thriller over lijkwade Christus
thriller over lijkwade Christus
Hieronder een artikel over de lijkwade
Wat vinden jullie hiervan en dan bedoel ik met name geloof je dat het de echte lijkwade is of niet en waarom wel of niet
Zelf heb ik er moeite mee aangezien de C14 methode niet betrouwbaar is maar aan de andere kant is de afbeelding van de stigma´s weer wel betrouwbaar en zijn er planten resten gevonden (stuifmeel ) die in die tijd daar groeide
Voor een plaatje van de lijwade zie
http://www.katholieknederland.nl/nieuws ... 19888.html
Italiaan brengt thriller over lijkwade Christus
Hilversum (ANP) 30 oktober 2003 - De Italiaanse regisseur Renzo Martinelli wil een thriller draaien over de beroemde lijkwade van Christus in Turijn. In de film staat het wetenschappelijk onderzoek uit 1988 naar de echtheid van het linnen doek centraal.
Verschrikkelijk geheim
De deskundigen bestempelden de lijkwade als een vervalsing uit de Middeleeuwen. Maar critici en gelovigen laken de test waarmee de ouderdom van het doek zou zijn vastgesteld. In de film controleert een patholoog de gegevens en ontdekt dan een verschrikkelijk geheim, meldt de Duitse krant Die Welt gisteren.
Meest omstreden relikwie
Jezus zou na zijn kruisiging in een linnen doek zijn gewikkeld. De lijkwade is een van de kostbaarste en tegelijk een van de meest omstreden relikwieën van het christendom.
Wat vinden jullie hiervan en dan bedoel ik met name geloof je dat het de echte lijkwade is of niet en waarom wel of niet
Zelf heb ik er moeite mee aangezien de C14 methode niet betrouwbaar is maar aan de andere kant is de afbeelding van de stigma´s weer wel betrouwbaar en zijn er planten resten gevonden (stuifmeel ) die in die tijd daar groeide
Voor een plaatje van de lijwade zie
http://www.katholieknederland.nl/nieuws ... 19888.html
Italiaan brengt thriller over lijkwade Christus
Hilversum (ANP) 30 oktober 2003 - De Italiaanse regisseur Renzo Martinelli wil een thriller draaien over de beroemde lijkwade van Christus in Turijn. In de film staat het wetenschappelijk onderzoek uit 1988 naar de echtheid van het linnen doek centraal.
Verschrikkelijk geheim
De deskundigen bestempelden de lijkwade als een vervalsing uit de Middeleeuwen. Maar critici en gelovigen laken de test waarmee de ouderdom van het doek zou zijn vastgesteld. In de film controleert een patholoog de gegevens en ontdekt dan een verschrikkelijk geheim, meldt de Duitse krant Die Welt gisteren.
Meest omstreden relikwie
Jezus zou na zijn kruisiging in een linnen doek zijn gewikkeld. De lijkwade is een van de kostbaarste en tegelijk een van de meest omstreden relikwieën van het christendom.
Ik ben zelf nogal gesteld op mythes. Dus voor mij is de lijkwade van Turijn de echte lijkwade van Christus. Al moet ik wel zeggen dat het geloof in een relikwie voor mij geen halszaak is. Een bijzonder aantrekkelijk boek over dit onderwerp is trouwens Baudolino van de Italiaanse auteur Umberto Eco, maar dit terzijde.
Kortom, het zou bijzonder jammer zijn als wetenschappelijk onderzoek zou aantonen dat de lijkwade niet echt is.
Kortom, het zou bijzonder jammer zijn als wetenschappelijk onderzoek zou aantonen dat de lijkwade niet echt is.
Tja, en daar raak je me in mijn ziel.Oorspronkelijk gepost door Harry
Natuurlijk strik, dat begrijp ik. Je moet het zien als sinterklaas. Ook zijn bestaan is een mythe maar daarom is het nog wel heerlijk om in zijn bestaan te geloven. Erg vaag, maar zoiets is het wel.
Alhoewel de heilige Nikolaas in de RKK zo goed als is afgeserveerd, is hij bij ons nog steeds één van de belangrijkste heiligen. En zeker geen mythe.
Sint Nikolaas leefde in de vierde eeuw en was bisshop van Myra. Dat is geen mythe, maar dat is een feit. Hij was een strijder tegen het Arianisme, een ketterij die ook jullie in de reformatorische kerken sterk afwijzen.
Ook in de Nederlanden was hij een groot heilige: de schutspatroon van Amsterdam om te beginnen, maar veel kerken in ons land herinneren ons aan hem, zelfs het dorp St. Nicolaasga in Friesland.
Dus ................
Ik twijfel er toch wel aan want er worden met duizenden jaren gesmeten alsof het niets is Ooit heb ik namlijk gelezen dat deze manier verouderd en niet betrouwbaar meer is
En weet je de lijkwade laten we aannemen dat deze van linnen of katoen is zou dat niet verteren na 2000 jaar
Kijk de windsels die om mummies heen zitten zijn geprepareerd en zeer droog en warm bewaard. En daarom heb ik zo mijn twijfels omtrent deze lijkwade
En weet je de lijkwade laten we aannemen dat deze van linnen of katoen is zou dat niet verteren na 2000 jaar
Kijk de windsels die om mummies heen zitten zijn geprepareerd en zeer droog en warm bewaard. En daarom heb ik zo mijn twijfels omtrent deze lijkwade
En weet je wie dat was of moet ik je dat ook nog uitleggen?Oorspronkelijk gepost door Harry
Strik, daar heb je me. Sorry dat ik zo oneerbiedig ben omgegaan met Sinterklaas. Dat wordt een enkele reis naar Spanje ben ik bang. Ik zal de goedheiligman nooit meer afdoen als een mythe.
Laat ik het goed maken: Dezer dagen vieren we gelukkig Sint Maarten!