Hebt uw vijanden lief: Wie zijn mijn vijanden

jvdg

Hebt uw vijanden lief: Wie zijn mijn vijanden

Bericht door jvdg »

Vanavond las ik uit Psalm 143:
11 O HEERE, maak mij levend om Uws Naams wil; voer mijn ziel uit de benauwdheid om Uw gerechtigheid.
12 En roei mijn vijanden uit om Uw goedertierenheid, en breng hen om, allen die mijn ziel beangstigen; want ik ben Uw knecht.
Vers 11 kan de bevinding van een benauwde ziel zijn, maar het vragen om het uitroeien van mijn vijanden is toch in tegenspraak met hebt uw naasten lief als uzelven.

Bovendien wil ik jullie de vraag voorleggen wie dan die vijanden (in de dagelijkse praktijk van ons leven) zijn.
Eerste reactie is dan dat ikzelf die vijand ben en dat daar nog satan en wereld bijkomen.
Dat is makkelijk gezegd, maar hoe concreet is dat in mijn leven.

Ben ik werkelijk benauwd (allen die mijn ziel beangstigen) van alle zijden?
Of accepteer ik die feiten en "wentel alles op de Heere"?
In een blind vertrouwen.
Tiberius
Administrator

Re: Hebt uw vijanden lief: Wie zijn mijn vijanden

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:... maar het vragen om het uitroeien van mijn vijanden is toch in tegenspraak met hebt uw naasten lief als uzelven.
De reden waarom David dit bidt, staat er achter: "want ik ben Uw knecht".
Degene die hem vervolgde (vermoedelijk Absalom, anders Saul), probeerde hem van zijn troon te stoten (of te vermoorden), terwijl hij de gezalfde des Heeren was en boven de vader, zoveel het vlees aangaat, van Christus.

Een lezenswaardig en toegankelijk boekje over de problematiek die je hier aanroert, is "Wie is als Gij?" (Schaduwkanten van het Oudtestamentische godsbeeld) van dr. Peels.
wim

Bericht door wim »

Pas hoorde ik op een youtube filmpje dat C.S. Lewis het ook moeilijk had met die wraakteksten uit de Psalmen. Als ik het goed onthouden heb, dacht Lewis dat David daar niet op z'n plek was. Maar dat 'niet op je plek' zijn maakt ook wel weer deel uit van het christen zijn.

In dat filmpje werd betoogd dat Lewis gelijk zou hebben wanneer David in de Psalmen sprak. Maar David is in de psalmen een type van Jezus. En dan is het geen probleem, want de wraak komt toe aan God.

Is hier wat voor te zeggen? Het is nogal een verschil of je David een spreekbuis laat zijn voor de bevinding van een gelovige of voor de bevinding van Christus.
Kijk je naar psalm 22, dan is overduidelijk dat David profeteert over Christus. Maar hoe zit dit met andere psalmen? Wellicht dat hier een nieuw topic over geopend moet worden, want ik ben wel benieuwd hoe jullie dat zien.
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Ben ik werkelijk benauwd (allen die mijn ziel beangstigen) van alle zijden?
Of accepteer ik die feiten en "wentel alles op de Heere"?
In een blind vertrouwen.
dat is ook zo'n kernvraag die echt op jezelf/tot jezelf brengt wat er werkelijk toe doet.

ik zit al een tijdlang te "kauwen" op die vraag, vaak is het zo dat het het makkelijkste is om alles mar te accepteren zoals het zich voordoet, en alles maar op Hem af te wentelen.........ben ik wérkelijk benauwd? ik durf de vraag niet goed te beantwoorden.......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

wim schreef:Pas hoorde ik op een youtube filmpje dat C.S. Lewis het ook moeilijk had met die wraakteksten uit de Psalmen. Als ik het goed onthouden heb, dacht Lewis dat David daar niet op z'n plek was. Maar dat 'niet op je plek' zijn maakt ook wel weer deel uit van het christen zijn.

In dat filmpje werd betoogd dat Lewis gelijk zou hebben wanneer David in de Psalmen sprak. Maar David is in de psalmen een type van Jezus. En dan is het geen probleem, want de wraak komt toe aan God.

Is hier wat voor te zeggen? Het is nogal een verschil of je David een spreekbuis laat zijn voor de bevinding van een gelovige of voor de bevinding van Christus.
Kijk je naar psalm 22, dan is overduidelijk dat David profeteert over Christus. Maar hoe zit dit met andere psalmen? Wellicht dat hier een nieuw topic over geopend moet worden, want ik ben wel benieuwd hoe jullie dat zien.
Hm of hij het er heel moeilijk mee had weet ik niet, hij kiest wel een bepaalde lijn van OT naar NT. Op zich wel erg interessant en leerzaam, wie er mee van wil lezen kan ik Reflections on the Psalm of in het Nederlands Gedachten over de Psalmen te lezen. Hier te koop voor 8 euro: http://www.boekenroute.nl/gasten/gtn1Bo ... oekID=4888
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:Pas hoorde ik op een youtube filmpje dat C.S. Lewis het ook moeilijk had met die wraakteksten uit de Psalmen. Als ik het goed onthouden heb, dacht Lewis dat David daar niet op z'n plek was. Maar dat 'niet op je plek' zijn maakt ook wel weer deel uit van het christen zijn.

Gesteld, dat dat filmpje klopt, dan heeft Lewis het mis, omdat de Heilige Geest David inspireerde bij het schrijven van de Psalmen. David kan dan niet van zijn plek zijn.
David profeteert in de Psalmen wel van Christus en hij is daar ook vaak een type van Christus, maar de eerste behoefte, resp. vervulling is doorgaans voor zijn eigen leven.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:

Gesteld, dat dat filmpje klopt, dan heeft Lewis het mis, omdat de Heilige Geest David inspireerde bij het schrijven van de Psalmen. David kan dan niet van zijn plek zijn.
David profeteert in de Psalmen wel van Christus en hij is daar ook vaak een type van Christus, maar de eerste behoefte, resp. vervulling is doorgaans voor zijn eigen leven.
Lewis ontkent die inspiratie niet. Hij plaatst alleen dingen wel in tijd (oudtestamentisch) en cultuur (vroeg Joods). Nogmaals, interessant om je te verdiepen in wat hij er precies over zegt. Dat is wel wat complexer.

Jezus zegt:

43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is. (Mat 5).

Hij spreekt daarmee het Oude Testament ook na. (Spreuken 25:21). Hoe verhoudt dat zich tot de haat-verzen? Daar gaat Lewis op in zonder de teksten of te zwakken of af te keuren... hij plaatst het in een perspectief, legt het uit vanuit tijd / cultuur, probeert de denkwijze toe te lichten in plaats van die af te keuren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb dat filmpje niet gezien, dus ik reageer alleen op wat Wim hierover typt.
Maar als Lewis stelt, dat David in die wraakteksten van zijn plek was of dat alleen maar kan doen als type van Christus, keurt hij wel degelijk teksten af, want hij ontkent daarmee de inspiratie door de Geest.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:Ik heb dat filmpje niet gezien, dus ik reageer alleen op wat Wim hierover typt.
Maar als Lewis stelt, dat David in die wraakteksten van zijn plek was of dat alleen maar kan doen als type van Christus, keurt hij wel degelijk teksten af, want hij ontkent daarmee de inspiratie door de Geest.
Ik weet niet meer precies hoe Lewis het formuleerde. Ik zal het boekje moeten gaan lezen.

Dit is het filmpje:
[youtube]zR-JN4JocTU[/youtube]
Maar ik weet niet of Lewis hier recht wordt gedaan. Ik kan me dat niet voorstellen.
Laatst gewijzigd door wim op 08 jan 2010, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik heb het filmpje ook niet gezien, ik reageer op wat ik in zijn reflecties op de Psalmen heeft geschreven.

Overigens denk ik dat het wel iets complexer ligt dan je zegt: De Bijbel is geinspireerd dus kon David niet van zijn plek zijn. De Bijbel staat vol verhalen van mensen die van hun plek zijn, verkeerde dingen doen. De Bijbel is geen boek waarin alleen goede dingen staan... wel dingen waar we van kunnen leren. We moeten dus wel dingen in hun goede context zetten. En dat is wat Lewis volgens mij ook doet.
wim

Bericht door wim »

Lewis zei dit:

"The dominant impression I get from reading the Psalms is one of antiquity... In that momentary proximity they are almost shockingly alien; creatures of unrestrained emotion, wallowing in self-pity, sobbing, cursing, screaming in exultation (p114) ... we shall find in the Psalms expressions of a cruelty more vindictive and a self-righteousness more complete that anything in the [Greek] classics. If we ignore such passages and read only a few selected favourite Psalms, we miss the point. For the point is precisely this: that these same fanatic and homicidal Hebrews, and not the more enlightened peoples, again and again -- for brief moments -- reach a Christian level of spirituality. It is not that they are better or worse than the Pagans, but they are both better and worse." (p116, "Christian Reflections")
Jongere

Bericht door Jongere »

Het filmpje over Lewis is van een gebruiker die AndrewcBain heet. Neem die persoon absoluut niet serieus. Toen ik voor de eerste keer zijn kanaal bekeek viel ik van de ene verbazing in de andere. Om wat voorbeelden te noemen:
- Lewis is niet de enige die er slecht af komt. Soortgelijke filmpjes heeft hij gemaakt over Washer (ontkent Sola Scriptura, en is een 'Rooms-Katholiek geworden'), John Piper (die zou zeggen dat godslastering jegens de Vader en de Zoon 'ok' is, en zou zeggen dat moorden = verlangen naar God), John McArthur (zou, met Piper, beweren dat je gerechtvaardigd wordt door de werken), Augustinus (zei dat de Heilige Geest 'useless' was), Jonathan Edwards (was voor slavernij), Spurgeon (twijfelt en valt de zekerheid van het geloof aan) en Calvijn (zegt dat zekerheid onzekerheid is in zijn institutie).
Als ik het samen mag vatten: vrijwel iedere bijbelgetrouwe persoon uit het verleden blijkt voor Andrew een ketter te zijn die hij ontmaskert op zijn site.
- Hij beweert dat een gelovige nooit twijfelt aan zijn redding, anders is het geen gelovige. Citaat: " Where is there a single instance of a believer doubting their salvation in the entire Bible?"
- En dan specifieker over de psalmen: hij neemt de opmerking dat de psalmen over Christus gaan zó letterlijk, dat hij wil bewijzen dat geen van de psalmen gaat over de ervaringen van David. In dat licht moet je ook het filmpje over Lewis zien, zo zijn er nog heel wat filmpjes over christenen uit het verleden die niet op Andrew's manier naar de psalmen kijken en dus worden ontmaskerd als ketters.

Nog een kenmerkend citaat:
See the Psalms Challenge (a project to prove that none of the Psalms are David's own personal experiences) http://psalms.pbwiki.com In the past I was a lost Calvinist (a Calvinist who doubts their salvation). However, one day I realised that the Psalms are not about David's experiences. The Apostles only apply the Psalms to Christ. And ever since then I have had full assurance. I recognise that all those passages in the Psalms which talk about God hiding his face, withdrawing his presence, pouring his fury, having wrath etc, are talking about Christ on the cross (Heb 5:7). My hope is that other Calvinists will stop believing John Piper's view (that the Psalms are about David's experiences), and start believing what the Apostles say! Then they will have full assurance of salvation!

Met andere woorden: begin mijn visie op de psalmen te geloven en je hebt, zoals ik dat kreeg toen ik dat ging geloven, volledige zekerheid van je redding.
Ik vind dit geen betrouwbare bron, als ik zo vrij mag zijn. Het doet me aan bepaalde Nederlandse websites denken, waar ik ook liever niet meer op kijk.

Terzijde: daarmee zeg ik niets over Lewis' visie op de psalmen. Maar wel over dit soort filmpjes.
wim

Bericht door wim »

@Jongere
Ik denk dat je gelijk hebt met de waarschuwing voor dit soort filmpjes. Tegelijk vraag ik me af in hoeverre de beleving van David in veel gevallen een profetie is die vervuld is in Christus, dan dat zijn beleving maatgevend is voor de gelovige. Want hoe je het wendt of keert: met die wraakteksten kun je niet zo snel uit de voeten als christen.
Laatst gewijzigd door wim op 08 jan 2010, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

het is ook een keer een harde les geweest voor David las ik van de week bij Ds Veldkamp

Boven Psalm 3 staat: een psalm van David toen hij vluchtte voor zijn zoon Absolom.
In deze psalm is David in grote nood, want talrijk zijn zijn tegenstanders. Hij bidt echter de Heere om verlossing, en in prachtige gelovige gebeds-verleden-tijd spreekt hij uit dat God doen zál, wat eigenlijk nog gebeuren moet: "Gij hebt al mijn vijanden op de kaak geslagen"
Hier heeft David dus om gevráágd.
De consequentie van dit gebed, het directe gevolg der verhoring, is nu niet óók de ondergang van zijn zoon Absalom, maar juist zijn ondergang.
Want Absolom is staatsvijand nummer één. Niet maar een opstandige zoon, maar de anti-Goddelijke rebel tegen de "Gezalfde des Heeren"
David heeft de consequenties van dit moeilijk gebed niet getrokken
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

We moeten hier voorzichtig zijn te onderscheiden tussen onze vijanden, en Gods vijanden...

En ook, 'Mij komt de wrake toe, Ik zal het vergelden..."

Aan ons komt het gebod in de wet Gods dat we onze naaste lief moeten hebben. En dat houd in, iedereen die God op onze weg plaatst, vriend EN vijand...

Temeer daar wij niet onderscheiden kunnen wie Gods vijanden zijn...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie