Gaan we niet te ver?

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door jakobmarin »

Zelfs de 3 Sola's zijn een aftreksel van of gegrond op De Schrift, zoals ook de 3 formulieren. Het is altijd minder dan de Bijbel zelf.
'hét eenvoudige geloof' bestaat volgens mij niet (meer) zo onder refo's, want altijd wordt je weer gerekend tot en beïnvloed door een bepaalde denominatie.

áls je iets zou willen scharen onder die eenvoudige geloofskennis zou je de 12 artikelen kunnen nemen, die beginnen met 'ik geloof in God'.

Alle andere bij-zaken (doop, verbonden, verkiezing, etc. etc. ) dan maar laten voor wat het is. Maar dan zou er hier weinig meer te discussiëren zijn :langue
Het is trouwens wel een leuke vraag om jezelf te stellen: is volmondig AMEN zeggen op wat de 12 artikelen zeggen, voor mij (en anderen) genoeg als Christen?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Zelfs de 3 Sola's zijn een aftreksel van of gegrond op De Schrift, zoals ook de 3 formulieren. Het is altijd minder dan de Bijbel zelf.
'hét eenvoudige geloof' bestaat volgens mij niet (meer) zo onder refo's, want altijd wordt je weer gerekend tot en beïnvloed door een bepaalde denominatie.

áls je iets zou willen scharen onder die eenvoudige geloofskennis zou je de 12 artikelen kunnen nemen, die beginnen met 'ik geloof in God'.

Alle andere bij-zaken (doop, verbonden, verkiezing, etc. etc. ) dan maar laten voor wat het is. Maar dan zou er hier weinig meer te discussiëren zijn :langue
Het is trouwens wel een leuke vraag om jezelf te stellen: is volmondig AMEN zeggen op wat de 12 artikelen zeggen, voor mij (en anderen) genoeg als Christen?
Het gaat de veelgesmade 'refo's' in feite niet zozeer om de geloofsinhoud, maar om het geloof waarmee geloofd wordt. Als dat laatste niet in orde is, kun je een belijdenis hebben die klinkt als een klok - maar dan is het leeg, zonder wezen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Marnix »

Veelgesmade?

Natuurllijk is geloven meer dan de theorie geloven. Geloven doe je niet alleen met je hoofd maar ook met je hart. Niet alleen met woorden maar ook met daden. Dat is niet alleen in refokringen zo :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:Veelgesmade?

Natuurllijk is geloven meer dan de theorie geloven. Geloven doe je niet alleen met je hoofd maar ook met je hart. Niet alleen met woorden maar ook met daden. Dat is niet alleen in refokringen zo :)
Wie niet de smaadheid van Christus draagt, of bij ondervinding niet weet wat dat inhoudt mag zichzelf wel eens nauw onderzoeken.
Dacht ik...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:Zelfs de 3 Sola's zijn een aftreksel van of gegrond op De Schrift, zoals ook de 3 formulieren. Het is altijd minder dan de Bijbel zelf.
'hét eenvoudige geloof' bestaat volgens mij niet (meer) zo onder refo's, want altijd wordt je weer gerekend tot en beïnvloed door een bepaalde denominatie.

áls je iets zou willen scharen onder die eenvoudige geloofskennis zou je de 12 artikelen kunnen nemen, die beginnen met 'ik geloof in God'.

Alle andere bij-zaken (doop, verbonden, verkiezing, etc. etc. ) dan maar laten voor wat het is. Maar dan zou er hier weinig meer te discussiëren zijn :langue
Het is trouwens wel een leuke vraag om jezelf te stellen: is volmondig AMEN zeggen op wat de 12 artikelen zeggen, voor mij (en anderen) genoeg als Christen?
Het gaat de veelgesmade 'refo's' in feite niet zozeer om de geloofsinhoud, maar om het geloof waarmee geloofd wordt. Als dat laatste niet in orde is, kun je een belijdenis hebben die klinkt als een klok - maar dan is het leeg, zonder wezen.
Is de hand (des geloofs) belangrijker dan wat daarmee door genade aangegrepen wordt??

Eenvoudig geloven is voor mij niet een synoniem voor weinig aandacht voor dogmatiek. Integendeel, zou ik haast zeggen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
Marnix schreef:Veelgesmade?

Natuurllijk is geloven meer dan de theorie geloven. Geloven doe je niet alleen met je hoofd maar ook met je hart. Niet alleen met woorden maar ook met daden. Dat is niet alleen in refokringen zo :)
Wie niet de smaadheid van Christus draagt, of bij ondervinding niet weet wat dat inhoudt mag zichzelf wel eens nauw onderzoeken.
Dacht ik...
Uiteraard. Dat ontken ik niet. Ik ging alleen er tegenin dat een specifieke groep hier als "veelgesmaad" wordt neergezet, waar de smaadheid van Christus niet slechts bij die doelgroep hoort.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Bloempje28 »

Ik heb het idee dat sommige topics - nu die over de rechtvaardigmaking weer - niet echt opgezet zijn om als christenen samen iets te leren en zich te verwonderen over Zijn grote zondaarsliefde maar meer opgezet zijn om leerverschillen uit te vechten en eigen gelijk te behalen.
Is dat zo.
Of denk ik verkeerd?
Ik denk niet dat je dat verkeerd ziet! Daarom komen bepaalde onderwerpen ook steeds terug! Ik doe niet meer mee op topics waar je niet in je waarde wordt gelaten of waar al eerder discussie over geweest is! Dat heeft totaal geen zin, want dezelfde argumenten komen weer langs.... op verschillende topics waar flinke meningsverschillen zijn wordt er scherp gereageerd en velen bemoeien zich ermee....ik heb het idee dat iedereen zich bij zijn mening houdt en daarvoor strijdt! Er worden een paar zinnen uit een heel citaat gelicht en we hebben weer wat om mee oneens te zijn! Naar elkaar toekomen kunnen sommigen echt niet en begrip of inleven lukt daardoor ook vaak niet. En daarbij komt ook nog eens dat getypte woorden geen emotie overbrengen... daardoor zijn al veel citaten verkeerd geïnterpreteerd.. wat heel jammer is!
Ik vind daarom dit forum niet altijd geschikt om dingen te leren... er gaat enorm veel tijd in zitten als je goed mee wilt draaien, er worden veel meningen gezaaid en regelmatig wrok geoogst... niet iedereen is even tactisch, ik zelf ook niet altijd... dus ja... ik lees nog wel mee maar reageer niet altijd meer!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Terri »

Bloempje28 schreef:
Ik heb het idee dat sommige topics - nu die over de rechtvaardigmaking weer - niet echt opgezet zijn om als christenen samen iets te leren en zich te verwonderen over Zijn grote zondaarsliefde maar meer opgezet zijn om leerverschillen uit te vechten en eigen gelijk te behalen.
Is dat zo.
Of denk ik verkeerd?
Ik denk niet dat je dat verkeerd ziet! Daarom komen bepaalde onderwerpen ook steeds terug! Ik doe niet meer mee op topics waar je niet in je waarde wordt gelaten of waar al eerder discussie over geweest is! Dat heeft totaal geen zin, want dezelfde argumenten komen weer langs.... op verschillende topics waar flinke meningsverschillen zijn wordt er scherp gereageerd en velen bemoeien zich ermee....ik heb het idee dat iedereen zich bij zijn mening houdt en daarvoor strijdt! Er worden een paar zinnen uit een heel citaat gelicht en we hebben weer wat om mee oneens te zijn! Naar elkaar toekomen kunnen sommigen echt niet en begrip of inleven lukt daardoor ook vaak niet. En daarbij komt ook nog eens dat getypte woorden geen emotie overbrengen... daardoor zijn al veel citaten verkeerd geïnterpreteerd.. wat heel jammer is!
Ik vind daarom dit forum niet altijd geschikt om dingen te leren... er gaat enorm veel tijd in zitten als je goed mee wilt draaien, er worden veel meningen gezaaid en regelmatig wrok geoogst... niet iedereen is even tactisch, ik zelf ook niet altijd... dus ja... ik lees nog wel mee maar reageer niet altijd meer!

Mijn enthousiasme is ook wat bekoeld.
Ik zal het principe van een discussie-forum wel niet vatten.
Dus ligt het grotendeels aan mijzelf denk ik zo.
Gelukkig zijn er wel die hartelijke en liefdevol reageren.
Voor sommige mensen schrikken bepaalde reactie's heel erg af.
Kruipen ze gelijk in hun schulp en worden dan onzeker.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Fjodor »

Nou ik moet zeggen dat ik wel veel geleerd heb van die rechtvaardigmaking discussie. Ik heb er in ieder geval meer zicht op dan een poos geleden. Dat is gekomen toen ik hier zaken las over dat een mens eerst gestorven moest zijn onder Gods heilige wet etc...
Daar had ik in ieder geval nooit echt over nagedacht.
Nu heb ik er een beter zicht op, nadat ik me er ook buiten dit forum om meer in ben gaan verdiepen.
Daarbij moeten we natuurlijk altijd letten op de omgangsvormen. Maarja, waar gehakt wordt zullen spaanders vallen (oid :) ), we leven met zondige mensen, dat moeten we ook van elkaar weten en onze lange tenen van tevoren afknippen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Nou ik moet zeggen dat ik wel veel geleerd heb van die rechtvaardigmaking discussie. Ik heb er in ieder geval meer zicht op dan een poos geleden. Dat is gekomen toen ik hier zaken las over dat een mens eerst gestorven moest zijn onder Gods heilige wet etc...
Daar had ik in ieder geval nooit echt over nagedacht.
Nu heb ik er een beter zicht op, nadat ik me er ook buiten dit forum om meer in ben gaan verdiepen.
Daarbij moeten we natuurlijk altijd letten op de omgangsvormen. Maarja, waar gehakt wordt zullen spaanders vallen (oid :) ), we leven met zondige mensen, dat moeten we ook van elkaar weten en onze lange tenen van tevoren afknippen.
Daar ben ik het wel mee eens.

Maar ik denk, dat vrouwen eerder geneigd zijn om een andere mening als een persoonlijk afwijzen te zien.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Maar ik denk, dat vrouwen eerder geneigd zijn om een andere mening als een persoonlijk afwijzen te zien.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Eerlijk gezegd ervaar ik postings bijna nooit zo, al zitten er zeker wel eens scherpe tussen. Maar je moet kunnen relativeren wat je aan het doen bent op internet en je dat niet te emotioneel aantrekken. Dit kan misschien wel een rake zin zijn van Terri:
Ik zal het principe van een discussie-forum wel niet vatten.
Ik denk dat veel mensen vergeten dat het forum er in de eerste plaats is voor discussie. en niet (bijvoorbeeld) om vriendschappelijke en pastorale contacten te onderhouden. Al kan dat zeker gebeuren. Maar om die reden moet je ook niet al te verbaasd zijn als een persoonlijke opmerking of ontboezeming wordt 'aangepakt' in een discussie. Blijf altijd enige distantie bewaren op dit forum, zou ik adviseren. Dat is met andere woorden wat Fjodor noemt 'je lange tenen van tevoren afknippen'.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Joannah »

Inderdaad.
een forum dient ter bespreking van verschillende meningen.
Overgevoelige mensen kunnen beter bij het "wat eten we vandaag en wat zie je als je uit het raam kijkt" blijven.mensen die het altijd overal mee eens zijn, al dan niet ter wille van de vrede, zijn er al genoeg...toch?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:Inderdaad.
een forum dient ter bespreking van verschillende meningen.
Overgevoelige mensen kunnen beter bij het "wat eten we vandaag en wat zie je als je uit het raam kijkt" blijven.mensen die het altijd overal mee eens zijn, al dan niet ter wille van de vrede, zijn er al genoeg...toch?
Dit zou ik dan weer niet zo zeggen.
Net alsof we maar raak kunnen roepen.. We blijven verantwoordelijk voor dat wat we zeggen, en dat moet op een moreel verstandige manier gebeuren..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Joannah schreef:Inderdaad.
een forum dient ter bespreking van verschillende meningen.
Overgevoelige mensen kunnen beter bij het "wat eten we vandaag en wat zie je als je uit het raam kijkt" blijven.mensen die het altijd overal mee eens zijn, al dan niet ter wille van de vrede, zijn er al genoeg...toch?
Dit zou ik dan weer niet zo zeggen.
Net alsof we maar raak kunnen roepen.. We blijven verantwoordelijk voor dat wat we zeggen, en dat moet op een moreel verstandige manier gebeuren..
ik lees mijn postings al 3 keer voordat ik ze stuur :-)
maar sommigen zitten erg snel op de kast!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Marnix »

Misschien moet je daar dan bij je reacties en hoe je je mening ventileert, rekening mee houden ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie