"De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

"De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door Wilhelm »

Afgelopen week las ik het boekje : "De vreugde van het geloven" van Matthew Henry
Ik las daarin het volgende citaat :
Matthew Henry schreef:Laten we in liefde leven, altijd christelijke milddadigheid bewijzen en de geestelijke gemeenschap der heiligen onderhouden: als we vertroost willen worden, moeten we eensgezind zijn (2 Kor. 13:11) en daarom dringt de apostel ons tot broederlijke liefde, met een argument dat hij neemt uit de vertroostingen in Christus (Filip. 2:1), dat is de troost die te vinden is in een christelijk leven. Als u ooit troost wilt vinden in het dienen van God, moet u buigen onder die grote wet van Gods dienst: ‘Wandelt in de liefde’ (Ef. 5:2), ‘want ziet hoe goed en lieflijk is het’, goed in zichzelf en lieflijk voor ons, ‘dat broeders ook samenwonen!’ (Ps. 133:1). Hoe meer we onze broeders behagen, des te aangenamer zullen we voor onszelf zijn. Niets maakt ons leven onaangenamer dan twist en strijd. Wee mij, dat ik woon bij degenen die vrede haten (Ps. 120:5, 6). Het is erg om te zijn onder hen die graag willen twisten en het is nog erger als we zelf gaarne twisten. Het is onaangenaam genoeg voor onszelf gebelgd te zijn over verachting, maar het is nog minder aangenaam als we plannen beramen om deze te wreken. Niets maakt de dienst van God onaangenamer dan twist en strijd daarover. We verbeuren en verliezen de vreugde die erin ligt, als we ons verstrikken in ellendige twistgesprekken. Maar door heilige liefde verheugen .we ons in onze vrienden en dat vergroot de vreugde in God in deze wereld. De liefde vervrolijkt de ziel en verlevendigt haar en omdat ze liefde aantrekt, schenkt ze ons bovendien de blijdschap en vreugde dat we bemind worden. Dit is een hemel op aarde, want wat is de zaligheid en de vreugde van de hemel anders dan dat liefde daar in volmaaktheid heerst? We genieten de meeste vrede in ons hart, als we het meest vredelievend zijn jegens onze broeders.

Veel is er op dit forum besproken, en verschillende discussies komen talloze malen terug. Soms op het scherpst van de snede over hele tere onderwerpen. Ik heb er zelf ook aan meegedaan.
Regelmatig zijn het onderwerpen waarin het gaat het over accenten, over zaken waar onze vaderen, die we allen hoogachten, ook verschillend over gedacht hebben.
En dan ziende ons verduisterde verstand en ons eigengerechtigde bestaan, ben ik toch bang dat veel van onze twistgesprekken op dit forum, ons de vrede en de vreugde van het geloof in de weg staan. Ook de tijd die het bij velen opslokt is iets waar vragen bij gezet kunnen worden.

Zelf heb ik me de laatste tijd de volgende vragen gesteld : Zijn deze virtuele discussies opbouwend voor ons geloofsleven of zijn we vaak uit op eigen gelijk ?
Kunnen we hiermee misschien zelfs een duisternis over onze ziel halen, onderwijl denkend dat we strijden voor de Waarheid ?

Ik ben er nog niet uit, maar het stukje van Henry zette me wel aan het denken.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door PvS »

Wilhelm schreef:Afgelopen week las ik het boekje : "De vreugde van het geloven" van Matthew Henry
Ik las daarin het volgende citaat :
Matthew Henry schreef:Laten we in liefde leven, altijd christelijke milddadigheid bewijzen en de geestelijke gemeenschap der heiligen onderhouden: als we vertroost willen worden, moeten we eensgezind zijn (2 Kor. 13:11) en daarom dringt de apostel ons tot broederlijke liefde, met een argument dat hij neemt uit de vertroostingen in Christus (Filip. 2:1), dat is de troost die te vinden is in een christelijk leven. Als u ooit troost wilt vinden in het dienen van God, moet u buigen onder die grote wet van Gods dienst: ‘Wandelt in de liefde’ (Ef. 5:2), ‘want ziet hoe goed en lieflijk is het’, goed in zichzelf en lieflijk voor ons, ‘dat broeders ook samenwonen!’ (Ps. 133:1). Hoe meer we onze broeders behagen, des te aangenamer zullen we voor onszelf zijn. Niets maakt ons leven onaangenamer dan twist en strijd. Wee mij, dat ik woon bij degenen die vrede haten (Ps. 120:5, 6). Het is erg om te zijn onder hen die graag willen twisten en het is nog erger als we zelf gaarne twisten. Het is onaangenaam genoeg voor onszelf gebelgd te zijn over verachting, maar het is nog minder aangenaam als we plannen beramen om deze te wreken. Niets maakt de dienst van God onaangenamer dan twist en strijd daarover. We verbeuren en verliezen de vreugde die erin ligt, als we ons verstrikken in ellendige twistgesprekken. Maar door heilige liefde verheugen .we ons in onze vrienden en dat vergroot de vreugde in God in deze wereld. De liefde vervrolijkt de ziel en verlevendigt haar en omdat ze liefde aantrekt, schenkt ze ons bovendien de blijdschap en vreugde dat we bemind worden. Dit is een hemel op aarde, want wat is de zaligheid en de vreugde van de hemel anders dan dat liefde daar in volmaaktheid heerst? We genieten de meeste vrede in ons hart, als we het meest vredelievend zijn jegens onze broeders.

Veel is er op dit forum besproken, en verschillende discussies komen talloze malen terug. Soms op het scherpst van de snede over hele tere onderwerpen. Ik heb er zelf ook aan meegedaan.
Regelmatig zijn het onderwerpen waarin het gaat het over accenten, over zaken waar onze vaderen, die we allen hoogachten, ook verschillend over gedacht hebben.
En dan ziende ons verduisterde verstand en ons eigengerechtigde bestaan, ben ik toch bang dat veel van onze twistgesprekken op dit forum, ons de vrede en de vreugde van het geloof in de weg staan. Ook de tijd die het bij velen opslokt is iets waar vragen bij gezet kunnen worden.

Zelf heb ik me de laatste tijd de volgende vragen gesteld : Zijn deze virtuele discussies opbouwend voor ons geloofsleven of zijn we vaak uit op eigen gelijk ?
Kunnen we hiermee misschien zelfs een duisternis over onze ziel halen, onderwijl denkend dat we strijden voor de Waarheid ?

Ik ben er nog niet uit, maar het stukje van Henry zette me wel aan het denken.
Beste Wilhelm,

Wil het wáre vrede en vredelievend zijn, dan zullen de broeders dezelfde Vader kennen.
Anders zijn het ingekropen valse broederen.

Gr.
PvS
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door jvdg »

Wilhelm schreef: Ik ben er nog niet uit, maar het stukje van Henry zette me wel aan het denken.
Tijdens deze verhitte discussies moest ik wel eens denken aan de ontroerende uitspraak van onze grote Leraar:

Matthéüs 11:29
Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.

Als we discussieren met deze wijsheid in het achterhoofd, dan zal de eigen wijsheid ondergeschikt worden en duisternis over de ziel worden voorkomen.
Dan zal het gemakkelijker zijn de ander uitnemender te achten dan jezelf.
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door seuter »

Wilhelm,

Van harte mee eens. In dit forum MOETEN we elkaar ook opbouwen en versterken. Is een kenmerk van genade aan ons geschonken. Liefde en nog eens liefde. Waarom is er zoveel verwarring over hoe we Gods Woord moeten verstaan. Begrijpen we het ECHT helemaal niet meer wat de HEERE God van ons verlangt ? EENHEID. Kennis van Hem. Begeren we Hem wel als ons Volkomen Zaligmaker. Dan vloeit alles van zelf af als van Aarons klederen. Als we moedwillig afwijken van zijn lessen op Zijn school, dan kunnen we alleen narigheid verwachten Verstaan we het geestelijk ? Een dode kan niet horen, voelen etc.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door BJD »

Helemaal mee eens!
Als je eens wist wat er allemaal voor gevoelens bij mij los komen bij bepaalde postings.. borrels in m'n buik, knoop in mijn maag, en het dient tot niets.. sterker.. tot een afkeer van godsdienst. Ik denk, zeker weer de laatste dagen, het is beter dat ik stop om mee telezen met dit forum.. Ten eerste het gaat mij pet te boven.. maar vooral.. het gaat zo liefdeloos (en daar maak ik mezelf ook schuldig aan als ik post) De een weet het net even beter als de ander, een steek onder de gordel daar.. van uit de hoogte hier. De een gelooft het niet van die, de ander kan het niet aannemen van die..

En daar tegenover het stukje van M. Henry.. "Laten we in liefde leven".
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door Bert Mulder »

Zeer mee eens, en ook iets dat me al lang dwarsgezeten heeft, vooral ook daar het anoniem gebeurd. Vandaar ook mijn voornemen om niet meer op anonieme ad hominem opmerkingen te reageren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door Margriet »

Laten we dit allemal eens goed lezen en vooral goed tot ons laten doordringen..
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door albion »

Margriet schreef:Laten we dit allemal eens goed lezen en vooral goed tot ons laten doordringen..
Helemaal mee eens en ik heb het net 11 keer afgedrukt (voor de familie en om er 1 in mijn klas te hangen). De zinnen:Niets maakt ons leven onaangenamer dan twist en strijd, en: maar het is nog minder aangenaam als we plannen beramen om deze te wreken, heb ik in het rood gezet.
De rest in het groen met een mooie kader er omheen in het rood.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door refo »

Het is maar wat je onder 'twistgesprekken' verstaat.
Ik denk dat als wereldwijd deze gesprekken verdwijnen, de christenen ook vanzelf van het toneel verdwijnen.

Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde.
Als ik zie dat iemand onbijbelse meningen heeft, dan zeg ik dat.
Of als ik zie dat er exegese plaatsvindt, op de klank van de tekst af, dan zeg ik daar wat van.
En ik als ik zie dat iemands geloofsleven bestaat uit - zoals gisteren Van Lieburg schreef in het RD - "een mengelmoes uit de SV, de psalmberijming, deoude schrijvers en de mondelingen overleveringen van geestelijke ervaringen, die feilloos worden geregistreerd met woorden uitdrukkigen die bij bepaalde stadia van het bevindelijke leven horen", dan zeg ik daar waar nodig ook wat van.

Laat de Schrift spreken in alles wat je zegt. Dat ontbreekt meestal aan de rechterkant van de ger gezindte. En daarom hebben we altijd ruzie. We hebben ons allemaal een God gemaakt, Die vindt wat wij ook vinden. Degelijke en minder degelijke. En die zelfbedachte goden hebben ruzie met elkaar.
En we halen wel teksten aan, zo zijn we ook wel weer. Maar meer op de manier van: luister Heere, want uw knecht spreekt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het is maar wat je onder 'twistgesprekken' verstaat.
Ik denk dat als wereldwijd deze gesprekken verdwijnen, de christenen ook vanzelf van het toneel verdwijnen.
Inderdaad. We verlangen toch niet naar de rust van het kerkhof? Het is toch logisch dat er gesproken wordt over zulke aangelggen zaken? Zelfs in de tijd van Paulus was er al onenigheid over de grondstukken van de zaligheid. En Paulus zei toch ook niet "Vooruit, mantel der liefde eroverheen, we zijn tenslotte allemaal christenen"? Nee, dat zei hij niet, integendeel.
Maar het is gebruikelijk op dit forum dat er altijd weer een post of een topic komt, waarin het discussiëren zelf ter discussie gesteld wordt. Ook dát hoort erbij.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door helma »

Wilhelm bedoelt volgens mij niet dat er niet gediscusseerd mag worden, maar dat zo vaak de ondelinge liefde ontbreekt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:Wilhelm bedoelt volgens mij niet dat er niet gediscusseerd mag worden, maar dat zo vaak de ondelinge liefde ontbreekt.
Ach, het komt zo'n beetje op hetzelfde neer.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door BJD »

Afgewezen schreef:
helma schreef:Wilhelm bedoelt volgens mij niet dat er niet gediscusseerd mag worden, maar dat zo vaak de ondelinge liefde ontbreekt.
Ach, het komt zo'n beetje op hetzelfde neer.
nee, zeker niet.. Discussieren tuurlijk, maar wel in liefde.. en dat is wat anders dan verdacht maken, neer sabelen, vanuit de hoogte e.d. Helaas zie ik dat hier te vaak.

Waardig discussieren is ook een kunst. Sommigen hier beheersen dat.. andere weer niet..
(ik behoor bij de laatste groep en daarom lees ik meer dan dat ik deelneem :hum )
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
helma schreef:Wilhelm bedoelt volgens mij niet dat er niet gediscusseerd mag worden, maar dat zo vaak de ondelinge liefde ontbreekt.
Ach, het komt zo'n beetje op hetzelfde neer.
Sorry, Afgewezen, dat slaat helemaal nergens op!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: "De vreugde van het geloven" en forumdiscussie.

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:Wilhelm bedoelt volgens mij niet dat er niet gediscusseerd mag worden, maar dat zo vaak de ondelinge liefde ontbreekt.
Ach, het komt zo'n beetje op hetzelfde neer.
Sorry, Afgewezen, dat slaat helemaal nergens op!
Het slaat wel ergens op. Als Wilhelm dat voor zichzelf zo ervaart, prima, maar om dat zo in zijn algemeenheid te zeggen, vind ik behoorlijk veroordelend.
Ik ben allergisch voor dit soort topics. Ze voegen niks toe ook, want iedereen gaat straks gewoon weer door, ook Wilhelm.
Plaats reactie