Openbaar vervoer
Openbaar vervoer
Ik zit een beetje met het volgende:
Zoals enkelen weten heb ik een nieuwe baan in een ziekenhuis in Rotterdam. Nu ga ik altijd met het Openbaar vervoer. Dagdienst, avonddiensten, nachtdiensten enz. Ik heb daarvoor een jaarkaart.
Nu hink ik op twee gedachten voor wat betreft de zondag. Mag ik dan ook met het OV? Ik heb niet altijd de auto in het weekend. Als ik nachtdienst heb, heeft mijn wederhelft de auto 's morgens al om 6 uur nodig voor zijn werk, dan ben ik nog niet terug. Als het hard regent moet manlief lopend in de regen naar de kerk. (elke keer vlekken in een pak schiet ook niet op), maar in het uiterste geval zou hij dan met een paraplu kunnen gaan lopen.
Mijn dilemma: mag ik op zondag met de bus naar mijn werk?
Zoals enkelen weten heb ik een nieuwe baan in een ziekenhuis in Rotterdam. Nu ga ik altijd met het Openbaar vervoer. Dagdienst, avonddiensten, nachtdiensten enz. Ik heb daarvoor een jaarkaart.
Nu hink ik op twee gedachten voor wat betreft de zondag. Mag ik dan ook met het OV? Ik heb niet altijd de auto in het weekend. Als ik nachtdienst heb, heeft mijn wederhelft de auto 's morgens al om 6 uur nodig voor zijn werk, dan ben ik nog niet terug. Als het hard regent moet manlief lopend in de regen naar de kerk. (elke keer vlekken in een pak schiet ook niet op), maar in het uiterste geval zou hij dan met een paraplu kunnen gaan lopen.
Mijn dilemma: mag ik op zondag met de bus naar mijn werk?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-
Re: Openbaar vervoer
In jouw geval, daarmee doel ik op jouw type werk, zie ik geen enkel bezwaar om op zondag met het openbaar vervoer te gaan.
Ja dat lijkt me inderdaad een lastig dilemma, want de achterliggende vraag is dan ook: Doet die buschauffeur noodzakelijk werk op zondag.
Ik kan me herinneren dat de SGP in een nota over de zondagsheiliging, uiteindelijk heeft vastgesteld, dat een minimaal aanbod van openbaar vervoer op zondag onmisbaar was en het onverantwoord was, om het standpunt in te nemen dat het hele OV op zondag stil moest blijven staan. Voor zover ik me herinner werd juist de situatie die jij schetst daarbij als reden genoemd, als voorbeeld.
Kijk, jouw werk is noodzakelijk werk op zondag. Je kunt dat alleen doen door er te zijn en er dus ook te komen. In jouw situatie moet je dan gebruik maken van het OV.
En (ik bedoel dat niet om er nog een vrome draai aan te geven) leg het maar voor de Heere neer. Hij weet met welke intenties jij je werk doet en wat je dilemma is en maak een keuze die niet tegen je geweten ingaat.
Ik kan me herinneren dat de SGP in een nota over de zondagsheiliging, uiteindelijk heeft vastgesteld, dat een minimaal aanbod van openbaar vervoer op zondag onmisbaar was en het onverantwoord was, om het standpunt in te nemen dat het hele OV op zondag stil moest blijven staan. Voor zover ik me herinner werd juist de situatie die jij schetst daarbij als reden genoemd, als voorbeeld.
Kijk, jouw werk is noodzakelijk werk op zondag. Je kunt dat alleen doen door er te zijn en er dus ook te komen. In jouw situatie moet je dan gebruik maken van het OV.
En (ik bedoel dat niet om er nog een vrome draai aan te geven) leg het maar voor de Heere neer. Hij weet met welke intenties jij je werk doet en wat je dilemma is en maak een keuze die niet tegen je geweten ingaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Memento gaf direct aan er geen moeite mee te hebben. Zelf had ik er niet over nagedacht. Tot het gesprek met mijn schoonmoeder. Zij vond het onverteerbaar. Maar ja, ik kan toch moeilijk 1,5 uur per dag gaan fietsen 's avonds en 's nachts om het OV te ontlopen? Dan loop je het doel toch ook voorbij?
Ik was benieuwd hoe jullie erover dachten...
Ik was benieuwd hoe jullie erover dachten...
Ik denk dat ik er inderdaad ook moeite mee zou hebben, ik weet niet of er een ziekenhuis dichterbij is om te werken zodat je het makkelijk aan kunt fietsen?
Zo ging men in Engeland met de trein naar de kerk op zondag...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dit is het dichtstbijzijnde ziekenhuis.albion schreef:Ik denk dat ik er inderdaad ook moeite mee zou hebben, ik weet niet of er een ziekenhuis dichterbij is om te werken zodat je het makkelijk aan kunt fietsen?
vlinder schreef:Dit is het dichtstbijzijnde ziekenhuis.albion schreef:Ik denk dat ik er inderdaad ook moeite mee zou hebben, ik weet niet of er een ziekenhuis dichterbij is om te werken zodat je het makkelijk aan kunt fietsen?
Oké, maar ik zou ook moeite hebben als je met de fiets 's avonds laat of 's nachts over straat moet, ik zou het zelfs niet prettig vinden met het openbare vervoer. Memento kan je zeker niet ophalen? Of met iemand samen mee terugrijden? Zijn er geen andere mogelijkheden?
Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, in de tijd dat ik geen rijbewijs had en geen auto. Heb ik ook gebruik gemaakt van het OV op zondag.
De mens is niet gemaakt voor de sabbat, maar de sabbat voor de mens. Wie dus op de sabbat noodzakelijk werk moet doen, is m.i. ontslagen van de regels die de sabbat normaal kent om de rust te garanderen die wij mensen zo nodig hebben.
Ik zou er geen enkele moeite mee hebben.
Ten eerste hebben we het niet over de sabbath, maar over de zondag. En zélfs ten aanzien van de sabbath, waar officieel toch strenge regels voor golden, was Jezus heel erg 'ruimdenkend'.
Ten tweede, áls je de strikte zondagsopvatting hanteert, dan blijft staan dat hier sprake is van 'werken van barmhartigheid'. Daar zijn we in onze kringen altijd heel toegeeflijk voor. Zie het dan zo positief mogelijk. De chauffeur hoeft dan niet alleen voor een feesthoudende menigte te rijden, maar ook voor iemand die een goed werk gaat doen.
Ten eerste hebben we het niet over de sabbath, maar over de zondag. En zélfs ten aanzien van de sabbath, waar officieel toch strenge regels voor golden, was Jezus heel erg 'ruimdenkend'.
Ten tweede, áls je de strikte zondagsopvatting hanteert, dan blijft staan dat hier sprake is van 'werken van barmhartigheid'. Daar zijn we in onze kringen altijd heel toegeeflijk voor. Zie het dan zo positief mogelijk. De chauffeur hoeft dan niet alleen voor een feesthoudende menigte te rijden, maar ook voor iemand die een goed werk gaat doen.
Er wordt ook niets over het werk gezegd, maar we hebben het over het werk van de buschauffeur of treinconducteur. Misschien een taxi...memento schreef:De mens is niet gemaakt voor de sabbat, maar de sabbat voor de mens. Wie dus op de sabbat noodzakelijk werk moet doen, is m.i. ontslagen van de regels die de sabbat normaal kent om de rust te garanderen die wij mensen zo nodig hebben.
Als het echt niet anders kan, dan kan het niet anders. Als het wel anders kan, laat dan de bus links liggen
.

Ik zou er ook geen moeite mee hebben in de door jou beschreven situatie.
freek schreef:Ik zou er geen enkele moeite mee hebben.
Freek jammer genoeg is deze preek niet meer te krijgen, maar misschien staat ie al in jullie boekenkast:
De heiliging van den dag des Heeren." by Robert Murray MacCheyne, "Hoe een godvruchtig leeraar van Schotland over het loopen der treinen op Zondag dacht"
Lijkt me best wel onderwijzend.. (oeps...1858 natuurlijk allang achterhaald)
En ik weet van een familie in Schotland: Met de taxialbion schreef:Ik denk dat ik er inderdaad ook moeite mee zou hebben, ik weet niet of er een ziekenhuis dichterbij is om te werken zodat je het makkelijk aan kunt fietsen?