Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

accoord
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 jun 2007, 23:12
Locatie: Verweggistan

Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door accoord »

Tot mijn verheuging vernam ik dat ook de gemeente van Middelburg GGN BV, weer terug hoopt te keren tot de binnenverband gemeenten. Tot hiertoe verloopt de hereniging in Gouda en Nieuwerkerk, zover als ik weet, boven verwachting. Wat fijn! Zelfs degenen die aanvankelijk toch ernstige bedenkingen hadden tegen de samenvoeging zijn nu toch meegegaan.
Misschien is er nog iemand die iets weet over de ontwikkelingen in de overige gemeenten. In Dinteloord en Veenendaal gaat Ds. A.P. van de Meer regelmatig voor in bijzondere diensten, maar over IJsselmuiden en Rijssen is mij minder bekend.
Guppy3
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:33

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Guppy3 »

accoord schreef:Tot mijn verheuging vernam ik dat ook de gemeente van Middelburg GGN BV, weer terug hoopt te keren tot de binnenverband gemeenten. Tot hiertoe verloopt de hereniging in Gouda en Nieuwerkerk, zover als ik weet, boven verwachting. Wat fijn! Zelfs degenen die aanvankelijk toch ernstige bedenkingen hadden tegen de samenvoeging zijn nu toch meegegaan.
Misschien is er nog iemand die iets weet over de ontwikkelingen in de overige gemeenten. In Dinteloord en Veenendaal gaat Ds. A.P. van de Meer regelmatig voor in bijzondere diensten, maar over IJsselmuiden en Rijssen is mij minder bekend.
Als alles op een ordelijke manier verloopt is het inderdaad verheugend.
Het is de vraag of het in Gouda zo goed gaat als je noemt.

Ik weet niet wat de juiste weg is.
Ps 86: „Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams.”
Ik hoop dat we daar allemaal naar zoeken. En dan vallen elkaars gebreken misschien een beetje weg.
Als we bijbelse nederigheid hebben (Johannes 13: Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig, elkanders voeten te wassen.) is er al veel gewonnen. Dan zit de schuld niet bij binnenverband of buitenverband. Dan wordt het persoonlijke schuld.
Maar die nederigheid mis ik helaas in de meeste discussie over dit onderwerp op Refoforum.
bartflikweert
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2009, 09:48

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door bartflikweert »

Hoeveel leden heeft deze gemeente (Middelburg) eigenlijk? ik vind het een positieve ontwikkeling!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Tiberius »

Guppy3 schreef:Maar die nederigheid mis ik helaas in de meeste discussie over dit onderwerp op Refoforum.
Dat kan kloppen: er zijn niet zo veel GGiN mensen op dit forum.
alblasser
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2009, 12:08

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door alblasser »

binnen verband:
35 leden
30 doopleden.

buiten verband is mij niet bekend.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Ander »

Guppy3 schreef:
accoord schreef:Tot mijn verheuging vernam ik dat ook de gemeente van Middelburg GGN BV, weer terug hoopt te keren tot de binnenverband gemeenten. Tot hiertoe verloopt de hereniging in Gouda en Nieuwerkerk, zover als ik weet, boven verwachting. Wat fijn! Zelfs degenen die aanvankelijk toch ernstige bedenkingen hadden tegen de samenvoeging zijn nu toch meegegaan.
Misschien is er nog iemand die iets weet over de ontwikkelingen in de overige gemeenten. In Dinteloord en Veenendaal gaat Ds. A.P. van de Meer regelmatig voor in bijzondere diensten, maar over IJsselmuiden en Rijssen is mij minder bekend.
Als alles op een ordelijke manier verloopt is het inderdaad verheugend.
Het is de vraag of het in Gouda zo goed gaat als je noemt.

Ik weet niet wat de juiste weg is.
Ps 86: „Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams.”
Ik hoop dat we daar allemaal naar zoeken. En dan vallen elkaars gebreken misschien een beetje weg.
Als we bijbelse nederigheid hebben (Johannes 13: Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig, elkanders voeten te wassen.) is er al veel gewonnen. Dan zit de schuld niet bij binnenverband of buitenverband. Dan wordt het persoonlijke schuld.
Maar die nederigheid mis ik helaas in de meeste discussie over dit onderwerp op Refoforum.
Ik kan het toch niet laten te reageren. ;) Nederigheid is vanaf het beeldscherm niet altijd te zien. Toch wordt het wel betracht. Ik was laatst in een Goudse dienst met ds. v. Voorden en heb het op dit punt als heel positief ervaren! En nu Middelburg, wie volgt? Al is Middelburg wel een ander verhaal, daar zullen ws. twee gemeenten samengevoegd moeten worden, dat is in Gouda niet het geval.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door -DIA- »

Ik vrees dat hereniging in Rijssen niet zo heel vlot zal gaan...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alblasser
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2009, 12:08

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door alblasser »

is dit een antwoord?
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door astroguy »

alblasser schreef:binnen verband:
35 leden
30 doopleden.

buiten verband is mij niet bekend.
Volgens een artikelenserie in het RD van 2000 had de BV gemeente ongeveer 70 leden. Dus het lijkt erop dat beide gemeente van dezelfde grootte zijn.
Atze
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Genade door recht »

Ander schreef:
Guppy3 schreef:
accoord schreef:Tot mijn verheuging vernam ik dat ook de gemeente van Middelburg GGN BV, weer terug hoopt te keren tot de binnenverband gemeenten. Tot hiertoe verloopt de hereniging in Gouda en Nieuwerkerk, zover als ik weet, boven verwachting. Wat fijn! Zelfs degenen die aanvankelijk toch ernstige bedenkingen hadden tegen de samenvoeging zijn nu toch meegegaan.
Misschien is er nog iemand die iets weet over de ontwikkelingen in de overige gemeenten. In Dinteloord en Veenendaal gaat Ds. A.P. van de Meer regelmatig voor in bijzondere diensten, maar over IJsselmuiden en Rijssen is mij minder bekend.
Als alles op een ordelijke manier verloopt is het inderdaad verheugend.
Het is de vraag of het in Gouda zo goed gaat als je noemt.

Ik weet niet wat de juiste weg is.
Ps 86: „Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams.”
Ik hoop dat we daar allemaal naar zoeken. En dan vallen elkaars gebreken misschien een beetje weg.
Als we bijbelse nederigheid hebben (Johannes 13: Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig, elkanders voeten te wassen.) is er al veel gewonnen. Dan zit de schuld niet bij binnenverband of buitenverband. Dan wordt het persoonlijke schuld.
Maar die nederigheid mis ik helaas in de meeste discussie over dit onderwerp op Refoforum.
Ik kan het toch niet laten te reageren. ;) Nederigheid is vanaf het beeldscherm niet altijd te zien. Toch wordt het wel betracht. Ik was laatst in een Goudse dienst met ds. v. Voorden en heb het op dit punt als heel positief ervaren! En nu Middelburg, wie volgt? Al is Middelburg wel een ander verhaal, daar zullen ws. twee gemeenten samengevoegd moeten worden, dat is in Gouda niet het geval.

Ik kan het ook niet laten.

Wie volgt? Ik hoop niemand. Althans niet op deze wijze. Ben ik tegen hereniging? Nee. Maar de wijze waarop het aan toegaat, kan mij niet bekoren. In '80 scheidden Gods kinderen en knechten. Nu keert een aantal gemeenten terug. Zonder wezenlijk over '80 te spreken en elkaar ten aanzien van toen de broederlijke hand te schudden. Nogmaals: ik ben op zichzelf helemaal niet tegen hereniging, maar ten minste twee hoofdpersonen van '80 leven nog. Waarom probeert men die twee niet tot elkaar te brengen? Dáár ging het fout in '80 en dáár kan een echte hereniging alleen maar beginnen. De campagne van het binnen verband om het buiten verband naar binnen te slepen staat me tegen (ik erger me nu al aan het bericht in De Wachter Sions van morgen waarin een vervolg zal staan over "de wond geheeld!?". Er is helemaal geen wond geheeld. Men keert terug (zoals het zich laat aanzien louter omdat de doop niet meer bediend kan worden), maar over '80 wordt niet gesproken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Erasmiaan »

Dat is misschien ook maar het beste, om over '80 niet meer te spreken.
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Genade door recht »

Erasmiaan schreef:Dat is misschien ook maar het beste, om over '80 niet meer te spreken.
Dan moet men daar eerlijk voor uitkomen en niet doen of alles pais en vree is. "Over de breuk heenspringen" hebben noch de binnenverband- noch de buitenverbandgemeenten ooit voorgestaan. Men lijkt te pretenderen dat nog niet te willen. Alles moet toch in een rechte weg? Dat is meer dan een briefje naar de classis.
Emelce
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2009, 15:51
Locatie: Op de veluwe

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Emelce »

Ik ben van mening dat we niet moeten kijken naar wat achter ons ligt maar juist vooruit moeten kijken. Ik vind het een goede ontwikkeling, er is al verdeeldheid genoeg..

Hoe moet ik het mijn collega's en buren (naasten) uitleggen waarom we allemaal in een apart hokje zitten!?
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Genade door recht »

Dat is juist het eigenaardige van de terugkeeracties: er ontstaat geen hokje meer en er verdwijnt geen hokje.

En zie je het al voor je? Jij maakt mij 20 jaar zwart, en ik jou. 5 jaar zeggen we niks. En op een gegeven moment gaan we samen winkelen. En we zeggen niks over het zwart maken. Dat zou niet echt gezond zijn; bovendien blijft er dan zowel bij jou als bij mij iets knagen. In ieder geval heeft dat niets met herenigen of met wonden helen te maken.
Laatst gewijzigd door Genade door recht op 09 sep 2009, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Dat is misschien ook maar het beste, om over '80 niet meer te spreken.
Nou, dat is helemaal niet het beste. Want inderdaad, terugkeer moet in een rechte weg plaatsvinden, en niet 'omdat de sacramenten niet meer bediend worden'.
Gesloten