auralezen voor tienjarigen
auralezen voor tienjarigen
New age heeft een nieuwe doelgroep ontdekt: kinderen en jongeren. Godinnen aanroepen, orakelen, mantra's zingen, yoga, stilteretraites - het spirituele aanbod voor kinderen groeit gestaag. ,,Meiden weten allang wat chakra's zijn. Wij leren ze die chakra's ook te vóélen.''
Van alle new-agetechnieken is yoga het meest geaccepteerd en ingeburgerd. Tot in de verste uithoeken van Nederland vind je yogadocenten. Des te opmerkelijker dat nu pas het fenomeen kinderyoga doorbreekt.
Helen Purperhart (39) uit Almere ontdekte negen jaar geleden op zwangerschapsyoga 'wat meditatie met je doet'. ,,Daarvoor was ik nog nooit met spiritualiteit in aanraking geweest.'' Later wilde ze haar dochtertje op kinderyoga doen, maar dat bleek in de wijde omtrek niet leverbaar. Toen ging ze zelf maar aan de slag.
Sinds een paar jaar runt Purperhart een instituut in Almere, Jip & Jan. Ze geeft workshops op scholen en dagverblijven. Ze beheert een website over kinderyoga (http://www.kinderyoga.nl). En ze leidt op haar beurt kinder yogadocenten op uit heel Nederland. ,,In november start ik een extra groep. Zit ook al bijna vol.''
Volgens haar heeft de stijgende belangstelling te maken met de befaamde Sire-campagne, vorig jaar. ,,Kinderen hebben het druk - dat was toch een signaal. Mensen worden zich er eindelijk bewust van.'' In de yogalessen leert Purperhart haar jeugdig publiek de geneugten van 'rustmomenten', van massages en van 'aanraakspelletjes'. Ook laat ze de kinderen mandala's tekenen en mantra's zingen. ,,Bijvoorbeeld die van mededogen of van moederliefde. Ze verstaan de Indiase woorden niet, maar de klanken voelen wel heel goed.''
Vooral adhd'ers ('Al heb ik een hekel aan dat stempeltje') schijnen baat te hebben bij yoga. Sommige cursisten zijn doorverwezen door een fysiotherapeut of door de school, anderen zijn door hun ouders gestuurd. ,,En soms, als ze op school een workshop bij me hebben gedaan, vragen ze er zelf om: mam, ik wil op yoga.''
Nee, de term 'spiritualiteit' zal ze niet snel gebruiken. ,,Dat is zo beladen. Het moet speels en gezellig blijven.'' Zo valt ze de kinderen niet lastig met het Achtvoudige Pad, maar op de achtergrond speelt het wél mee. ,,Anders wordt het gymnastiek, en yoga heeft toch een boodschap. Probeer ik bijvoorbeeld in een kringgesprek geweldloosheid bespreekbaar te maken. Of dat je anderen aankijkt als je met ze praat.''
In het trappenhuis staat een heksenbezem, op het dakterras ook. ,,Grapje'', zegt kunstenares Joyce Hellendoorn (36), tevens therapeute healing en reading. De zolderverdieping van een voormalige sojafabriek in Utrecht herbergt The Wyrd Sisters - drie vrouwen die naar eigen zeggen 'op een creatieve, fantasierijke en humorvolle manier' in de weer zijn met spiritualiteit.
Ze verkopen harsen en kruiden, ze organiseren heksencafés en vollemaansvieringen, ze geven workshops en therapieën. En ze begonnen vorig jaar de School voor Magie en Hekserij, eerst voor basisschoolkinderen, nu vooral gericht op jonge pubermeisjes.
Het initiatief in Utrecht, leert enig speurwerk, staat niet op zichzelf. Op méér plaatsen in Nederland hebben new-agetherapeuten een nieuwe doelgroep ontdekt: kinderen en jongeren. Dat wekt geen verbazing. New-age-ouders willen hun kinderen - net als vrijgemaakt-gereformeerde of islamitische ouders - graag in eigen geest grootbrengen. En natuurlijk speelt ook de immense populariteit van Harry Potter en 'In de ban van de ring' een rol. Spiritualiteit en magie zijn al een tijdje hot in jeugdig Nederland. De workshops en cursussen sluiten daar naadloos op aan.
Kinderen, zegt wyrd sister Joyce Hellendoorn, zijn 'van huis uit heel intuïtief'. ,,Maar dat leren ze langzaam af. In onze maatschappij slaat de balans door naar het analytische. Wij brengen ze weer in contact met hun gevoel. En we proberen ze anders te laten kijken naar de natuur.''
Er zijn meisjes die hopen tovertips te krijgen op de School voor Magie en Hekserij. ,,Vaak hebben ze het hele internet al afgegraasd op zoek naar trucs.'' Maar vliegen op een bezemsteel zit er niet in. ,,Ik heb achteraf een beetje spijt van de naam'', zegt Hellendoorn. ,,Bij hekserij denk je meteen aan wicca, en daar willen we vanaf. Wicca is een heel geheimzinnig wereldje, en wij zijn niet van de geheimhouding. Wij zijn van het doorgeven. Wij laten zien hoe je magie kunt bedrijven zonder trucs. Hoe magie eigenlijk al overal om je heen aanwezig is. We zeggen: denk maar aan liefde als je deze wierookkruiden aanstampt in de vijzel. Dat vinden de meiden dan toch ook heel magisch.''
De meeste meisjes hebben ouders voor wie het new-agegedachtegoed geen geheimen kent. ,,Maar van je vader of moeder neem je op deze leeftijd niets meer aan'', zegt Hellendoorn. ,,Wij proberen zo min mogelijk de juf te zijn. We willen dat ze hun eigen wijsheid leren gebruiken.''
Tijdens de workshop leren de meisjes orakelen met zelfgevonden steentjes en voorwerpen. ,,Kunnen ze het ook thuis doen met hun moeder.'' Ze gaan het bos in om tegen een boom aan te zitten, ,,en dan beleven wat je voelt''. Ze leren wierook bereiden, en een dromenvanger te knutselen. Komende week begint een nieuwe groep aan de spirituele cursus 'Zoek je eigen krachten in de natuur'. Helaas, erbij zijn mag niet. Dat werkt volgens Hellendoorn 'verstorend op wat er gebeurt'.
Volgens haar mede-sister Zaza van Koningsbrugge (33), kunstenares en fotografe, zijn meisjes tegenwoordig heel goed op de hoogte van de zaken tussen hemel en aarde. ,,Ze weten allang wat chakra's zijn. Wij leren ze die chakra's ook te vóélen. Meiden zijn zo op zoek. Dat heeft te maken met dat de kerken leeglopen - jammer, vind ik dat. Maar new age loopt vol. Ook jongeren willen heel graag ergens in geloven.''
Ze beschouwt de School voor Magie en Hekserij als een 'serieuze zaak'. ,,Sommige mensen vinden het onverstandig om zulke jonge meisjes al in aanraking te brengen met magie. Je mag pas een schriftelijke cursus wicca of sjamanisme doen als je achttien bent. Ik vind, die meiden zijn er tóch mee bezig. Laat ze dan niet zwemmen, maar geef ze houvast: dit zit in je, en dit kun je ermee doen. Zodat ze niet in verkeerde handen vallen.''
Zelf, zegt Van Koningsbrugge, wist ze zich als puber 'geen raad' met haar spirituele ervaringen. ,,Als ik daar thuis over vertelde, werd er heel raar over gedaan. Ik wil graag bereiken dat spiritueel aangelegde meiden mogen zijn wie ze zijn. Je hoeft je niet te schamen als je kleuren ziet om iemand heen. Of als je wierook brandt op je kamertje.''
Ook therapeute Ethel Bouwhuis (35) begint binnenkort een School voor Hekserij, in Wageningen. Doelgroep: meisjes tussen acht en twaalf. Doel: 'vrouwenkracht ervaren'. Folders liggen in de lokale spirituele boekhandel, Albert Heijn, de houten-speelgoedwinkel en op scholen.
De meisjes ('Als er jongens bij zijn loopt de vrouwenenergie terug') staat een afwisselend programma te wachten. Ze kunnen 'werken met kruiden', 'orakelkaarten maken' en sjamanistische rituelen doen als 'labyrint lopen' en 'medicijnwiel leggen'. ,,Godinnen-energie wordt ook heel belangrijk'', zegt Bouwhuis. ,,Ik werk met een spel van 52 tarotkaarten met 52 godinnen. Als je ergens niet uitkomt, kun je een kaart trekken en de kracht van die godin aanroepen. Zelf heb ik er heel veel aan als ik ergens in vastloop. Ik zal de kaarten wel vooraf selecteren. Niet alle godinnen zijn al geschikt voor deze leeftijdsgroep.''
Volgens Bouwhuis - ze organiseert ook vollemaansvieringen voor moeders én dochters - voelt de nieuwe generatie meisjes zich 'veel meer verbonden met hun eigen innerlijke wijsheid'. ,,Hun bewustzijn is verschoven. Ze zijn zich bewuster van energie, van de natuur en de kosmos. En de ouders staan er opener voor. Ik neem mijn kinderen ook mee naar het spirituele boekhandeltje, ik leg ook inner-child-kaarten met ze. Krijg je er vanzelf vragen over.''
Nee, griezelige kanten aan hekserij voor kinderen ziet ze niet. ,,Goh'', zegt ze. ,,Ik moet even kijken hoe ik dat onder woorden kan brengen. Ik kan me voorstellen dat mensen krachten misbruiken. Maar mijn intentie is om héélheid te laten ervaren. Zodat meiden durven te leven vanuit hun vrouwenkracht en vrouwenwijsheid. En hoe meer je je van de duistere kanten bewust bent, hoe lichter het wordt. Dan kun je niets kwaads aanrichten.''
New age-kamperen - dat kan tegenwoordig ook. Therapeute Annelies Hupkes, werkzaam bij In dialoog met de natuur, bedacht een 'spiritueel kamp' voor kinderen van negen tot zeventien. Elk jaar rond Pinksteren, in de bossen van Vlis teren. Aura's, chakra's, mantra's, yoga - het vertrouwde rijtje komt uitgebreid aan bod. ,,Het blijkt dat kinderen zich daar heel graag mee bezighouden'', zegt Hupkes. ,,Ze hebben net zo goed een zoekgevoel als volwassenen.''
Op het kamp komen 'vaak hoogbegaafde' kinderen af. ,,Wij leren ze een gevoelstaal ontwikkelen. Ze zoeken bij ons soortgenoten die ook geïnteresseerd zijn in het niet-zichtbare. Of ze zijn helderziend of heldervoelend, maar ze kunnen daar geen kant mee op. Als dat naar voren komt, neemt een van ons het kind apart.'' Soms zijn ouders, zegt Hupkes, verbaasd over hoe ze hun kind terugkrijgen. ,,Dan blijkt Jantje al zijn leven lang aura's te zien. Wisten ze niks van.'' De therapeute overweegt haar activiteiten uit te breiden. ,,De kinderen zijn zó enthousiast.''
De Eigenwijze heet het instituut dat therapeute Annemieke Rodenburg (38) in 2000 opzette. ,,Mijn praktijk voor auralezen trok veel jongeren'', zegt ze terwijl haar baby pruttelt in de draagzak. ,,Dat gaf mij een goed beeld van wat er bij hen ontbreekt. Jongeren missen het vertrouwen om vanuit hun hart te leven. Ze krijgen in het onderwijs een hoop intellectuele kennis mee. Maar er is geen aandacht voor wie ze werkelijk zijn.''
De Eigenwijze, gericht op jongeren vanaf twaalf, biedt spirituele workshops, pow wows (indiaans geïnspireerde praatavonden) en, sinds kort, jeugdpelgrimages naar 'het mysterieuze Dartmoor' - in samenwerking met het blad Religie & Mystiek dat de doelgroep óók heeft ontdekt. Maar het grootste succesnummer is de stilteretraite. Vier, vijf dagen zwijgen in klooster Samaya bij Werkhoven, van zes uur 's ochtends tot halftien 's avonds. ,,De groep is steeds in een mum van tijd vol. Ze komen uit het hele land. Ze horen het via via, of ze hebben ons gevonden op internet.'' Rodenburgs ambitie is niet gering. ,,Ik wil bereiken dat jongeren harmonie creëren van binnen. Wie vrede heeft met zichzelf, draagt bij aan de vrede in de wereld.''
Volgens haar bedient De Eigenwijze een divers publiek. ,,Van die meisjes in roze jurken-met-spiegeltjes, maar ook jongeren die de modeacademie willen doen.'' De een gelooft in God, de ander alleen in zichzelf. Voor allemaal vervult haar instituut een leegte, denkt Rodenburg. ,,Ik hoor jongeren vaak zeggen: hier voel ik me eindelijk begrepen.''
door Elma Drayer
Trouw, 27 september 2003
[Aangepast op 20/10/03 door lebaoth]
Van alle new-agetechnieken is yoga het meest geaccepteerd en ingeburgerd. Tot in de verste uithoeken van Nederland vind je yogadocenten. Des te opmerkelijker dat nu pas het fenomeen kinderyoga doorbreekt.
Helen Purperhart (39) uit Almere ontdekte negen jaar geleden op zwangerschapsyoga 'wat meditatie met je doet'. ,,Daarvoor was ik nog nooit met spiritualiteit in aanraking geweest.'' Later wilde ze haar dochtertje op kinderyoga doen, maar dat bleek in de wijde omtrek niet leverbaar. Toen ging ze zelf maar aan de slag.
Sinds een paar jaar runt Purperhart een instituut in Almere, Jip & Jan. Ze geeft workshops op scholen en dagverblijven. Ze beheert een website over kinderyoga (http://www.kinderyoga.nl). En ze leidt op haar beurt kinder yogadocenten op uit heel Nederland. ,,In november start ik een extra groep. Zit ook al bijna vol.''
Volgens haar heeft de stijgende belangstelling te maken met de befaamde Sire-campagne, vorig jaar. ,,Kinderen hebben het druk - dat was toch een signaal. Mensen worden zich er eindelijk bewust van.'' In de yogalessen leert Purperhart haar jeugdig publiek de geneugten van 'rustmomenten', van massages en van 'aanraakspelletjes'. Ook laat ze de kinderen mandala's tekenen en mantra's zingen. ,,Bijvoorbeeld die van mededogen of van moederliefde. Ze verstaan de Indiase woorden niet, maar de klanken voelen wel heel goed.''
Vooral adhd'ers ('Al heb ik een hekel aan dat stempeltje') schijnen baat te hebben bij yoga. Sommige cursisten zijn doorverwezen door een fysiotherapeut of door de school, anderen zijn door hun ouders gestuurd. ,,En soms, als ze op school een workshop bij me hebben gedaan, vragen ze er zelf om: mam, ik wil op yoga.''
Nee, de term 'spiritualiteit' zal ze niet snel gebruiken. ,,Dat is zo beladen. Het moet speels en gezellig blijven.'' Zo valt ze de kinderen niet lastig met het Achtvoudige Pad, maar op de achtergrond speelt het wél mee. ,,Anders wordt het gymnastiek, en yoga heeft toch een boodschap. Probeer ik bijvoorbeeld in een kringgesprek geweldloosheid bespreekbaar te maken. Of dat je anderen aankijkt als je met ze praat.''
In het trappenhuis staat een heksenbezem, op het dakterras ook. ,,Grapje'', zegt kunstenares Joyce Hellendoorn (36), tevens therapeute healing en reading. De zolderverdieping van een voormalige sojafabriek in Utrecht herbergt The Wyrd Sisters - drie vrouwen die naar eigen zeggen 'op een creatieve, fantasierijke en humorvolle manier' in de weer zijn met spiritualiteit.
Ze verkopen harsen en kruiden, ze organiseren heksencafés en vollemaansvieringen, ze geven workshops en therapieën. En ze begonnen vorig jaar de School voor Magie en Hekserij, eerst voor basisschoolkinderen, nu vooral gericht op jonge pubermeisjes.
Het initiatief in Utrecht, leert enig speurwerk, staat niet op zichzelf. Op méér plaatsen in Nederland hebben new-agetherapeuten een nieuwe doelgroep ontdekt: kinderen en jongeren. Dat wekt geen verbazing. New-age-ouders willen hun kinderen - net als vrijgemaakt-gereformeerde of islamitische ouders - graag in eigen geest grootbrengen. En natuurlijk speelt ook de immense populariteit van Harry Potter en 'In de ban van de ring' een rol. Spiritualiteit en magie zijn al een tijdje hot in jeugdig Nederland. De workshops en cursussen sluiten daar naadloos op aan.
Kinderen, zegt wyrd sister Joyce Hellendoorn, zijn 'van huis uit heel intuïtief'. ,,Maar dat leren ze langzaam af. In onze maatschappij slaat de balans door naar het analytische. Wij brengen ze weer in contact met hun gevoel. En we proberen ze anders te laten kijken naar de natuur.''
Er zijn meisjes die hopen tovertips te krijgen op de School voor Magie en Hekserij. ,,Vaak hebben ze het hele internet al afgegraasd op zoek naar trucs.'' Maar vliegen op een bezemsteel zit er niet in. ,,Ik heb achteraf een beetje spijt van de naam'', zegt Hellendoorn. ,,Bij hekserij denk je meteen aan wicca, en daar willen we vanaf. Wicca is een heel geheimzinnig wereldje, en wij zijn niet van de geheimhouding. Wij zijn van het doorgeven. Wij laten zien hoe je magie kunt bedrijven zonder trucs. Hoe magie eigenlijk al overal om je heen aanwezig is. We zeggen: denk maar aan liefde als je deze wierookkruiden aanstampt in de vijzel. Dat vinden de meiden dan toch ook heel magisch.''
De meeste meisjes hebben ouders voor wie het new-agegedachtegoed geen geheimen kent. ,,Maar van je vader of moeder neem je op deze leeftijd niets meer aan'', zegt Hellendoorn. ,,Wij proberen zo min mogelijk de juf te zijn. We willen dat ze hun eigen wijsheid leren gebruiken.''
Tijdens de workshop leren de meisjes orakelen met zelfgevonden steentjes en voorwerpen. ,,Kunnen ze het ook thuis doen met hun moeder.'' Ze gaan het bos in om tegen een boom aan te zitten, ,,en dan beleven wat je voelt''. Ze leren wierook bereiden, en een dromenvanger te knutselen. Komende week begint een nieuwe groep aan de spirituele cursus 'Zoek je eigen krachten in de natuur'. Helaas, erbij zijn mag niet. Dat werkt volgens Hellendoorn 'verstorend op wat er gebeurt'.
Volgens haar mede-sister Zaza van Koningsbrugge (33), kunstenares en fotografe, zijn meisjes tegenwoordig heel goed op de hoogte van de zaken tussen hemel en aarde. ,,Ze weten allang wat chakra's zijn. Wij leren ze die chakra's ook te vóélen. Meiden zijn zo op zoek. Dat heeft te maken met dat de kerken leeglopen - jammer, vind ik dat. Maar new age loopt vol. Ook jongeren willen heel graag ergens in geloven.''
Ze beschouwt de School voor Magie en Hekserij als een 'serieuze zaak'. ,,Sommige mensen vinden het onverstandig om zulke jonge meisjes al in aanraking te brengen met magie. Je mag pas een schriftelijke cursus wicca of sjamanisme doen als je achttien bent. Ik vind, die meiden zijn er tóch mee bezig. Laat ze dan niet zwemmen, maar geef ze houvast: dit zit in je, en dit kun je ermee doen. Zodat ze niet in verkeerde handen vallen.''
Zelf, zegt Van Koningsbrugge, wist ze zich als puber 'geen raad' met haar spirituele ervaringen. ,,Als ik daar thuis over vertelde, werd er heel raar over gedaan. Ik wil graag bereiken dat spiritueel aangelegde meiden mogen zijn wie ze zijn. Je hoeft je niet te schamen als je kleuren ziet om iemand heen. Of als je wierook brandt op je kamertje.''
Ook therapeute Ethel Bouwhuis (35) begint binnenkort een School voor Hekserij, in Wageningen. Doelgroep: meisjes tussen acht en twaalf. Doel: 'vrouwenkracht ervaren'. Folders liggen in de lokale spirituele boekhandel, Albert Heijn, de houten-speelgoedwinkel en op scholen.
De meisjes ('Als er jongens bij zijn loopt de vrouwenenergie terug') staat een afwisselend programma te wachten. Ze kunnen 'werken met kruiden', 'orakelkaarten maken' en sjamanistische rituelen doen als 'labyrint lopen' en 'medicijnwiel leggen'. ,,Godinnen-energie wordt ook heel belangrijk'', zegt Bouwhuis. ,,Ik werk met een spel van 52 tarotkaarten met 52 godinnen. Als je ergens niet uitkomt, kun je een kaart trekken en de kracht van die godin aanroepen. Zelf heb ik er heel veel aan als ik ergens in vastloop. Ik zal de kaarten wel vooraf selecteren. Niet alle godinnen zijn al geschikt voor deze leeftijdsgroep.''
Volgens Bouwhuis - ze organiseert ook vollemaansvieringen voor moeders én dochters - voelt de nieuwe generatie meisjes zich 'veel meer verbonden met hun eigen innerlijke wijsheid'. ,,Hun bewustzijn is verschoven. Ze zijn zich bewuster van energie, van de natuur en de kosmos. En de ouders staan er opener voor. Ik neem mijn kinderen ook mee naar het spirituele boekhandeltje, ik leg ook inner-child-kaarten met ze. Krijg je er vanzelf vragen over.''
Nee, griezelige kanten aan hekserij voor kinderen ziet ze niet. ,,Goh'', zegt ze. ,,Ik moet even kijken hoe ik dat onder woorden kan brengen. Ik kan me voorstellen dat mensen krachten misbruiken. Maar mijn intentie is om héélheid te laten ervaren. Zodat meiden durven te leven vanuit hun vrouwenkracht en vrouwenwijsheid. En hoe meer je je van de duistere kanten bewust bent, hoe lichter het wordt. Dan kun je niets kwaads aanrichten.''
New age-kamperen - dat kan tegenwoordig ook. Therapeute Annelies Hupkes, werkzaam bij In dialoog met de natuur, bedacht een 'spiritueel kamp' voor kinderen van negen tot zeventien. Elk jaar rond Pinksteren, in de bossen van Vlis teren. Aura's, chakra's, mantra's, yoga - het vertrouwde rijtje komt uitgebreid aan bod. ,,Het blijkt dat kinderen zich daar heel graag mee bezighouden'', zegt Hupkes. ,,Ze hebben net zo goed een zoekgevoel als volwassenen.''
Op het kamp komen 'vaak hoogbegaafde' kinderen af. ,,Wij leren ze een gevoelstaal ontwikkelen. Ze zoeken bij ons soortgenoten die ook geïnteresseerd zijn in het niet-zichtbare. Of ze zijn helderziend of heldervoelend, maar ze kunnen daar geen kant mee op. Als dat naar voren komt, neemt een van ons het kind apart.'' Soms zijn ouders, zegt Hupkes, verbaasd over hoe ze hun kind terugkrijgen. ,,Dan blijkt Jantje al zijn leven lang aura's te zien. Wisten ze niks van.'' De therapeute overweegt haar activiteiten uit te breiden. ,,De kinderen zijn zó enthousiast.''
De Eigenwijze heet het instituut dat therapeute Annemieke Rodenburg (38) in 2000 opzette. ,,Mijn praktijk voor auralezen trok veel jongeren'', zegt ze terwijl haar baby pruttelt in de draagzak. ,,Dat gaf mij een goed beeld van wat er bij hen ontbreekt. Jongeren missen het vertrouwen om vanuit hun hart te leven. Ze krijgen in het onderwijs een hoop intellectuele kennis mee. Maar er is geen aandacht voor wie ze werkelijk zijn.''
De Eigenwijze, gericht op jongeren vanaf twaalf, biedt spirituele workshops, pow wows (indiaans geïnspireerde praatavonden) en, sinds kort, jeugdpelgrimages naar 'het mysterieuze Dartmoor' - in samenwerking met het blad Religie & Mystiek dat de doelgroep óók heeft ontdekt. Maar het grootste succesnummer is de stilteretraite. Vier, vijf dagen zwijgen in klooster Samaya bij Werkhoven, van zes uur 's ochtends tot halftien 's avonds. ,,De groep is steeds in een mum van tijd vol. Ze komen uit het hele land. Ze horen het via via, of ze hebben ons gevonden op internet.'' Rodenburgs ambitie is niet gering. ,,Ik wil bereiken dat jongeren harmonie creëren van binnen. Wie vrede heeft met zichzelf, draagt bij aan de vrede in de wereld.''
Volgens haar bedient De Eigenwijze een divers publiek. ,,Van die meisjes in roze jurken-met-spiegeltjes, maar ook jongeren die de modeacademie willen doen.'' De een gelooft in God, de ander alleen in zichzelf. Voor allemaal vervult haar instituut een leegte, denkt Rodenburg. ,,Ik hoor jongeren vaak zeggen: hier voel ik me eindelijk begrepen.''
door Elma Drayer
Trouw, 27 september 2003
[Aangepast op 20/10/03 door lebaoth]
Vreselijk. De mensen zoeken hun heil bij de satan en zijn demonen dmv occultisme, en zelfs hun kinderen worden al op jonge leeftijd overgegeven aan de satan. Ik vind dat niet om grappen over te maken, maar om te huilen!!!!!! De satan is realiteit, maar helaas beseffen vele christenen dat niet. Ik weet van mensen die demonische bindingen overhielden van het "voor de grap eens op de kermis naar de waarzegger te gaan".
Mensen zoeken naar het bovennatuurlijke. Helaas zoeken ze bij de vorst der duisternis in plaats van bij God die eeuwig leven geeft.
Mensen zoeken naar het bovennatuurlijke. Helaas zoeken ze bij de vorst der duisternis in plaats van bij God die eeuwig leven geeft.
Ja, ik word hier inderdaad niet vrolijk van. Het is ook opvallend dat jonge kinderen zonder of met nauwelijks toezicht hier aan bloot worden gesteld.
Ik vind het tevens een aanklacht voor veel kerken. Het is immers opvallend dat veel jongeren en kinderen zich bij dit soort praktijken wel begrepen voelen en niet in veel kerken en christelijke gemeentes. We hebben als kerk een lacune laten ontstaan waar dit soort mensen handig op inspeelt. Zorgelijk!
Ik vind het tevens een aanklacht voor veel kerken. Het is immers opvallend dat veel jongeren en kinderen zich bij dit soort praktijken wel begrepen voelen en niet in veel kerken en christelijke gemeentes. We hebben als kerk een lacune laten ontstaan waar dit soort mensen handig op inspeelt. Zorgelijk!
Er zijn duidelijk gevallen bekend dat christenen in een zaal baden, en dat bijvoorbeeld een hypnotiseur niets kon doen. Maar als je dit doet moet je wel zorgen dat je op dat moment sterk in je geloof staat, je zonden beleiden en deze actie met meerdere christenen doen. We moeten satan's macht niet onderschatten.Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Is het niet verstandig als christenen paranormale beurzen en seances e.d. afgaan om te bidden?
De duivel kan niets doen als de Heere Jezus beleden wordt.
[Aangepast op 20/10/03 door lebaoth]
Bij de stichting 'naar House' doen ze het ook op zo'n manier. heb ik eens gelezen Een groep gaat op pad en een andere groep blijft achter om te bidden. Zo zou het ook moeten gaan om dergelijke heidense praktijken aan te pakken.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Dathenum, waarom moet je specifiek voor zoiets je zonden belijden, zijn er anders barrières ofzo?
Ik heb wel eens iets dergelijks meegemaakt, en er gebeurde niets door de proclamatie van een christen. :du:+
[Aangepast op 21/10/03 door lebaoth]
Ik heb wel eens iets dergelijks meegemaakt, en er gebeurde niets door de proclamatie van een christen. :du:+
[Aangepast op 21/10/03 door lebaoth]
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Uiteraard moet je iedere dag je zonden belijden (1 Joh 1,9), maar vooral als je met dit soort dingen te maken krijgt. Als je onbeleden zonden hebt dan zijn er barriere's, en in ergere gevallen kan het zijn dat jij demonisch word beinvloed.Dathenum, waarom moet je specifiek voor zoiets je zonden belijden, zijn er anders barrières ofzo?
Ja, daarom vond ik het al zo'n vreemde opmerking.Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Uiteraard moet je iedere dag je zonden belijden (1 Joh 1,9),

Bedankt voor je antwoord.
Weet er iemand een goede brochure over de gevaren van yoga e.d.? Om uit te delen.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
uhm okeej... ik vind het wel leuk dat kinderen ook in contact gebracht kunnen worden met yoga om tot rust te komen. Er zijn toch veel vooral kinderen die van jongs af aan al dingen zien en horen die anderen niet zien, het is toch goed voor hen om dan eindelijk andere kinderen tegen te komen die hetzelfde mee maken...
maar ja hier wordt mij weer iets duidelijk wat mij uitermate stoort, maar begrijpelijk van jullie kant is. Christendom is het enige, het goede. Het is voor iedereen maar een groot deel weet dat nog niet maar moet daar dus wel van overtuicht worden. Volgens mij veel mensen die spirtualiteit zoeken hebben ook al het christendom afgetast maar daar niks bij gevoeld. Zo vinden ze wel iets anders wat voor hen het goede is.
Maar die mensen geloven dus niet in god en niet in satan, het bestaat niet voor hen. Maar volgens christenen wel en alles wat niet christelijk is is het werk van satan lijkt het wel. Kan er niet gewoon geaccepteerd worden dat niet alle mensen in hetzelfde geloven? En kan men zich daar niet bij neerleggen, tuurlijk praat met mensen over je geloof en als iemand geinteresseerd is leuk, neem hem/haar is mee naar de kerk kijken of het iets voor diegene is. Maar als dat niet het geval is ga dan niet overhalen, ik zou me gruwelijk irriteren als ik leuk naar de paranormale beurs zou gaan en daar staan opeens een stel mensen te bidden voor de "arme" zielen die niet weten dat God de enige is..
Eigenlijk geloof ik niet dat een enkel geloof bestaat, ik denk niet dat er een god is dus of een satan. Het geloof geeft mensen controle, een weg om te leven, fantastisch maar ik geloof er niet in. Wel geloof ik in reincarnatie maar deep down inside denkik dat er na dit leven misschien wel helemaal niks is, dat de dood de dood is. Zelf zit ik meer in de wicca scene, maar misschien wel het meest om mezelf rust te geven en goed proberen te leven.
maar ja hier wordt mij weer iets duidelijk wat mij uitermate stoort, maar begrijpelijk van jullie kant is. Christendom is het enige, het goede. Het is voor iedereen maar een groot deel weet dat nog niet maar moet daar dus wel van overtuicht worden. Volgens mij veel mensen die spirtualiteit zoeken hebben ook al het christendom afgetast maar daar niks bij gevoeld. Zo vinden ze wel iets anders wat voor hen het goede is.
Maar die mensen geloven dus niet in god en niet in satan, het bestaat niet voor hen. Maar volgens christenen wel en alles wat niet christelijk is is het werk van satan lijkt het wel. Kan er niet gewoon geaccepteerd worden dat niet alle mensen in hetzelfde geloven? En kan men zich daar niet bij neerleggen, tuurlijk praat met mensen over je geloof en als iemand geinteresseerd is leuk, neem hem/haar is mee naar de kerk kijken of het iets voor diegene is. Maar als dat niet het geval is ga dan niet overhalen, ik zou me gruwelijk irriteren als ik leuk naar de paranormale beurs zou gaan en daar staan opeens een stel mensen te bidden voor de "arme" zielen die niet weten dat God de enige is..
Eigenlijk geloof ik niet dat een enkel geloof bestaat, ik denk niet dat er een god is dus of een satan. Het geloof geeft mensen controle, een weg om te leven, fantastisch maar ik geloof er niet in. Wel geloof ik in reincarnatie maar deep down inside denkik dat er na dit leven misschien wel helemaal niks is, dat de dood de dood is. Zelf zit ik meer in de wicca scene, maar misschien wel het meest om mezelf rust te geven en goed proberen te leven.
Hoi Pink Ivy,
je hebt een goed punt voor wat betreft kinderen die paranormaal begaafd zijn! In het christendom wordt daar heel weinig aandacht aan besteed (of weer superextreem: dat het 'uitgedreven' moet worden ofzo). Het is inderdaad wel goed dat die kinderen 'ervaringen' uit kunnen wisselen, maar m.i. komen deze begaafdheden of van de Heilige Geest (God!) of van de duivel. Als zulke 'gaven' van de duivel komen, is het toch juist beter om te zeggen/bidden dat deze niet gebruikt moeten worden? Niet uit arrogantie of bekeringsdrang, maar omdat mensen het beste voorhebben met deze kinderen. Als jij er helemaal van overtuigd bent dat iets 'fout' is, en iemand anders doet dat foute, dan waarschuw je diegene toch ook? Lijkt me niet meer dan logisch.
Wat betreft de rest van je reactie: christenen geloven inderdaad dat er maar één waar geloof is. Dat klinkt arrogant, maar ook hier geldt weer hetzelfde als al eerder gezegd: het is geen kwestie van bekeringsdrang, maar van het beste voorhebben met de ander (als het goed is tenminste).
Het lijkt behoorlijk irritant (voor buitenstaanders in elk geval) als mensen op een paranormale beurs gaan bidden. Ken je mensen die vanuit de wicca of zen oid christen geworden zijn? Dat is veelal door gebed op zo'n beurs. Zij zijn er blij mee geweest.
Ook deze reactie is geen bekeringsdrang richting jou, maar gewoon iets dat moet lijken op een uitleg.
NB: wiccans geloven over het algemeen wel in goden. Waarom jij niet? Of geloof je wel in Isis e.d. maar noem je haar geen godin?
[Aangepast op 10/11/03 door lebaoth]
je hebt een goed punt voor wat betreft kinderen die paranormaal begaafd zijn! In het christendom wordt daar heel weinig aandacht aan besteed (of weer superextreem: dat het 'uitgedreven' moet worden ofzo). Het is inderdaad wel goed dat die kinderen 'ervaringen' uit kunnen wisselen, maar m.i. komen deze begaafdheden of van de Heilige Geest (God!) of van de duivel. Als zulke 'gaven' van de duivel komen, is het toch juist beter om te zeggen/bidden dat deze niet gebruikt moeten worden? Niet uit arrogantie of bekeringsdrang, maar omdat mensen het beste voorhebben met deze kinderen. Als jij er helemaal van overtuigd bent dat iets 'fout' is, en iemand anders doet dat foute, dan waarschuw je diegene toch ook? Lijkt me niet meer dan logisch.
Wat betreft de rest van je reactie: christenen geloven inderdaad dat er maar één waar geloof is. Dat klinkt arrogant, maar ook hier geldt weer hetzelfde als al eerder gezegd: het is geen kwestie van bekeringsdrang, maar van het beste voorhebben met de ander (als het goed is tenminste).
Het lijkt behoorlijk irritant (voor buitenstaanders in elk geval) als mensen op een paranormale beurs gaan bidden. Ken je mensen die vanuit de wicca of zen oid christen geworden zijn? Dat is veelal door gebed op zo'n beurs. Zij zijn er blij mee geweest.
Ook deze reactie is geen bekeringsdrang richting jou, maar gewoon iets dat moet lijken op een uitleg.
NB: wiccans geloven over het algemeen wel in goden. Waarom jij niet? Of geloof je wel in Isis e.d. maar noem je haar geen godin?
[Aangepast op 10/11/03 door lebaoth]
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Hoi LeobathOorspronkelijk gepost door lebaoth
Hoi Pink Ivy,
ik ben het met je eens, als ik iets fouts bij mijn kind zou zien (als ik er een had) zou ik er ook voor willen zorgen dat datgene weggaat. Maar misschien omdat ik psychologie studeer ben ik eerder geneigd om te bekijken wat er misschien psychologisch abnormaal zou zijn aan mijn kind. En niet vanuit een geloofs oogpunt. Maar dat is bij iedereen natuurlijk anders.
je hebt een goed punt voor wat betreft kinderen die paranormaal begaafd zijn! In het christendom wordt daar heel weinig aandacht aan besteed (of weer superextreem: dat het 'uitgedreven' moet worden ofzo). Het is inderdaad wel goed dat die kinderen 'ervaringen' uit kunnen wisselen, maar m.i. komen deze begaafdheden of van de Heilige Geest (God!) of van de duivel. Als zulke 'gaven' van de duivel komen, is het toch juist beter om te zeggen/bidden dat deze niet gebruikt moeten worden? Niet uit arrogantie of bekeringsdrang, maar omdat mensen het beste voorhebben met deze kinderen. Als jij er helemaal van overtuigd bent dat iets 'fout' is, en iemand anders doet dat foute, dan waarschuw je diegene toch ook? Lijkt me niet meer dan logisch.
Hier ben ik het ook mee eens, ik ben zat mensen tegen gekomen die gewoon gelukkig zijn met hun geloof en mensen er over willen vertellen, maar je hebt ook de andere kant dat ze vinden dat jij helemaal verkeerd zit en dat je de goede weg moet bewandelen. Dat vind ik wel irritant want ik doe bij hen toch ook niet hetzelfde?Wat betreft de rest van je reactie: christenen geloven inderdaad dat er maar één waar geloof is. Dat klinkt arrogant, maar ook hier geldt weer hetzelfde als al eerder gezegd: het is geen kwestie van bekeringsdrang, maar van het beste voorhebben met de ander (als het goed is tenminste).
ik ken persoonlijk geen mensen die overgestapt zijn naar het christendom, wel verhalen gehoord en dat laatst ook nog op tv gezien. Die mensen zijn dan ook meteen fanatiek christen, wat eigenlijk bij iedereen is die van geloof bekeerd, alsof diegene zich moet bewijzen dat hij het nieuwe geloof waard is. Dus dan wordt het vorige geloof vaak afgekraakt, dat het slecht was enzovoort. Ik luister daar naar maar neem het niet zo serieus. Ik heb echt zoiets fijn voor die mensen dat ze een ander geloof hebben gevonden waarin ze zich goed voelen, maar dan moeten ze dus ook de buitenwereld overtuigen van hun geloof. Maar je kan toch ook best christen zijn en ideeen van bijvoorbeeld wicca nog steeds bewaren?Het lijkt behoorlijk irritant (voor buitenstaanders in elk geval) als mensen op een paranormale beurs gaan bidden. Ken je mensen die vanuit de wicca of zen oid christen geworden zijn? Dat is veelal door gebed op zo'n beurs. Zij zijn er blij mee geweest.
ik zie het ook echt niet als bekering, ik ben het gewoon helemaal met je eens eigenlijk, ik ben ook gewoon nu blij met mijn leven, mijn levensweg. Ik heb echt het christendom wel onderzocht, okeej misschien niet zo grondig als anderen maar het gevoel is er bij mij gewoon niet, als ik in een kerk zit irriteer ik me aan de preken en aan het saaiheids gehalte het doet me gewoon niks en ik geloof het gewoon echt niet. Dat de andere mensen dat wel doen, waaronder mijn beste vriendin vind ik hartstikke fijn, ik vind mezelf er gewoon niet in.Ook deze reactie is geen bekeringsdrang richting jou, maar gewoon iets dat moet lijken op een uitleg.
Ik geloof niet in goden omdat het gewoon niet in mijn hoofd komt, als iemand zou zeggen dat blauw eigenlijk rood is zou je dat ook niet geloven zoiets is dat bij mij, ik geloof het gewoon niet. Ik geloof idd meer in de krachten die goden en godinnen represtenterenNB: wiccans geloven over het algemeen wel in goden. Waarom jij niet? Of geloof je wel in Isis e.d. maar noem je haar geen godin?
[Aangepast op 10/11/03 door lebaoth]
Nou, fijn dat we het nog een beetje met elkaar eens zijn. 
Ik weet niet of je christenzijn en ideeën van wicca met elkaar kunt combineren. Het christelijk geloof is gewoon erg radicaal. De relatie tussen christenen en God wordt vaak vergeleken met een huwelijk, heb je vast wel eens gehoord. Zoals een man geen andere minnaars van zijn vrouw toestaat, zo doet God dat ook niet bij christenen. Hij wil niet dat wij 'vreemdgaan', omdat dat onveilig is, omdat je beloften verbreekt, etc.
Ik denk dat het 'moderne' christendom de omgang met de natuur enzo een beetje kwijt is, daarin kunnen we nog veel leren van wicca. Niet direct het eenheidsdenken maar meer gewoon het goed voor de plantjes enzo zorgen.
van de wicca gelooft? (Puur nieuwsgierigheid hoor.)

Ik weet niet of je christenzijn en ideeën van wicca met elkaar kunt combineren. Het christelijk geloof is gewoon erg radicaal. De relatie tussen christenen en God wordt vaak vergeleken met een huwelijk, heb je vast wel eens gehoord. Zoals een man geen andere minnaars van zijn vrouw toestaat, zo doet God dat ook niet bij christenen. Hij wil niet dat wij 'vreemdgaan', omdat dat onveilig is, omdat je beloften verbreekt, etc.
Ik denk dat het 'moderne' christendom de omgang met de natuur enzo een beetje kwijt is, daarin kunnen we nog veel leren van wicca. Niet direct het eenheidsdenken maar meer gewoon het goed voor de plantjes enzo zorgen.

Maar waarom noem je jezelf dan wiccan, als je niet in de godinnen (raar woord trouwens, godinnenIk geloof niet in goden omdat het gewoon niet in mijn hoofd komt, als iemand zou zeggen dat blauw eigenlijk rood is zou je dat ook niet geloven zoiets is dat bij mij, ik geloof het gewoon niet. Ik geloof idd meer in de krachten die goden en godinnen represtenteren

'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
ghi tja dat vind ik ook wel, uberhaupt mogen mensen wel wat bewuster worden van de natuur...Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Nou, fijn dat we het nog een beetje met elkaar eens zijn.
Ik weet niet of je christenzijn en ideeën van wicca met elkaar kunt combineren. Het christelijk geloof is gewoon erg radicaal. De relatie tussen christenen en God wordt vaak vergeleken met een huwelijk, heb je vast wel eens gehoord. Zoals een man geen andere minnaars van zijn vrouw toestaat, zo doet God dat ook niet bij christenen. Hij wil niet dat wij 'vreemdgaan', omdat dat onveilig is, omdat je beloften verbreekt, etc.
Ik denk dat het 'moderne' christendom de omgang met de natuur enzo een beetje kwijt is, daarin kunnen we nog veel leren van wicca. Niet direct het eenheidsdenken maar meer gewoon het goed voor de plantjes enzo zorgen.![]()
tja misschien wel om mezelf gewoon ergens te plaatsen me thuis te voelen. Want ja zoals iedereen ben ik afgelopen jaren ook flink naar mezelf op zoek geweest, en dan is het toch wel fijn om een labeltje op jezelf te plakken met het gevoel dat je dus iets gevonden hebt. Nu zie ik mijzelf niet als strict wiccan, ik neem wel veel mee uit wicca maar sommige dingen ook niet, en op het moment leef ik bepaalde regels ook helemaal niet na eigenlijk waar ik wel in verandering moet brengen uberhaupt om als normaal mens goed te functioneren. Ik begin ook steeds meer af te zien van labeltjes, maar misschien is het ook voor de buitenwereld wel makkelijk als ze ongeveer weten waar je mee bezig bent...Maar waarom noem je jezelf dan wiccan, als je niet in de godinnen (raar woord trouwens, godinnenvan de wicca gelooft? (Puur nieuwsgierigheid hoor.)