Web site Reformatie Instituut Dordrecht (RID) live

Plaats reactie
srid

Web site Reformatie Instituut Dordrecht (RID) live

Bericht door srid »

In Nederland had het protestantisme nog geen ‘eigen' plaats waar ze herdacht wordt. Daar wil het Reformatie Instituut Dordrecht (RID) verandering in brengen, met een hoofdrol voor de stad Dordrecht. Deze stad speelde in de religiegeschiedenis een belangrijke rol, in bijzonder voor het protestantisme. Ze bood onderdak aan een belangrijke kerkvergadering, de Nationale Synode van 1618/1619, en werd daarmee wereldwijd de bakermat van het gereformeerd protestantisme.

Politiek en samenleving zijn zich er steeds meer van bewust dat religie enorm belangrijk is, zowel in positieve als negatieve zin.

De stichting Reformatie Instituut Dordrecht (RID) wil daar een rol in spelen met de unieke doelstelling om de geschiedenis van het protestantisme en de invloed daarvan op de Nederlandse cultuur voor een breed publiek onder de aandacht te brengen. Tijdens het Calvijnjaar bleek dat een breed publiek ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in (de protestantse) religie. Het RID heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld.

Het protestantisme heeft hiermee in Dordrecht een herinneringsplaats gekregen. De onverwacht grote interesse voor het Calvijnjaar en talloze enthousiaste reacties hebben het RID bestuur gestimuleerd om op de ingeslagen weg door te gaan. De voorbereidingen voor het komende jaar worden getroffen.

Om haar doelstelling te ondersteunen heeft het RID een web site ontwikkeld waar de doelstellingen, behaalde resultaten en plannen voor de toekomst worden gepresenteerd: http://www.reformatieinstituutdordrecht.nl/. Het RID komt graag in contact met partners en sponsoren die zich in de doelstellingen van de stichting herkennen.
Luther
Contacteer:

Re: Web site Reformatie Instituut Dordrecht (RID) live

Bericht door Luther »

srid schreef:In Nederland had het protestantisme nog geen ‘eigen' plaats waar ze herdacht wordt. Daar wil het Reformatie Instituut Dordrecht (RID) verandering in brengen, met een hoofdrol voor de stad Dordrecht. Deze stad speelde in de religiegeschiedenis een belangrijke rol, in bijzonder voor het protestantisme. Ze bood onderdak aan een belangrijke kerkvergadering, de Nationale Synode van 1618/1619, en werd daarmee wereldwijd de bakermat van het gereformeerd protestantisme.

Politiek en samenleving zijn zich er steeds meer van bewust dat religie enorm belangrijk is, zowel in positieve als negatieve zin.

De stichting Reformatie Instituut Dordrecht (RID) wil daar een rol in spelen met de unieke doelstelling om de geschiedenis van het protestantisme en de invloed daarvan op de Nederlandse cultuur voor een breed publiek onder de aandacht te brengen. Tijdens het Calvijnjaar bleek dat een breed publiek ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in (de protestantse) religie. Het RID heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld.

Het protestantisme heeft hiermee in Dordrecht een herinneringsplaats gekregen. De onverwacht grote interesse voor het Calvijnjaar en talloze enthousiaste reacties hebben het RID bestuur gestimuleerd om op de ingeslagen weg door te gaan. De voorbereidingen voor het komende jaar worden getroffen.

Om haar doelstelling te ondersteunen heeft het RID een web site ontwikkeld waar de doelstellingen, behaalde resultaten en plannen voor de toekomst worden gepresenteerd: http://www.reformatieinstituutdordrecht.nl/. Het RID komt graag in contact met partners en sponsoren die zich in de doelstellingen van de stichting herkennen.
Prachtig initiatief!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sunlover

Bericht door sunlover »

Leuk zo'n iniatief maar ik vraag me af wat het nu toevoegt. Heeft het protestantisme geen speeltuin waar ze herdacht wordt. Volgens mij wordt er niets zoveel herdacht als het protestantisme er dan zijn een heleboel instituten voor. Te denken valt aan SSNR, reformatieherdenking,. We hebben een calvijnjaar achter de rug.
Kan iemand duidelijk maken in welke behoefte deze stichting gaat voorzien?
freek

Bericht door freek »

sunlover schreef:Leuk zo'n iniatief maar ik vraag me af wat het nu toevoegt. Heeft het protestantisme geen speeltuin waar ze herdacht wordt. Volgens mij wordt er niets zoveel herdacht als het protestantisme er dan zijn een heleboel instituten voor. Te denken valt aan SSNR, reformatieherdenking,. We hebben een calvijnjaar achter de rug.
Kan iemand duidelijk maken in welke behoefte deze stichting gaat voorzien?
Inderdaad. Lijkt me ook een kansloos initiatief.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

is de gereformeerde godsdienst iets dan dat 'herdacht' moet worden?

Moeten we niet die Godsdienst leven, in plaats van herdenken?

Elke dag van de week, en vooral op de Dag des Heeren in Zijn bedehuis, elke eerste dag van de week?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie