opmerkelijke kleding van bijv. Amisch
opmerkelijke kleding van bijv. Amisch
Tijdens mijn vakantie zag ik in Burgers' Zoo een gezin in opmerkelijke kleding.
Het betrof een gezin van zeker wel 14 kinderen de ouders waren nog niet zo heel oud, zo rond de veertig.
De meisjes droegen een lange zwarte rok met een witte bouse, van klein tot groot opgestoken haar, tot hier gaat het nog wel, maar alle jongens en de vader droegen een kiel.
eerst dacht ik Amisch misschien, maar ze hadden geen kapje op, weet iemand hier iets over?
of zou het een geval op zich zijn.
Ze spraken gewoon hollands.
Het betrof een gezin van zeker wel 14 kinderen de ouders waren nog niet zo heel oud, zo rond de veertig.
De meisjes droegen een lange zwarte rok met een witte bouse, van klein tot groot opgestoken haar, tot hier gaat het nog wel, maar alle jongens en de vader droegen een kiel.
eerst dacht ik Amisch misschien, maar ze hadden geen kapje op, weet iemand hier iets over?
of zou het een geval op zich zijn.
Ze spraken gewoon hollands.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: opmerkelijke kleding van bijv. Amisch
Dan had je het in gewoon Hollands kunnen vragen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Had gekunt, maar ook ik liep met 5 kinderen en zij liepen de tegengestelde richting.refo schreef:Dan had je het in gewoon Hollands kunnen vragen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: opmerkelijke kleding van bijv. Amish
Wellicht behoudende Noorse broeders?
In het verleden liepen gezinnen die behoorden tot de Noorse Broederschap er wat Amish-achtig bij, en ze waren altijd zeer kinderrijk.
Door een koerswijziging binnen het genootschap zijn de kledingregels inmiddels echter niet meer zo rigide.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelij ... _Nederland
http://www.sektehulp.nl/Noorse%20Broede ... /start.htm
http://www.refdag.nl/oud/for/010217for0 ... 89f7c8abb1
In het verleden liepen gezinnen die behoorden tot de Noorse Broederschap er wat Amish-achtig bij, en ze waren altijd zeer kinderrijk.
Door een koerswijziging binnen het genootschap zijn de kledingregels inmiddels echter niet meer zo rigide.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelij ... _Nederland
http://www.sektehulp.nl/Noorse%20Broede ... /start.htm
http://www.refdag.nl/oud/for/010217for0 ... 89f7c8abb1
~~Soli Deo Gloria~~
He bedankt ik ga het is onderzoeken, ik heb altijd belangstelling voor bepaalde groeperingen, ook veel van de amisch trekt me aan, de eenvoud de liefde voor het gezin e.d.
nou ik ga er eens in duiken gr Samanthi
Nou, pas maar op. Ik ken verschillende mensen die behoren of behoorden tot de Noorse Broederschap. In een van de links die ik vermeldde, wordt al genoemd dat er binnen de Nederlandse tak van de Noorse broeders omstreeks 2000 nogal wat deining is geweest vanwege (vermoedens van) kindermishandeling en/of ontucht.samanthi schreef:He bedankt ik ga het is onderzoeken, ik heb altijd belangstelling voor bepaalde groeperingen, ook veel van de amisch trekt me aan, de eenvoud de liefde voor het gezin e.d.
Maar waar veel (al dan niet ex-)Noorse broeders moeite mee hebben, zijn de veranderingen in de regels van het genootschap. Dingen die vroeger absoluut uit den boze waren (denk aan regeltjes die in onze kringen ook wel gelden, als het verbod voor vrouwen om een broek te dragen of kort haar te hebben) en als grove zonde werden betiteld, mogen nu opeens wél. Gezinnen waarin die strenge regels eertijds voor grote spanningen zorgden, vragen zich nu af waarom het nu opeens wél mag en keren het genootschap de rug toe. Maar dan komen ze terecht bij een Baptistengemeente en dan zijn er weer andere uiterlijkheden waar ze vraagtekens bij plaatsen. Deze mensen zijn echt hun zekerheden kwijt en hebben het daar heel moeilijk mee.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: opmerkelijke kleding van bijv. Amish
--
Laatst gewijzigd door Kislev op 20 okt 2009, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Samanthi: Mijn eerste gedachte was ook dat het een familie van de Noorse Broeders zou kunnen zijn: een oom en tante van mij en hun zeven kinderen behoren hier ook toe, en lopen er precies zo bij als je omschrijft.
Daarnaast weet ik ook dat er een kleine "huisgemeente" bestaat in Apeldoorn, waarvan de leden óók dergelijke kledij dragen; dat zou dus ook nog kunnen, en wellicht zijn er meer van die kringen.
Amish dragen niet altijd een kapje, ook daar zitten weer verschillen in. Er zijn Amish-gemeenschappen waar een taal gesproken wordt die heel erg lijkt op het Nederlands (door Nederlandse voorouders), hoewel de meeste een Duits-achtig dialect spreken.
Daarnaast weet ik ook dat er een kleine "huisgemeente" bestaat in Apeldoorn, waarvan de leden óók dergelijke kledij dragen; dat zou dus ook nog kunnen, en wellicht zijn er meer van die kringen.
Amish dragen niet altijd een kapje, ook daar zitten weer verschillen in. Er zijn Amish-gemeenschappen waar een taal gesproken wordt die heel erg lijkt op het Nederlands (door Nederlandse voorouders), hoewel de meeste een Duits-achtig dialect spreken.
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan moet je toch de Amish een beetje beter onderzoeken.samanthi schreef:He bedankt ik ga het is onderzoeken, ik heb altijd belangstelling voor bepaalde groeperingen, ook veel van de amisch trekt me aan, de eenvoud de liefde voor het gezin e.d.
Het is namelijk gewoon een ander voorbeeld van werksheiligheid. Ze moeten door angstvallig de wet te volgen hun eigen zaligheid verdienen.
En dat liefde voor het gezin valt ook wel tegen, als we wat dieper kijken. Als iemand van de gemeenschap verbannen wordt, dan wordt hij/zij door eigen gezin als dood zijnde behandeld. Als ze hem op straat tegen komen, wordt hij met de nek aangekeken. Als hij nog in zelfde huis wonen zou, dan zou hij aan een aparte tafel moeten zitten om te eten, en wordt met hem niet gesproken. Om over wreedheid te spreken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Zijn dit jouw interpretaties of heb je ervaring met de Amish? Wat zijn je bronnen?Bert Mulder schreef:Dan moet je toch de Amish een beetje beter onderzoeken.samanthi schreef:He bedankt ik ga het is onderzoeken, ik heb altijd belangstelling voor bepaalde groeperingen, ook veel van de amisch trekt me aan, de eenvoud de liefde voor het gezin e.d.
Het is namelijk gewoon een ander voorbeeld van werksheiligheid. Ze moeten door angstvallig de wet te volgen hun eigen zaligheid verdienen.
En dat liefde voor het gezin valt ook wel tegen, als we wat dieper kijken. Als iemand van de gemeenschap verbannen wordt, dan wordt hij/zij door eigen gezin als dood zijnde behandeld. Als ze hem op straat tegen komen, wordt hij met de nek aangekeken. Als hij nog in zelfde huis wonen zou, dan zou hij aan een aparte tafel moeten zitten om te eten, en wordt met hem niet gesproken. Om over wreedheid te spreken....
Hij woont er in ieder geval een stuk dichterbij dan wij.
--------------
-
Dat zegt niets: Zelfs je buren kunnen vreemden voor je zijn. (Trouwens: Meestal is dat ook zo.)refo schreef:Hij woont er in ieder geval een stuk dichterbij dan wij.
Bert: Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je je vergist wat betreft de Amish.
Het lijkt eerder of je Jehova's Getuigen beschrijft; maar dat is een andere discussie.
Lees anders het boek: "De stillen op het land" van Peter Ester: een uitstekende beschrijving van het leven en geloof van de Amish.
Het lijkt eerder of je Jehova's Getuigen beschrijft; maar dat is een andere discussie.
Lees anders het boek: "De stillen op het land" van Peter Ester: een uitstekende beschrijving van het leven en geloof van de Amish.
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
- Bert Mulder
- Contacteer:
Directe ervaring met de Amish heb ik nooit gehad.Zonderling schreef:
Zijn dit jouw interpretaties of heb je ervaring met de Amish? Wat zijn je bronnen?
Dit is mijn conclusie uit het lezen van vele boeken over de Amish. Bronmelding kan ik je niet geven op dit moment.
Maar lees Wikipedia maar eens over hun gebruiken, om te beginnen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Tja, ik wil de Amish hier niet gaan verdedigen, maar bovenstaande lijkt mij wel zwak voor het generaliseren van eventuele misstanden richting alle Amish's. Ik denk dat er nog wel wat onderscheid is.Bert Mulder schreef:Directe ervaring met de Amish heb ik nooit gehad.Zonderling schreef:
Zijn dit jouw interpretaties of heb je ervaring met de Amish? Wat zijn je bronnen?
Dit is mijn conclusie uit het lezen van vele boeken over de Amish. Bronmelding kan ik je niet geven op dit moment.
Maar lees Wikipedia maar eens over hun gebruiken, om te beginnen...