Evangelische Omroep

Billy

Evangelische Omroep

Bericht door Billy »

Blijkt uit onderstaand bericht weer eens dat de EO zich de laatste jaren op een helling begeeft en erg hard naar beneden afdaalt?

Hoever moet een EO gaan om met programma's en presentators/trices die niet christelijk zijn toch christelijke mensen te binden?

Nu dit programma en vorig jaar Catherine Keyl.

EO is ver gezonken, behoudens de zaterdagavond op 747 AM radio.

EO niet blij met bikini-foto's Romeijn

Regina Romeijn, de niet-gelovige vriendin in het EO-programma Zij gelooft, zij niet, staat deze maand in bikini in het mannenblad FHM. De EO is onaangenaam verrast over de actie van Romeijn, die vanaf volgende week zaterdag weer te zien is in het programma.

Romeijn en haar gelovige vriendin Mirjam verdiepen zich in de nieuwe serie in relaties waarin de een gelooft en de ander niet.

"We hebben toestemming gegeven voor het interview, maar we wisten niets van foto's en zeker niet van dit soort foto's'', zegt Ido Buwalda, clustermanager verkondigende programma's bij de EO. "De foto's zijn niet passend bij de EO, het imago van de de EO en datgene wat we met Zij gelooft, zij niet willen bereiken. Tegelijkertijd laat dit het enorme verschil tussen de twee werelden zien.'' Volgens Buwalda had Romeijn niet in de gaten dat haar actie niet goed zou vallen bij de EO.

De omroep heeft het artikel voor publicatie gelezen en goedgekeurd. "Op de tekst was niets aan te merken.'' Voor de EO was het geen punt dat Romeijn een interview gaf aan een mannenmagazine. "We krijgen veel interviewaanvragen, ook van commerciële omroepen.'' De EO werkt daaraan mee "als de inhoud van het artikel klopt met datgene wat de omroep wil bereiken en als het artikel een stukje werfkracht heeft'', aldus Buwalda.

Romeijn is niet in dienst van de EO, maar als presentatrice heeft ze verantwoordelijkheid naar de omroep, zegt Buwalda. Volgens hem beseft Romeijn dat. De omroep heeft een helder gesprek met de presentatrice gehad en ziet de discussie nu als gesloten

(bron: Nederlands Dagblad)

[Aangepast op 21/11/03 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
parsifal

Bericht door parsifal »

En heb je ook enig idee waar het programma "Zij gelooft, zij niet" over gaat Billy?

En moeten we dit echt de EO kwalijk nemen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Barak

Bericht door Barak »

Billy,

hoeveel mensen heb jij al verteld over de zaligmakende genade van de Heere. Hoeveel mensen heb jij al mogen brengen tot Jezus. Of vraag je eerst aan die mensen of ze niet in een bloodblaadje hebben gestaan. De liefde van God gaat naar iedereen uit en niet alleen naar hen die leven volgens jouw regels en normen.

Deze Regina heeft geen enkele binding met de EO, behalve dat ze samen met haar gelovige vriendin kritische vragen stelden over het geloof. Net als Catherine Keyl. Ik heb er heel veel van geleerd en kan mij nu nog meer inleven in de vragen van de ongelovigen. Niet iedereen is in de kerk opgegroeid. (ik ook niet)

Gods zegen
Barak.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Die mevrouw heeft dus misbruik gemaakt van haar pseudo-bekendheid.
Maar de EO heeft haar hier op aangesproken.
Let wel dat dit programma gemaakt wordt voor een andere doelgroep dan jullie, geref. gezindte.
tsja mijn sympathie ligt in deze toch bij de EO dan. Bleef Jezus alleen maar tussen zijn volgelingen, welnee ook hij overschreed dit soort grenzen, sprak een sameritaanse, een tollenaar en een moordenaar aan.

Wij (ook ik hoor) schieten schromelijk te kort door ons lekker te verschuilen in onze warme nestjes... thuis, sommigen achter de tv een ander op een kerkelijke vereniging en zo bijten we ons vast... en denken dat dat goed is.
We zouden eigenlijk in de achterbuurten moeten lopen om daar in noden te voorzien. Is dat niet een opdracht die we onderschatten en verwaarlozen?
Nou dat kun je van de EO niet zeggen!

[Aangepast op 21/11/03 door moderne gelovige]
Barak

Bericht door Barak »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Die mevrouw heeft dus misbruik gemaakt van haar pseudo-bekendheid.
Maar de EO heeft haar hier op aangesproken.
Let wel dat dit programma gemaakt wordt voor een andere doelgroep dan jullie, geref. gezindte.
tsja mijn sympathie ligt in deze toch bij de EO dan. Bleef Jezus alleen maar tussen zijn volgelingen, welnee ook hij overschreed dit soort grenzen, sprak een sameritaanse, een tollenaar en een moordenaar aan.

Wij (ook ik hoor) schieten schromelijk te kort door ons lekker te verschuilen in onze warme nestjes... thuis, sommigen achter de tv een ander op een kerkelijke vereniging en zo bijten we ons vast... en denken dat dat goed is.
We zouden eigenlijk in de achterbuurten moeten lopen om daar in noden te voorzien. Is dat niet een opdracht die we onderschatten en verwaarlozen?
Nou dat kun je van de EO niet zeggen!

[Aangepast op 21/11/03 door moderne gelovige]
Woorden van mijn hart. Ik ben het helemaal met je eens!
Vortigern

Bericht door Vortigern »

De EO is niet voor kerkmensen, maar om mensen tot God te brengen/ met het christelijk geloof bekend te maken. Ik hoop dat ze juist meer verkondigende programma's uitgaan zenden. Al hoe wel ik weinig tot geen tv meer kijk.

Vorig seizoen van Zij gelooft zij niet was wel leerzaam. Er kwamen zelf SGPers invoor...

Toch was het geen strakke actie van mevrouw Romeijn
Jelle

Bericht door Jelle »

Het gaat hier om beslist geen dom blondje. Men kan nu wel zeggen dat zij niet op de hoogte is van wat er bij de EO zich afspeelt, nou dan zou je toch echt wel een dom blondje zijn.
Ieder weet, kerkelijk of niet kerkelijk groot gebracht wat in vele kerken wel of niet mag.
Iedereen weet dat bij de ramadan de moslims overdag niet mogen eten. Ik ben niet als moslim groot gebracht maar heb wel gehoord wat zij dan wel of niet mogen.
Heel nederland weet wat er in reformatorische kerken vaak voorschriften og gewoontes zijn. Men weet heel goed te noemen als men vrouwen ziet lopen in lange rokken en lange haren men gelijk denkt: Oh dat is een refo. Gek eigenlijk dat weet iedereen dan ineens wel.
En zou zo'n dame niet weten dat een EO tegen bloot zal zijn? Nou dan ben je dus echt erg dom.
Zeg nu maar gewoon de de geldwolf hier heeft toegeslagen. Ze heeft heel goed begrepen dat ze een zekere bekendheid heeft gekregen en dat de marktwaarde van haar foto's daardoor omhoog gegaan is. Ze is toch niet zo dom dat ze niet weet wat bij de EO wel of niet kan.
Dus ik vindt niet dat dit afgedaan kan worden met de mededeling dat zij dit niet wist.
Geert

Bericht door Geert »

Het is niet aan ons te bepalen wat zij wel of niet weet...

Misschien heeft ze begrepen dat haar marktwaarde is gestegen, misschien heeft ze het niet begrepen. Het is niet aan ons daarover en oordeel te vellen. Ook niet over haar leven of haar acties...

In Jezus' tijd waren er ook mensen die niet leefden volgens de regels.
..en toch ging Jezus zelf om met hoeren en tollenaren. De EO weet nu (pas) van de acties van deze vrouw, Jezus wist van te voren precies hoe bepaalde vrouwen leefden, toch zocht Hij hen op!

...gaat het deze vrouw om het geld? Jezus wist precies waar het de tollenaren om ging. Toch zocht Hij juist hen op. Hij zette ze niet aan de kant omdat Hij het van te voren wist.

We hebben hierin onze vrije keuze, net als de EO. Volgen we Hem en blijven we deze mensen in aanraking brengen met het evangelie, of zetten we ze aan de kant zodra we merken dat ze toch nog zondigen. "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen"

En een opmerking als "de EO is ver gezonken" is een oordeel waarvan Jezus volgens mij zegt "oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld wordt..." (of het moet natuurlijk zo zijn dat we bijbels kunnen hardmaken dat de EO fouten maakt - ik heb het idee dat het meer gaat om traditie, gewoonten, etc)

G.
Robert

Bericht door Robert »

Tuurlijk heeft die romein hier financieel haar slag willen slaan. En in dit geval over de rug van de EO.

Wat ik totaal niet kan plaatsen is waarom sommige christenbroeder-bashers hier weer een reden in zien om de EO zwart te maken. De EO is hier het slachtoffer.
Harry

Bericht door Harry »

Die Romein gelooft blijkbaar niet en maakt dat op deze wijze kenbaar. Wat wil de EO nou eigenlijk? Dit is toch een prima reclame voor het programma? Dit duwt de kijkcijfers omhoog en dat kan voor de EO helemaal geen kwaad. Beetje zielig persberichtje de deur uit doen om zich vervolgens te verkneukelen aan de aandacht voor Romein en het vervolg van het EO-programma. EO, u heeft boter op uw hoofd!
Orckie

Bericht door Orckie »

de EO is ontzettend wereldgelijkvormig en heeft kennelijk nog nooit van het bijbelse kernwoord vreemdelingsschap gehoord.
ik heb nooit kunnen begrijpen dat destijds veel reformatorischen "tientjeslid"zijn geworden van de EO. ze dachten zoiets van: komen mensen toch in aanraking met het Evangelie. maar een halve waarheid is nog altijd een hele leugen.
Pied

Bericht door Pied »

In 2 Korinthe 6:14-18 schrijft christen-basher Paulus, geïnspireerd door de Heilige Geest: “Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis? En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige? Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn. Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen. En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige.â€
parsifal

Bericht door parsifal »

Pied,

Misschien heb je gelijk met deze tekst op de EO betrekken, maar kun je hem ook betrekken op het werken bij een niet-Christelijke baas? Studeren op een niet-Christelijke universiteit?

Het doel van het EO programma is in beeld brengen hoe een niet-Christen een Christelijke vriendin bevraagt over het geloof en het Christelijk leven. Het lijkt me dat dit een situatie is die je ook op je werk tegen komt.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pied

Bericht door Pied »

Als die tekst hier niet van toepassing zou zijn, wanneer zou die tekst dan ooit nog wel van toepassing zijn?

Wat betreft het werken bij een onkerkelijke baas: er zijn grenzen, ook daarin. Als je moet kiezen tussen een kerkelijke of een onkerkelijke werkgever(waarbij de overige omstandigheden redelijk gelijk zijn, zoals zelfde loon, evenveel moeite om op je werk te komen, e.d.), dan moet je kiezen voor de christelijke baas. Als de onkerkelijke werkgever je zodanig veel voordelen biedt, dat je jezelf tekort zou doen, dan moet je een afweging gaan maken. Die valt voor de een anders uit dan voor de ander, deze Bijbeltekst mag best een rol spelen. Anderzijds kan je het pas echt niet doen als deze werkgever je dingen wil laten doen die jij niet voor God verantwoorden kan.
Als je zelf werkgever bent (zoals in de situatie van de EO) kan je veel meer naar deze passage uit Gods Woord leven. Maar ook niet altijd, er zullen wel weer uitzonderingen te bedenken zijn.
Ik vind het in dit geval echter wel heel duidelijk.
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Als die tekst hier niet van toepassing zou zijn, wanneer zou die tekst dan ooit nog wel van toepassing zijn?

Wat betreft het werken bij een onkerkelijke baas: er zijn grenzen, ook daarin. Als je moet kiezen tussen een kerkelijke of een onkerkelijke werkgever(waarbij de overige omstandigheden redelijk gelijk zijn, zoals zelfde loon, evenveel moeite om op je werk te komen, e.d.), dan moet je kiezen voor de christelijke baas. Als de onkerkelijke werkgever je zodanig veel voordelen biedt, dat je jezelf tekort zou doen, dan moet je een afweging gaan maken.
"dan moet je kiezen voor de christelijke baas"???

Wie moet wat? Is het niet veel beter om hier over JEZELF te praten; welke keuzes en afwegingen JIJ maakt, i.p.v. algemeen geldende regels op te stellen wanneer je voor een christelijke of onchristelijke baas moet kiezen?

Het verbaast me dat je het precies weet!
Gelijke omstandigheden: kiezen voor de christelijke baas, en zodra je meer kunt verdienen bij de 'onchristelijke" baas, DAN mag je gaan afwegen. Weinig principieel! Het zou je sieren, als je ook in het laatste geval TOCH ook voor die christelijke baas zou kiezen, en dan maar met wat minder salaris. Zoals je de zaken nu voorstelt, vind ik het allemaal wel heel erg makkelijk en nogal goedkoop.

Voor de goede orde: ik kies mijn werkgever niet uit op christelijk of niet-christelijk zijn. Wat dat betreft heb ik aan Kars Veling een prachtig voorbeeld. Misschien is mijn keuze zo gek dus nog niet.
Plaats reactie