Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door vogeltje »

Wat is het verschil tussen geestelijk adoptie en wedergeboorte.
Is het bijna het zelfde, totaal verschillend?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door -DIA- »

vogeltje schreef:Wat is het verschil tussen geestelijk adoptie en wedergeboorte.
Is het bijna het zelfde, totaal verschillend?
In welk verband staat het? Ik ken de term niet eens...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door vogeltje »

Met geestelijke adoptie bedoel ik dat God iemand als kind aanneemt.
Vanwege adoptie mag een kind van God Hem Vader noemen.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Fjodor »

Voor ongelovigen lijkt mij dat zo ongeveer hetzelfde.
en als we het over kinderen van gelovigen hebben dan denk ik dat die als ze baby zijn nog niet wedergeboren zijn maar wel 'geestelijk geadopteerd'. Maar volgens mij verschillen de meningen hier nogal over..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Bert Mulder »

Fjodor schreef:Voor ongelovigen lijkt mij dat zo ongeveer hetzelfde.
en als we het over kinderen van gelovigen hebben dan denk ik dat die als ze baby zijn nog niet wedergeboren zijn maar wel 'geestelijk geadopteerd'. Maar volgens mij verschillen de meningen hier nogal over..
Door verschillende theologen wordt de 'aanneming tot kinderen' als een stap in de heilsorde gezien, bijvoorbeeld Brakel. Het is dan 1 van de latere stappen, voor de heiligmaking, maar na de rechtvaardigmaking.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Zonderling »

vogeltje schreef:Wat is het verschil tussen geestelijk adoptie en wedergeboorte.
Is het bijna het zelfde, totaal verschillend?
De gebruikelijke term voor geestelijke adoptie = aanneming tot kinderen.
Het engelse woord is 'adoption', vandaar dat deze term ook in het Nederlands wel gebruikt wordt.
We vinden deze term vijf keer in het Nieuwe Testament: Rom. 8:15, 23, 9:4, Gal. 4:5, Ef. 1:5.

De Kleine Westminster Catechismus verklaart deze weldaad als volgt:
Vr. 34. Wat is de aanneming tot kinderen?
De aanneming tot kinderen is een daad van Gods vrije genade,
waardoor wij gesteld worden onder het getal der Zijnen
en alle voorrechten van de kinderen Gods ontvangen.
Evenals de rechtvaardigmaking is het een weldaad die plaatsvindt buiten ons, door toerekening (aanneming) van Gods zijde.
Daarom hebben vele oude theologen deze weldaad niet afzonderlijk onderscheiden, maar nemen het als een deel van de rechtvaardigmaking.
Vooral veel Engelse en Schotse theologen hebben het als een afzonderlijke weldaad beschreven, die in orde volgt op de rechtvaardigmaking (zoals ook te zien is in de kleine Westminster Catechismus).

Het is dus zeker niet hetzelfde als de wedergeboorte, wat de vernieuwing is van de gehele mens.
Wel vinden deze weldaden gelijktijdig plaats. Iemand die wedergeboren is (een werk van vernieuwing ín de mens), is ook gerechtvaardigd en aangenomen tot kind Gods (een werk van toerekening en aanneming buiten de mens).
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Fjodor »

Maar dan heb ik wel een vraag.

Hoe zit dat dan met kinderen van wedergeboren ouders?
Je kan moeilijk zeggen dat die rechtvaardig gemaakt zijn volgens mij. En als de

Nou ja, ik kan de vraag niet eens zinnig formuleren :)

In ieder geval, ik vraag me dit wel echt af. Zijn die kinderen niet rechtvaardig gemaakt, niet levend gemaakt, niet wedergeboren, niet aangenomen tot kinderen? Is er dan geen enkele vorm van invoeging van die kinderen in het volk van God (oid)?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door vogeltje »

Zonderling schreef:
vogeltje schreef:Wat is het verschil tussen geestelijk adoptie en wedergeboorte.
Is het bijna het zelfde, totaal verschillend?
De gebruikelijke term voor geestelijke adoptie = aanneming tot kinderen.
Het engelse woord is 'adoption', vandaar dat deze term ook in het Nederlands wel gebruikt wordt.
We vinden deze term vijf keer in het Nieuwe Testament: Rom. 8:15, 23, 9:4, Gal. 4:5, Ef. 1:5.

De Kleine Westminster Catechismus verklaart deze weldaad als volgt:
Vr. 34. Wat is de aanneming tot kinderen?
De aanneming tot kinderen is een daad van Gods vrije genade,
waardoor wij gesteld worden onder het getal der Zijnen
en alle voorrechten van de kinderen Gods ontvangen.
Evenals de rechtvaardigmaking is het een weldaad die plaatsvindt buiten ons, door toerekening (aanneming) van Gods zijde.
Daarom hebben vele oude theologen deze weldaad niet afzonderlijk onderscheiden, maar nemen het als een deel van de rechtvaardigmaking.
Vooral veel Engelse en Schotse theologen hebben het als een afzonderlijke weldaad beschreven, die in orde volgt op de rechtvaardigmaking (zoals ook te zien is in de kleine Westminster Catechismus).

Het is dus zeker niet hetzelfde als de wedergeboorte, wat de vernieuwing is van de gehele mens.
Wel vinden deze weldaden gelijktijdig plaats. Iemand die wedergeboren is (een werk van vernieuwing ín de mens), is ook gerechtvaardigd en aangenomen tot kind Gods (een werk van toerekening en aanneming buiten de mens).
Maar misschien ervaar je het niet tegelijk?
:quoi
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Zonderling »

vogeltje schreef:Maar misschien ervaar je het niet tegelijk?
:quoi
Kan een mens zijn wedergeboorte ervaren zonder te weten dat God voor Hem een verzoend Vader geworden is in Jezus Christus?
(Hoewel het ook bestreden zal worden, maar dat is een andere zaak.)
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door vogeltje »

Zonderling schreef:
vogeltje schreef:Maar misschien ervaar je het niet tegelijk?
:quoi
Kan een mens zijn wedergeboorte ervaren zonder te weten dat God voor Hem een verzoend Vader geworden is in Jezus Christus?
(Hoewel het ook bestreden zal worden, maar dat is een andere zaak.)
Nou, het is toch wel mogelijk dat iets, wat eerst nog voor iemand verborgen was, door verder onderwijs van de Heilige Geest later heel duidelijk wordt? Je kunt maar één keer geadopteerd worden, maar je kunt je hele leven lang blijven leren wat het betekent om een kind van God te zijn.
Dat bedoel ik eigenlijk.
Er is toch in geestelijke groei een toenemend inzicht, een verdieping van het geloofsleven?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Zonderling »

vogeltje schreef:
Zonderling schreef:
vogeltje schreef:Maar misschien ervaar je het niet tegelijk?
:quoi
Kan een mens zijn wedergeboorte ervaren zonder te weten dat God voor Hem een verzoend Vader geworden is in Jezus Christus?
(Hoewel het ook bestreden zal worden, maar dat is een andere zaak.)
Nou, het is toch wel mogelijk dat iets, wat eerst nog voor iemand verborgen was, door verder onderwijs van de Heilige Geest later heel duidelijk wordt? Je kunt maar één keer geadopteerd worden, maar je kunt je hele leven lang blijven leren wat het betekent om een kind van God te zijn.
Dat bedoel ik eigenlijk.
Er is toch in geestelijke groei een toenemend inzicht, een verdieping van het geloofsleven?
Dat er geestelijke groei is en toenemend inzicht door het werk van de Heilige Geest, ja dat is zeker waar.
Iemand kan ook het juiste zicht een tijdlang missen op wat hij ondervonden heeft, hij kan in de verklaring wat hij ondervonden heeft dwalen.
Maar het ontvangen van deze weldaden gaat niet buiten de mens of buiten zijn bewustzijn om.

Wat ik echter bedoelde is dit: wedergeboorte, rechtvaardiging en het kindschap gaan hand-in-hand samen. Waar het een is, is het ander. Een mens heeft niet het ene wel, en het andere (nog) niet.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door vogeltje »

Zonderling schreef:
vogeltje schreef:Maar misschien ervaar je het niet tegelijk?
:quoi
Kan een mens zijn wedergeboorte ervaren zonder te weten dat God voor Hem een verzoend Vader geworden is in Jezus Christus?
(Hoewel het ook bestreden zal worden, maar dat is een andere zaak.)
Toch heb ik van verschillende mensen gehoord dat ze hierover tobben. Ermee worstelen.
Trouwens: hoe ervaar je je wedergeboorte?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:
vogeltje schreef:
Zonderling schreef:
vogeltje schreef:Maar misschien ervaar je het niet tegelijk?
:quoi
Kan een mens zijn wedergeboorte ervaren zonder te weten dat God voor Hem een verzoend Vader geworden is in Jezus Christus?
(Hoewel het ook bestreden zal worden, maar dat is een andere zaak.)
Nou, het is toch wel mogelijk dat iets, wat eerst nog voor iemand verborgen was, door verder onderwijs van de Heilige Geest later heel duidelijk wordt? Je kunt maar één keer geadopteerd worden, maar je kunt je hele leven lang blijven leren wat het betekent om een kind van God te zijn.
Dat bedoel ik eigenlijk.
Er is toch in geestelijke groei een toenemend inzicht, een verdieping van het geloofsleven?
Dat er geestelijke groei is en toenemend inzicht door het werk van de Heilige Geest, ja dat is zeker waar.
Iemand kan ook het juiste zicht een tijdlang missen op wat hij ondervonden heeft, hij kan in de verklaring wat hij ondervonden heeft dwalen.
Maar het ontvangen van deze weldaden gaat niet buiten de mens of buiten zijn bewustzijn om.

Wat ik echter bedoelde is dit: wedergeboorte, rechtvaardiging en het kindschap gaan hand-in-hand samen. Waar het een is, is het ander. Een mens heeft niet het ene wel, en het andere (nog) niet.
Inderdaad!
Tegelijkertijd moet iemand dus niet gaan graven in zichzelf, met de vraag of hij wedergeboren is, maar of hij Christus kent door het geloof.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door vogeltje »

Ken ik Christus door het geloof?
Wanneer was mijn laatste Godsontmoeting?
Bedoel je dat?
Dat zijn idd vragen die er meer toe dan vragen als: 'Ben ik werdergeboren...'
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Jongere »

Ben ik wedergeboren is een vraag die er absoluut toe doet, hoor. Wie niet wederom geboren is, kan het koninkrijk van God niet zien. Dat lijkt me iets wat voor iedereen van het hoogste belang is.
Het is wel de vraag hoe en op welke manier mensen dit toetsen bij zichzelf. Dat kan leiden tot veel ongezonde introspectie, waarbij men vergeet dat het heil 'extra nos' ligt. Anderzijds: de wedergeboorte gebeurt ook niet buiten je. Dus er zullen zeker dingen te zien zijn, lees de eerste brief van Johannes eens. Over wedergeboorte en vruchten.

We moeten uit angst voor bepaalde verkeerde dingen niet het kind met het badwater weggooien. Als de vraag of we wedergeboren zijn er niet meer zozeer toe doet, verliezen we heel veel Bijbelse begrippen. Dan luister ik bijvoorbeeld liever naar het 'gebed na het eten' achteruit mijn Bijbeltje:
"wij danken U (...) dat Gij ons wedergeboren hebt tot de hoop op een beter leven"
Dát is zekerheid.
Plaats reactie