"Gedenk de sabbatdag dat gij dien Heiligt!!"

onderzoeker

"Gedenk de sabbatdag dat gij dien Heiligt!!"

Bericht door onderzoeker »

Een nieuwe topic over de zondag of moet het sabbatdag zijn?
Wat mag en wat mag niet op zondag! Is er wezenlijk verschil tussen een partijtje schaak en voetbal op zondag? Alles wat je in de week voor God kan verantwoorden mag dat ook op zondag. Moeten we niet terug naar de sabbat/zaterdag?? Mag je zondags skieën? Of moet je met een boekje in een hoekje?? :bou:
onderzoeker

Bericht door onderzoeker »

Een nieuwe topic over de zondag of moet het sabbatdag zijn?
Wat mag en wat mag niet op zondag! Is er wezenlijk verschil tussen een partijtje schaak en voetbal op zondag? Alles wat je in de week voor God kan verantwoorden mag dat ook op zondag. Moeten we niet terug naar de sabbat/zaterdag?? Mag je zondags skieën? Of moet je met een boekje in een hoekje?? :bou:
Ruth

Bericht door Ruth »

alles mag!! als het maar tot Gods eer is
en niet tot vermaak is van jezelf

(jesaja geloof ik)

zondag zaterdag vrijdag wat maakt het uit?
paulus zegt ook voor de een is die dag heilig en voor de ander weer de andere dag
laten we de zondag maar zo houden waarom veranderen denk je dat de wereld mee veranderd? is er straks (wat in de grote steden al is) helemaal geen verschil meer tussen zaterdag of zondag

[Edited on 2/14/02 by Ruth]
onderzoeker

Bericht door onderzoeker »

Hoi Ruth,
Je hebt gelijk!, maar daar wringt de schoen nu juist! Wat is tot Gods eer, voor de een is dat met een ernstig gezicht in een hoekje met een boekje en voor de ander is dat op vakantie zwemmen of skieën! Begrijp je das best lastig!!
Ruth

Bericht door Ruth »

zoals ik al zei
niet wat is tot jouw eigen vermaak (ik zal de tekst eens op zoeken)
dus dat is dus niet skieen

vergeef mij de spottende ondertoon maar kun je voetballen tot gods eer?

met een somber gezicht in een hoekje lijkt me ook niet echt tot Gods eer
onderzoeker

Bericht door onderzoeker »

Ja lieverd,

Je hebt gelijk!
Maar wat is het verschil tussen dammen e.d. en voetballen. Kijk dammen is bij de meeste mensen wel geaccepteerd. Maar wandelen of fietsen of zwemmen is uit de boze! Tenminste zo ben ik opgevoed!! Voel je hoe krom?
bloob

Bericht door bloob »

Wat mag en wat mag niet op zondag!
de Heere heeft bevolen dat we de rustdag moeten heiligen. Nu moeten we er dus achter zien te komen wat er met dat woord 'heiligen' bedoeld wordt. Iets heiligen betekent 'apart zetten' en dat tot nut van iets of iemand. We moeten dus de rustdag apart zetten, los van de andere dagen. Tot wiens nut? Tot nut van onze ziel, maar ook tot eer van God.
Je moet dus volgens mij de zondag op die manier besteden dat het je ziel ten goede komt. Wanneer we op deze manier redeneren, kan het niet anders of voetbal en dergelijke vormen van vermaak (ook dat partijtje schaak) vallen dan af. Wat dan? Als ik naar mezelf kijk, is het erg moeilijk om de hele zondag uitsluitend met godsdienstige zaken bezig te zijn. Ik vraag me dan ook af of dat ook de bedoeling is. De catechismus verwoordt het, vrij vertaald, als volgt: Op zondag kan ik:
a) rusten van mijn werk
b) tijd besteden aan mijn ziel, iets dat door de week vaak in de knel komt door tijdgebrek. (Overigens is dit op geen enkele manier goed te praten)
c) De naaste christelijke handreiking doen
d) van mijn BOZE werken rusten en God door Zijn Geest in mij laten werken.

En in heel dat antwoord van die catechismus wordt niet één keer de worden 'mag niet' in de mond genomen.

Concluderend stel ik dat de zondag is voor de mensen. En niet de mensen voor de zondag. Dat we van God een extra dag KRIJGEN waarop we bezig MOGEN zijn met de zaken van de eeuwigheid. Dus toch dat boekje en dat hoekje? Somber? Nee! Als God de liefde van je hart is, ben je graag met Zijn Woord bezig. als je veel van iemand houdt, wil je veel van hem of haar weten. Deze liefde is wat dat betreft niet anders. En God geeft ons daarvoor de tijd en de gelegenheid: de zondag. "Niet mogen" en "moeten" is dan totaal niet meer aan de orde. Dan is het een willen.

[Edited on 2/14/02 by bloob]
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Precies bloob!

Groeten, Lieneke
Ruth

Bericht door Ruth »

Ja lieverd,

Je hebt gelijk!
Maar wat is het verschil tussen dammen e.d. en voetballen. Kijk dammen is bij de meeste mensen wel geaccepteerd. Maar wandelen of fietsen of zwemmen is uit de boze! Tenminste zo ben ik opgevoed!! Voel je hoe krom?

hahaha
ja ik voel het
hebben we hier weer eens te maken met traditie??

ga op je knieen en God zal je leren wat zondags heiliging is zeker weten!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Als je nu al een deel van dag te lang vind om deze rust te vinden, wat moet je dan in de Hemel zoeken?
voorbijganger,
Deze argumentatie kom ik vaak tegen.Volgens mij is er in de hemel geen vermoeidheid en hoef je niet te rusten. Wel mag je daar altijd zingen zonder moe te worden.
sochrio

Bericht door sochrio »

Ik ervaar de zondag zelf als een echte rust. Maar ik zit echt niet heel de dag met de Bijbel op schoot. Ten eerste kan een mens zich gewoon niet zolang concentreren. Ten tweede is het ook van belang dat je zelf nadenkt over de geestelijke dingen, mediteren zogezegd.
Ik denk niet dat je moet gaan discussieren over wat wel mag en wat niet. adt begint verdacht veel op Farizeisme te lijken. Er zijn bijv mensen die menen dat je op zondag niet met de auto mag rijden, en lopen ze dus een half uur naar de kerk. Daar zet ik eerlijk gezegd mijn vraagtekens bij.
De zondag is bedoeld als een dag waarbij je niet bezigt hoeft te zijn met je aardse zorgen en plichten, maar het is een dag waarop je bezig mag zijn met de dingen van God en Zijn Koninkrijk.
ik heb zelf wel als regel dat ik op zondag absoluut niet studeer voor mijn studie. Dan heb je nog geen heilige dag.
Zie het vooral als een zegen en niet als een beperking.

Is het eigenlijk niet vreemd dat we 6 dagen per week bezig zijn met onze aardse toekomst en maar 1 met onze eeuwige toekomst? We zouden eigenlijk iedere dag zondag moeten hebben, al is dat praktisch gezien onmogelijk.
de Paus

Bericht door de Paus »

Wat mag en wat mag niet op zondag!
Alles mag, maar een christen wil een heleboel dingen niet. Vraag daarom eerst maar es: wat wil je als Christen allemaal niet doen, of juist wel doen?

de paus
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Beste Voorbijganger,

Je hebt inderdaad niet gesteld dat rust hetzelfde is als niets doen. Maar wat is de rust dan wel? Tevreden zijn met wat je doet is inderdaad een vorm van rust. Maar anderen zijn het daar niet altijd mee eens.
En dan moet je zeggen: wat een ander zegt of denkt moet hij/zij weten. Ik probeer rust te vinden op mijn manier.

Toch vind ik dit allemaal zo gemakkelijk niet. Wat wil de Heere? Mezelf conformeren aan anderen en onrustig zijn of de rust zoeken voor mezelf en anderen laten praten?

Beste Sochrio,

Elke dag zondag vieren is niet door de Heere ingesteld. Het is denk ik ook een Goddelijke opdracht om te werken, ieder op z'n eigen manier. En met een beetje goede wil, kun je toch ook van maandag tot zaterdag nog wel tijd vinden om bezig te zijn met de eeuwige toekomst.

Beste Paus,

Het is toch niet wat je zelf wilt, maar wat de Heere wil?
de Paus

Bericht door de Paus »

Het is toch niet wat je zelf wilt, maar wat de Heere wil?
Ja, dat ligt opgesloten in mijn woorden: een christen wil een heleboel dingen niet, omdat zijn of haar bede is: leer mij naar Uw wil te handelen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik vond het volgende bij Ursinus in zijn catechismusverklaring:

Zijn vierde punt is, de oorzaken waarom de sabbat is ingesteld:

1. Opdat de kerkdienst zou worden onderhouden.
2. Opdat hij onder het OT een voorbeeld zou zijn van de geestelijke en eeuwige sabbat.
3. Opdat er een publieke oefening der gebeden, belijdenis en der gehoorzaamheid aan God zou zijn.
4. Opdat die zevende dag de mensen zou herinneren aan de schepping der wereld.
5. Opdat de werken der liefde en weldadigheid jegens de naaste op deze dag het meeste gepleegd zouden worden.
6. Om de lichamelijke rust.
7. Opdat het volk Israël door dit kenmerk zich zou afzonderen.

Zijn vijfde punt, hoe de sabbat geheiligd en ontheiligd wordt.

1. Publieke verkondiging van Gods ware woord en wil.
2. Bediening der sacramenten. (Hiermee is in strijd de nalatigheid of het verzuim om de gemeente te vermanen de sacramenten te bedienen)
3. IJver om de leer te leren. (Hiermee is in strijd verachting en verzuim van de leer, onachtzaamheid om de leer te leren kennen bij de dienaren of bij degenen die door God geroepen zijn om de goede leringen te bestuderen.)
4. Het gebruik der sacramenten. (Hiermee is in strijd nalatigheid en verachting van de sacramenten of superstitieus gebruik)
5. Publieke aanroeping.
6. Liefde en weldadigheid jegens de armen.
7. Heerlijkheid van de kerkdienst.
Plaats reactie