De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Geloven we dit nog?
Niet te snel ja zeggen.
Hier volgt de geloofsbelijdenis naar Athanasius die doorgaans erg weinig aandacht krijgt.
Deze belijdenis is naar alle waarschijnlijkheid in de 7de eeuw in Spanje ontstaan.
1. Zo wie wil zalig zijn, dien is vóór alle dingen nodig, dat hij het algemeen geloof houde;
2. en zo wie dit niet geheel en ongeschonden bewaart, die zal zonder twijfel eeuwiglijk verloren gaan.
3. Het algemeen geloof is dit: dat wij den Enigen God in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid eren;
4. zonder de Personen te vermengen, of het wezen, de zelfstandigheid te delen.
5. Want de Persoon des Vaders is een ander, die des Zoons is een ander, die des Heiligen Geestes is een ander;
6. maar de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest, hebben één Godheid, gelijke eer, en gelijke eeuwige heerlijkheid.
7. Hoedanig de Vader is, zodanig is ook de Zoon, zodanig is ook de Heilige Geest.
8. De Vader is ongeschapen, de Zoon is ongeschapen, de Heilige Geest is ongeschapen;
9. onmetelijk is de Vader, onmetelijk is de Zoon, onmetelijk is de Heilige Geest;
10. de Vader is eeuwig, de Zoon is eeuwig, de Heilige Geest is eeuwig;
11. nochtans zijn het niet drie Eeuwigen, maar één Eeuwige;
12. gelijk ook niet drie Ongeschapenen, noch drie Onmetelijken, maar één Ongeschapene, en één Onmetelijke.
13. Desgelijks is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig;
14. en nochtans zijn het niet drie Almachtigen, maar één Almachtige.
15. Alzo is ook de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God;
16. en nochtans zijn het niet drie Goden, maar het is één God;
17. alzo is de Vader Heere, de Zoon Heere, de Heilige Geest Heere;
18. en nochtans zijn het niet drie Heeren, maar het is één Heere;
19. want gelijk wij door de Christelijke waarheid genoodzaakt worden, een iegelijk Persoon afzonderlijk God of Heere te noemen,
20. alzo is ons ook door het algemeen geloof verboden drie Goden of Heeren te belijden.
21. De Vader is van niemand gemaakt, noch geschapen, noch gegenereerd;
22. de Zoon is van den Vader alleen, niet gemaakt, noch geschapen, maar gegenereerd;
23. de Heilige Geest is van den Vader en den Zoon, niet gemaakt, noch geschapen, noch gegenereerd, maar uitgegaan.
24. Zo is er dan één Vader, niet drie Vaders; één Zoon, niet drie Zonen; één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten.
25. En in deze Drieheid is niet eerst, of laatst, niet meest of minst;
26. maar de ganse drie Personen hebben gelijke eeuwigheid, en zijn elkander alleszins gelijk;
27. zodat in alle opzichten, gelijk nu gezegd is, de Eenheid in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid te eren zij.
28. Daarom zo iemand zalig wil worden, die moet aldus van de Drievuldigheid geloven.
29. Maar het is tot de eeuwige zaligheid nodig, dat hij ook de menswording van onzen Heere Jezus Christus getrouwelijk gelove.
30. Zo is dan het rechte geloof, dat wij geloven en belijden, dat onze Heere Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is.
31. Hij is God uit de zelfstandigheid des Vaders, vóór alle tijden gegenereerd, en mens uit de zelfstandigheid Zijner moeder, in den tijd geboren;
32. volkomen God, volkomen mens, hebbende een redelijke ziel en menselijk vlees;
33. den Vader gelijk naar de Godheid, minder dan de Vader naar de mensheid.
34. Die, hoewel Hij God en mens is, zo is Hij nochtans niet twee, maar één Christus;
35. Hij is één, niet door verandering der Godheid in het vlees, maar door de aanneming der mensheid in God;
36. Hij is één, niet door vermenging der zelfstandigheid, maar door eenheid des Persoons;
37. want gelijk de redelijke ziel en het vlees één mens zijn, alzo is God en mens één Christus.
38. Die geleden heeft om onze zaligheid, nedergedaald is ter helle, ten derden dage weder is opgestaan van de doden;
39. opgevaren ten hemel, zit ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
40. en vandaar zal komen om te oordelen de levenden en de doden;
41. bij Wiens komst alle mensen zullen wederopstaan met hun lichamen,
42. en van hun eigen werken rekenschap geven.
43. en die goed gedaan hebben, zullen in het eeuwige leven gaan, maar die kwaad gedaan hebben, in het eeuwige vuur.
44. Dit is het algemeen geloof; hetwelk, indien iemand het niet getrouw en vast gelooft, die zal niet kunnen zalig worden.
Niet te snel ja zeggen.
Hier volgt de geloofsbelijdenis naar Athanasius die doorgaans erg weinig aandacht krijgt.
Deze belijdenis is naar alle waarschijnlijkheid in de 7de eeuw in Spanje ontstaan.
1. Zo wie wil zalig zijn, dien is vóór alle dingen nodig, dat hij het algemeen geloof houde;
2. en zo wie dit niet geheel en ongeschonden bewaart, die zal zonder twijfel eeuwiglijk verloren gaan.
3. Het algemeen geloof is dit: dat wij den Enigen God in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid eren;
4. zonder de Personen te vermengen, of het wezen, de zelfstandigheid te delen.
5. Want de Persoon des Vaders is een ander, die des Zoons is een ander, die des Heiligen Geestes is een ander;
6. maar de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest, hebben één Godheid, gelijke eer, en gelijke eeuwige heerlijkheid.
7. Hoedanig de Vader is, zodanig is ook de Zoon, zodanig is ook de Heilige Geest.
8. De Vader is ongeschapen, de Zoon is ongeschapen, de Heilige Geest is ongeschapen;
9. onmetelijk is de Vader, onmetelijk is de Zoon, onmetelijk is de Heilige Geest;
10. de Vader is eeuwig, de Zoon is eeuwig, de Heilige Geest is eeuwig;
11. nochtans zijn het niet drie Eeuwigen, maar één Eeuwige;
12. gelijk ook niet drie Ongeschapenen, noch drie Onmetelijken, maar één Ongeschapene, en één Onmetelijke.
13. Desgelijks is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig;
14. en nochtans zijn het niet drie Almachtigen, maar één Almachtige.
15. Alzo is ook de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God;
16. en nochtans zijn het niet drie Goden, maar het is één God;
17. alzo is de Vader Heere, de Zoon Heere, de Heilige Geest Heere;
18. en nochtans zijn het niet drie Heeren, maar het is één Heere;
19. want gelijk wij door de Christelijke waarheid genoodzaakt worden, een iegelijk Persoon afzonderlijk God of Heere te noemen,
20. alzo is ons ook door het algemeen geloof verboden drie Goden of Heeren te belijden.
21. De Vader is van niemand gemaakt, noch geschapen, noch gegenereerd;
22. de Zoon is van den Vader alleen, niet gemaakt, noch geschapen, maar gegenereerd;
23. de Heilige Geest is van den Vader en den Zoon, niet gemaakt, noch geschapen, noch gegenereerd, maar uitgegaan.
24. Zo is er dan één Vader, niet drie Vaders; één Zoon, niet drie Zonen; één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten.
25. En in deze Drieheid is niet eerst, of laatst, niet meest of minst;
26. maar de ganse drie Personen hebben gelijke eeuwigheid, en zijn elkander alleszins gelijk;
27. zodat in alle opzichten, gelijk nu gezegd is, de Eenheid in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid te eren zij.
28. Daarom zo iemand zalig wil worden, die moet aldus van de Drievuldigheid geloven.
29. Maar het is tot de eeuwige zaligheid nodig, dat hij ook de menswording van onzen Heere Jezus Christus getrouwelijk gelove.
30. Zo is dan het rechte geloof, dat wij geloven en belijden, dat onze Heere Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is.
31. Hij is God uit de zelfstandigheid des Vaders, vóór alle tijden gegenereerd, en mens uit de zelfstandigheid Zijner moeder, in den tijd geboren;
32. volkomen God, volkomen mens, hebbende een redelijke ziel en menselijk vlees;
33. den Vader gelijk naar de Godheid, minder dan de Vader naar de mensheid.
34. Die, hoewel Hij God en mens is, zo is Hij nochtans niet twee, maar één Christus;
35. Hij is één, niet door verandering der Godheid in het vlees, maar door de aanneming der mensheid in God;
36. Hij is één, niet door vermenging der zelfstandigheid, maar door eenheid des Persoons;
37. want gelijk de redelijke ziel en het vlees één mens zijn, alzo is God en mens één Christus.
38. Die geleden heeft om onze zaligheid, nedergedaald is ter helle, ten derden dage weder is opgestaan van de doden;
39. opgevaren ten hemel, zit ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
40. en vandaar zal komen om te oordelen de levenden en de doden;
41. bij Wiens komst alle mensen zullen wederopstaan met hun lichamen,
42. en van hun eigen werken rekenschap geven.
43. en die goed gedaan hebben, zullen in het eeuwige leven gaan, maar die kwaad gedaan hebben, in het eeuwige vuur.
44. Dit is het algemeen geloof; hetwelk, indien iemand het niet getrouw en vast gelooft, die zal niet kunnen zalig worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Korter gezegd: Wat geloven wij van de drie-eenheid?
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Nee deze belijdenis leert wel meer als dat hoor.Marco schreef:Korter gezegd: Wat geloven wij van de drie-eenheid?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Die geloof ik zeker, die wordt ook in de NGB aangehaald, en wordt ook met zekere regelmaat (ie. speciale diensten) bij ons in de kerk gelezen (beleden dus).Johann Gottfried Walther schreef:Geloven we dit nog?
Niet te snel ja zeggen.
Hier volgt de geloofsbelijdenis naar Athanasius die doorgaans erg weinig aandacht krijgt.
Deze belijdenis is naar alle waarschijnlijkheid in de 7de eeuw in Spanje ontstaan.
1. Zo wie wil zalig zijn, dien is vóór alle dingen nodig, dat hij het algemeen geloof houde;
44. Dit is het algemeen geloof; hetwelk, indien iemand het niet getrouw en vast gelooft, die zal niet kunnen zalig worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Deze belijdenis is zeker niet bedoeld om in te lijsten, en om oppervlakkig mee in te stemmen, zo is het.
Of om links te laten liggen, die belijdenis gaat toch over de triniteit, die geloof ik wel hoor.
De ernst is te proeven als gelijk aan het begint:
1. Zo wie wil zalig zijn, dien is vóór alle dingen nodig, dat hij het algemeen geloof houde;
2. en zo wie dit niet geheel en ongeschonden bewaart, die zal zonder twijfel eeuwiglijk verloren gaan.
De vraag komt dan toch wel naar ons toe geloven we deze dingen werkelijk.
Wat ook opvalt is de nauwgezetheid die er is in dit belijden.
Het komt er op aan dat we alles geloven wat God in Zijn woord geopenbaard heeft.
En het gaat er niet zomaar op dat we geloven, maar ook weten wat we geloven.
Het gaat niet alleen maar om de "Heer" maar ook zeker om de leer!
In dit belijden hebben we een samenvatting ontvangen van wat vroegere gelovigen, geloofden.
Vroegere dwalingen komen steeds weer terug, en daarom denk ik dat juist in onze tijd deze geloofsbelijdenis naar Athanasius van veel waarde is, en het goed zou zijn, als er meer aandacht voor was.
Of om links te laten liggen, die belijdenis gaat toch over de triniteit, die geloof ik wel hoor.
De ernst is te proeven als gelijk aan het begint:
1. Zo wie wil zalig zijn, dien is vóór alle dingen nodig, dat hij het algemeen geloof houde;
2. en zo wie dit niet geheel en ongeschonden bewaart, die zal zonder twijfel eeuwiglijk verloren gaan.
De vraag komt dan toch wel naar ons toe geloven we deze dingen werkelijk.
Wat ook opvalt is de nauwgezetheid die er is in dit belijden.
Het komt er op aan dat we alles geloven wat God in Zijn woord geopenbaard heeft.
En het gaat er niet zomaar op dat we geloven, maar ook weten wat we geloven.
Het gaat niet alleen maar om de "Heer" maar ook zeker om de leer!
In dit belijden hebben we een samenvatting ontvangen van wat vroegere gelovigen, geloofden.
Vroegere dwalingen komen steeds weer terug, en daarom denk ik dat juist in onze tijd deze geloofsbelijdenis naar Athanasius van veel waarde is, en het goed zou zijn, als er meer aandacht voor was.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Goed dat je het ietsje toelicht. En je hebt helemaal gelijk. Reden ook om elkaar scherp te houden, óók in dogma's en dergelijke.Johann Gottfried Walther schreef:Deze belijdenis is zeker niet bedoeld om in te lijsten, en om oppervlakkig mee in te stemmen, zo is het.
Of om links te laten liggen, die belijdenis gaat toch over de triniteit, die geloof ik wel hoor.
De ernst is te proeven als gelijk aan het begint:
1. Zo wie wil zalig zijn, dien is vóór alle dingen nodig, dat hij het algemeen geloof houde;
2. en zo wie dit niet geheel en ongeschonden bewaart, die zal zonder twijfel eeuwiglijk verloren gaan.
De vraag komt dan toch wel naar ons toe geloven we deze dingen werkelijk.
Wat ook opvalt is de nauwgezetheid die er is in dit belijden.
Het komt er op aan dat we alles geloven wat God in Zijn woord geopenbaard heeft.
En het gaat er niet zomaar op dat we geloven, maar ook weten wat we geloven.
Het gaat niet alleen maar om de "Heer" maar ook zeker om de leer!
In dit belijden hebben we een samenvatting ontvangen van wat vroegere gelovigen, geloofden.
Vroegere dwalingen komen steeds weer terug, en daarom denk ik dat juist in onze tijd deze geloofsbelijdenis naar Athanasius van veel waarde is, en het goed zou zijn, als er meer aandacht voor was.
PS: je hebt nog een PB van me tegoed. Kan ff duren, maar komt er aan!
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Denk dat deze geloofsbelijdenis ons ook in navolging van de bijbel een juist Gods beeld wil schetsen.
Want Gods gebod leert duidelijk dat we geen beeld van God mogen maken, en we hebben zo snel een
onjuist beeld van God, vermengen de personen van God, of hebben op andere wijze geen bijbels Gods beeld.
Want Gods gebod leert duidelijk dat we geen beeld van God mogen maken, en we hebben zo snel een
onjuist beeld van God, vermengen de personen van God, of hebben op andere wijze geen bijbels Gods beeld.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Dat laatste, het vermengen van de personen van God of een onbijbels beeld hebben, is een lastige. Want we delen de drie personen al snel in hokjes in. De Vader is de Schepper, de Zoon de Verlosser en de Heilige Geest is degene die Levenmaakt.Johann Gottfried Walther schreef:Denk dat deze geloofsbelijdenis ons ook in navolging van de bijbel een juist Gods beeld wil schetsen.
Want Gods gebod leert duidelijk dat we geen beeld van God mogen maken, en we hebben zo snel een
onjuist beeld van God, vermengen de personen van God, of hebben op andere wijze geen bijbels Gods beeld.
Maar neem nou die schepping. Niets is geworden buiten het Woord, de Zoon (Joh.1). De Geest zweefde boven (werkte in op) de wateren (Gen.1). In dat werk, de schepping zijn dus wel degelijk alle personen aan het werk.
De Geest, die Here is en levendmaakt, gaat uit van de Vader en de Zoon. Hij maakt het werk van Vader en Zoon af. Maar waar stopt de ene, en gaat de andere verder?
Ik denk dat het moeilijk is aan te geven wat het juiste 'beeld' van God is, of wanneer welke persoon bezig is. Ieder menselijk beeld is beperkt.
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
over de geloofsbelijdenis naar Athanasius heeft ds. Droger uit Vlaardingen ooit een prekenserie gehouden. Ik zag net dat ze intussen niet meer op prekensite staan. Jammer, want het waren heldere preken over een belijdenis (en een thematiek) die in onze tijd niet bepaald vaak aan de orde komt.
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Ik vind het een mooie belijdenis maar het gaat eigenlijk niet over alle aspecten van het geloof. Hij is ook geschreven tegen een valse leer die er toen was.
Dat zijn de andere belijdenissen die we meestal gebruiken niet. Daarom behandeld deze belijdenis ook niet alles van wat ons geloof in houd. Hij is beperkt tot de drie-eenheid van God en de vleeswording van de Zoon.
Dat zijn de andere belijdenissen die we meestal gebruiken niet. Daarom behandeld deze belijdenis ook niet alles van wat ons geloof in houd. Hij is beperkt tot de drie-eenheid van God en de vleeswording van de Zoon.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
-
- Berichten: 942
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
De preken over de geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius zijn weer geplaatst: http://www.prekensite.nlZita schreef:over de geloofsbelijdenis naar Athanasius heeft ds. Droger uit Vlaardingen ooit een prekenserie gehouden. Ik zag net dat ze intussen niet meer op prekensite staan. Jammer, want het waren heldere preken over een belijdenis (en een thematiek) die in onze tijd niet bepaald vaak aan de orde komt.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Hoe moet het gedeelte 'nedergedaald ter helle' (38) verstaan worden?
Wordt het graf (het dodenrijk) mee bedoelt?
Wordt het graf (het dodenrijk) mee bedoelt?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Deze geloofsbelijdenis wordt bij ons vaak met de bid- en dankdagen gelezen.
Ik vind deze belijdenis bijzonder mooi. Telkens vallen er weer schitterende 'details' op. Wat mij betreft lazen we deze elke zondag.
Ik vind deze belijdenis bijzonder mooi. Telkens vallen er weer schitterende 'details' op. Wat mij betreft lazen we deze elke zondag.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Dan zouden die details na verloop van tijd niet meer opvallen...Da Capo schreef:Deze geloofsbelijdenis wordt bij ons vaak met de bid- en dankdagen gelezen.
Ik vind deze belijdenis bijzonder mooi. Telkens vallen er weer schitterende 'details' op. Wat mij betreft lazen we deze elke zondag.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Toch zou er wel meer aandacht voor mogen wezen.
En over het vermengen van de God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest,
deze belijdenis stelt dat toch duidelijk, en nee we gaan de personen niet in hokjes stoppen,
maar de Vader is een andere persoon dan de Zoon, en de Zoon is niet de Heilige Geest.
En zo zijn er wel meer dingen die naarvoren komen en die wel van belang zijn.
En over het vermengen van de God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest,
deze belijdenis stelt dat toch duidelijk, en nee we gaan de personen niet in hokjes stoppen,
maar de Vader is een andere persoon dan de Zoon, en de Zoon is niet de Heilige Geest.
En zo zijn er wel meer dingen die naarvoren komen en die wel van belang zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"