Crematie en Mis bijwonen
Crematie en Mis bijwonen
Er was nooit geen discussie over:
Een crematie ga je niet naartoe...
En waar de Paapse mis wordt bediend behoor je ook niet te komen...
Vorige week was er de crematie van een Roomse buurman.
Er werd totaaal niet meer gediscussieerd of je de crematie en de mis mocht bijwonen.
Ik hoor tegenwoordig steeds meer relativerend over deze zaken praten.
Hoe komt dat, is dat niet een teken dat we ongemerkt dieper wegzinken?
Wat zou je doen, als je Roomse buurman werd gecremeerd?
En vanzelf vooraf de Paapse mis bijwonen...
Er werd totaaal niet meer gediscussieerd of je de crematie en de mis mocht bijwonen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Crematie en Mis bijwonen
Ik kan een RK-mis niet als erger zien dan een dienst in (bv) een vrijzinnige PKN.
Vanuit mijn werk was ik jaren geleden betrokken bij een dodelijk ongeval van 2 kleine kinderen.
Deze kinderen zijn vanuit de Roomse kerk begraven.
Als hulpverleners hebben wij de dienst bezocht en vervolgens onderling een evaluatie en de-briefing te houden omdat het er bij ons allemaal behoorlijk ingehakt had.
De hostie heb ik niet genomen. Ben wel besprenkels door de wijwaterkwast maar dat was omdat ik die druppels niet kon ontwijken.
En ja, ik zou ook naar de mis gaan van de begrafenis van mijn buurman.
En ja, ik zou ook naar de crematie van mijn andere buurman gaan.
En ja, ik zou ook naar de moslimbijeenkomst gaan van mijn achterburen.
Niet om de crematie, niet om de mis, maar ook als steunbetuiging t.a.v. de nabestaanden en als het een goede bekende van mijzelf is ook voor eigen verwerking en afscheid nemen.
Maar het kan ook een gelegenheid zijn om erover later in gesprek te komen en je eigen beleving er in mee te geven.
Deze kinderen zijn vanuit de Roomse kerk begraven.
Als hulpverleners hebben wij de dienst bezocht en vervolgens onderling een evaluatie en de-briefing te houden omdat het er bij ons allemaal behoorlijk ingehakt had.
De hostie heb ik niet genomen. Ben wel besprenkels door de wijwaterkwast maar dat was omdat ik die druppels niet kon ontwijken.
En ja, ik zou ook naar de mis gaan van de begrafenis van mijn buurman.
En ja, ik zou ook naar de crematie van mijn andere buurman gaan.
En ja, ik zou ook naar de moslimbijeenkomst gaan van mijn achterburen.
Niet om de crematie, niet om de mis, maar ook als steunbetuiging t.a.v. de nabestaanden en als het een goede bekende van mijzelf is ook voor eigen verwerking en afscheid nemen.
Maar het kan ook een gelegenheid zijn om erover later in gesprek te komen en je eigen beleving er in mee te geven.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Ik dacht dat ook de roomsen crematie afwijzen.-DIA- schreef:Wat zou je doen, als je Roomse buurman werd gecremeerd?
Veel Roomsen (ook geestelijken) in NL zijn uiterst vrijzinnig. Zo hoorde ik eens in een kerkdienst meneer pastoor beweren: "Zoals u weet hebben wij in onze kerk van die dikke boeken waarin precies staat hoe het moet. U weet hoe dat werkt. We leggen die boeken opzij, en gebruiken gewoon ons gezonde verstand."Tiberius schreef:Ik dacht dat ook de roomsen crematie afwijzen.-DIA- schreef:Wat zou je doen, als je Roomse buurman werd gecremeerd?
- Bonny
- Contacteer:
Als ik daarmee mijn naaste steun betuig, dan doe ik dat.-DIA- schreef:Er was nooit geen discussie over:
The Groom's still waiting at the altar
-
Bijbels gezien is het niet de juiste manier om afscheid te nemen van overledenen.
Maar vanuit het naasteliefde-perspectief zou er toch wel wat voor te zeggen zijn om juist ook op deze moeilijke momenten je bekenden bij te staan.
Ik vind dit ook wel een lastig iets, waarmee ik gelukkig (nog) nooit geconfronteerd ben.
Maar vanuit het naasteliefde-perspectief zou er toch wel wat voor te zeggen zijn om juist ook op deze moeilijke momenten je bekenden bij te staan.
Ik vind dit ook wel een lastig iets, waarmee ik gelukkig (nog) nooit geconfronteerd ben.
Dan zijn ze in Rijssen afgedwaalde schaapjes...Tiberius schreef:Ik dacht dat ook de roomsen crematie afwijzen.-DIA- schreef:Wat zou je doen, als je Roomse buurman werd gecremeerd?
Wat crematie betreft, ik ben daar geen voorstander van. Maar dat lijkt me wel een iets ander verhaal. Ligt ook aan het "waarom". Maar waar je dan op zijn hoogst op uitkomt (naast argumenten als: "het is goedkoper") is dat men niet in God gelooft, toch bang is dat er "meer" is en zich laat cremeren. Een vreemd argument. Een lichaam vergaat ook. En als God bestaat is Hij toch ook bij machte dat ongedaan te maken of een verbrand lichaam weer compleet te maken...? Erg, zeker... als je zo iemand moet begraven. Maar maakt dat een crematie het anders dan de begrafenis van een ongelovige?
De vraag is idd, kan je ergens naar toegaan waar je zelf niet achter staat? De begrafenis van iemand die Rooms is... of ongelovig. Een doopdienst van iemand die als kind al gedoopt is? maak je je daarmee zelf ook schuldig?
De vraag is idd, kan je ergens naar toegaan waar je zelf niet achter staat? De begrafenis van iemand die Rooms is... of ongelovig. Een doopdienst van iemand die als kind al gedoopt is? maak je je daarmee zelf ook schuldig?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
De reacties tot nu toe bevastigen wat ik tegenwoordig steeds meer hoor:
meer relativerend over deze zaken praten.
Het oude onbetwistbare standpunt zijn we blijbaar (onbewust misschien!)
kwijtgeraakt...
Tja... een beetje humaan naar die Roomse buurman moet je toch wel zijn, nietwaar?
En, tja, de paapse mis doe ik tenslotte niet aan mee, ik kijk alleen toe...
Relativeren, dat schijnt in ALLES tegenwoordig de boventoon te voeren.
Alles relativeren. Vasthouden aan de reformatorische standunten?
Dan loop je 100 jaar achter, doe asjeblief nie zo achterlijk en bekrompen!
Wie verandert er eigenlijk: wij of... of was de belijdenis van onze vaderen te zwart/wit?
meer relativerend over deze zaken praten.
Het oude onbetwistbare standpunt zijn we blijbaar (onbewust misschien!)
kwijtgeraakt...
Tja... een beetje humaan naar die Roomse buurman moet je toch wel zijn, nietwaar?
En, tja, de paapse mis doe ik tenslotte niet aan mee, ik kijk alleen toe...
Relativeren, dat schijnt in ALLES tegenwoordig de boventoon te voeren.
Alles relativeren. Vasthouden aan de reformatorische standunten?
Dan loop je 100 jaar achter, doe asjeblief nie zo achterlijk en bekrompen!
Wie verandert er eigenlijk: wij of... of was de belijdenis van onze vaderen te zwart/wit?
Zwart/wit bedoel jij negatief-DIA- schreef:
Gods Woord en ook de belijdenis van onze kerken zijn gelukkig heel zwart/wit, zit niets grijs tussen en dat is positief bedoeld.
Met medeleven en belangstelling tonen tijdens een Roomse dienst of met een crematie zeg ik niet dat ik het er mee eens ben of dat ik ermee in stem. Door je juist daarvan te weerhouden en te zeggen: nee daar kom ik niet, dán zie je het te zwart/wit en dan bedoel ik het negatief.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Maar er wordt dus tegenwoordig gewoon anders over gedacht als onze doorluchte en vrome vaderen?fluitje schreef:Zwart/wit bedoel jij negatief-DIA- schreef:
Gods Woord en ook de belijdenis van onze kerken zijn gelukkig heel zwart/wit, zit niets grijs tussen en dat is positief bedoeld.
Met medeleven en belangstelling tonen tijdens een Roomse dienst of met een crematie zeg ik niet dat ik het er mee eens ben of dat ik ermee in stem. Door je juist daarvan te weerhouden en te zeggen: nee daar kom ik niet, dán zie je het te zwart/wit en dan bedoel ik het negatief.
Wat dacht je wat ds. Kersten daarover dacht? Wat ook het standpunt van de SGP was?
Gaan we niet te veel mee met de 'wereld' om ons heen.
Zou het toch niet Bijbels zijn om dan maar 'alleen te wonen'?
Oh ja, ds.Kersten was wel goed, maar we leven nu in 2009...
En... we bouwen nog de graven der profeten...
Waarin zijn we dan verkeerd, en waarom moet het allemaal toch zo bekrompen?
Daarin dat we teveel denken: 'Wij zijn heren'?
memento schreef:Veel Roomsen (ook geestelijken) in NL zijn uiterst vrijzinnig. Zo hoorde ik eens in een kerkdienst meneer pastoor beweren: "Zoals u weet hebben wij in onze kerk van die dikke boeken waarin precies staat hoe het moet. U weet hoe dat werkt. We leggen die boeken opzij, en gebruiken gewoon ons gezonde verstand."Tiberius schreef:Ik dacht dat ook de roomsen crematie afwijzen.-DIA- schreef:Wat zou je doen, als je Roomse buurman werd gecremeerd?

Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Natuurlijk zijn de tijden anders.
Vergeet niet dat toen net de roerige perioden van de reformatie voorbij waren en nog vers in het geheugen.
En onze doorluchte en vrome vaderen?
De zonde was toen net zo goed in de wereld en zij waren net zulke zondaars als jij en ik. Zij zijn ook niets meer dan jij of ik.
Laten we naar elkaar omzien en in liefde elkaar wijzen op het kruis waar verlossing te vinden is, en de enige weg tot zaligheid.
Vergeet niet dat toen net de roerige perioden van de reformatie voorbij waren en nog vers in het geheugen.
En onze doorluchte en vrome vaderen?
De zonde was toen net zo goed in de wereld en zij waren net zulke zondaars als jij en ik. Zij zijn ook niets meer dan jij of ik.
Laten we naar elkaar omzien en in liefde elkaar wijzen op het kruis waar verlossing te vinden is, en de enige weg tot zaligheid.
Ik zou niet naar een crematie gaan. Ik heb eens voor die keuze gestaan. Ik ben toen gaan condoleren, maar niet naar de crematie. Heb er geen spijt van en zou het nu nog niet doen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.