Kerkdienst

Jelle

Kerkdienst

Bericht door Jelle »

Toen wij afgelopen zondag de zondagmorgen eens naar een andere wijkgemeente wilden gaan van onze kerk omdat daar een candidaat preekte uit Ouderkerk a/d/ IJssel en omdat er in onze iemand preekte waarmee wij niet zoveel voeling hebben besloten we dus naar de andere wijkdienst te gaan.
Omdat er een dienst was voor de opening van het winterwerk zou er een kwartier voor de dienst vast gezongen worden door de gemeente.
Met dit nu hadden wij geen rekening gehouden en toen we dus bij de kerk aankwamen was men reeds begonnen met het zingen.
De kerk inlopend bekroop me ineens het gevoel in een wild vreemde kerk gekomen te zijn en niet bij onze Gereformeedrde Bondrichting. Het lied wat op dat moment gezongen werd, het viel me nog mee dat de mensen niet gingen staan en al zwaaiend met hun armen in de hoogte zouden gaan klappen, deed mijn oren klapperen.
De woorden en de melodie was mij totaal vreemd en het ritme zat er al goed in, dat hoorde ik wel.
de woorden, ik zal een klein stukje uit de betreffende liturgie overnemen:
Wees niet bang, wees niet bang,
Ik roep je bij je naam.
van nu af gaan we samen.
En al zou je door het vuur gaan,
je brandt je daarniet aan;
Ik ben bij je, Ik ben bij je,
om mee te gaan.
voortaan.

enz.
een volgend lied:

O Heer, verberg U niet voor mij,
wanneer ik mij verberg voor U.
Gij weet het, ik ben bang voor U,
ontwijk U en verlang naar U.
O ga niet aan mijn hart voorbij.

enz.

En dat alles onder het thema van de ger. Bond: Mens waar ben je?.

We zijn uiteindelijk toch gana zitten, want je loopt ook weer niet zomaar naar buiten.

Maar toen na het zingen onze kandidaat.
Een tegen de vijftiger denk ik zo.
Een alernatieve man voor de jeugd. (mijn vrouw dat dat ouderkerk a/d ijsselers behoudend waren) (volgens mij dus niet allemaal) Begon met het lezen van de wet.
Nou zo'n wet heb ik nog nooit gehoord. het was een verkorte wet op rijm. Ik mijn oren klonk het alsof ik bij weet ik veel wat voor kerk naar binnen was gelopen.
Verder wil en zal ik over de preek niet uitweiden, maar jullie zullen begrijpen dat wij beiden na de dienst in elk geval geheel teleurgesteld naar buiten kwamen. ons zelf verwijtend dat we dan toch niet naar die saaie dominee geweest waren. Dat was in elk geval beter geweest als dit.

Het heeft ons wel tot nadenken gezet of dit nu al voorbodes zijn voor het hele SoW gebeuren. Deze diensten zoals we nu meegemaakt hebben is volgens mij het gevolg van een slappe houding van de Gereformeerde Bond en een enorme achteruitgang van onze kerk ter plaatse.
in de kerkbode las ik in elk geval dat men bij ons meegaat omdat men toch besloten heeft omdat men meegenomen wordt. Weer van die uitspraken die door iedereen genoemd worden want het staat zo goed. We willen niet maar we worden meegenomen, een dooddoener van jewelste,

de afgelopen zondag heeft me wel weer tot nadenken gezet en de enigste conclusie tot nu toe ie en blijft zoals het steeds geweest is, NIET MEE MET SOW.
Ook hier ga ik mee langzaam maar zeker niet thuis voelen in mijn eigen kerk.
Er kan steeds meer en er mag steeds meer.
De Heere boehoede onze kerk voor een grote val, moge dat onze bede maar zijn.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Soms zijn Gereformeerde Bondsgemeentes nog dichter bij de midden-orthodoxie komen te staan dan de confessionelen!

Dit komt tot uitdrukking in het invoeren van het Liedboek voor de Kerken, minder ellendeprediking, iedereen als gelovige beschouwen, kindernevendienst, meer themadiensten, jongerendiensten, combo's bij bijzondere gelegenheden, praiseavonden, in (spijker)broek aan het Avondmaal, volledig verdwijnen van de hoedjes in de kerkdiensten (lees de stukjes van ds. G.S.A. de Knegt in Om Sions Wil die hier regelmatig op in gaat). Oftewel: een afnemend gezag van het Woord Gods en de heiligheid van God, een toenemende belangstelling voor zichzelf en hun behoeften.

Let wel: dit is de linkerflank van de Gereformeerde Bond. Dat soort fratsen zul je bij bijvoorbeeld ds. A. Beens of ds. W. Chr. Hovius absoluut niet tegenkomen, sterker nog: die durven nog te waarschuwen! En ook zij gaan mee....dus ik zou dat scheiden van SoW.
Cornelius

Bericht door Cornelius »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Toen wij afgelopen zondag de zondagmorgen eens naar een andere wijkgemeente wilden gaan van onze kerk omdat daar een candidaat preekte uit Ouderkerk a/d/ IJssel en omdat er in onze iemand preekte waarmee wij niet zoveel voeling hebben besloten we dus naar de andere wijkdienst te gaan.
Met welke wijkpredikant in Gouda hebben jullie wel een goede feeling?? (pure nieuwsgierigheid hoor)
Jelle

Bericht door Jelle »

Cornelius helaas met geen enkele wijkpredikant in Gouda, wij kerken al heel wat jaren in waddinxveen, maar ook daar zien we nu langzaam maar zeker verval optreden.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere

Let wel: dit is de linkerflank van de Gereformeerde Bond. Dat soort fratsen zul je bij bijvoorbeeld ds. A. Beens of ds. W. Chr. Hovius absoluut niet tegenkomen, sterker nog: die durven nog te waarschuwen! En ook zij gaan mee....dus ik zou dat scheiden van SoW.

Ben ik wel met je eens Refojongere alleen zulke dingen zitten me dan zo hoog dat je er eigenlijk geen kant mee op kan en je wilt het toch een plaats geven. Ik vraag me wel eens af hoe of het er over 50 jaar uit zal zien, zouden we als we dan nog eens zouden kunnen kijken onze herv. kerk nog herkennen? Ik ben bang van niet.
parsifal

Bericht door parsifal »

Hier is al een discussie op zich over te voeren.
Omdat er een dienst was voor de opening van het winterwerk zou er een kwartier voor de dienst vast gezongen worden door de gemeente.
Met dit nu hadden wij geen rekening gehouden en toen we dus bij de kerk aankwamen was men reeds begonnen met het zingen.
De kerk inlopend bekroop me ineens het gevoel in een wild vreemde kerk gekomen te zijn en niet bij onze Gereformeedrde Bondrichting. Het lied wat op dat moment gezongen werd, het viel me nog mee dat de mensen niet gingen staan en al zwaaiend met hun armen in de hoogte zouden gaan klappen, deed mijn oren klapperen.
Dit lijkt me nog geen reden om argwaan te krijgen. Misschien ben ik zelf wat vrijer hierin. Zowel in een Evangelische als in een Reformatorische dienst kan ik me qua liturgie thuisvoelen. Zolang er diepgang is, en handklap wijst niet altijd op gebrek aan diepgang (Zie de oproep die verschillende malen in de psalmen naar voren komt), al ben ik met je eens dat dit wel op oppervlakkigheid kan wijzen, en een perfecte voedingsbodem is om naar oppervlakkigheid af te glijden.

[/quote]De woorden en de melodie was mij totaal vreemd en het ritme zat er al goed in, dat hoorde ik wel.
de woorden, ik zal een klein stukje uit de betreffende liturgie overnemen:
Ik roep je bij je naam.
van nu af gaan we samen.
En al zou je door het vuur gaan,
je brandt je daarniet aan;
om mee te gaan.
voortaan.
[/quote]

Klinkt als Jesaja 43. Ik ken dit lied. Het is een kinderlied. Dit is denk ik een niet eens zo'n verkeerde manier om kinderen Jesaja 43 ook te laten begrijpen. Zo'n tekst mag ook best vrolijk gezongen worden. Ik ben met je eens dat dit niet het enige in een kerkdienst moet zijn.
enz.
een volgend lied:

O Heer, verberg U niet voor mij,
wanneer ik mij verberg voor U.
Gij weet het, ik ben bang voor U,
ontwijk U en verlang naar U.
O ga niet aan mijn hart voorbij.

enz.
Ik denk dat veel mensen zo denken. Zeker in reformatorische kerken. De angst voor God is levensgroot. Juist in dit lied komt ook naar voren dat het niet allemaal zo vrolijk is, dat wij het zijn die God uit de weg gaan. Was dit trouwens nog buiten de kerkdienst gezongen?

We zijn uiteindelijk toch gana zitten, want je loopt ook weer niet zomaar naar buiten.

Maar toen na het zingen onze kandidaat.
Een tegen de vijftiger denk ik zo.
Een alernatieve man voor de jeugd. (mijn vrouw dat dat ouderkerk a/d ijsselers behoudend waren) (volgens mij dus niet allemaal) Begon met het lezen van de wet.
Nou zo'n wet heb ik nog nooit gehoord. het was een verkorte wet op rijm. Ik mijn oren klonk het alsof ik bij weet ik veel wat voor kerk naar binnen was gelopen.
je bedoelt zoiets:
http://www.maranatha-delft.nl/Muziek/Gezangen1773/1.htm
Verder wil en zal ik over de preek niet uitweiden, maar jullie zullen begrijpen dat wij beiden na de dienst in elk geval geheel teleurgesteld naar buiten kwamen. ons zelf verwijtend dat we dan toch niet naar die saaie dominee geweest waren. Dat was in elk geval beter geweest als dit.
Op grond van de genoemde argumenten, zie ik dat je erg op de vorm bent gesteld. En daar kan ik inkomen. Maar het raakt nog niet de kern. Hoewel ik nogmaals zeg dat dit een prima maskering kan zijn voor oppervlakkigheid. Het kan ook een poging zijn om wat we moeten horen eens in andere woorden te zeggen, waardoor we er eens meer over na gaan denken. Zeker bij een dienst die in het teken staat van de opening van het jeugdwerk kan dat wel goed zijn.
Het heeft ons wel tot nadenken gezet of dit nu al voorbodes zijn voor het hele SoW gebeuren. Deze diensten zoals we nu meegemaakt hebben is volgens mij het gevolg van een slappe houding van de Gereformeerde Bond en een enorme achteruitgang van onze kerk ter plaatse.
in de kerkbode las ik in elk geval dat men bij ons meegaat omdat men toch besloten heeft omdat men meegenomen wordt. Weer van die uitspraken die door iedereen genoemd worden want het staat zo goed. We willen niet maar we worden meegenomen, een dooddoener van jewelste,
Mee eens, maar bij mij komt dat voort uit een indepenten-kerkopvatting. Terwijl dit niet een geheel hervormde visie is. Ik kan me er aan storen dat vaak het bezit van de goederen een belangrijke plaats krijgt in de discussie over SOW. Aan de andere kant kan ik me er ook aan storen dat in zogenaamde hellend-vlak-argumenten, de inhoud van de preek vaak minder naar voren komt dan de vorm van de liturgie. (En ja er zijn best argumenten op grond van de preken, maar ook predikanten die de Bijbel echt laten spreken krijgen soms de wind van voren, omdat ze niet tegen Bijbelliederen zijn en omdat ze hertalingen van formulieren gebruiken en bijvoorbeeld bij de doop eens vijf minuten inruimen om de jonge kinderen in de kerk eens in hun taal aan te spreken.
de afgelopen zondag heeft me wel weer tot nadenken gezet en de enigste conclusie tot nu toe ie en blijft zoals het steeds geweest is, NIET MEE MET SOW.
Ook hier ga ik mee langzaam maar zeker niet thuis voelen in mijn eigen kerk.
Er kan steeds meer en er mag steeds meer.
De Heere boehoede onze kerk voor een grote val, moge dat onze bede maar zijn.
Mee eens, maar laat de argumenten echt afgewogen zijn en kijk verder dan de liturgie en het taalgebruik.

Refojongere:
Soms zijn Gereformeerde Bondsgemeentes nog dichter bij de midden-orthodoxie komen te staan dan de confessionelen!

Dit komt tot uitdrukking in het invoeren van het Liedboek voor de Kerken, minder ellendeprediking, iedereen als gelovige beschouwen, kindernevendienst, meer themadiensten, jongerendiensten, combo's bij bijzondere gelegenheden, praiseavonden, in (spijker)broek aan het Avondmaal, volledig verdwijnen van de hoedjes in de kerkdiensten (lees de stukjes van ds. G.S.A. de Knegt in Om Sions Wil die hier regelmatig op in gaat). Oftewel: een afnemend gezag van het Woord Gods en de heiligheid van God, een toenemende belangstelling voor zichzelf en hun behoeften.
Deels kan ik me hierin vinden. Hoewel men bij veel liturgische gebruiken wel eens mag afvraen waarom men iets doet. Zo is de gemeente als een vergadering van gelovigen aanspreken iets wat Paulus ook doet. De combo's kunnen inderdaad een teken van vervlakking zijn, maar hoeft niet (Niet alle Evangelische gemeentes waar dit gebeurt zijn Armiaanse oppervlakkige handjeklap wannabe-Christenen). Verder kan het te strakke stramien van ellende-verlossing-dankbaarheid op een preek leggen leiden tot het centraal stellen van de mens. Daar moeten we heel goed voor uitkijken (Preken over Efeze 1 en 2 gaan vaak over de mens en de verkiezing van de mens, terwijl dit juist een groot loflied op God is, dit spreekt elkaar niet tegen, maar kijk ook uit dat je in de preken die je wel waardeert niet ook de mens centraal stelt).

Oke zelf ben ik het meest gecharmeerd van de aanpak van bijvoorbeeld John Piper, iemand die drie jaar de tijd neemt om over de Romeinenbrief te preken, gewoon uitleggen wat er staat, deze methode kan voorkomen dat men bepaalde teksten over het hoofd ziet, of niet belangrijk genoeg vind om over te preken.

Wat betreft praise-avonden? Wat is daar mis mee, als deze georganiseerd worden door de eigen gemeente en niet de eigenlijke diensten vervangen?

Ik benadruk in deze post vooral verschillen, let wel dat ik ook erg bang ben voor een mens-gerichte kerk, waarbij men zich vooral blij en thuis moet voelen en waarbij geen plaats meer is voor psalm 88.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Robert

Bericht door Robert »

Dit komt tot uitdrukking in:

- het invoeren van het Liedboek voor de Kerken

slecht voorbeeld

- minder ellendeprediking

minder dan wat? Alleen een goede reden als de zondige aard van de mens niet naar voren komt of wordt weggemoffeld.

- iedereen als gelovige beschouwen

goede reden

- kindernevendienst

slechte reden als de kinderen t/m +-jaar worden opgevangen met meer dan creche, goede reden als oudere kinderen uit de kerk worden gehouden.

- meer themadiensten

slechte reden

-jongerendiensten

hangt van de dienst af, ik ben niet erg blij met 'jongeren-diensten' maar vind het niet per sé een teken aan de wand.

- combo's bij bijzondere gelegenheden

we kunnen het toch wel Bijbels eens zijn over het feit dat we God met meer dan een orgel lof toe moeten en kunnen zingen. kortom, slechte reden.

- praiseavonden

zeer slechte reden. Het lofzingen van God is iets dat in de gergez. eerder te weinig gebeurt.

-in (spijker)broek aan het Avondmaal
zeer slechte reden. Uiterlijk vertoon wordt in de Bijbel niet op prijs gesteld. Dat werkt twee kanten op.

-volledig verdwijnen van de hoedjes in de kerkdiensten

slechte reden (al is het een discussie waard)

Oftewel: een afnemend gezag van het Woord Gods en de heiligheid van God, een toenemende belangstelling voor zichzelf en hun behoeften.

Welnee, 80% van je voorbeelden is op cultuur en eigen traditie gebaseerd.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Jelle

Bericht door Jelle »

Een opmerking dan nog maar uit de preek: Onze kandidaat laat in zijn preek behoorlijk klinken dat de doop bijzonder belangrijk is, ben je gedoopt dan ben je behouden. Wij leren wel wat anders. Als we nu de Heere maar aannemen dan komen we er wel, maar dat de Heere ons moet aannemen en dat het van Hem uit moet gaan, komt maar heel weinig of bijna niet voor.
Het zelf aannemen staat voorop en we moeten natuurlijk een beetje zelf doen ook, want het offer door Christus op Golgotha gebracht is natuurlijk niet helemaal voldoende, daarom moeten we zelf er ook nog voor doen.
Dergelijke zaken, ook al komen die niet zo heel duidelijk in de preek naar voren, maar ze zitten er wel in.
Daarom ben ik voor eenvoud en soberheid. Onze dominee zei eens: In afrika gaan de mensen staan en klappen in hun handen bij het zingen, heffen hun handen bidden omhoog.
Maar dat zijn gebruiken en een volksaard wat daar gewoon is, maar dat wil nog niet zeggen dat wij dat hier ook maar moeten doen, ons temparament is heel wat anders dan daar.
Wij moeten hier oppassen dat dergelijke zaken geen hoofdzaken gaan worden en dergelijke zaken brengen bij ons al heel snel vervlakking.
Uiteraard gaat het niet alleen om de vorm, maar de vorm geeft vaak ook al aan wat er met de gemeente aan de hand is en vaak zie je dat elke stap vooruit een stap achter is geweest.
Lecram

Bericht door Lecram »

Maar Jelle, je weet heel goed dat je niet meegaat, maar wat is het alternatief?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Het enige alternatief is dan volgens mij een ander kerkverband of thuis lezen.........

Een 'breekje' van Breekijzertje
Robert

Bericht door Robert »

Tsja, een voorganger die beweert dat 'de doop redt' dwaalt behoorlijk. De doop is het teken van de redding, maar niet meer en niet minder.

Maar zo'n voorganger staat niet voor het gedachtegoed van 'de linkse kant van de gb'
Aangezien ik zelf min of meer uit die richting kom kan ik dat absoluut benadrukken.

De meeste dingen die RJ noemde herken ik in onze gemeente. (behalve dan juist weer de zaken die ik goede argumenten vond) maar bij ons staat absoluut centraal dat de mens verloren is en in geen geval zelf tot God kan komen of zalig kan worden uit zichzelf.

Dus de voorganger die jij gehoord hebt is gewoon geen bonder. Misschien wil die dat wel graag zijn, maar hij is het niet.

Als je zegt dat de linkse-bond qua vorm steeds meer op evangelische gemeenten gaat lijken, dan ben ik dat met je eens, ik ben daar zelfs blij mee!
Maar de inhoud is niet veranderd!
En ik bid God dat dit ook niet zal gebeuren, want het is helaas maar al te waar dat in het verleden gemeenten die de vorm aanpaste ook vaak het hellend vlak afgleden.

Wat dat betreft is het idd belangrijk om scherp te blijven, en goed te blijven inzien wat een verandering van vorm is en wat een verandering van inhoud is!

Robert
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ja, mooi hè die themadiensten!?

Binnenkort bij ons ook weer een themadienst.
Thema: "Zit je safe?"
Volgens mij ook een "bondsthema" maar dat ligt bij ons allemaal niet zo scherp in afgebakende hokjes verdeeld.....

Ik heb liever een themadienst als een dienst met 3 punten zoals ik in een grijs verleden wel eens gehoord heb.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Parsifal,

"Zo is de gemeente als een vergadering van gelovigen aanspreken iets wat Paulus ook doet."

Uit de gelijkenissen van Jezus en uit de historie blijkt dat niet alles Israel is wat Israel heet (Rom. 9:6). Er zijn bekeerden en onbekeerden onder je gehoor, daar heb je rekening mee te houden.

"De combo's kunnen inderdaad een teken van vervlakking zijn, maar hoeft niet"

In Bondsgemeentes dus wel. Men vindt daar het orgel saai, men wil jongeren betrekken bij de dienst en het klinkt leuker. Het is altijd teken van vervlakking in dit soort gemeenten.

Verder kan het te strakke stramien van ellende-verlossing-dankbaarheid op een preek leggen leiden tot het centraal stellen van de mens.

Misbruik hoeft het goede gebruik niet na te laten. Ik wil alleen maar zeggen dat zowel Wet als Evangelie gepreekt moeten worden. Het kan niet zonder elkaar.

Wat betreft praise-avonden? Wat is daar mis mee, als deze georganiseerd worden door de eigen gemeente en niet de eigenlijke diensten vervangen?

Teken van ander soort geloofsbeleving. De liederen staan altijd in het teken van lof en zijn niet zo rijk als de Psalmen waar het hele leven van het geloof wordt omvat. Bij praiseavonden wordt er vaak over Christus dit en Christus dat gesproken en nooit over de ellende van de mens. Affijn, dit moet maar verder bediscussieerd worden in het topic over Praiseavonden. Het is gewoon zo dat een praiseavond mijlenver afstaat van de eerbied in een normale kerkdienst. Meestal staan zulke avonden in het teken van 'lekker bij elkaar' en 'lekker zingen' of 'uit je dak gaan met knallende muziek'. Zegt genoeg lijkt me.

Robert,

- het invoeren van het Liedboek voor de Kerken
"slecht voorbeeld"

Robert, ik zeg alleen maar waar de vernieuwingszucht in linkse bondsgemeentes tot in uitdrukking komt. Met name door het invoeren van de gezangen.

- minder ellendeprediking

minder dan wat? Alleen een goede reden als de zondige aard van de mens niet naar voren komt of wordt weggemoffeld.

Minder dan voorheen, dan 20 jaar terug zegmaar. Ik bedoel dus concreet dat veel preken de trent hebben van: "Gemeente, wij zijn allemaal zondige mensen die het oordeel van God verdiend hebben, MAAR gelukkig is Jezus voor zulke zondaren gestorven. Ze leggen niet uit hoe de zonde tot uiting komt, dat we dood zijn in zonden en misdaden, dat een mens dat moet doorleven, etc. Het blijft tot algemene uitspraken...

- kindernevendienst

slechte reden als de kinderen t/m +-jaar worden opgevangen met meer dan creche, goede reden als oudere kinderen uit de kerk worden gehouden.

Mijns inziens goede reden. Ik kan er mee leven als kinderen van 1-4 of misschien zelfs tot 5 of 6 jaar in een creche worden opgevangen. Maar het is ronduit ongezond als men kindernevendiensten gaat organiseren voor kinderen ouder dan 6 jaar, wat bij invoering ervan meestal het geval is.

- meer themadiensten

"slechte reden"

Hoeft geen slechte en geen goede reden te zijn. Maar meestal is het zo dat themadiensten vaak voortkomen uit: wat wil de gemeente graag horen. Dat is consumptiechristendom. De predikant moet kijken wat de gemeente nodig heeft. Dat moet de gemeente niet voor de predikant bepalen, zodat de prediking naar de smaak van de gemeente kan zijn. Het lijkt op 2 Tim. 4:3b.

-jongerendiensten

hangt van de dienst af, ik ben niet erg blij met 'jongeren-diensten' maar vind het niet per sé een teken aan de wand.

Jawel, men vindt normale diensten blijkbaar saai. Jongeren willen zelf ook meedoen, een dienst organiseren, hun eigen dingetjes in de dienst doen. Het is weer een voorbeeld van consumptiechristendom, dat ook nog eens niet-bijbels gefundeerd is. Diensten zijn voor jong en oud.
Vaak komen zulke diensten voort uit de reden: "Ik vind het saai, ik wil een leuke jongerendienst hebben". Je ziet hoe het om de mens en zijn vermaak gaat. Als een jongere naar de kerk gaat om God te eren, te zoeken en te vinden, te leren en Hem te leren kennen steeds meer en meer, dan zal de behoefte aan jongerendiensten wel dalen.

- combo's bij bijzondere gelegenheden

we kunnen het toch wel Bijbels eens zijn over het feit dat we God met meer dan een orgel lof toe moeten en kunnen zingen. kortom, slechte reden.

Wat is de reden van het invoeren van combo's? Omdat we het orgel niet leuk meer vinden ofzo? Let wel: Muziek is enkel en alleen ter ondersteuning van de gemeentezang!

- praiseavonden

zeer slechte reden. Het lofzingen van God is iets dat in de gergez. eerder te weinig gebeurt.

Je wou zeggen dat Psalmen geen liederen zijn die de Heere aangenaam zijn?

-in (spijker)broek aan het Avondmaal
zeer slechte reden. Uiterlijk vertoon wordt in de Bijbel niet op prijs gesteld. Dat werkt twee kanten op.

Geen uiterlijk vertoon. Meestal komt een spijkerbroek aan het H.A. voort uit een: Kan mij het schelen hoe ik me kleed, dat maakt toch niet uit. Het is maar het Avondmaal, het is maar een kerkdienst?

Alle bovengenoemde zaken bedoelen de mens alleen maar. De mens is de maatstaf van alle dingen: Ik zal zelf wel bepalen hoe IK vind dat een dienst ingericht moet worden. IK wil graag een combo, jongerendienst, een broek aan, geen hoed op, dat zal IK toch zeker wel bepalen? Als IK de Psalmen niet voldoende vind, dan voeren we toch het Liedboek in? Alles naar de behoeften van de mens, dat zie je toch!

Robert,

Ik denk dat de dominees van jou uit Delft het wel met mij zullen eens zijn!

Breekijzertje,
Ik heb liever een themadienst als een dienst met 3 punten zoals ik in een grijs verleden wel eens gehoord heb.

Verklaar je nader!

[Aangepast op 2/10/03 door Refojongere]
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik wacht erst maar eens af wat het comite gaat doen en of er op 12 december wel een nieuwe kerk komt. Ook dat zou nog weggestemd kunnen worden.
Als alles doorgaat dan zal ik zeker moeten kijken naar : wat ga ik nu doen. Misschien proberen aan te sluiten bij een groep die niet meegaat en dan misschien een evangelisatie op te richten van Nederlands Hervormden.
Robert

Bericht door Robert »

Robert, ik zeg alleen maar waar de vernieuwingszucht in linkse bondsgemeentes tot in uitdrukking komt. Met name door het invoeren van de gezangen.
Het ontbreken van het nieuw-testamentisch lied in de kerk is een groot gemis. Als dit wordt 'ingevoerd' mag het nooit worden gedaan met vernieuwing als reden, maar enkel en alleen om te zingen over Jezus en Zijn offer, en over het nieuwe verbond.

Wat mij betreft zijn het alleen liederen die rechtstreeks uit het nieuwe testament geparafraseerd zijn. (zoals de 'enige gezangen', maar dan meer)
Minder dan voorheen, dan 20 jaar terug zegmaar.
Ik denk dat de ellendeprediking niet verder moet gaan dan de ellende prediking door de apostelen in het NT.
Ik ben het direct met je eens dat ellendeprediking, en boeteprediking absoluut noodzakelijk is!

Maar de kern moet bij het verlossende werk van Christust staan! Hij moet centraal staan, en niet de zondige mens.

Bij ons in de 'linkse bondsgemeente' maar ook in bv Gouda weet ik dat dit zuiver wordt gepreekt.

Dat wil overigens niet zeggen dat het in elke preek behandeld moet worden.
Zeker als het een preek is voor de gelovigen (avonddienst) dan kan er zeker dieper op thema's worden ingegaan die niet direct met EVD te maken hebben.
Ik bedoel dus concreet dat veel preken de trent hebben van: "Gemeente, wij zijn allemaal zondige mensen die het oordeel van God verdiend hebben, MAAR gelukkig is Jezus voor zulke zondaren gestorven. Ze leggen niet uit hoe de zonde tot uiting komt, dat we dood zijn in zonden en misdaden, dat een mens dat moet doorleven, etc. Het blijft tot algemene uitspraken
Ik ben het met je eens dat de zonde bij de naam genoemd mag worden.
Ik ben het niet met je eens dat een dominee moet gaan preken hoe de zonde doorleeft moet worden. En op welke manier het berouw naar boven moet komen.

Zonder zondekennis kun je geen christen zijn (1e brief van Johannes)
maar je moet uitkijken deze zondekennis niet op een bepaalde manier voor te schrijven als 'daad'.
Mijns inziens goede reden. Ik kan er mee leven als kinderen van 1-4 of misschien zelfs tot 5 of 6 jaar in een creche worden opgevangen.
Dan vinden we hetzelfde, bij mij viel alleen de '7' weg bij +- 7 jaar.
Ik vind overigens dat er dan beter een zondagschoolachtige chreche gegeven kan worden dan het ouderwetse speelkwartier.
Hoeft geen slechte en geen goede reden te zijn. Maar meestal is het zo dat themadiensten vaak voortkomen uit: wat wil de gemeente graag horen.
mee eens.
Jawel, men vindt normale diensten blijkbaar saai. Jongeren willen zelf ook meedoen
Het is een fout van zowel ouderen als van jongeren als jongerendiensten nodig zijn. De ouderen moeten niet hun vorm zo heilige vinden dat het jongeren afstoot.

Zoals jongeren dat ook niet voor ouderen moeten doen. Ik ben het totaal oneens met iedereen die vind dat de dienst moet worden geleid door een elec gitaar / drumstel etc.

Wat mij betreft een muziek groep met violen, fluiten, piano, orgel etc.

Helaas heeft de traditionele kerk haar vorm zo heilig verklaard dat er vaak een scheuring ontstaat tussen jong en oud.

Wat dat betreft ben ik het met je eens, liever bij elkaar! Je bent één gemeente.
Maar dan wel op een manier die voor beide geld! Dus niet dat de jongeren zich moeten schikken naar de ouderen.

Dat is niet Bijbels.
De jongeren zijn vaak de zwakken in het geloof, eigenlijk zouden de ouderen zich moeten schikken.
Uiteraard wel op een Bijbelse manier.

Maar een psalm zingen met Bijbelse instrumenten op een moderne melodie, maar wel letterlijk of zeer nauw geparafraseerd is dus altijd beter dan welke manier dan ook die 1 van beide partijen verafschuwd (orgel / hele noten enerzeids / elec gitaar, te snel te wild anderzeids)
Wat is de reden van het invoeren van combo's? Omdat we het orgel niet leuk meer vinden ofzo? Let wel: Muziek is enkel en alleen ter ondersteuning van de gemeentezang!
Allereerst geldt dit voor twee kanten. Hoeveel ouderen 'verafgoden' het orgel en het spel niet?

Buiten dat is muziek zeker niet enkel ondersteunend! Neem psalm 150!
God heeft niet alleen de stem, maar ook het talent van de musici gegeven om Hem te loven en samen te zingen!

De manier waarop de Bijbel beschrijft hoe de mensen zingen staat in schril contrast met de manier waarop wij het in de traditionele kerken doen.
Je wou zeggen dat Psalmen geen liederen zijn die de Heere aangenaam zijn?
Ik zing heel vaak psalmen als ik praise. Maar wel vaak op een nieuwere (dichter bij de grondtekst) bereiming.

Halleluja looft God in Zijn heiligdom (psalm 150)
Welzalig de man die niet wandelt (psalm 1)
Create in me a clean heart
Heer u doorgront en kent mij, mijn zitten en mijn staan
Juicht aarde juicht alom de HEERE!

en nog vele andere liederen die rechtstreekt uit de Bijbel komen.

Wij zijn meer dan overwinnaars! Door Hem die ons heeft liefgehad!
Lam van God
Waardig o waardig bent U Heer!

wat betreft de klassieke bereiming van de 150 psalmen, sorry, maar meestal vind ik die slecht geformuleerd, melodisch dramatisch (neem psalm 105 waar op een rare manier wordt bezongen dat de farao verdrinkt in de rode zee)
Geen uiterlijk vertoon. Meestal komt een spijkerbroek aan het H.A. voort uit een: Kan mij het schelen hoe ik me kleed, dat maakt toch niet uit. Het is maar het Avondmaal, het is maar een kerkdienst?
ik ga zelf in pak, alleen al omdat ik vind dat je niemand voor het hoofd moest stoten. Maar dat maakt het wel aan de andere kant weer lastig, want mensen vinden het raar dat ik alleen dan een pak aan heb. (bijna dan)

Veel mensen zeggen dat ze 'gaan zoals ze zijn'
Ik denk dat je je best goed mag kleden, dat ben ik zeker met je eens.
Maar toch blijft het het uiterlijk.

Er staan in de Bijbel nergens kleding voorschriften. Sterker nog, we leren eigenlijk dat alles wat we dubbel hebben we er 1 weg moeten geven.

Misschien zou alleen de spijkerbroek over moeten blijven.
Alle bovengenoemde zaken bedoelen de mens alleen maar. De mens is de maatstaf van alle dingen: Ik zal zelf wel bepalen hoe IK vind dat een dienst ingericht moet worden. IK wil graag een combo, jongerendienst, een broek aan, geen hoed op, dat zal IK toch zeker wel bepalen? Als IK de Psalmen niet voldoende vind, dan voeren we toch het Liedboek in? Alles naar de behoeften van de mens, dat zie je toch!
Alles werkt twee kanten op. Ik wil graag een orgel en de oude vertaling die mij lief is. Ik vind hele noten heiliger. Ik vind een electrische gitaar walchelijk.

Maar als je diep in mijn hart zou kunnen kijken zou je zien dat ik werkelijk verlang naar zaken als het nieuwtestamentische lied in de gemeente. Gewoon om met mijn broeders en zusters die prachtige Bijbelse liederen te kunnen zingen. Om Jezus de lof toe te zingen.

Je hebt gelijk, veel mensen zullen het doen omdat ze het graag willen, maar dat geld voor beide kanten. Je moet daarom niet naar het 'menselijke' kijken, maar naar wat de Bijbel ons leert. En manieren zoeken hoe jong en oud op een toegankelijke manier samen de dienst kunnen houden, waar - boven alles- een goede Bijbelse prediking plaatsvind!

Met toegankelijk bedoel ik dat ook ongelovigen / nieuwe mensen zich er thuis moeten voelen.
Ik denk dat de dominees van jou uit Delft het wel met mij zullen eens zijn!
Blenk is het zeker met mij eens, en ik ben het vaak met jou eens, zoals je al zag.
vd Belt ken ik slechter, maar ik denk niet dat hij heel erg anders denkt.

Blenk heeft meerdere malen gezegd dat hij niet uit de toon wil vallen met andere bondsgemeenten, juist omdat hij bang is dat we anders geen predikanten meer kunnen 'krijgen' uit de bond. Bovendien wil hij graag in de pas lopen met de andere bondsgemeenten.

Een zeer respectabel standpunt denk ik, maar dat betekent niet dat hij in z'n hart niet liever het nieuwtestamentisch lied zou zingen begeleid door de piano. Niet omdat hij dat mooi vind, want ik denk dat hij het orgel en de oude bereiming etc. mooier vindt. Maar omdat hij heel veel van de jeugd houdt en niets liever ziet dan dat zij ook betrokken worden bij de dienst.

maar goed, ik spreek nu voor onze dominee, misschien is hij het toch wel niet met me eens.

Robert
Plaats reactie