Dieren in de hemel?

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door -DIA- »

memento schreef:Het is in zodanig nuttig, dat de aanwezigheid van dieren op de nieuwe aarde een nodige correctie is ten opzichte van hen die al te geestelijke voorstellingen hebben van het hiernamaals. Helaas leeft er onder velen van ons de rare gedachte, dat Gods kinderen straks als een soort engelen de hele dag rondom de troon staan te zingen. Alsof de mens (Adam) daartoe geschapen is.

Neen! God schiep de mens om in zijn dagelijkse bezigheden (de hof te bebouwen) een behagen te scheppen. Geen enkele reden waarom dat straks anders zal zijn. Alhoewel, met het grote verschil, dat de verlosten éxtra dankbaar zullen zijn, omdat zij niet alleen kinderen van God mogen zijn (net als Adam was voor de val), maar ook omdat Christus hen verlost heeft.

De Bijbel is er niet echt helemaal onduidelijk over.
Hier is ook wel een en anders uit te leren:


34 Waakt op rechtvaardiglijk, en zondigt niet. Want sommigen hebben de kennis van God niet. Ik zeg het u tot schaamte.
35 Maar, zal iemand zeggen: Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen?
36 Gij dwaas, hetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is;
37 En hetgeen gij zaait, daarvan zaait gij het lichaam niet, dat worden zal, maar een bloot graan, naar het voorvalt, van tarwe, of van enig der andere granen.
38 Maar God geeft hetzelve een lichaam, gelijk Hij wil, en aan een iegelijk zaad zijn eigen lichaam.
39 Alle vlees is niet hetzelfde vlees; maar een ander is het vlees der mensen, en een ander is het vlees der beesten, en een ander der vissen, en een ander der vogelen.
40 En er zijn hemelse lichamen, en er zijn aardse lichamen; maar een andere is de heerlijkheid der hemelse, en een andere der aardse.
41 Een andere is de heerlijkheid der zon, en een andere is de heerlijkheid der maan, en een andere is de heerlijkheid der sterren; want de ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster.
42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;
43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.
45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.
46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.
47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.
48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.
49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.
50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.
51 Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
52 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.
55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?
56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.
57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.
58 Zo dan, mijn geliefde broeders! Zijt standvastig, onbewegelijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in den Heere.


We moeten niet te aards denken over de hemel lijkt me. Jehovah's Getuigen zijn daarin wel erg ver gegaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Wat nuttigheid vergrijgt gij door de wetenschap of er dieren in de hemel zouden zijn?
Wat troost schept gij uit de aanwezigheid van dieren?

Ik denk dat we deze dingen niet curieuselijk moeten onderzoeken.
Dit kan alleen maar tot onnodige en niet stichtende discussies leiden, als ik het zo mag noemen.
Ik zal proberen dezelfde archaïsche toon aan te slaan :slurp :
Neen wij, doch ook de beesten des velds zijn, gelijkerwijs de mensenkinderen, schepselen Gods, wier adem enerlei is (Prediker 3). Ook betuigd deze prediker dat "de uitnemendheid der mensen boven de beesten is geen; want allen zijn zij ijdelheid".

Een weinig verder schrijft de dichter: "Zij gaan allen naar een plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof. Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?"

De wijze Salomo zingt in een der andere boeken De rechtvaardige kent het leven van zijn beest (spr 12), wat, mij aangaande, mede beduidt het leven na dit leven te mogen kennen en onderzoeken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door helma »

Psalm 36 zegt: Gij behoudt mensen en beesten.

we weten uit Openbaringen in elk geval dat er paarden zijn
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Marnix »

Gijs, ik denk dat we jou tekst ook niet al te abstract moeten maken. Het aardse lichaam wordt tegenover het geestelijk lichaam gezet. Maar ik het het idee dat we dat "lichaam" wel eens wat wegdenken, en zelf "lichaam tegenover geest" stellen, alsof we daar helemaal geen lichaam meer hebben, maar alleen geest zijn. Uit de tekst van Paulus kunnen we leren:

- We hebben daar een lichaam
- Geen aards lichaam maar een geestelijk lichaam
- De verschillen zijn: Hier sterfelijk, vergankelijk, verderfelijk
- Daar: Onsterfelijk, onvergankelijk.

Dat is wat we uit de tekst kunnen opmaken. Hoe het verder zal zijn, dat weten we niet. Maar ik denk dat we ook moeten uitkijken dat we niet te "geestelijk" denken, alsof we daar als geesten rond zullen zweven en slechts zingen. God schiep alles zeer goed, een wereld met natuur, met dieren etc. Ik denk dat we dat wel degelijk ten dele als referentie voor de hemel kunnen gebruiken, met de nadruk op "ten dele".

Wat voor lichaam hadden Adam en Eva? Een aards lichaam? Of een geestelijk lichaam? Ze waren onsterfelijk, onvergankelijk.

Eppo Gremdaat schreef:Wijlen Dr F. de Graaff, de bekende predikant en cultuurfilosoof, beweerde - volgens wijlen Ds J.T. Doornenbal - dat katten niet in de hemel zouden voorkomen, want die aten vogels. We moeten deze uitspraak maar laten voor wat het is.
Toch geloof ik zelf wel dat er dieren in het Hemelse Vrederijk (wat dat dan ook moge zijn, het gaat onze fantasie te boven!) zullen zijn.
Als ik alleen maar kijk naar mijn lieve en trouwe viervoeters die blij zijn als ze hun baasje en bazinnetje weer zien. Dieren kunnen ook niet zondigen zoals wij, mensen.
En hoe gaat een christen met zijn dieren om?!
Haha... Daar had F. de Graaff wel wat beter over na kunnen denken. Want wat deed die slang dan toch in het paradijs... en waren daar dan geen roofdieren? Bijbels gezien is het logischer te stellen dat er dieren zijn, maar dat ze elkaar niet eten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Marnix »

helma schreef:Psalm 36 zegt: Gij behoudt mensen en beesten.

we weten uit Openbaringen in elk geval dat er paarden zijn
Paarden? Ik weet dat ze in visioenen voorkomen, maar volgens mij gaan die visioenen over de tijd voor de jongste dag?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Marnix »

20 Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen, 21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Psalm 36 zegt: Gij behoudt mensen en beesten.

we weten uit Openbaringen in elk geval dat er paarden zijn

Psalm 36 doelt op Gods goedheid en de algemene onderhouding van de schepping.

En wat staat er in Openbaringen dan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Familie Bos
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2009, 23:14

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Familie Bos »

Marnix schreef:20 Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen, 21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt
Daar staat het dan toch....
Niet alleen de mensen, maar de gehele schepping zal worden bevrijd van de vergankelijkheid (en krijgt dus eeuwig leven), want de hele schepping zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt.

Dus ook de dieren (zelfs de planten) alles wat God gemaakt heeft zal delen in Zijn koninkrijk.
Geweldig toch... :yahoo
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Psalm 36 zegt: Gij behoudt mensen en beesten.
Heb je deze tekst nooit in zijn ware betekenis gelezen?
helma schreef:we weten uit Openbaringen in elk geval dat er paarden zijn
Johannes zag een gezicht onder het beeld van...
Hij zag ook de Onzienlijke...
Paarden in het boek Openbaringen zijn niet zoals het de oppervlakkige lezer leest.
Dit zijn gezichten en onder verschillende beelden wordt Johannes wat geopenbaard...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door jvdg »

Familie Bos schreef:
Marnix schreef:20 Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen, 21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt
Daar staat het dan toch....
Niet alleen de mensen, maar de gehele schepping zal worden bevrijd van de vergankelijkheid (en krijgt dus eeuwig leven), want de hele schepping zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt.

Dus ook de dieren (zelfs de planten) alles wat God gemaakt heeft zal delen in Zijn koninkrijk.
Geweldig toch... :yahoo
Die smiley, die begrijp ik niet.
Vind ik erg oneerbiedig.
Gebruikersavatar
Familie Bos
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2009, 23:14

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Familie Bos »

Oneerbiedig ?

Het is toch geweldig, om blij van te worden (smilie) dat de hele schepping gered wordt ?
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door -DIA- »

Familie Bos schreef:Oneerbiedig ?

Het is toch geweldig, om blij van te worden (smilie) dat de hele schepping gered wordt ?
Omdat ik nog wakker ben: zo'n smiley vind ik ook niet eerbiedig.
Het doet teveel aan werelse kunst en vermaak denken.
(strips, cartoons, tekenfilm, reclame)

Ik vraag me af wat mensen hier beweegt zulke dingen toe te voegen.
Dansen, tong uitsteken, hoofd tegen de muur bonken, schietgeweld, krijgsgeweld... etc.
Dat zie ik niet bepaald als symbolen die je zomaar klakkeloos kan gebruiken...
Ik zal ze iig niet gebruiken; ja toch soms een :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Familie Bos schreef:
Marnix schreef:20 Want de schepping is ten prooi aan zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan heeft onderworpen. Maar ze heeft hoop gekregen, 21 omdat ook de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt
Daar staat het dan toch....
Niet alleen de mensen, maar de gehele schepping zal worden bevrijd van de vergankelijkheid (en krijgt dus eeuwig leven), want de hele schepping zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt.

Dus ook de dieren (zelfs de planten) alles wat God gemaakt heeft zal delen in Zijn koninkrijk.
Geweldig toch... :yahoo
Die smiley, die begrijp ik niet.
Vind ik erg oneerbiedig.
??? Die smiley symboliseert een uiting van vreugde, van blijdschap. Een soort Juich-symbool. Dat lijkt me heel toepasselijk als we het hebben over God die de schepping verlost! Wat is daar dan oneerbiedig aan? Mogen we niet juichen vanwege Gods grootheid?
-DIA- schreef:
Familie Bos schreef:Oneerbiedig ?

Het is toch geweldig, om blij van te worden (smilie) dat de hele schepping gered wordt ?
Omdat ik nog wakker ben: zo'n smiley vind ik ook niet eerbiedig.
Het doet teveel aan werelse kunst en vermaak denken.
(strips, cartoons, tekenfilm, reclame)

Ik vraag me af wat mensen hier beweegt zulke dingen toe te voegen.
Dansen, tong uitsteken, hoofd tegen de muur bonken, schietgeweld, krijgsgeweld... etc.
Dat zie ik niet bepaald als symbolen die je zomaar klakkeloos kan gebruiken...
Ik zal ze iig niet gebruiken; ja toch soms een :)
Dat zegt een hoop over jou.... en weinig over de smiley. Die symboliseert vreugde, blijdschap... en daar met handen en voeten vorm aan geven is volkomen Bijbels.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Genade door recht »

memento schreef:Het is in zodanig nuttig, dat de aanwezigheid van dieren op de nieuwe aarde een nodige correctie is ten opzichte van hen die al te geestelijke voorstellingen hebben van het hiernamaals. Helaas leeft er onder velen van ons de rare gedachte, dat Gods kinderen straks als een soort engelen de hele dag rondom de troon staan te zingen. Alsof de mens (Adam) daartoe geschapen is.

Neen! God schiep de mens om in zijn dagelijkse bezigheden (de hof te bebouwen) een behagen te scheppen. Geen enkele reden waarom dat straks anders zal zijn. Alhoewel, met het grote verschil, dat de verlosten éxtra dankbaar zullen zijn, omdat zij niet alleen kinderen van God mogen zijn (net als Adam was voor de val), maar ook omdat Christus hen verlost heeft.

Ik vind dit wat al te simpel. Gods volk heeft een gebouw, niet met handen gemaakt. Zij zullen eeuwig in de hemelen zijn en zich niet bezighhouden met een hof bebouwen. Adam stond daar in de staat der rechtheid, als hoofd van een werkverbond. Hij viel echter en het werkverbond werd verbroken. Het genadeverbond heeft hem en alle uitverkorenen hersteld. Maar in de eeuwigheid zal er geen werkverbond meer zijn. Gods volk zal zich eeuwig verlustigen in een drie-enig God.
De meeste smileys passen hier niet. Zij geven een menselijke voorstelling van hemelse zaken.
Gebruikersavatar
Familie Bos
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2009, 23:14

Re: Dieren in de hemel?

Bericht door Familie Bos »

Genade door recht schreef:De meeste smileys passen hier niet. Zij geven een menselijke voorstelling van hemelse zaken.
Jongens toch.... Is dit echt serieus ?
Is het dan echt zo dat refo's nooit blij kunnen en mogen zijn met de geweldige liefdevolle dingen uit de bijbel ?
Dan begin ik nu te begrijpen waarom ze altijd in het zwart met een somber gebukt hoofd naar de kerk gaan.

In de bijbel staan veel fijne dingen waar je blij van zou moeten worden.
De Here God wil ook graag dat we dankbaar en blij zijn, en dat we Hem eren met feest, zang, blijhied, muziek (met meerdere instrumenten), enz.... (zie david in de bijbel).

Maar als je nooit blijdschap gevoelens mag uiten in je geloof (ook in de vorm van een smilie dus), dan zou je toch depresief worden van de bijbel ? (dan klopt er dus iets niet).
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
Plaats reactie