Spreektaal dominees

Gert71

Spreektaal dominees

Bericht door Gert71 »

Ik was in een GG-in Ned. dienst te gast (had mezelf uitgenodigd.. :haha ) en verbaasde me over het taalgebruik en de toon waarop werd gesproken. Monotoom, niets van blijdschap: Ik ken de Here en Hij kent mij, ik ben Zijn geliefde kind, ik wil Zijn liefde uitstralen...
Nee, lage tonen, ouderwetse woorden. Ik vroeg me af: Zouden ze thuis ook zo tegen elkaar praten? Wat is er mis met normaal te doen en zo als een normaal mens te zijn, ook als je de Bijbel uitlegt? Ik kom uit de Geref. kerk vrijgemaakt, dus ik ben een heel andere manier van praten en andere woorden gewend, maar waarom veranderen dominees zo ineens als ze de preekstoel opgaan of als ze de kerk ingaan? Op straat praten ze vast anders, en thuis al helemaal, tenminste dat hoop ik.

Of is het iets dat de gemeente graag ziet en wil horen?
vlinder

Re: Spreektaal dominees

Bericht door vlinder »

Oei je gaat op een heleboel tenen staan...

(Ik denk dat het je laatste zin is. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat een predikant op zo'n manier zijn vrouw heeft gevraagd.....)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Je hebt roerdompen en nachtegalen, je hebt musjes en leeuweriken.
Misschien moet je het zo zien.

Zwaardere kerken hebben een zwaarder taalgebruik ofzo?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gian

Bericht door Gian »

Nou Gert, misschien moet je het aan de betreffende dominee vragen. Ik zou het iig niet weten.
Het is inderdaad wel opvallend dat het per kerkverband behoorlijk kan verschillen.
Trouw heeft er een keer een artikel over gemaakt;

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... 220801.ece

Misschien dat je er wat aan hebt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Gert71 schreef:Ik was in een GG-in Ned. dienst te gast (had mezelf uitgenodigd.. :haha ) en verbaasde me over het taalgebruik en de toon waarop werd gesproken. Monotoom, niets van blijdschap: Ik ken de Here en Hij kent mij, ik ben Zijn geliefde kind, ik wil Zijn liefde uitstralen...
Nee, lage tonen, ouderwetse woorden. Ik vroeg me af: Zouden ze thuis ook zo tegen elkaar praten? Wat is er mis met normaal te doen en zo als een normaal mens te zijn, ook als je de Bijbel uitlegt? Ik kom uit de Geref. kerk vrijgemaakt, dus ik ben een heel andere manier van praten en andere woorden gewend, maar waarom veranderen dominees zo ineens als ze de preekstoel opgaan of als ze de kerk ingaan? Op straat praten ze vast anders, en thuis al helemaal, tenminste dat hoop ik.

Of is het iets dat de gemeente graag ziet en wil horen?

Beste Gert71, welkom op het forum. Ik nodig je niet uit om te zeggen welke predikant je beluisterd hebt, want de moderators vinden namen noemen vaak een probleem. ---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers aub, mvg Tib
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Overigens erger ik me niet of nauwelijks aan monotone stemmen. De predikanten doen het niet express of bewust, maar ik denk dat dat automatisch gaat. Ik snap wel dat als je uit de gereformeerde kerk komt, de preektrant in de rechterflank van de gereformeerde gezindte erg wennen zal zijn. Heeft ook met opleiding, niveau en achtergrond te maken denk ik. In de Gereformeerde Kerken staan waarschijnlijk uitsluitend academen op de kansel. Bij de GG, OGG en GGiN is dat niet zo.
---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers aub, mvg Tib
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Volgens mij zijn het gewoon aangeleerde manieren.
Ik krijg altijd het idee dat ze aan het toneelspelen zijn
praat gewoon, dan komt de boodschap beter over.

( maar ik heb het idee, dat je dan al snel voor een " lichte" ds. versleten wordt )
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Genade door recht schreef:Overigens erger ik me niet of nauwelijks aan monotone stemmen. De predikanten doen het niet express of bewust, maar ik denk dat dat automatisch gaat. Ik snap wel dat als je uit de gereformeerde kerk komt, de preektrant in de rechterflank van de gereformeerde gezindte erg wennen zal zijn. Heeft ook met opleiding, niveau en achtergrond te maken denk ik. In de Gereformeerde Kerken staan waarschijnlijk uitsluitend academen op de kansel. Bij de GG, OGG en GGiN is dat niet zo.
Voor een 'buitenstaander' is het bijna ongelooflijk hoe bijv. dhr. Van Houdt en ds. Klok (s)preken (die kun je beluisteren als je jezelf nog eens uitnodigt bij de OGG).
---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers aub, mvg Tib
albion

Bericht door albion »

Genade door recht schreef:---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers aub, mvg Tib
Dat is zelfs voor een 'insider' bijna niet te begrijpen dat ze zo spreken. Ik kan me niet heugen dat ik dat ook zo gehoord heb bij de predikanten die nu niet meer in leven zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Zita schreef:---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers aub, mvg Tib.
Dat laatste ligt volgens mij meer opleiding/aanleg voor lezen. Mijn vader leest bv. ook monotoon(hij heeft alleen maar basisschool gehad). Het hoeft niet helemaal aan de opleiding te liggen, want een oom van m'n vader was gewoon boer(hij had wel de verstandelijke vermogens om te studeren, maar door omstandigheden was dat niet mogelijk, dus was hij boer geworden). Hij was ook ouderling bij ons in de kerk, maar hij kon best goed lezen(als ik aan tafel een keer lees heeft mijn moeder wel eens, dat ik net zoals hem lees). ---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers aub, mvg Tib
vlinder

Bericht door vlinder »

Gijs83 schreef:---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers aub, mvg Tib
Nou luister goed Gijs. Noem je dit gewoon? http://www.trouw.nl/redactie/mp3/gerritsen.mp3

Een tante van ons had een keer op een doordeweekse dag een preek op staan. Komt de dominee onverwacht binnen en zegt: wie is die schreeuwlelijk? Mijn tante(rood hoofd): dat bent u dominee. Hij wist het van zichzelf niet. Hierna was het een stuk minder. Bij mijn ouders was een ouderling die altijd heel erg zangerig voorlas. Toen hij er opeens achter kwam dat hij het verkeerde hoofdstuk voorlas was het ineens over. Het is een (slechte) gewoonte om misschien je stem onder controle te houden, maar absoluut niet nodig. Bij mijn vorige werkplek kwamen ook weleens ouderlingen die oude mensen bezoeken. Praten ging dan, maar het gebed moest op de één of andere manier heel anders (eerbiediger?) klinken. Als het eerbiediger is, waarom praten mensen dat niet altijd zo? Doe het al ter ere Gods, dus ook als je normaal praat....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:
Dat laatste ligt volgens mij meer opleiding/aanleg voor lezen. Mijn vader leest bv. ook monotoon(hij heeft alleen maar basisschool gehad). Het hoeft niet helemaal aan de opleiding te liggen, want een oom van m'n vader was gewoon boer(hij had wel de verstandelijke vermogens om te studeren, maar door omstandigheden was dat niet mogelijk, dus was hij boer geworden). Hij was ook ouderling bij ons in de kerk, maar hij kon best goed lezen(als ik aan tafel een keer lees heeft mijn moeder wel eens, dat ik net zoals hem lees).---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers aub, mvg Tib
Zangerig lezen heeft helemaal niets met je IQ te maken. Ik ken iemand met een vrij hoge baan bij het Rijkswaterstaat, maar als hij uit de bijbel voorleest dat zingt hij en vooral het laatste woord komt er galmend uit. Dat hoort zeker bij het eerbiedig voorlezen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
caprice

Bericht door caprice »

Of het zo stichtelijk is om te bespreken hoe dominee's spreken, weet ik niet. Wel heb ik ergens gehoord (en of dat ook op waarheid berust weet ik niet) dat het in de eigen gemeente van genoemde dominee beter gaat wat het spreken betreft. In een toespraak tijdens een bevestigingsdienst ging het ook goed.
Gert71, het zou wellicht ook eens de moeite waard zijn om niet te delen hoe de dominee sprak, maar eens te vermelden wat hij sprak. Wat je van de preek vond.

Het zijn inderdaad niet altijd geletterde mensen die op de kansel staan. Meerderen in de genoemde twee kerkverbanden stonden van tussen de koeien, bomen of de spruiten een maand of twee later op de kansel. In de GGiN een jaar later.
Het belangrijkste is toch dat ze van God geleerd en tot God bekeerd zijn geworden. En als Hij ze roept vergist Hij Zich niet. Onnut slijk werd gebruikt om blinde ogen te openen. Zo wil de Heere ook nog Zijn knechten gebruiken.

Ik heb wel eens gelezen dat verschillende oudvaders ook niet vrij waren van schreeuwen, stampvoeten en vuisten slaan. Maar deze streken mogen van mij ook in het verleden blijven liggen.

Overigens weet ik in de GG ook wel een predikant die op spraakles geweest is, met duidelijk resultaat.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ja ik heb het idee dat sommigen dat denken. Het is denk ik ook een stukje cultuur en men neemt het dus van elkaar over. Ik vind het vreselijk. Praat toch gewoon denk ik dan. Dat luistert prettiger, de boodschap komt beter over. Dat toontje heeft totaal geen toegevoegde waarde, bij mij zelfs juist het tegenovergestelde.

Laatst in een dienst geweest waar me ook iets opviel en stoorde. De dominee zei als hij Heere zei constant iets van Heeri of Heerig. En bij sommige andere woorden maakte hij ook van de e een i of ig. Spraakles zou soms dan wel goed zijn aangezien spreken toch een van hun hoofdtaken is. :)
Marco

Bericht door Marco »

Marnix schreef:Hm ja ik heb het idee dat sommigen dat denken. Het is denk ik ook een stukje cultuur en men neemt het dus van elkaar over. Ik vind het vreselijk. Praat toch gewoon denk ik dan. Dat luistert prettiger, de boodschap komt beter over. Dat toontje heeft totaal geen toegevoegde waarde, bij mij zelfs juist het tegenovergestelde.

Laatst in een dienst geweest waar me ook iets opviel en stoorde. De dominee zei als hij Heere zei constant iets van Heeri of Heerig. En bij sommige andere woorden maakte hij ook van de e een i of ig. Spraakles zou soms dan wel goed zijn aangezien spreken toch een van hun hoofdtaken is. :)
Zal wel een dominee met een Bunschoter/Spakenburgse achtergrond gewiist zijn :huhu

Maar het gaat inderdaad niet om de uitspraak.

Maar aan de andere kant: het idee dat een speciale preektoon eerbiedig zou zijn wil er bij mij niet in. Daarmee wordt een sfeer gemaakt waarin het spreken over God buiten het 'gewone' leven lijkt te staan. Lijkt me niet nodig.
Plaats reactie