niet weten hoeveel vage figuren ons telefoonnummer hebben. Ik houd het niet meer bij.

Mijn dochter mag van mij alleen een vriend toevoegen wanneer ze diegene echt kent en wanneer mijn vrouw of ik diegene kent. Dat is redelijk restrictief, vind ik.
Plaats reactie