Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet
Geplaatst: 07 nov 2009, 14:13
In het topic over homoseksualiteit komt terloops een boeiende vraag naar voren, die daar teveel wordt 'vertroebelt' door het topic-onderwerp. Daarom wilde ik proberen er in dit topic wat meer algemeen over na te denken.
Wat is de verhouding tussen het zondigen en de wedergeboorte? Met andere woorden, wat is er voor verschil tussen een kind van God en een kind van de duivel in het zondigen? Sommigen menen dat er werkelijk een groot verschil aan te wijzen is. Anderen lijken beide levens wel eens gelijk te stellen. Of leren het eerste wel, maar gaan in de praktijk/de beleving uit van het tweede ("minder zonde doen, groter zondaar worden").
Vaak wordt als verschil het leven in de zonde of het vallen in de zonde genoemd. In het genoemde topic wordt David als voorbeeld genoemd: valt of leeft hij in dat donkere deel van zijn leven in de zonde? (Er vanuit gaande dat David wedergeboren was, Sola Scriptura beweerde ooit van niet bijv.)
Hoe moet je een gedeelte als 1 Joh. 3 zien? (Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou. Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. e.v.) Hierover zou ik graag op Bijbelse basis willen nadenken.
Wat is de verhouding tussen het zondigen en de wedergeboorte? Met andere woorden, wat is er voor verschil tussen een kind van God en een kind van de duivel in het zondigen? Sommigen menen dat er werkelijk een groot verschil aan te wijzen is. Anderen lijken beide levens wel eens gelijk te stellen. Of leren het eerste wel, maar gaan in de praktijk/de beleving uit van het tweede ("minder zonde doen, groter zondaar worden").
Vaak wordt als verschil het leven in de zonde of het vallen in de zonde genoemd. In het genoemde topic wordt David als voorbeeld genoemd: valt of leeft hij in dat donkere deel van zijn leven in de zonde? (Er vanuit gaande dat David wedergeboren was, Sola Scriptura beweerde ooit van niet bijv.)
Hoe moet je een gedeelte als 1 Joh. 3 zien? (Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou. Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. e.v.) Hierover zou ik graag op Bijbelse basis willen nadenken.