Roodharigen gevoelig voor pijn.

Roodharige ervaart eerder pijn

onzin
4
36%
dat wist ik allang
1
9%
eindelijk iemand die het heeft onderzocht. Ik had een vermoeden.
1
9%
gelukkig, nu kan ik om meer verdoving vragen
2
18%
bewijs het maar.
3
27%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door vogeltje »

Wist je dat mensen met natuurlijk rood haar sneller pijn voelen dan mensen met andere haarkleuren?

( Anesthesist Daniel Sessler startte een onderzoek nadat tandartsen opmerkten dat roodharigen altijd voor dubbel zoveel verdoving vroegen. Uit zijn onderzoek blijkt nu dat de genmutatie die mensen rood haar geeft ook verantwoordelijk is voor een verhoogd pijngevoel.?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door albion »

vogeltje schreef:Wist je dat mensen met natuurlijk rood haar sneller pijn voelen dan mensen met andere haarkleuren?

( Anesthesist Daniel Sessler startte een onderzoek nadat tandartsen opmerkten dat roodharigen altijd voor dubbel zoveel verdoving vroegen. Uit zijn onderzoek blijkt nu dat de genmutatie die mensen rood haar geeft ook verantwoordelijk is voor een verhoogd pijngevoel.?
Verbaasd me niet. Zouden ze ook een gevoeliger huid hebben?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door jvdg »

Onzin.
Ik was een rooie (nu wit/grijs en behoorlijk kaal) maar mijn pijngrens ligt, voorzover ik beoordelen, vrij hoog.
Wel hebben roodharigen i.h.a. een gevoelige huid.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door vlinder »

jvdg schreef:Onzin.
Ik was een rooie (nu wit/grijs en behoorlijk kaal) maar mijn pijngrens ligt, voorzover ik beoordelen, vrij hoog.
Wel hebben roodharigen i.h.a. een gevoelige huid.
Dat is zeker geen onzin. Ik heb pas een aantal keren meegekeken bij een operatie. Mensen met rood haar komen moeilijker in slaap, voelen meer pijn tijdens de ok (bloeddruk gaat dan omhoog) en hebben dus meer pijnstilling en narcosemiddelen nodig. Zijn sneller wakker na de narcose e.d.
Werd mij helemaal uitgelegd op de recovery.

Er zijn onderzoeken die dat tegenspreken, maar er zijn al diverse artsen op gepromoveerd en ook in Engeland en Amerika zijn diverse onderzoeken hierover geweest.
Hun huid en zenuwcentra zit anders in elkaar. Roodharigen zouden van oorsprong niet uit nerderland komen.
En roodharigen verbranden veel sneller in de zon. Dat is sowieso een feit.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door vlinder »

Ik vond onderstaand stukje.
Ik vind sommige dingen wel te snel geconcludeerd. Hoe is uitgezocht of iemand een lagere pijnsgrens heeft? Het zou ook kunnen dat bijv. de verdoving sneller is uitgewerkt of niet wordt opgenomen door het lichaam. Evenals narcosemiddelen.
new york times schreef:Mensen met rood haar zijn vaak bijzondere mensen, althans, mensen met een bijzonder temperament. Snel boos, maar ook snel vrolijk, zo lijkt het wel. Op grond van jarenlange ervaring menen wij te mogen zeggen dat mensen met rood haar dikwijls gevoelige mensen zijn.
Wij waren dan ook verheugd om hedenochtend uit The New York Times te vernemen, dat mensen met rood haar bij de tandarts een grotere dosis verdoving toegediend moeten krijgen om de pijn te verdagen. Eindelijk, wetenschappelijk bewijs voor het gevoelige gemoed van de roodharige! Roodharigen zo gaat de krant verder, zijn dan ook bijzonder nerveus als ze naar de tandarts moeten en laten daarom dikwijls verstek gaan.
Wetenschappers beweren dat rooien gevoeliger zijn voor pijn vanwege de mutatie van een gen dat de haarkleur bepaalt. Dit gen, melanocortin-1, produceert melanine. En resulteert in rood haar en een blanke huid. Dit gen behoort tot de familie van receptoren van pijn in de hersenen en mutatie van het gen beinvloedt de gevoeligheid voor pijn.
Daniel Sessler, een anesthesist van de Cleveland kliniek, begon zich in de kleur van haar te verdiepen toen hij van meerdere collega's hoorde dat roodharigen meer verdoving nodig hadden bij medische ingrepen.

Bron: The New York Times
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door vogeltje »

Mijn moeder was ook rood. (oranje)
Ik herken het juist wel!
Een andere pijngrens, zelfs bij de tandarts.
Soms is een normale verdovig niet genoeg.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:I
new york times schreef:Roodharigen zo gaat de krant verder, zijn dan ook bijzonder nerveus als ze naar de tandarts moeten en laten daarom dikwijls verstek gaan.
Alhoewel ik niet rood ben, kan ik me daar wel in vinden. :)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door Bert Mulder »

new york times schreef:Mensen met rood haar zijn vaak bijzondere mensen, althans, mensen met een bijzonder temperament. Snel boos, maar ook snel vrolijk, zo lijkt het wel. Op grond van jarenlange ervaring menen wij te mogen zeggen dat mensen met rood haar dikwijls gevoelige mensen zijn.
Wij waren dan ook verheugd om hedenochtend uit The New York Times te vernemen, dat mensen met rood haar bij de tandarts een grotere dosis verdoving toegediend moeten krijgen om de pijn te verdagen. Eindelijk, wetenschappelijk bewijs voor het gevoelige gemoed van de roodharige! Roodharigen zo gaat de krant verder, zijn dan ook bijzonder nerveus als ze naar de tandarts moeten en laten daarom dikwijls verstek gaan.
Wetenschappers beweren dat rooien gevoeliger zijn voor pijn vanwege de mutatie van een gen dat de haarkleur bepaalt. Dit gen, melanocortin-1, produceert melanine. En resulteert in rood haar en een blanke huid. Dit gen behoort tot de familie van receptoren van pijn in de hersenen en mutatie van het gen beinvloedt de gevoeligheid voor pijn.
Daniel Sessler, een anesthesist van de Cleveland kliniek, begon zich in de kleur van haar te verdiepen toen hij van meerdere collega's hoorde dat roodharigen meer verdoving nodig hadden bij medische ingrepen.

Bron: The New York Times
Dit zou dus een uitleg voor mijn temperament zijn...

Terwijl ik, technisch gezien, misschien niet 'echt' roodharig ben, is wel mijn baard en snor roodachtig. Ook heb ik een blanke huid die erg zongevoelig is... Ik zou niet kunnen zeggen of ik meer pijngevoelig ben dan anderen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door vogeltje »

Ik ben ook niet egaal rood. :mad
Toch heb ik wel een rode gloed op mijn haar.
(Met HENNA kan ik die gloed versterken.)

Ik ben erg bang voor de tandarts :oO
Dat komt door DE TANDARTSBUS van vroeger.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door vlinder »

Lassie heeft ook heel mooi rood haar. Herken jij dit?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door Zonderling »

vlinder schreef:
jvdg schreef:Onzin.
Ik was een rooie (nu wit/grijs en behoorlijk kaal) maar mijn pijngrens ligt, voorzover ik beoordelen, vrij hoog.
Wel hebben roodharigen i.h.a. een gevoelige huid.
Dat is zeker geen onzin. Ik heb pas een aantal keren meegekeken bij een operatie. Mensen met rood haar komen moeilijker in slaap, voelen meer pijn tijdens de ok (bloeddruk gaat dan omhoog) en hebben dus meer pijnstilling en narcosemiddelen nodig. Zijn sneller wakker na de narcose e.d.
Werd mij helemaal uitgelegd op de recovery.

Er zijn onderzoeken die dat tegenspreken, maar er zijn al diverse artsen op gepromoveerd en ook in Engeland en Amerika zijn diverse onderzoeken hierover geweest.
Hun huid en zenuwcentra zit anders in elkaar. Roodharigen zouden van oorsprong niet uit nerderland komen.
En roodharigen verbranden veel sneller in de zon. Dat is sowieso een feit.
De vraag is of de stellingen voor ALLE roodharigen opgaan.

Ik dacht ook altijd dat roodharigen snel verbranden, maar ik weet inmiddels dat er ook roodharigen zijn die zonder probleem midden in de zomer aan zee uren in de zon kunnen zitten zonder bescherming nodig te hebben. Toch klopt de stelling wel dat de verreweg de MEESTE roodharigen snel verbranden.

Misschien is het wel net zo met die pijngrens. Het verband kan er statistisch zeker zijn, maar dat betekent nog niet dat dit zich bij ALLE roodharigen manifesteert. (Ook wel logisch, want de pijngrens wordt vast niet door slechts één gen bepaald. Zoals voor de meeste eigenschappen meerdere (of zelfs vele) genen verantwoordelijk zijn.)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door -DIA- »

Sommige mensen weten denken ook BLOND met DOM te kunnen associëren... Ik begrijp dat gewoon niet...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:Sommige mensen weten denken ook BLOND met DOM te kunnen associëren... Ik begrijp dat gewoon niet...
Tja, je kent onze dochter niet...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:Sommige mensen weten denken ook BLOND met DOM te kunnen associëren... Ik begrijp dat gewoon niet...
Laat me raden: Je bent blond? :OO3
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Roodharigen gevoelig voor pijn.

Bericht door Bert Mulder »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:Sommige mensen weten denken ook BLOND met DOM te kunnen associëren... Ik begrijp dat gewoon niet...
Laat me raden: Je bent blond? :OO3
Ik wel... :yahoo :yahoo
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie