Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....

helma

Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....

Bericht door helma »

SD Post schreef: Het meest waarneembaar is, het beest uit de zee. Heel wat moeilijker is de hoer van Babel te onderscheiden. Het gaat niet alleen om seksuele zonden en het bekijken van foute dvd’s, maar ook om het bezig zijn met de dingen van de wereld waardoor er geen tijd overblijft voor God. „De duivel wil niets liever dan dat je je leven leeft zoals je een spannend boek uitleest: je klapt het dicht en hebt niets in handen.” Hij raadde dringend aan om te stoppen met het bekijken van dvd’s. „Als je dat niet doet, hoef je er niet op te rekenen dat je bekeerd wordt.”
http://www.refdag.nl/artikel/1441032/Du ... btiel.html
hmprff

Re: Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....

Bericht door hmprff »

:oO
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
henriët

Bericht door henriët »

tja.. moeilijk, ik weet het niet, het een hoeft het ander niet uit te sluiten lijkt me,
maar ik begrijp dhr post wel.
ik moet zeggen dat ik hier ook vaak over nadenk.
tot nu toe hebben wij geen dvd s in huis, maar men vindt je dan wel enorm achterhaald....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zo'n helder geluid hoor je niet vaak meer tegenwoordig, helaas.
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:Zo'n helder geluid hoor je niet vaak meer tegenwoordig, helaas.
met andere woorden, heel de refo cultuur moet een omdraai maken?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

ik snap ook wel waarom iemand tegen films kijken kan zijn. Maar om dit als feit te stellen vind ik heel erg ver gaan.
want worden we wél/eerder bekeerd als we nette oppassende geen dvd-kijkende mensen zijn?
Of worden nog steeds mensen ondanks hun zonden door God geroepen tot bekering.....
henriët

Bericht door henriët »

helma schreef:ik snap ook wel dat iemand tegen films kijken is. Maar om dit als feit te stellen vind ik heel erg ver gaan.
want worden we wél/eerder bekeerd als we nette oppassende geen dvd-kijkende mensen zijn?
Of worden nog steeds mensen ondanks hun zonden door God geroepen tot bekering.....
vanzelfsprekend door je laatste zin.
maar het is misschien wel iets.. waar heb je je lust in?
in het zoeken van de Heere, of kijk je liever dvd

( maar nogmaals, ik vind dit een moeilijke discussie)
hmprff

Bericht door hmprff »

DVD's vind ik een erg vage omschrijving...je hebt er zoveel verschillende:
- lezingen/preken op DVD
- (kerk)geschiedenis/documentaire
- informatief (natuur etc.)
- speelfilms
- etc.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
albion

Bericht door albion »

Ik begrijp Dhr. Post wel. In mijn jeugd werd er gewaarschuwd tegen: Toneel, theater, bioscoop, kaarten, biljarten. Nu gaat de jeugd een 'biosje' pikken als ze aan het stappen zijn. Moet kunnen, of je nu een DVD thuis bekijk of samen gezellig in de bios.

Mijn vriendin vertelde me dat de kinderen van haar vriendin spelen met de kinderen uit hun straat. De moeder van deze kinderen zei: ze mogen zeker geen DVD bekijken. Nee, was het antwoord. Nou, zegt ze, dan mogen ze het bij mij ook niet kijken als ze er zijn.
Gaan dezelfde kinderen naar een verjaardagspartijtje van een van de kinderen uit de klas (uit dezelfde kerk). Komen ze thuis en de vraag was: wat hebben jullie gedaan? Het antwoord: de hele middag DVD gekeken.
:banghead :banghead

Ik merk aan de kinderen in de klas wie gewend zijn om DVD te kijken of niet
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Zo'n helder geluid hoor je niet vaak meer tegenwoordig, helaas.
Inderdaad. Ik heb zelf geen kinderen, dus heb makkelijk praten, maar ik vraag me af: is bepaald gebruik van de computer, het draaien van dvd's, etc. nu echt een fatum, m.a.w. kun je dat niet meer tegenhouden in je gezin, of zijn er nog gezinnen waar dit soort dingen taboe zijn? Ik zou dat wel eens willen weten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:ik snap ook wel waarom iemand tegen films kijken kan zijn. Maar om dit als feit te stellen vind ik heel erg ver gaan.
Met deze redenering hoef je ook niet meer naar de kerk te gaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

Helaas? Helder geluid? Kom op, het klinkt mooi en vroom. Maar het slaat nergens op. Het gaat zoals zovaak over uiterlijkheden. Als je dvd's kijkt word je niet bekeerd. Heb je geen filter op je internet, dan word je niet bekeerd. Draag je een broek als meisje? Dan ga je vast naar de hel. Het heeft allemaal niets met geloof te maken, slechts met cultuur.

En als deze man zulke uitspraken doet, durf ik er wel wat tegenover te stellen. Dat kijken naar uiterlijkheden, focus leggen op het kijken van een dvd of niet enzo, dat is helaas ook het werk van de duivel. Hij wil niets liever dan dat we ons bezig houden met uiterlijkheden. Hij wil niets liever dan dat we ons leven lang naar de kerk gaan en ons druk maken om dat soort dingen. Elkaar daarop beoordelen en veroordelen. En als iedereen overtuigd is, men zich netjes geen dvd's kijkt en zich aan alle uiterlijke regeltjes houdt en zegt: Hier is het goed. Wetticisme ten top... Dat is al sinds de zondeval een van de beproefde werkwijzen van de duivel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
Helaas? Helder geluid? Kom op, het klinkt mooi en vroom. Maar het slaat nergens op. Het gaat zoals zovaak over uiterlijkheden. Als je dvd's kijkt word je niet bekeerd. Heb je geen filter op je internet, dan word je niet bekeerd. Draag je een broek als meisje? Dan ga je vast naar de hel. Het heeft allemaal niets met geloof te maken, slechts met cultuur.

En als deze man zulke uitspraken doet, durf ik er wel wat tegenover te stellen. Dat kijken naar uiterlijkheden, focus leggen op het kijken van een dvd of niet enzo, dat is helaas ook het werk van de duivel. Hij wil niets liever dan dat we ons bezig houden met uiterlijkheden. Hij wil niets liever dan dat we ons leven lang naar de kerk gaan en ons druk maken om dat soort dingen. Elkaar daarop beoordelen en veroordelen. En als iedereen overtuigd is, men zich netjes geen dvd's kijkt en zich aan alle uiterlijke regeltjes houdt en zegt: Hier is het goed. Wetticisme ten top... Dat is al sinds de zondeval een van de beproefde werkwijzen van de duivel.
Nee, dat zegt dhr. Post niet. Maar ik geloof wel dat het verval in de kerken voor een groot deel te wijten is aan onze wereldsgezindheid. En ik geloof dat het kijken van dvd's daar een niet-onbelangrijke rol in speelt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:

Ik heb je al vaker uitgelegd, dat het precies andersom is.
Iemand die geen DVD's kijkt hoeft niet per se bekeerd te zijn.
Maar iemand die bekeerd is, zal zich niet uitleven in DVD's te bekijken, waarvan 99% van dubieus allooi is.

Voor het overige geldt, dat de bekering gewerkt wordt in de weg van de genademiddelen. Daar horen DVD's zeker niet bij.
Dan kan je nog beter een rondje gaan fietsen. ;)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Om te zeggen als je DVD kijkt dat je dan niet bekeerd vraag ik mij of dit geen staaltje van de duivel is: die zegt toch graag: "het kan voor jou niet (meer)". De Heere roept toch op tot bekering, zelfs voor de grootste der zondaren is dat nog mogelijk!!! Dat wil de zonde(ook DVD kijken) niet goed praten. Ik ben er stellig van overtuigd dat je dat kinderen niet als normaal moet voorhouden en in principe ook niet moet doen.
Gesloten