Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door mayflower »

Ik ben opzoek naar nederlandse theologische werken, die de (gedeeltelijk of volkomen) preterisme uitleg geven van profetie en bijv. Openbaringen, Mattheus 24, Daniel of andere boeken.

3 Drie schrijvers die ik weet zijn: Cornelius van der Waal (2 dln Openbaringen, die ik in bezit hebt), D. Holwerda- (uit Egypte heb ik Mijn Zoon geroepen, die ik nog niet heb) en Hugo de Groot (??).

Weet iemand nog andere nederlandse schrijvers, die bijv. de uitleg van Openbaringen, Mattheus 24, Daniel of andere boeken geven aan 70AD (vernietiging van Jerusalem).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:Ik ben opzoek naar nederlandse theologische werken, die de (gedeeltelijk of volkomen) preterisme uitleg geven van profetie en bijv. Openbaringen, Mattheus 24, Daniel of andere boeken.

3 Drie schrijvers die ik weet zijn: Cornelius van der Waal (2 dln Openbaringen, die ik in bezit hebt), D. Holwerda- (uit Egypte heb ik Mijn Zoon geroepen, die ik nog niet heb) en Hugo de Groot (??).

Weet iemand nog andere nederlandse schrijvers, die bijv. de uitleg van Openbaringen, Mattheus 24, Daniel of andere boeken geven aan 70AD (vernietiging van Jerusalem).
Wat is 'preterisme-uitleg'??
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door -DIA- »

Ik vind dat het "HET BOEK DER OPENBARINGEN" en "HET BOEK DANIËL", beide van ds. F. Mallan de
beste werken zijn voor deze profetische boeken.
Geen gespeculeer, alleen openbaring die geopenbaard is. En alles bevindelijk toegepast.

Maar ik vrees dat deze boeken je niet zoveel zullen zeggen... jammer!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:
mayflower schreef:Ik ben opzoek naar nederlandse theologische werken, die de (gedeeltelijk of volkomen) preterisme uitleg geven van profetie en bijv. Openbaringen, Mattheus 24, Daniel of andere boeken.

3 Drie schrijvers die ik weet zijn: Cornelius van der Waal (2 dln Openbaringen, die ik in bezit hebt), D. Holwerda- (uit Egypte heb ik Mijn Zoon geroepen, die ik nog niet heb) en Hugo de Groot (??).

Weet iemand nog andere nederlandse schrijvers, die bijv. de uitleg van Openbaringen, Mattheus 24, Daniel of andere boeken geven aan 70AD (vernietiging van Jerusalem).
Wat is 'preterisme-uitleg'??
Preterisme is het geloof dat de laatste dingen al hebben plaatsgevonden in de eerste eeuw, met de vernietiging van Jeruzalem.

Kort na de reformatie is deze leer versterk door een katholieke jesuïet met name Alcasar.
De paus werd door de refomatoren als de antichrist gezien, Alcasar probeerde met zijn theorie te zeggen de antichrist is al geweest, dus de paus kan de antichrist niet zijn.
Langzaam heeft deze theorie ook buiten de RKK zijn aanhangers gekregen.

Tegelijkertijd met de Alcasar heeft een andere spaanse Jezuïet, de naam is me even ontschoten, de antichrist voorgesteld als een figuur wat pas in de eindtijd zijn opgang zou hebben, deze heeft veel meer aanhangers gekregen, het futurisme.
De opzet was om te laten zien dat de paus de antichrist niet kon wezen
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:
Maar ik vrees dat deze boeken je niet zoveel zullen zeggen... jammer!
niet op de persoon spelen...

En, Mayflower kennende....

(zou ik je Hoeksema aanbevelen, maar je vroeg om Nederlandse)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Gian »

Op.4:1 Na dezen zag ik, en ziet, een deur was geopend in den hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, als van een bazuin, met mij sprekende, zeide: Kom hier op, en Ik zal u tonen, hetgeen na dezen geschieden moet.

Het 'na dezen' slaat op de voogaande hoofdstukken. De zeven gemeenten tekenen het verloop van de kerk. Vanaf Hfdst 4 is profetie, geen geschiedenis.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door mayflower »

Youtube video's van de gereformeerde predikant en theoloog Kenneth Gentry:

http://www.youtube.com/watch?v=VQefXrZoxto
http://www.youtube.com/watch?v=q48AAINl1ck
http://www.youtube.com/watch?v=KjOThGeE ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=NhTlrPtJ ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=CkhtW-W9 ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=r19EBDxH ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=SmATWkT1 ... re=channel
(zie de gehele serie via youtube 1 t/m 25 !!!)

De puritein John Lightfoot (1601-1675) , die ook deel nam aan de westminster confession was een partial preterist.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:De zeven gemeenten tekenen het verloop van de kerk. Vanaf Hfdst 4 is profetie, geen geschiedenis.
Die uitleg heb ik wel eens vaker gehoord, maar die is nergens op gestoeld. Vergeet die dus maar gauw weer.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Gian schreef:De zeven gemeenten tekenen het verloop van de kerk. Vanaf Hfdst 4 is profetie, geen geschiedenis.
Die uitleg heb ik wel eens vaker gehoord, maar die is nergens op gestoeld. Vergeet die dus maar gauw weer.
Nou, vanaf hoofdstuk 4 is het wel profetie, dacht ik. ;)
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door elbert »

Profetie in de zin van "toekomst voorspellen" of profetie in de zin van "het Woord voor vandaag en de toekomst"? Dan lijkt me het laatste beter. In dat geval zijn de eerste 3 hoofdstukken (de 7 gemeenten als afspiegeling van de kerk) ook profetie.
Laatst gewijzigd door elbert op 17 nov 2009, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Afgewezen »

elbert schreef:Profetie in de zin van "toekomst voorspellen" of profetie in de zin van "het Woord voor vandaag en de toekomst"? Dan lijkt me het laatste beter. In dat geval zijn de eerste 3 hoofdstukken ook profetie.
Idd, hangt ervan af hoe je profetie definieert.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
Gian schreef:De zeven gemeenten tekenen het verloop van de kerk. Vanaf Hfdst 4 is profetie, geen geschiedenis.
Die uitleg heb ik wel eens vaker gehoord, maar die is nergens op gestoeld. Vergeet die dus maar gauw weer.
Er is een duidelijke samenhang tussen de chronologie van de 7 Gemeenten uit Openb. 3 en de Kerkgeschiedenis. Of je dat nou wil of niet. Jij mag het vergeten, ik doe dat niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Gian »

elbert schreef:Profetie in de zin van "toekomst voorspellen" of profetie in de zin van "het Woord voor vandaag en de toekomst"? Dan lijkt me het laatste beter. In dat geval zijn de eerste 3 hoofdstukken (de 7 gemeenten als afspiegeling van de kerk) ook profetie.
De zeven Gemeenten was toen profetie, en is nu geschiedenis. Het 'na dezen' wijst mi op de nieuwe bedeling. Kom hier op zegt Jezus tegen Johannus die in de Geest de dingen van het 'na dezen' zag.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Tiberius schreef:
Gian schreef:De zeven gemeenten tekenen het verloop van de kerk. Vanaf Hfdst 4 is profetie, geen geschiedenis.
Die uitleg heb ik wel eens vaker gehoord, maar die is nergens op gestoeld. Vergeet die dus maar gauw weer.
Er is een duidelijke samenhang tussen de chronologie van de 7 Gemeenten uit Openb. 3 en de Kerkgeschiedenis. Of je dat nou wil of niet. Jij mag het vergeten, ik doe dat niet.
Dat zijn pure speculaties van mensen die meer in de Bijbel willen lezen, dan er in staat, en het belangrijkste veelal negeren.
Deze vermeende samenhang is nergens op gebaseerd en zeker niet op de Bijbel.
Ik zou als ik jou was het maar snel weer vergeten, of althans als toppunt van inlegkunde beschouwkunde.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie

Bericht door elbert »

Gian schreef:
elbert schreef:Profetie in de zin van "toekomst voorspellen" of profetie in de zin van "het Woord voor vandaag en de toekomst"? Dan lijkt me het laatste beter. In dat geval zijn de eerste 3 hoofdstukken (de 7 gemeenten als afspiegeling van de kerk) ook profetie.
De zeven Gemeenten was toen profetie, en is nu geschiedenis.
Ja en nee. De zeven gemeenten uit de eerste eeuw zijn er niet meer, maar wat tot hen gezegd werd, is ook nu nog geldig.
Terecht worden de zeven gemeenten ook als representanten van de christelijke kerk van alle tijden gezien.
Gian schreef:Het 'na dezen' wijst mi op de nieuwe bedeling. Kom hier op zegt Jezus tegen Johannus die in de Geest de dingen van het 'na dezen' zag.
De uitdrukking "Na dezen zag ik, en ziet" komt nog een aantal keren voor in Openbaring (bijv. Openb. 7:9 en Openb. 15:5). Begint dan ook een nieuwe bedeling?
Ik ben daar niet van overtuigd. Eerder geloof ik dat met deze uitdrukking een gezicht wordt afgesloten en de aandacht wordt gericht op een nieuw gezicht.
De nadruk ligt trouwens op "en ik zag, en ziet". Daarmee gaat Openbaring helemaal in het spoor van de profetieen van Ezechiel, Daniel en Zacharia, waarin ook de verschillende gezichten worden begonnen met "zag ik, en ziet". Dat is de standaardopening van een visioen in de apocalyptische bijbelboeken (en ook van bijv. het apocriefe 4 Ezra). Zie bijvoorbeeld: Ez. 1:4, Ez. 2:9, Ez. 8:2, Ez. 37:8, Ez. 44:4, Daniel 4:10, Dan. 7:2, Dan. 8:3, Dan. 10:5, Dan. 12:5, Zach. 1:8, Zach. 2:1, Zach. 5:1,9, Zach. 6:1)
Plaatsen in Openbaring waar "zag ik, en ziet" staat, zijn Openb. 4:1, Openb. 5:6 (hier bedoeld als extra nadruk om te wijzen op het Lam), Openb. 6 (meerdere keren), Openb. 7:9, Openb. 14:1, 14, Openb. 15:5 en Openb. 19:11. Dit nog even los van de vaker voorkomende uitdrukking "en ik zag".
Plaats reactie