Het RD in verandering

Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: Het RD in verandering

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23912
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het RD in verandering

Bericht door refo »

Auto schreef:
refo schreef:Het puntkommagebeuren heeft de charme van het nieuwe. Het zal snel vervelen.

Gisteren bijvoorbeeld totaal flut. Een voorpagina met een zoutbergje. Dan twee bladzijden een Terdege-verhaal over zout. Als je wilt concurreren moet je snelle berichtgeving brengen.

Het RD moet de journalisten de leiding geven. En niet de geschiedenisleraren en de opmaakafdeling. Uit de toespraak van de hoofdredacteur over dit nieuwe las ik tussen de regels dat er geen onderzoek onder lezers is gedaan en dat het RD heeft besloten dat dit goed is voor de lezers. Dodelijk voor een krant.

Ik denk dat ik maar eens een poosje ND ga proberen. Als ik terug ga naar het RD krijg dan een dekbedovertrek. Nu krijg ik niks. Alleen een boete van 2 euro per kwartaal omdat ik niet automatisch wil laten incasseren. Ook weer zo iets. Een abonnee achterin Berkenwoude leveren ze de krant met verlies. Als het op het kantoor wat onhandig gaat pesten ze de klant.
Tsjonge, ik ben het zomaar met je eens (behalve met het ND stuk, dat schiet ook niet op door de weeks en wel interessant op de zaterdag).

Daarnaast als je dan in die bijlage zit te bladeren en je wordt met die schakeltjes geconfronteerd dan denk ik ook dit is geen vooruitgang. Daarnaast word ik die reclame erg zat die er elke keer in terugkomen. En al die commerciele activiteiten van het RD, dan krijg je ook een gedachte, betaal ik met met contributie voor de speeltjes van anderen?

En wat je zegt over dat zij beslissen wat goed voor ons is dat vond ik ook opmerkelijk.

En die 2 euro is elk jaar ook weer een terugkerend probleem, met een aanmaning en dreiging van verhoging van het openstaande bedrag. En dan nog durfen zeggen dat het RD dit jaar goedkoper is ...................... (vanwege dat het abonnement t/m septermber gaat lopen) ...

Nee, geen vooruitgang. Ze moeten keuzes maken en niet van allerlei walletjes willen blijven eten.
Zal vast wel dat het ND geen verandering zal brengen. (Hoewel: misschien de resultaten van Sven Kramer?) Maar dan kun je wat besparen door een proefje te nemen. Switchen van de een naar de ander. Zij ze steeds dankbaar. Nu gaat het allemaal een beetje te vanzelf.
EN als het toch hetzelfde is...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het RD in verandering

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Genade door recht schreef:
-DIA- schreef:Hoe is de mening van het RF-publiek over de RD katernen op tabloid-formaat?

Het is een begin van een hele reeks veranderingen die we in deze christelijke krant kunnen verwachten.

Ik vind het persoonlijk wat tegenvallen. Het formaat is war handiger, maar het lijkt met of er minder in staat...
Het had voor mij niet echt gehoeven.... Punt uit! Ik vraag me af of ze de kerkdiensten nog gaan plaatsen
in deze bijlege...
Nog positieve reacties? Misschien dat anderen het meer op prijs stellen?

Oh ja, en voor de Rijssenaren onder ons: Ook West Twente is er niet op vooruit gegaan.
Na de fusie met Holtens Nieuwsblad is het gewoon niks anders als de andere bladen van dé Weekkrant....
Minder nieuwsblad, meer reclame-achtig huis-aan-huisblad....
Inderdaad een achteruitgang. Het lijkt niet alleen of er minder in staat, het is ook zo. Beleid is, naar ik vernam, minder tekst en meer 'beeld' (foto's,).
Het doet wat Metro- en Spitsachtig aan.
Klopt, voor diverse vaste rubrieken is het vastgestelde aantal woorden per bijdrage gereduceerd, met een verdere reductie in het vooruitzicht.
Maar ja, dat schijnen de mensen tegenwoordig te willen: korte, flitsende berichten met een leuk plaatje erbij...
Klopt. De krant moet zich nou eenmaal aan de lezers aanpassen. Het is al lastig als krant om je hoofd boven water te houden in deze tijd en je moet dus wel meegaan met wat de lezers willen. Die lezers gaan mee met de cultuur en die is: Korter en bondiger nieuws brengen. Mensen hebben niet altijd tijd en zin om zich door diepgaande lange artikelen vol achtergronden te worstelen, ze besteden geen uur aan het lezen van de krant. Dat zijn de feiten... en we kunnen er over discussieren of dit een goede of slechte ontwikkeling is. Maar een krant kan die ontwikkelingen moeilijk negeren. De lezer krijgt de krant die hij verdient. :)
Oosterling schreef:
Tiberius schreef:Ik vind het jammer dat ze niet gelijk de hele krant op tabloid formaat hebben gezet.
Verder kan ik me over het algemeen wel vinden in de nieuwe opzet.
De prijs voor het plaatsen van een advertentie wordt bepaald door het formaat. Een pagina in broadsheet is een stuk groter dan een pagina in tabloid en levert daarom meer inkomsten op. Ik neem niet aan dat ze deze inkomsten kunnen missen.

In katernen wordt traditioneel minder geadverteerd. Vaak moet een katern zelfs gevuld worden met stoppertjes of eigen advertenties. De overstap naar tabloid is dan snel gemaakt, het bespaart papierkosten terwijl het toch overkomt als een volwaardig product. Het gaat er niet zozeer om wat de lezer wil, het is voornamelijk een bedrijfseconomisch verhaal.
Een hoop kranten zijn al over naar Tabloid-formaat en volgens mij zorgt dat niet voor noemenswaardige daling van advertentieinkomsten. De inkomsten van advertenties hangen af van de grootte van de advertentie, maar een krant in tabbloid wordt wel wat dikker en daarnaast wordt het probleem soms ook "opgelost" door een halve of zelfs hele pagina te gebruiken voor een advertentie. Daarnaast, een 2x zo grote advertentie is meestal niet 2x zo duur dus als je krant iets kleiner wordt maar wel meer pagina's krijgt, krijg je minder grote advertenties, maar wel meer ruimte daarvoor, waarmee de inkomsten uit advertenties gelijk gehouden kunnen worden als je genoeg adverteerders hebt. Het is een combinatie van bedrijfseconomie en wat de lezer wil. Die twee gaan hand in hand want je advertentieinkomsten zijn afhankelijk van je hoeveelheid lezers.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het RD in verandering

Bericht door Luther »

Mijn grootste moeite met het RD zit 'm in het feit dat ze nog veel gewoon nieuws brengen; terwijl dat veelal nieuws is, dat al lang op aan andere wijze bekend is geworden. (Radio, tv, internet)
Ik heb liever veel meer opnie en achtergrond en dan ruimte voor wat grotere verhalen.
In het nieuwe RD zou ik de foto op het middenbald van Puntkomma helemaal vervangen door een lange beschouwing zonder plaatjes, zoals NRC, Volkskrant en Trouw nog steeds vaak hebben, maar ook het ND op zaterdag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Het RD in verandering

Bericht door hmprff »

Luther schreef:Mijn grootste moeite met het RD zit 'm in het feit dat ze nog veel gewoon nieuws brengen; terwijl dat veelal nieuws is, dat al lang op aan andere wijze bekend is geworden. (Radio, tv, internet)
Ik heb liever veel meer opnie en achtergrond en dan ruimte voor wat grotere verhalen.
In het nieuwe RD zou ik de foto op het middenbald van Puntkomma helemaal vervangen door een lange beschouwing zonder plaatjes, zoals NRC, Volkskrant en Trouw nog steeds vaak hebben, maar ook het ND op zaterdag.
Jij pleit er dus voor dat het RD meer tijdschrift-achtig wordt?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het RD in verandering

Bericht door Luther »

hmprff schreef:
Luther schreef:Mijn grootste moeite met het RD zit 'm in het feit dat ze nog veel gewoon nieuws brengen; terwijl dat veelal nieuws is, dat al lang op aan andere wijze bekend is geworden. (Radio, tv, internet)
Ik heb liever veel meer opnie en achtergrond en dan ruimte voor wat grotere verhalen.
In het nieuwe RD zou ik de foto op het middenbald van Puntkomma helemaal vervangen door een lange beschouwing zonder plaatjes, zoals NRC, Volkskrant en Trouw nog steeds vaak hebben, maar ook het ND op zaterdag.
Jij pleit er dus voor dat het RD meer tijdschrift-achtig wordt?
Ja, inderdaad, een actueel tijdschrift geënt op het nieuws.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Het RD in verandering

Bericht door sela »

het lijkt me overigens ten opzichte van andere kranten niet altijd makkelijk om rd te zijn.
je doelgroep varieert van telegraaf tot nrclezer, maar dan reformatorisch. ze hebben anderzijds ook zuilvoordelen, zoals automatische lezers.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Het RD in verandering

Bericht door Jean le Fontain »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik vind het jammer dat ze niet gelijk de hele krant op tabloid formaat hebben gezet.
Verder kan ik me over het algemeen wel vinden in de nieuwe opzet.
Inderdaad.
Ik ben heel blij met deze verandering: het is een stuk afwisselender. Door mijn interesses had ik maandag (Talent), dinsdag (spectrum), vrijdag (mensen), vrijwel niets te lezen: die bijlages vond ik niet interessant en het eerste deel van de krant lees ik steeds minder; omdat het nieuws via internet al lang tot me is gekomen. Ik zou het aantal nieuwsberichten nog meer willen reduceren , ten gunste van achtergorndartikelen.
De volgorde van de katernen maakt ook een weekend+ abonnement interessant.
De enige reden dat ik het RD (nog) lees zijn de bijlagen kerkplein en accent. Voor de rest brengen ze oud nieuws. Maar ja, om nu zomaar een produkt als het RD te laten vallen vind ik ook nogal wat. Want al heb ik er zelf niet zo veel aan; bij het RD hoef ik me niet zoveel zorgen te maken voor mn kinderen. Dus toch maar steunen deze club. :super

Ik hoop dat de lijn die ze nu lijken op te pakken, nl. minder nieuws en meer achtergrond, verder uitwerken.
Echt snel nieuws lees ik wel op internet
Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: Het RD in verandering

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Het RD in verandering

Bericht door Jean le Fontain »

Luther schreef:
hmprff schreef:
Luther schreef:Mijn grootste moeite met het RD zit 'm in het feit dat ze nog veel gewoon nieuws brengen; terwijl dat veelal nieuws is, dat al lang op aan andere wijze bekend is geworden. (Radio, tv, internet)
Ik heb liever veel meer opnie en achtergrond en dan ruimte voor wat grotere verhalen.
In het nieuwe RD zou ik de foto op het middenbald van Puntkomma helemaal vervangen door een lange beschouwing zonder plaatjes, zoals NRC, Volkskrant en Trouw nog steeds vaak hebben, maar ook het ND op zaterdag.
Jij pleit er dus voor dat het RD meer tijdschrift-achtig wordt?
Ja, inderdaad, een actueel tijdschrift geënt op het nieuws.
idd! Daarom ben ik benieuwd naar de krant van zaterdag; ik hoop net als voorheen lekker dik en veel achtergrondinformatie. Koffie d'r bij en ik ben een anderhalf-uur vertrokken.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Het RD in verandering

Bericht door Rens »

ik lees het RD alleen nog op internet............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het RD in verandering

Bericht door Gian »

Jammer dat Ds de Heer zijn eigenaardige opvattingen over muziek in het RD mag zetten. Daar doet het RD geen goed aan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het RD in verandering

Bericht door Luther »

Jean le Fontain schreef:
Luther schreef:
hmprff schreef:
Luther schreef:Mijn grootste moeite met het RD zit 'm in het feit dat ze nog veel gewoon nieuws brengen; terwijl dat veelal nieuws is, dat al lang op aan andere wijze bekend is geworden. (Radio, tv, internet)
Ik heb liever veel meer opnie en achtergrond en dan ruimte voor wat grotere verhalen.
In het nieuwe RD zou ik de foto op het middenbald van Puntkomma helemaal vervangen door een lange beschouwing zonder plaatjes, zoals NRC, Volkskrant en Trouw nog steeds vaak hebben, maar ook het ND op zaterdag.
Jij pleit er dus voor dat het RD meer tijdschrift-achtig wordt?
Ja, inderdaad, een actueel tijdschrift geënt op het nieuws.
idd! Daarom ben ik benieuwd naar de krant van zaterdag; ik hoop net als voorheen lekker dik en veel achtergrondinformatie. Koffie d'r bij en ik ben een anderhalf-uur vertrokken.
Mwah... ik vind dat vaak nog tegenvallen.
Meestal ga ik toch nog even ook Trouw of NRC halen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Het RD in verandering

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gian schreef:Jammer dat Ds de Heer zijn eigenaardige opvattingen over muziek in het RD mag zetten. Daar doet het RD geen goed aan.
Ik kan dat stuk niet vinden
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Het RD in verandering

Bericht door hmprff »

JolandaOudshoorn schreef:
Gian schreef:Jammer dat Ds de Heer zijn eigenaardige opvattingen over muziek in het RD mag zetten. Daar doet het RD geen goed aan.
Ik kan dat stuk niet vinden
ik vermoed dat gian het stuk van gister of eergister bij puntuit bedoelt...een stukje over liederen en psalmen.
ik kan er alleen niets over zeggen, aangezien ik het niet gelezen heb toen ik liederen+psalmen+ds de Heer zag staan...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Plaats reactie