freek schreef:Ik kijk er hartstochtelijk naar uit.
Ik verwacht inderdaad dat de huidige kerkelijke verhoudingen haar langste tijd gehad hebben. Binnen de verschillende kerkverbanden zie je krampachtige pogingen om het denken in kerkverbanden - waar God je zogenaamd een plaatsje gegeven heeft - te handhaven. Perfect voorbeeld het artikeltje van ds. De Heer in het RD van gisteren. Maar de meeste jongeren pikken dit niet en missen de bijbelse basis ervan. De meeste jongeren zullen zich blijven aansluiten bij een bepaalde gemeente, maar niet omdat de Heere het bijbehorende kerkverband zo lief heeft.
Ik zie niet in waarom dit grote problemen oplevert. Misschien dat de kerkverbanden hun bestaansrecht verliezen. Maar dat lijkt me juist de oplossing van het probleem.
M.i. moeten we toe naar een meer congregationalistisch denken. De plaatselijke gemeente, dáár gebeurt het. Er is dan maar één (ver)band, namelijk de band van het Woord. Dan zijn er mogelijk nog steeds verschillende gemeenten, met hun eigen kleur en geur, maar is er geen kerkverband meer die de onderlinge eenheid en herkenning tussen die gemeenten in de weg staat.
Je stelt hier nogal wat!
Ooit is op RF weleens de vraag aan de orde geweest of het bestaan van kerk
verbanden zonde is. Zolang die vraag niet door iedereen met 'ja' beantwoord wordt, valt er nog het e.e.a. af te dingen op jouw stellingen hierboven.
Want wij allemaal hebben nu eenmaal te maken met de thans bestaande status quo, die onder Gpds voorzienigheid (toelating) tot stand is gekomen. Ik zie namelijk nogal wat oneigenlijke redenen om van gemeente te veranderen. Je hoort dan zeggen: die gemeente past beter bij mij. Maar dat argument heeft volgens mij weinig geldingskracht in het Koninkrijk der hemelen.
Daarnaast: als het niet bijbels is om de gemeente bovenplaatselijk te organiseren, dan staat Handelingen 15 in een wat wonderlijk daglicht. Of niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)