Oproep tot geloof en bekering en de prediking.

Johann Gottfried Walther

Oproep tot geloof en bekering en de prediking.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bekeert u!

Dat is een oproep die zeer vaak in Gods woord te vinden is, de prediking van Christus en Johannes de Doper, was zelfs samen te vatten in bekeert u!
De profeten, roepen zeer vaak op tot bekering, en Christus doet dat ook in de brieven aan de 7 gemeenten in Openbaring.
Ook klinkt er in Gods woord de oproep tot geloof.

De Dordtse vaderen spreken van: En opdat de mensen tot het geloof gebracht worden, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil: door wier dienst de mensen geroepen worden tot BEKERING en GELOOF in Christus de gekruisigde. (D.L. 1.3)

De roep en de eis tot geloof en bekering is voluit Bijbels, hoewel wij ons niet kunnen bekeren door ons verdorven bestaan, na de zondeval, komt toch die eis tot ons. Maar deze oproep en eis wordt in de volle breedte van de Gereformeerde Gezindte steeds minder gehoord.
Wel hoort men spreken over de noodzaak, maar de mededeling dat er een noodzaak is, zal toch nog wat anders wezen dan de eis en de oproep tot geloof en bekering.
Doordoor gaat de predicaties een stuk ernst missen, God heeft recht op iets leven, Hij eist geloof en bekering, en dat blijft Hij van u eisen, en Hij mag dat van u eisen.
Hier maak ik me wel zorgen om. De prediking van Gods woord is niet vrijblijvend, en bekering is nodig en noodzakelijk, en een eis van Gods wege, naar ongelovigen toe maar ook naar kinderen Gods die afgedwaald zijn.

Mijn stelling is dan ook: De oproep en eis tot geloof en bekering is eigen aan de prediking, zij kan/mag daarom niet gemist worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Oproep tot geloof en bekering en de prediking.

Bericht door Bert Mulder »

Niet met je eens. Meen dat dit element meer vergeten wordt:

88. Vr. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?

Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen (a).

a Rom. 6:1, 4, 5, 6. Ef. 4:22, 23, 24. Kol. 3:5, 6, 8, 9, 10. 1 Kor. 5:7. 2 Kor. 7:10.

--------------------------------------------------------------------------------

89. Vr. Wat is de afsterving des ouden mensen?

Antw. Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden (a).

a Rom. 8:13. Joël 2:13. Hos. 6:1

--------------------------------------------------------------------------------

90. Vr. Wat is de opstanding des nieuwen mensen?

Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus (a), en een ernstige lust en liefde om naar den wil Gods in alle goede werken te leven (b).

a Rom. 5:1 en 14:17. Jes. 57:15. b Rom. 6:10, 11. Gal. 2:20.

91. Vr. Maar wat zijn goede werken?

Antw. Alleen die uit waar geloof (a), naar de wet Gods (b), alleen Hem ter eer geschieden (c), en niet die op ons goeddunken of op menseninzettingen gegrond zijn (d).

a Rom. 14:23. b Lev. 18:4. 1 Sam. 15:22. Ef. 2:10. c 1 Kor. 10:31. d Ez. 20:18, 19. Jes. 29:13. Matth. 15:7, 8, 9.

Namelijk, de dagelijkse bekering.

Wat veels te veel gebeurd, is elke tekst dan ook in een oproep tot wedergeboorte om te draaien, zelfs in trouwdiensten...

Waarom preekt men niet gewoon de tekst?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann Gottfried Walther

Bert Mulder schreef:Niet met je eens. Meen dat dit element meer vergeten wordt:

88. Vr. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?

Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen (a).

a Rom. 6:1, 4, 5, 6. Ef. 4:22, 23, 24. Kol. 3:5, 6, 8, 9, 10. 1 Kor. 5:7. 2 Kor. 7:10.

89. Vr. Wat is de afsterving des ouden mensen?

Antw. Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden (a).

a Rom. 8:13. Joël 2:13. Hos. 6:1

90. Vr. Wat is de opstanding des nieuwen mensen?

Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus (a), en een ernstige lust en liefde om naar den wil Gods in alle goede werken te leven (b).

a Rom. 5:1 en 14:17. Jes. 57:15. b Rom. 6:10, 11. Gal. 2:20.

91. Vr. Maar wat zijn goede werken?

Antw. Alleen die uit waar geloof (a), naar de wet Gods (b), alleen Hem ter eer geschieden (c), en niet die op ons goeddunken of op menseninzettingen gegrond zijn (d).

a Rom. 14:23. b Lev. 18:4. 1 Sam. 15:22. Ef. 2:10. c 1 Kor. 10:31. d Ez. 20:18, 19. Jes. 29:13. Matth. 15:7, 8, 9.

Namelijk, de dagelijkse bekering.

Wat veels te veel gebeurd, is elke tekst dan ook in een oproep tot wedergeboorte om te draaien, zelfs in trouwdiensten...

Dus het bijbelse geven van de eis en oproep tot geloof en bekering mag best gemist worden?
Ook al komt deze zeer vaak voor in Gods woord.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
memento

Bericht door memento »

Alhoewel ik ook voor het "gewoon" bepreken van de tekst ben, moet je wel nuchter zijn: De Schrift staat vól met oproepen tot geloof en bekering. Wie evenwichtig teksten kiest, zal dus (ook als hij gewoon zijn tekst bepreekt) zeer vaak over geloof en bekering spreken.\

Daarnaast: De dagelijkse bekering staat niet los van de eenmalige bekering.
Johann Gottfried Walther

memento schreef:
Alhoewel ik ook voor het "gewoon" bepreken van de tekst ben, moet je wel nuchter zijn: De Schrift staat vól met oproepen tot geloof en bekering. Wie evenwichtig teksten kiest, zal dus (ook als hij gewoon zijn tekst bepreekt) zeer vaak over geloof en bekering spreken.

Daarnaast: De dagelijkse bekering staat niet los van de eenmalige bekering.

Juist !
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dus het bijbelse geven van de eis en oproep tot geloof en bekering mag best gemist worden?
Ook al komt deze zeer vaak voor in Gods woord.
Dat zeg ik niet!

Maar, neem even deze tekst. Heb ik eens een preek over gehoord:

Mat 6:33 qMaar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en 41Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u 42toegeworpen worden.

Nu is het verband, dat men niet bezorgd moet zijn over aardse goederen, omdat God voor ons zorgt. Maar dat we, zoals de tekst zegt, we Gods Koninkrijk moeten zoeken.

Nu werd deze tekst uitgelegd als een oproep tot bekering, en wel eerste bekering specifiek. Excuse me, maar dat is niet gewoon de tekst preken. In die tekst wordt niet eens bekering aangehaald, zelfs niet dagelijkse bekering.

Die tekst maant ons tot heiligmaking. In die zin, dat we al onze talenten gebruiken, niet om te zorgen voor ons dagelijks leven, dat zal God zelf wel voor zorgen, maar dat we alles zo inrichten, dat we alles tot Gods eer, en de uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

Maar dit werd helemaal niet gepreekt. Nu werd deze tekst gebruikt voor een bruiloft. En had daarvoor heel mooi gebruikt kunnen worden....

Maar, helaas niet...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Johann Gottfried Walther schreef:Bekeert u!

Dat is een oproep die zeer vaak in Gods woord te vinden is, de prediking van Christus en Johannes de Doper, was zelfs samen te vatten in bekeert u!
De profeten, roepen zeer vaak op tot bekering, en Christus doet dat ook in de brieven aan de 7 gemeenten in Openbaring.
Ook klinkt er in Gods woord de oproep tot geloof.

De Dordtse vaderen spreken van: En opdat de mensen tot het geloof gebracht worden, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil: door wier dienst de mensen geroepen worden tot BEKERING en GELOOF in Christus de gekruisigde. (D.L. 1.3)

De roep en de eis tot geloof en bekering is voluit Bijbels, hoewel wij ons niet kunnen bekeren door ons verdorven bestaan, na de zondeval, komt toch die eis tot ons. Maar deze oproep en eis wordt in de volle breedte van de Gereformeerde Gezindte steeds minder gehoord.
Wel hoort men spreken over de noodzaak, maar de mededeling dat er een noodzaak is, zal toch nog wat anders wezen dan de eis en de oproep tot geloof en bekering.
Doordoor gaat de predicaties een stuk ernst missen, God heeft recht op iets leven, Hij eist geloof en bekering, en dat blijft Hij van u eisen, en Hij mag dat van u eisen.
Hier maak ik me wel zorgen om. De prediking van Gods woord is niet vrijblijvend, en bekering is nodig en noodzakelijk, en een eis van Gods wege, naar ongelovigen toe maar ook naar kinderen Gods die afgedwaald zijn.

Mijn stelling is dan ook: De oproep en eis tot geloof en bekering is eigen aan de prediking, zij kan/mag daarom niet gemist worden.
Die oproep mag zeker klinken, maar dat het eigen is aan de prediking en niet gemist kan worden, daar ben ik het niet mee eens. Dat deze oproep vaak in de Bijbel staat klopt, maar we moeten dan wel kijken naar de context. Wie zegt het en wanneer? Het wordt gezegd door profeten, tegen een ongelovig volk. Door Jezus tegen de mensen die Hem niet kennen. Door de apostelen die de wereld in gaan met het evangelie. Ze roepen op tot bekering. Maar goed, het heeft ook weer sterk met de visie op de gemeente te maken, bestaat die uit gelovigen of voor een groot deel uit ongelovigen?

Memento, ik snap je punt dat we bekering en dagelijkse bekering niet totaal moeten loskoppelen, maar volgens mij staat de oproep "bekeert u" in de Bijbel doorgaans wel in verband met ongeloof. Het "bekeert u" komt bijvoorbeeld in de brieven van Paulus nergens voor, zelfs niet in de brieven aan de gemeenten van Korinthe en Galaten, waar Paulus toch een aantal grote misstanden aan de kaak stelt. Het komt volgens mij maar 1x voor, namelijk in de brieven aan de zeven gemeenten, die in Openbaring 2 en 3 staan. Het evenwicht waar je op wijst is dan inderdaad belangrijk.

En dat evenwicht, JGW, is dan volgens mij niet dat het onafscheidelijk van de preek, maar nogmaals, dat ligt ook weer aan de visie op gemeenten. Het is onafscheidelijk in de boodschap van het evangelie richting ongelovigen maar de vraag is of die doelgroep altijd aangesproken moet worden in een preek in een gemeente van Christus. Die doelgroep wordt in de brieven van apostelen aan de gemeente ook niet altijd aangesproken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik moet je gelijk geven, Marnix.
Maar ik denk dat je in een volkskerkgemeente (meerdere generaties, dus meer 'ongeloof') wel andere accenten zult moeten leggen dan in een eerste-generatiegemeente.
En misschien kom je dan ten slotte toch bij een situatie uit zoals de '(volks)kerk' was geworden in de dagen van Johannes de Doper en Jezus. En moeten mensen toch worden opgeroepen tot geloof en bekering.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Johann Gottfried Walther schreef:Mijn stelling is dan ook: De oproep en eis tot geloof en bekering is eigen aan de prediking, zij kan/mag daarom niet gemist worden.
Ja, dat lijkt mij ook noodzakelijk, maar niet iedere tekst leent zich daar natuurlijk even makkelijk voor. Maar de Heere Jezus deed het ook en Hij begon er zelfs mee, met zijn boodschap gericht aan de gelovige Joden. Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: BEKEERT U, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen."
Johann Gottfried Walther

De oproep tot geloof en bekering is in de Dordtse leerregels ook meermaals terug te vinden.

H. 1. A. 3

3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk
verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil; door wier
dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den gekruisigde.
Want hoe zullen zij in Hem geloven, van welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij
horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?
(Rom. 10: 14, 15).

H.2. A. 5.

5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus
gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe;
welke belofte allen volken en mensen, totwelke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie
zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering
en geloof.

H. 3/4 A. 8

8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen.
Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord, wat Hem aangenaam is;
namelijk, dat de geroepenen tot Hem komen.
Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen en geloven, de rust der zielen en het
eeuwige leven.

H. 3/4 A. 9

9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen Zijnde, niet komen en niet
bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het
Evangelie aangeboden Zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en zelfs ook dien Hij
roept, onderscheiden gaven mededeelt;
maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos Zijnde, het
woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste
huns harten, en daarom is het, dat zij, na enige kortstondige blijdschap, van het tijdelijke
geloof wederom terugwijken;
anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten
der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis
van het zaad. (Matth. 13.)
jvdg

Bericht door jvdg »

Deze door JGW aangehaalde citaten uit de DL zouden zomaar passen in de topics over doop, belijdenis en geloof die de afgelopen week hier passeerden.
henriët

Bericht door henriët »

jvdg schreef:Deze door JGW aangehaalde citaten uit de DL zouden zomaar passen in de topics over doop, belijdenis en geloof die de afgelopen week hier passeerden.
absoluut!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

henriët schreef:
jvdg schreef:Deze door JGW aangehaalde citaten uit de DL zouden zomaar passen in de topics over doop, belijdenis en geloof die de afgelopen week hier passeerden.
absoluut!
Of niet. Want iemand die belijdenis heeft gedaan, moet niet worden opgeroepen tot geloof en bekering, maar moet wandelen in de vreze des Heeren. Die heeft dus een heel andere prediking nodig.
Johann Gottfried Walther

Afgewezen schreef:
henriët schreef:
absoluut!
Of niet. Want iemand die belijdenis heeft gedaan, moet niet worden opgeroepen tot geloof en bekering, maar moet wandelen in de vreze des Heeren. Die heeft dus een heel andere prediking nodig.
Bekering is toch steeds weer opnieuw nodig?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Johann Gottfried Walther schreef:
Afgewezen schreef:
henriët schreef:
absoluut!
Bekering is toch steeds weer opnieuw nodig?
Als je alles door elkaar gaat husselen, wordt het er allemaal niet duidelijker op. Het oproepen tot geloof en bekering van ongelovigen is iets totaal anders dan het oproepen van gelovigen tot dagelijkse bekering.
Plaats reactie