In Genesis 6 vers 2 lezen wij over Gods zonen. In de grondtaal vinden we dit terug, er staat daar letterlijk "zonen Gods"
Wat betekent dit? Er zijn verklaarders die dit zien als engelen, die met het menselijk geslacht leefden en waaruit reuzen voortkwamen. De kanttekeningen wijzen ons juist op kinderen Gods die zich met de nakomelingen van Kaïn vermengden.
Ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Genesis 6:2 "dat Gods zonen de dochteren der mensen..."
Re: Genesis 6:2 "dat Gods zonen de dochteren der mensen..."
Zie deze topic: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... zonen+Gods
Ik heb dit er even uitgelicht:
Ik heb dit er even uitgelicht:
Commentaar van ‘Tekst voor Tekst’ bij Gen. 6:1-4
“De 'zonen Gods en de dochters der mensen' 6: 1-4 Dit is geen gemakkelijk gedeelte om te verklaren. Het gaat om de betekenis van de uitdrukking 'zonen Gods' in 6:2. Elders in de Schrift verwijzen deze woorden naar hemelwezens (bv. Job 1:6). Zou dat ook hier het geval zijn dan moeten gevallen engelen van menselijke mannen bezit genomen hebben en zo omgang gehad hebben met vrouwen. Dat zou dan een openbaring zijn van de drang van de duivel om in een lichaam te wonen, zoals in de vele gevallen van bezetenheid tijdens de omwandeling van onze Heer op aarde blijkt.
Deze verklaring lijkt niet erg aannemelijk; de uitdrukking 'tot vrouw nemen' wordt ongeveer 83 keer in het O.T. gebruikt, maar duidt nooit op incidentele sexuele gemeenschap, altijd op een huwelijksband. Vgl. ter illustratie Gen. 38:2 en Ruth 4:13, waar de uitdrukkingen 'tot vrouw nemen' en 'geslachtsverkeer hebben' pertinent onderscheiden worden.
Vele commentatoren beschouwen 'de zonen Gods' als de afstammelingen van Seth. Het gaat dan hier om huwelijken van gelovigen met ongelovigen. Het voornaamste bezwaar tegen deze opvatting is, dat de uitdrukking 'zonen Gods' nergens elders in het O.T. deze betekenis heeft.
Een derde opvatting is, dat de uitdrukking zonen Gods naar aardse machthebbers verwijst. De schrijver had te doen met de pretentie van zijn tijdgenoten, dat hun koningen van god-menselijke afstamming waren. Het antwoord van de schrijver is dat deze aanmatigende pretentie, tesamen met de polygame huwelijken en de overheersing van brute macht en lichamelijke schoonheid, noodwendig de ontaarding van de mensheid en haar ondergang ten gevolg moesten hebben.
Dit is de enige verklaring, die niet aan ernstige bezwaren mank gaat. Het schijnt dus, dat Judas 6-7 niet naar dit gedeelte verwijst.”
Wat Jezus zegt over de engelen: zie Matth. 22:30.
Dag afgewezen,
Dit heb ik inderdaad gelezen, ik denk dat ik het maar bij de kanttekeningen houd.
Lijkt mij het veiligst.
Bedankt voor je reactie
Dit heb ik inderdaad gelezen, ik denk dat ik het maar bij de kanttekeningen houd.
Lijkt mij het veiligst.
Bedankt voor je reactie
Dit wordt gevonden in het apocriefe boek Henoch; hier na te lezen.visser schreef:Er zijn verklaarders die dit zien als engelen, die met het menselijk geslacht leefden en waaruit reuzen voortkwamen.