Bekeerd door internet?

Plaats reactie
denkertje21

Bekeerd door internet?

Bericht door denkertje21 »

Met grote schroom begin ik dit topic...
Maar ik vraag me al tijden iets af. In onze gezindte is er best een veelvuldig gebruik van het internet en dan houd ik het maar even op 'gebruik in de goede zin dez woords'.
Velen doen actief mee op een forum als dit. Er zijn discussies, bijbelstudies enz... Er zijn prekensites waar je preken kunt horen waar je anders nooit toegang toe zou kunnen hebben.
Bij sommigen gaat het gebruik zelfs richting verslaving.

Maar... is het internet, is een forum als het Refoforum jou ook tot zegen? Is het een middel geweest om je dichter bij de Heere te brengen? Is het misschien zelfs een middel tot je bekering geweest? Dat kan toch?

Alles wat we doen, moet toch tot Zijn eer zijn? "Al wat gij doet, doe dat tot eer van God".

En laten we dit topic nu eens geen tijd besteden aan de vraag of internet goed of fout is. Dat weten we nu wel. Maar wat heeft het bij jou te weeg gebracht?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
freek

Re: Bekeerd door internet?

Bericht door freek »

Ik zie wel het nut in van een fenomeen als Refoforum. Dat ik erdoor bekeerd ben geworden gaat wel een beetje te ver, maar veel discussies zijn absoluut leerzaam geweest, en nog steeds. Je kunt dmv een forum leren van mensen, die je anders niet zo snel tegen het lijf zou lopen. Sommige postings dwingen je - al je er tenminste serieus op in wil gaan - om ergens over na te denken. Zaken die je misschien in een discussie van 'man tot man' al snel afwimpelt, omdat je er niet 123 een antwoord op hebt. Op een forum kun je er makkelijker op terugkomen.
Ook in de persoonlijke sfeer - met name dankzij de chat - heb ik weleens gesprekken gehad die inderdaad tot zegen waren. Kortom, je zult me niet snel tegenkomen bij diegenen die het forum het liefst willen afschaffen (wie de schoen past, trekke hem aan)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Eerlijk gezegd... dan weten we wat er volgt?

Ik denk niet dat Internet het middel is waar God door werkt.
Eerder zou je het een afhouder kunnen noemen van wat werkelijk
belangrijk is...

Kijk het kan wel, vanzelf! Ik plaatste een stukje van ds. van Haaren
hier, en of je dat nu in dat boekje leest of op internet, dat maakt
in feite niet uit...

Toch... Ik denkt dus dat internet niet het middel is waaroor Gods Geest
het meest zou werken...

Soms denk ik zelfs, en dat heb ik meer gehoord: Internet is een list
van satan; waar de gereformeerde gezindte de tv nog redelijk buiten
wist te houden komt nu via internet binnen...
En als ik zo rondom hoor, hebben slecht een klein deel van onze gezindte
een internetfilter...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jongere

Bericht door Jongere »

freek schreef:(wie de schoen past, trekke hem aan)
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=105[/size]
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Jongere schreef:
Dit is dus niet de discussie die ik bedoelde op te zetten.
Dat internet je bij God vandaan kan houden is wel zeker en dat de duivel alles uit de kast trekt om dat te bereiken is ook helder!

Maar ik doel meer op: kan het ook andersom?
Zelf heb ik nu mogelijkheden om op autoritten langer dan een uur een preek in de CD-speler te zetten omdat ik dan pas echt rustig en geconcentreerd kan luisteren.
Via allerlei sites heb ik ook enorm veel bemoediging gehad. Ik kan niet alle bladen lezen, maar juist door christelijke nieuwssites krijg ik toch veel inspirerende berichten.

Verder worden er ook hier best veel discussies gevoerd die mij verder brnegen. Anderzijds gruw ik ook vaak van harde en wettische meningen die weinig getuigen van liefde...
Leer mij volgen mét mijn vragen...
freek

Bericht door freek »

denkertje21 schreef:
Jongere schreef:
Dit is dus niet de discussie die ik bedoelde op te zetten.
Dat internet je bij God vandaan kan houden is wel zeker en dat de duivel alles uit de kast trekt om dat te bereiken is ook helder!

Maar ik doel meer op: kan het ook andersom?
Dat snap ik, dit was meer ff een geintje. Ik heb ook geprobeerd inhoudelijk op je posting in te gaan.
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

Ik denk dat je deze vragen niet zwart-wit kunt beantwoorden. Natuurlijk kan God door de techniek van internet werken, natuurlijk gebruikt de boze de techniek om ons bij God vandaan te houden.
Ik ken iemand die bijna blind is. Hij kan niet zomaar een boek lezen. Wel kan hij via internet preken en luisterboeken beluisteren. Daar dankt hij God voor. Op dat moment is internet een zegen.

Anderen gebruiken internet om te roddelen, hun tijd te verdoen of te anderszins tezondigen. Dan is internet een vloek.

Gebruik ik de telefoon om een eenzame broeder in de gemeente te bemoedigen, dan is telefoon een zegen. Gebruik ik hem om met mijn maat een inbraak af te sprken, is het een vloek.

Lees ik de Bijbel, dan is de boekdrukkunst een zegen, lees ik erotische verhalen,d an is het een vloek.

Gebruik ik mijn stem om God te loven, dan is het een zegen. Gebruik ik hem om Hem te lasteren, dan is het een vloek.

Idem met muziek, mijn werk, mijn hobby's, mijn sport, mijn natuurwandelingen, mijn auto enz enz enz

Voor veel mensen is "de wereld" een lijst van dingen waar je niet heen mag, die je niet dragen mag en die je niet in huis mag hebben. Maar de wereld zit in ons eigen hart. Je mag niet zondigen, of je dat nu met internet doet of met je koffiezetapparaat. En zo maakt God ook van alles gebruik, hetzij van internet, hetzij van mijn koffiezetapparaat.

Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, doet het al tot eer van God.
rekcor

Bericht door rekcor »

denkertje schreef:Maar (...) is een forum als het Refoforum jou ook tot zegen? Is het een middel geweest om je dichter bij de Heere te brengen? Is het misschien zelfs een middel tot je bekering geweest? Dat kan toch?
Ik heb best veel geleerd van het forum, maar dat was wel 'hoofdkennis', geen hartkennis. Maar goed, voor dat laatste is het medium natuurlijk niet geschikt.

Wel merk ik bij mezelf de neiging om de discussies als spel te zien. Het gaat dan niet om de vragen: 'wat wil God tot mij zeggen?' en 'wat is de waarheid', maar: 'hoe kan ik deze discussie winnen?'. Ook voor dit punt geldt dat het aan de vorm 'discussie' ligt, en niet zozeer aan het medium 'refoforum'.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:Ik zie wel het nut in van een fenomeen als Refoforum. Dat ik erdoor bekeerd ben geworden gaat wel een beetje te ver, maar veel discussies zijn absoluut leerzaam geweest, en nog steeds. Je kunt dmv een forum leren van mensen, die je anders niet zo snel tegen het lijf zou lopen. Sommige postings dwingen je - al je er tenminste serieus op in wil gaan - om ergens over na te denken. Zaken die je misschien in een discussie van 'man tot man' al snel afwimpelt, omdat je er niet 123 een antwoord op hebt. Op een forum kun je er makkelijker op terugkomen.
Ook in de persoonlijke sfeer - met name dankzij de chat - heb ik weleens gesprekken gehad die inderdaad tot zegen waren. Kortom, je zult me niet snel tegenkomen bij diegenen die het forum het liefst willen afschaffen (wie de schoen past, trekke hem aan)
Hier wil ik me graag bij aansluiten.
Daar komt bij dat we via RF mensen hebben leren kennen, die we anders nooit tegen het lijf gelopen hadden. En vrienden hebben we er ook door gekregen. Ik zie daarin wel de hand van de Heere, ja.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

men komt tot geloof door het horen/ lezen van het evangelie. en dan de wedergeboorte, die God in die persoon bewerkt.
waarom kan het evangelie, niet via internet worden gebracht?

of moeten we alleen het vuil en satans werk er op laten gebeuren?
het internet is net als een mes, je kan er een broodje pindakaas mee smeren, of iemand neersteken.
je kan het gebruiken om het evangelie te verkondigen, of satans werkt te doen/bewonderen.

zulke site`s als deze zijn super, heb hier veel gelezen wat nuttig was, je hebt een vorm van contact met je (familie) broeders/zusters in de heer.
en persoonlijke heb ik veel goede tips/links gekregen voor mijn studie over de de verschillen tussen de evangelische en calvinistische leerstellingen.
en een paar zeer persoonlijke, stichtende mailtjes van leden en moderators gehad.
Lourens

Bericht door Lourens »

Luther schreef:
freek schreef:Ik zie wel het nut in van een fenomeen als Refoforum. Dat ik erdoor bekeerd ben geworden gaat wel een beetje te ver, maar veel discussies zijn absoluut leerzaam geweest, en nog steeds. Je kunt dmv een forum leren van mensen, die je anders niet zo snel tegen het lijf zou lopen. Sommige postings dwingen je - al je er tenminste serieus op in wil gaan - om ergens over na te denken. Zaken die je misschien in een discussie van 'man tot man' al snel afwimpelt, omdat je er niet 123 een antwoord op hebt. Op een forum kun je er makkelijker op terugkomen.
Hier wil ik me graag bij aansluiten.
Daar komt bij dat we via RF mensen hebben leren kennen, die we anders nooit tegen het lijf gelopen hadden. En vrienden hebben we er ook door gekregen. Ik zie daarin wel de hand van de Heere, ja.
Ik sluit me hier ook bij aan.
En ik denk niet dat ik door een forum tot bekering ben gekomen.
Ik denk wel dat de Heere het door Zijn Geest heeft geleid dat ik weer terug kwam onder de prediking maar ook de mensen die ik juist via een forum heb leren kennen hebben daar een taak in gehad die (hoewel misschien voor hen onbewust) leiding had van de Heilige Geest.

Ik ervaar er heel veel zegen van. Ja zelfs van RF.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Marco

Bericht door Marco »

Refoforum is voor mij een manier om mezelf hier en daar op te scherpen. En dat kan nooit kwaad.

Internet is veel meer dan www. Het is een set technieken om computers met elkaar te laten communiceren. Daar vallen dus ook voip toepassingen onder, streams met beeld en/of geluid, enzovoort. Dus ook de vele kerkdiensten die via een kastje over het internet worden uitgezonden. De ondersteuning aan christenen in moeilijk bereikbare gebieden. De enorme verspreiding van kennis, waardoor kennis veel 'goedkoper' is geworden (hopen dat arme landen daar ook eens wat meer van gaan profiteren).

Beperk 'internet' niet tot je eigen internetgebruik. Het is een fantastisch medium, met enorme mogelijkheden. Als wij als christenen die niet aangrijpen laten we een kans liggen. Voor slechte zaken wordt het toch wel gebruikt. Beter dus de kans te grijpen die ons gegeven wordt.
Plaats reactie