Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

DWW
Contacteer:

Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

Bericht door DWW »

God sprak al deze woorden, Ex.20:1-17, Deut.5:6-21:

Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.

Het eerste gebod

Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

Het tweede gebod

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

Het derde gebod

Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.

Het vierde gebod

Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Het vijfde gebod

Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Het zesde gebod

Gij zult niet doodslaan.

Het zevende gebod

Gij zult niet echtbreken.

Het achtste gebod

Gij zult niet stelen.

Het negende gebod

Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

Het tiende gebod

Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
hervormde

Re: Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

Bericht door hervormde »

Laten we allereerst eens zien waarom de HEERE hier en op deze manier aan Israël Zijn Wet gaf.

Het is de Wet voor Israël en voor Israël alleen. Hij heeft dit volk bevrijd, omdat het Zijn volk is. Dit bevrijdde volk krijgt uit Zijn hand de Wet om in deze vrijheid te blijven. Wie deze palen van de Wet in het oog houdt is daadwerkelijk vrij. Wie ze verlaat is gebonden. En dit geldt nog! Zo kan een christen met David meezingen: hoe lief heb ik Uw Wet. Dan zien we de Wet in wat de HEERE gegeven heeft. HEERE, hoe heerlijk is uw 4e gebod. We mogen samen als gezin naar de kerk om het Woord te horen. Thuis naspreken over het Woord. Dank dat U ons deze dag, en dit bevrijdende gebod, gegeven hebt. Zo denkt de Farizeeër niet. Die rekent en maakt van het bevrijdende gebod een bindend verbod.

Trouwens een ander kenmerk van de Farizeeër is dat hij of zij de Wet helemaal niet verstaat. Die gebruikt bij de wet een telraam. Hij probeert overal het maximale uit te halen. En wat niet lukt? Wel, dat zal de HEERE toch wel begrijpen. Die Wet is te zwaar. Ik kan mijn kinderen toch niet aan het lijntje houden. En de belastingdienst: die overheid misbruikt ons geld toch. Om vervolgens op andere geboden loodzwaar te worden. En met het wijzend en vermanend vingertje aan te geven hoe groot die en die zonde is. Want, ja het telraam moet wel in evenwicht blijven. Anders slaat de weegschaal straks naar de verkeerde kant uit. Arme zondaars. Alsof de HEERE je telraam maar een moment zal beoordelen. Er telt werkelijk maar één ding. Zijn we bekleed met het kleed van de Heere Jezus Christus? Delen in Hem houdt al het rekenen op. Bevrijdt door Hem mag je delen in de werkelijke vrijheid. De vrijheid van Christus. Dan gaat het er niet om wat je doet, maar hoe je het doet. Bedelend: HEERE, wat wilt Gij dat ik doen zal.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

hervormde schreef:Laten we allereerst eens zien waarom de HEERE hier en op deze manier aan Israël Zijn Wet gaf.

Het is de Wet voor Israël en voor Israël alleen. Hij heeft dit volk bevrijd, omdat het Zijn volk is. Dit bevrijdde volk krijgt uit Zijn hand de Wet om in deze vrijheid te blijven. Wie deze palen van de Wet in het oog houdt is daadwerkelijk vrij. Wie ze verlaat is gebonden. En dit geldt nog! Zo kan een christen met David meezingen: hoe lief heb ik Uw Wet. Dan zien we de Wet in wat de HEERE gegeven heeft. HEERE, hoe heerlijk is uw 4e gebod. We mogen samen als gezin naar de kerk om het Woord te horen. Thuis naspreken over het Woord. Dank dat U ons deze dag, en dit bevrijdende gebod, gegeven hebt. Zo denkt de Farizeeër niet. Die rekent en maakt van het bevrijdende gebod een bindend verbod.

Trouwens een ander kenmerk van de Farizeeër is dat hij of zij de Wet helemaal niet verstaat. Die gebruikt bij de wet een telraam. Hij probeert overal het maximale uit te halen. En wat niet lukt? Wel, dat zal de HEERE toch wel begrijpen. Die Wet is te zwaar. Ik kan mijn kinderen toch niet aan het lijntje houden. En de belastingdienst: die overheid misbruikt ons geld toch. Om vervolgens op andere geboden loodzwaar te worden. En met het wijzend en vermanend vingertje aan te geven hoe groot die en die zonde is. Want, ja het telraam moet wel in evenwicht blijven. Anders slaat de weegschaal straks naar de verkeerde kant uit. Arme zondaars. Alsof de HEERE je telraam maar een moment zal beoordelen. Er telt werkelijk maar één ding. Zijn we bekleed met het kleed van de Heere Jezus Christus? Delen in Hem houdt al het rekenen op. Bevrijdt door Hem mag je delen in de werkelijke vrijheid. De vrijheid van Christus. Dan gaat het er niet om wat je doet, maar hoe je het doet. Bedelend: HEERE, wat wilt Gij dat ik doen zal.
mooie posting hervormde!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Paulus zegt in Rom. 7:1, "Weet gij niet broeders, want ik spreek tot u die de wet verstaat...etc"

En in Rom. 7:14, want de wet is geestelijk, doch ik ben vleselijk....etc.

Wat ik bedoel te zeggen is, verstaan wij de geestelijkheid van de wet, als een bloedwreker...?

Wanneer is de wet ons tot een bloedwreker, en wanneer is de wet een ziel tot een tuchtmeester?

Daarnaast is de wet ook een afspiegeling van Gods heilig Recht, en spiegelt ons ook Gods heiligheid af.

De wet preekt ons dus wie God is, wat Hij eist, wie wij waren in Adam voor de val, en wat wij geworden zijn na de zondeval.

Over o.a. deze dingen wilde ik graag eens van gedachten wisselen. Dit is belangrijk, voor het recht en zuiver verstaan van de Bijbel.

DWW
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Zonderling

Bericht door Zonderling »

De geestelijkheid van de wet houdt in dat het niet alleen gaat om de letterlijke en uiterlijke verboden.
Niet alleen woorden en daden, maar ook de gedachten, ja zelfs de natuur van de mens moeten deze wet gehoorzaam zijn.
En dan gaat het niet om de uitwendige dienst van God of de uitwendige liefde tot de naaste, maar om het hart.
Zoals ook Christus deze wet in een hoofdsom verklaard heeft.
En zo leidt deze wet ons tot onze volkomen verdorvenheid. Dán leren wij de geestelijkheid van deze wet kennen.
En ook ons eigen onvermogen deze wet te gehoorzamen. Dan stelt deze wet ons volkomen schuldig voor God.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

@Hervormde,

'Gij zult den Heere uw God liefhebben, enz. is de inhoud van deze wet.
En dat geldt niet alleen Israël, maar het gehele menselijk geslacht.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Zonderling schreef:De geestelijkheid van de wet houdt in dat het niet alleen gaat om de letterlijke en uiterlijke verboden.
Niet alleen woorden en daden, maar ook de gedachten, ja zelfs de natuur van de mens moeten deze wet gehoorzaam zijn.
En dan gaat het niet om de uitwendige dienst van God of de uitwendige liefde tot de naaste, maar om het hart.
En zo leidt deze wet ons tot onze volkomen verdorvenheid. Dán leren wij de geestelijkheid van deze wet kennen.
En ook ons eigen onvermogen deze wet te gehoorzamen. Dan stelt deze wet ons volkomen schuldig voor God.
Waar hoor je dit nog?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

PvS schreef:
Zonderling schreef:De geestelijkheid van de wet houdt in dat het niet alleen gaat om de letterlijke en uiterlijke verboden.
Waar hoor je dit nog?
Mag ik daar ook bijvallen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
PvS schreef:
Waar hoor je dit nog?
@ PvS : op refoforum en in nog heel wat kerken... het klinkt mij niet vreemd in de oren...

@ DIA : doe voorzichtig! dat je niets breekt...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
hervormde

Bericht door hervormde »

Dat de Wet geestelijk is ontken ik niet. De Farizeeër dacht te ontkomen met zijn visie op het zevende gebod. Hij deed het veel beter als al die hoeren en overspelers. Maar Jezus plaatste hem (en ons) voor de geestelijkheid van de Wet: als je naar een man of vrouw kijkt met een begerig hart heb je overspel gedaan. De woorden van Jezus kunnen we zelf wel concreet maken naar deze tijd of niet?
Zo is dat ook met het 3e gebod. De Farizeeër denkt aan vloeken. Jezus zegt: nee, nee. Als je de Naam van de HEERE zonder geloof op de lippen neemt, sta je schuldig aan het 3e gebod. Wie is er onschuldig? Niemand!

Maar kan de Wet ons iets leren? Nee! Wie dan wel? Christus! Zo als de Heidelberger het belijdt. Die leert het ons in Zijn Licht in een hoofdsom: God liefhebben en je naaste als jezelf. Niet om schuldig te stellen, maar om het daadwerkelijk aan Zijn hand in geloofspraktijk te brengen. Wie het niet verstaat en dus God en zijn broeder niet liefheeft, wandelt nog naar eigen gedachte en niet aan Christus' hand. Maar wie het wel mag doen ziet door het geloof wat een heerlijke bevrijdende Wet de HEERE aan Israël en dus ook aan hem of haar gegeven heeft.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef:
PvS schreef:
Waar hoor je dit nog?
@ PvS : op refoforum en in nog heel wat kerken... het klinkt mij niet vreemd in de oren...

@ DIA : doe voorzichtig! dat je niets breekt...
Vind je dit grappig? ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

PvS schreef:
Waar hoor je dit nog?
Ik zou zo zeggen: welkom in onze gemeente, en vele andere gemeenten...
Marnix

Bericht door Marnix »

PvS schreef:
Waar hoor je dit nog?
In de kerk. Het oordeel door de wet, vanwege de zonde... en de gerechtigheid en vrijspraak door Christus alleen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

hervormde schreef:Maar kan de Wet ons iets leren? Nee! Wie dan wel? Christus! Zo als de Heidelberger het belijdt. Die leert het ons in Zijn Licht in een hoofdsom: God liefhebben en je naaste als jezelf. Niet om schuldig te stellen, maar om het daadwerkelijk aan Zijn hand in geloofspraktijk te brengen. Wie het niet verstaat en dus God en zijn broeder niet liefheeft, wandelt nog naar eigen gedachte en niet aan Christus' hand. Maar wie het wel mag doen ziet door het geloof wat een heerlijke bevrijdende Wet de HEERE aan Israël en dus ook aan hem of haar gegeven heeft.
We hebben het hier al eens over gehad op het forum, maar aan het feit dat in de HC vermeld wordt 'dat leert ons Christus in een hoofdsom...', kan op zich geen 'bevindelijke' betekenis ontleend worden.
Anders gezegd, wanneer iemand overtuigd wordt van zonde door de wet, gaat dat niet buiten Christus om, natuurlijk niet, maar je kunt ook niet zeggen dat zo iemand dan al 'leerling' van Christus is. Dan zal hij Hem toch eerst persoonlijk moeten kennen!
De zinsnede 'dat leert ons Christus in een hoofdsom' verwijst uitsluitend naar het onderwijs dat Christus aan Zijn discipelen gegeven heeft en meer moeten we er niet in willen lezen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies, zo zegt Paulus dat ook in Galaten:

De wet voor geloof in Christus:

19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd, totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg, en zij is op last van (God) door engelen in de hand van een middelaar gegeven. 20 Een middelaar is niet (de vertegenwoordiger) van één; God echter is één. 21 Is de wet dan in strijd met de beloften [Gods]? Volstrekt niet! Want indien er een wet gegeven was, die levend kon maken, dan zou inderdaad uit een wet de gerechtigheid voortgekomen zijn. 22 Neen, de Schrift heeft alles besloten onder de zonde, opdat ten gevolge van het geloof in Jezus Christus de belofte het deel zou worden van hen, die geloven.
23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden.

De wet voor wie geloven:

25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus.

Er is dus wel een groot verschil in de functie van de wet voor wie Hem niet kennen en voor wie Hem wel kennen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie