drive

Plaats reactie
Sola Scriptura

drive

Bericht door Sola Scriptura »

Dat ik een wedergeboren christen ben weet ik 100% zeker.
God heeft me 100% veranderd. van binnenuit.

wat mij drijft is de geest die me via Zijn Woord naar het evenbeeld van Jezus leidt.

nu vraag ik me af...hoe komt het dat niet wedergeboren mensen, zonde Gods Heilige Geest, toch zo gedreven kunnen zijn.
de atheistische buurman die goede doelen steunt en vrijwilliger enzo.
en ik denk dat de meeste orthodoxe moslims en joden heiliger leven dan de gemiddelde westerse christen.
wat maakt een jehova getuige zo vol vuur, en waarom blaast de salfistische moslim zich op?
indoctrinatie? demonische gebondenheid?

los van godsdienst en sektes, wat te denken van extreem linke activisten of de wandaden die door communisten zijn gepleegd?
caprice

Re: drive

Bericht door caprice »

Dat komt omdat de mens op zijn eigen troon zit sinds de val in het paradijs, en God niet meer dienen wil. De mens is uit God gevallen, maar echter niet uit zijn godsdienst. Een mens zit boordevol godsdienst, en uit deze naar de eigen inzichten. Het draait echter uiteindelijk maar om een ding, en dat is om het eigen ik, of het eigen gelijk (of gelijk van de groep).

Bij welke van genoemde voorbeelden kan een mens uit vrije genade zalig worden?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Jongere

Bericht door Jongere »

Sola Scriptura schreef:Dat ik een wedergeboren christen ben weet ik 100% zeker.

wat mij drijft is de geest die me via Zijn Woord naar het evenbeeld van Jezus leidt.

nu vraag ik me af...hoe komt het dat niet wedergeboren mensen, zonde Gods Heilige Geest, toch zo gedreven kunnen zijn.
en ik denk dat de meeste orthodoxe moslims en joden heiliger leven dan de gemiddelde westerse christen.
wat maakt een jehova getuige zo vol vuur, en waarom blaast de salfistische moslim zich op?

los van godsdienst en sektes, wat te denken van extreem linke activisten of de wandaden die door communisten zijn gepleegd?
Als je dit ziet, dan blijkt dat je 'echt-christen-zijn' dus niet moet verbinden aan het hebben van een bepaalde drive. Want ik zie net als jij dat niet-christenen ook een enorme ijver kunnen hebben, vaak nog meer dan een christen. En vaak ook voor de goede zaak.
De kern van het christen-zijn, van de wedergeborene, is niet zijn ijver. De kern van christen-zijn is het leven niet in eigen hand kunnen houden maar buiten onszelf zoeken. Van genade leven, omdat de christen gered is zonder zijn toedoen. Als je let op de drive die mensen hebben kun je maar moeilijk overweg met David die vreemdgaat met Bathseba. Of met een moordenaar aan het kruis die in de hemel komt. En kun je moeilijk overweg met allerlei mensen die een drive hebben, maar Christus niet belijden.
Ik geloof absoluut dat iedere christen vervuld moet zijn van een bepaalde "drive". Maar leg de kern van de wedergeboorte nooit in de verandering die in je heeft plaatsgevonden. Of in de ijver die je nu bezielt. Dat heeft ook anderen bezield, wiens geloof 'schipbreuk' heeft geleden (1 Timotheüs). De kern ligt in Jezus Christus die is gekomen om zondaren zalig te maken.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Sola Scriptura schreef: nu vraag ik me af...hoe komt het dat niet wedergeboren mensen, zonde Gods Heilige Geest, toch zo gedreven kunnen zijn.
Goed zijn voor de naaste is niet beperkt tot degenen die het christelijke gedachtengoed aanhangen. Zelf vind ik het nogal onnozel dat jij het vreemd vindt dat jouw atheïstische buurman ook geld aan goede doelen geeft. Ook andere ideologiën kunnen leiden tot goede dingen.
Wat is je punt hiermee?
refo

Bericht door refo »

Je post roept wel een aantal vragen op. Je bent 100% zeker. Dat is in onze kringen een interessant gegeven, want dat hoor je niet zo vaak. Misschien kun je aangeven wat je zo zeker maakt?

Paulus geeft de topsporter als voorbeeld. Die doet en laat van alles voor een dode lauwerkrans. Ieder mens heeft een drive. Iemand heeft eens geschreven dat alles wat de mens doet een economisch motief heeft. Word ik daar beter van? Zo ja, dan doe ik het, zo nee dan niet. Beter kan zowel materieel als niet materieel zijn. Je kunt 1000 euro schenken omdat dat je een goed gevoel geeft. Idem vrijwilligerswerk. Dat klinkt vreselijk negatief, maar misschien klopt dat toch wel.
Het is blijkbaar ingeschapen door God. En Hij refereert er zelf aan: bekeert u want waarom zou je sterven? En steeds koppelt God aan het Hem dienen Zijn zegen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Sola Scriptura

Bureaucraat schreef:
Sola Scriptura schreef: nu vraag ik me af...hoe komt het dat niet wedergeboren mensen, zonde Gods Heilige Geest, toch zo gedreven kunnen zijn.
Goed zijn voor de naaste is niet beperkt tot degenen die het christelijke gedachtengoed aanhangen. Zelf vind ik het nogal onnozel dat jij het vreemd vindt dat jouw atheïstische buurman ook geld aan goede doelen geeft. Ook andere ideologiën kunnen leiden tot goede dingen.
Wat is je punt hiermee?
ik zeg niet dat wij christenen het alleenrecht/monopoly hebben op goede werken.
en ik vind het niet vreemd dat andere mensen ook goede dingen kunnen doen. je mist mijn vraag en punt volkomen. dat krijg je er ook van als je fragmenten uit mijn post knipt, het was 1 geheel, 1 thema , 1 vraag. meerdere voorbeelden.

namelijk dat ik in de wereld leefde, en toen God me bekeerde door de Geest. mijn willen en werken totaal anders werd.
liefde voor God liefde voor mijn medemens. mensne die dat al deden, wat is hun drive? om er zelf een goed gevoel van te krijgen? ideologie los van God?
en wat te zeggen over de orthodoxe moslims, joden of jehova, die eht wel met God linken, maar niet wedergeboren zijn. die vaak heiliger/Bijbelser leven dan de doorsnee westerse christen. wat is hun drive?
Sola Scriptura

refo schreef:Je post roept wel een aantal vragen op. Je bent 100% zeker. Dat is in onze kringen een interessant gegeven, want dat hoor je niet zo vaak. Misschien kun je aangeven wat je zo zeker maakt?

Paulus geeft de topsporter als voorbeeld. Die doet en laat van alles voor een dode lauwerkrans. Ieder mens heeft een drive. Iemand heeft eens geschreven dat alles wat de mens doet een economisch motief heeft. Word ik daar beter van? Zo ja, dan doe ik het, zo nee dan niet. Beter kan zowel materieel als niet materieel zijn. Je kunt 1000 euro schenken omdat dat je een goed gevoel geeft. Idem vrijwilligerswerk. Dat klinkt vreselijk negatief, maar misschien klopt dat toch wel.
Het is blijkbaar ingeschapen door God. En Hij refereert er zelf aan: bekeert u want waarom zou je sterven? En steeds koppelt God aan het Hem dienen Zijn zegen.

ik ben 100% zeker omdat ik in de wereld leefde, niet voor God. en na mijn bekering, God mij een nieuwe schepping maakte. mijn willen en werken. van binnenuit.
was duidelijk niet mijn werk, ik wist niet eens wat er met me gebeurde tot ik de bijbel las over wedergeboorte en de Heilige Geest. en de Heilige Geest bevestigde alles wat in de Bijbel stond in mijn hart. daarnaast nog de persoonlijke relatie met God door de Geest. vreugde, liefde en kracht. en gedragen worden in moeilijke tijden. met bevestigen in je hart, duidelijekr dan een normale mensen stem. rust en vrede omdat God mij laat weten dat ik van Hem ben.

is een beetje oftopic, maar een antwoord op je vraag.
henriët

Bericht door henriët »

Sola Scriptura schreef: namelijk dat ik in de wereld leefde, en toen God me bekeerde door de Geest. mijn willen en werken totaal anders werd.
liefde voor God liefde voor mijn medemens. mensne die dat al deden, wat is hun drive? om er zelf een goed gevoel van te krijgen?
Het kan toch ook gewoon in je karakter zitten, om voor andeen te willen zorgen, dat hoeft toch niet perse aan gd ofzo verbonden te worden.
Zoiets kun je in een kleuterschool al zien,
er zijn kinderen die graag de juf helpen en het leuk vinden om andere kinderen te helpen, er zijn ook kinderen die dat allemaal best vinden, maar dat zelf nooit willen doen.
Het hangt misschien ook samen met hoe je opgevoed wordt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Sola Scriptura

henriët schreef:
Sola Scriptura schreef: namelijk dat ik in de wereld leefde, en toen God me bekeerde door de Geest. mijn willen en werken totaal anders werd.
liefde voor God liefde voor mijn medemens. mensne die dat al deden, wat is hun drive? om er zelf een goed gevoel van te krijgen?
Het kan toch ook gewoon in je karakter zitten, om voor andeen te willen zorgen, dat hoeft toch niet perse aan gd ofzo verbonden te worden.
Zoiets kun je in een kleuterschool al zien,
er zijn kinderen die graag de juf helpen en het leuk vinden om andere kinderen te helpen, er zijn ook kinderen die dat allemaal best vinden, maar dat zelf nooit willen doen.
Het hangt misschien ook samen met hoe je opgevoed wordt.
kan...maar die werken en dat karakter bewerkt geen vergeving van zonden. en leift mensen met een goed gevoel over hunzelf en dus met een valse veiligheid/fopspeen naar de hel. en de orthodoxe moslim/jood? opvoeding/indoctrinatie? demonisch?
Marco

Bericht door Marco »

Sola Scriptura schreef:Dat ik een wedergeboren christen ben weet ik 100% zeker.

Drie dingen: Je leeft pas heilig als het tot eer van God is. Hoe goed of netjes iemand leeft, als het buiten God om is, is het niet heilig.
Andere: Je maakt een vergelijking met de westerse christen. Die leeft niet zo heilig, kennelijk. Zou het kunnen zijn dat die westerse christen zwaar onder vuur ligt, en het zelf nauwelijks beseft?

En dan ook: Kennelijk is er nog wat 'licht' in de mens overgebleven. Lees daar de Dordtse Leerregels maar eens op na (maar sla niet door in het theoretiseren, dan word je een soort Kuyper met zijn Algemene Genade...).
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Sola Scriptura schreef:
ik zeg niet dat wij christenen het alleenrecht/monopoly hebben op goede werken.
en ik vind het niet vreemd dat andere mensen ook goede dingen kunnen doen. je mist mijn vraag en punt volkomen. dat krijg je er ook van als je fragmenten uit mijn post knipt, het was 1 geheel, 1 thema , 1 vraag. meerdere voorbeelden.
Ik vind dat allesbehalve helder.
mensne die dat al deden, wat is hun drive? om er zelf een goed gevoel van te krijgen? ideologie los van God?
en wat te zeggen over de orthodoxe moslims, joden of jehova, die eht wel met God linken, maar niet wedergeboren zijn. die vaak heiliger/Bijbelser leven dan de doorsnee westerse christen. wat is hun drive?
Hun ideologie of levensovertuiging, dat lijkt me evident.
Plaats reactie