Hierover is al eens een breedvoerige discussie geweest. Jongere heeft toen een goed stuk geplaatst, waarin hij de onhoudbaarheid van deze visie heeft aangetoond. Paulus volgt in Romeinen 9 een bepaalde redenering, die wel degelijk gaat over persoonlijke verkiezing en persoonlijke verwerping, dus het gaat niet aan om zgn. de context van de aangehaalde tekst uit Maleachi te gebruiken om dat weg te poetsen.Marnix schreef:Dat gaat over uitverkiezing. Je kan er niet uit afleiden dat de beloften wel echt voor de een gelden en niet voor de ander.... of dat Jakob in het verbond werd opgenomen en Esau niet. Wel dat hij daar niet in bleef. Mensen kunnen het verbond verbreken... maar dat gaat er bij sommigen nauwelijks in... dat kan niet want dan waren ze niet echt in het verbond... krijg je dan als tegenreactie. Maar dat leert de Bijbel niet, dat met de een wel een verbond werd opgericht maar met de ander niet. We lezen wel dat er mensen zijn met wie een verbond opgericht is maar die het verbond verbraken.Tiberius schreef:Hoezo een andere context?Marnix schreef:Dat hoofdstuk staat in een totaal andere context. Ik heb het over wat God ons belooft bij de doop. Wat jij aanhaalt is van een totaal andere orde. Wat ik uit de formulieren heb aangehaald spreekt voor zich.
De beloften van het sacrament (besnijdenis) lagen toch zowel op Jakob als op Ezau?
Overigens lees ik in de tekst uit Romeinen 9 dat voor de geboorte wordt gezegd: De oudste zal de jongste dienen. Volgens mij gaat dat vooral om de verkiezing van Jakob als erfgenaam van Isaak, dat vanuit die lijn Israel en uiteindelijk de messias zal komen. Ik lees niet dat de beloften van het verbond niet aan Esau worden gedaan, dat het verbond niet met hem wordt gesloten op basis van verkiezing / verwerping. Het "Jakob heb ik liefgehad, Esau heb ik gehaat" is een citaat uit Maleachi waarbij wordt teruggekeken en het gedrag van Edom wordt veroordeeld... er staat dan ook niet: Voor Esau geboren wordt haat ik Hem al... maar er wordt teruggekeken: Esau heb ik gehaat.
Het zegt niets over de besnijdenis, dat er daardwerkelijk een verbond met Jakob maar niet met Esau. Dat is inlegkunde op basis van een, in mijn ogen verkeerde visie en nadruk op de uitverkiezing.
Overigens blijft het opvallend dat in jouw denksysteem blijkbaar geen of nauwelijks plaats is voor de verkiezing.