Geloven in de post-seculiere samenleving

Plaats reactie
Rutger Bregman

Geloven in de post-seculiere samenleving

Bericht door Rutger Bregman »

Op 17 oktober 2009 organiseert S.S.R.-N.U. een symposium getiteld ‘Religie in de post-seculiere samenleving’. Een tweetal vragen staat centraal op deze dag, namelijk: Welke rol speelt religie voor de post-seculiere mens en hoe kunnen wij zelf het beste positie kiezen in een samenleving waar religie en geloof een steeds diverser rol gaat spelen? Sprekers komen uit de theologische (o.a. Manuela Kalsky), filosofische (o.a. Sjaak Koenis) en sociologische hoek (o.a. Herman Vuijsje). De dagvoorzitter is Jacobine Geel.

Iedereen is van harte welkom. Het symposium zal plaatsvinden in het Academiegebouw te Utrecht. Kosten bedragen, inclusief lunch, slechts 5 euro. Kijkt u even rond op de website voor meer informatie over de sprekers en om u op te geven.

Het programma begint om 9:30 uur 's ochtends met koffie (om 10:00 uur begint de eerste lezing) en duurt tot ongeveer 17:00 uur 's middags. Daarna is er een borrel in onze sociëteit aan de Oudegracht, waar eenieder welkom is.

Komt allen!
Laatst gewijzigd door Rutger Bregman op 23 sep 2009, 20:32, 2 keer totaal gewijzigd.
vlinder

Re: Geloven in de post-seculiere samenleving

Bericht door vlinder »

Welke website? ;)

van harte welkom op dit forum. Ik hoop dat je actief gaat posten in andere topics, en niet alleen deze topic deponeerd! :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

"de post-seculiere samenleving"
Komt dat nog? De huidige samenleving lijkt me nog behoorlijk seculier. Ik merk nog weinig van een desecularisatie.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Tom A Hawl, het onderwerp is Geloven in de post-seculiere samenleving, niet Leven in de post-seculiere samenleving....
scape

Bericht door scape »

Tom A Hawk schreef:"de post-seculiere samenleving"
Komt dat nog? De huidige samenleving lijkt me nog behoorlijk seculier. Ik merk nog weinig van een desecularisatie.
Is 9-11 niet een kentering geweest? Een teken dat de globale wereld niet seculier is. Maar dat de religieuze diemensie niet te ontkennen meer is /was. Misschien dat we de periode tussen "die wende" en 9-11 wel als een seculiere periode kunnen duiden. Een periode waarin het Neo-liberlaisme (kapitalisme) alleen overbleef als grote ideologie.
Plaats reactie