Rooseveld Academy - Gelijkheidsonderzoek
- MarthaMartha
Re: Rooseveld Academy - Gelijkheidsonderzoek
gedaanAuto schreef:Dit is denk ik een aardig onderzoek om aan mee te werken:
http://www.gelijkheidsonderzoek.nl

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ook ingevuld...
Maar laten we maar niet de illusie koestren
dat mensen als Plasterk zich er iets aan gelegen
laten liggen.
Voor hen is er maar een doel: Vrijheid in ongebomdemheid.
Wie dat tegenstaat moet (nu nog) op een nnette manier te
verstaan krijgen dat hij zijn mond moet houden...
Ik kan niet anders zien dan dat hier een geestelijke strijd
achter zit onde aanvoering van de satan.
Maar laten we maar niet de illusie koestren
dat mensen als Plasterk zich er iets aan gelegen
laten liggen.
Voor hen is er maar een doel: Vrijheid in ongebomdemheid.
Wie dat tegenstaat moet (nu nog) op een nnette manier te
verstaan krijgen dat hij zijn mond moet houden...
Ik kan niet anders zien dan dat hier een geestelijke strijd
achter zit onde aanvoering van de satan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ook ingevuld.
- FlyingEagle
Welke kerk bezoekt u (voornamelijk)?
PKN
Christelijk gereformeerd
Nederlands gereformeerd
Gereformeerde Kerk vrijgemaakt
Gereformeerde gemeente
Gereformeerde Gemeente in NL
Gereformeerde Gemeente in NL + Noord-Amerika
Hersteld Hervormden
Oud-Gereformeerden
Evangelische gemeente
Baptisten
Rooms-Katholiek
Anders, nml.
wat is het verschil tussen de twee dikgedrukte opties??
PKN
Christelijk gereformeerd
Nederlands gereformeerd
Gereformeerde Kerk vrijgemaakt
Gereformeerde gemeente
Gereformeerde Gemeente in NL
Gereformeerde Gemeente in NL + Noord-Amerika
Hersteld Hervormden
Oud-Gereformeerden
Evangelische gemeente
Baptisten
Rooms-Katholiek
Anders, nml.
wat is het verschil tussen de twee dikgedrukte opties??

De tweede bestaat niet meer; ik heb dat in het opmerkingen-veld van de enquête aangegeven, dus misschien doen ze er wat mee.
Ingevuld, met een uitgebreide toelichting = mn emailadres.
Want deze enquete gaf te weinig ruimte voor het verschil tussen homo-zijn en homo-doen.
Want deze enquete gaf te weinig ruimte voor het verschil tussen homo-zijn en homo-doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- FlyingEagle
me toTiberius schreef:De tweede bestaat niet meer; ik heb dat in het opmerkingen-veld van de enquête aangegeven, dus misschien doen ze er wat mee.
Orthodoxe christenen als studieobject
MIDDELBURG – Hoe ervaren orthodoxe christenen de toenemende aandacht in de samenleving voor het recht op gelijke behandeling? Welk effect heeft de maatschappelijke discussie over vrijheid van godsdienst en onderwijs op deze bevolkingsgroep? De Roosevelt Academy in Middelburg buigt zich op dit moment over deze vragen.
Zowel in de recente rechtszaken over het vrouwenstandpunt van de SGP als bij de ophef over de positie van een homoseksuele leerkracht op een christelijke basisschool in Emst waren het buitenstaanders die de trom roerden, zo is prof. mr. dr. B. M. Oomen opgevallen. Dat was voor het hoofd van het Social Science Department van de Roosevelt Academy aanleiding voor het starten van een onderzoek naar de invloed die de gelijkebehandelingswetgeving (AWGB) heeft op het doen en laten van orthodoxe christenen. Volgens de Middelburgse juriste vindt een groot deel van de samenleving artikel 1 van de Grondwet, het recht op gelijke behandeling, belangrijker dan klassieke vrijheden als die van godsdienst en onderwijs.
Goed thuis
Oomen is goed thuis op dit thema: naast haar werk als docente aan de Roosevelt Academy en de Universiteit van Amsterdam is ze lid van de vorige maand geïnstalleerde staatscommissie die de regering moet adviseren over wijziging van de Grondwet. Ook is ze lid van de commissie mensenrechten van de onafhankelijke adviesraad internationale vraagstukken en is zij voorzitter van het platform mensenrechteneducatie, dat ijvert voor meer aandacht voor fundamentele rechten en vrijheden in het onderwijs.
Gesprekken
Samen met de vier christelijke studenten Joost Guijt, Iris Meijvogel, Matthias Ploeg en Niels Rijke voerde Oomen inmiddels gesprekken met kerkelijk leiders en lokale en landelijke vertegenwoordigers van SGP (partijvoorzitter Kolijn en fractievoorzitter Van der Vlies) en CU (senator Lagerwerf).
Het vijftal sprak ook onder andere met „gewone gelovigen” uit Middelburg en Katwijk. Twee betrokken studenten komen zelf uit Katwijk, waardoor ze volgens Oomen weinig moeite hoefden te doen om binnen te komen bij christenen in het kustplaatsje. Daarnaast bestuderen de studenten de laatste tien jaargangen van het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad om zicht te krijgen op de opvattingen over gelijke behandeling en discriminatie.
In het oorspronkelijke onderzoeksplan was geen kwantitatief onderzoek opgenomen, maar inmiddels staat sinds woensdag toch een opinieonderzoek op gelijkheidsonderzoek.nl online. Iedereen kan daar vragen beantwoorden over onder meer het vrouwenstandpunt van de SGP en de positie van homoseksuele leerkrachten in het bijzonder onderwijs. Stellingen waar deelnemers een mening over mogen geven, zijn bijvoorbeeld: ”Je kunt als christen goed jezelf zijn in de maatschappij vandaag”, ”Ik erger mij aan de toon van de publieke discussie over het SGP-vrouwenstandpunt”, of: ”De discussie over homoseksualiteit moet beginnen in eigen kring” en: ”De toon waarop de discussie over homoseksualiteit in het bijzonder onderwijs wordt gevoerd is respectvol”.
Oomen: „We hopen dat veel lezers van het ND en het RD de vragenlijst zullen invullen. Daarnaast werven we via sites als Refoweb. Ik besef ook dat ons onderzoek politiek gevoelig ligt.”
Eerste conclusies
Eind augustus, begin september hopen de onderzoekers met de eerste conclusies naar buiten te kunnen komen. De Middelburgse juriste deelt de aarzelingen bij een vragenlijst die midden in de zomervakantie moet worden ingevuld en ook of iedereen de enquête eerlijk invult. „We moeten goed kijken naar de respons en hoe betrouwbaar de uitkomsten zijn.”
http://www.gelijkheidsonderzoek.nl voor de onlinevragenlijst.
bron: http://www.refdag.nl
MIDDELBURG – Hoe ervaren orthodoxe christenen de toenemende aandacht in de samenleving voor het recht op gelijke behandeling? Welk effect heeft de maatschappelijke discussie over vrijheid van godsdienst en onderwijs op deze bevolkingsgroep? De Roosevelt Academy in Middelburg buigt zich op dit moment over deze vragen.
Zowel in de recente rechtszaken over het vrouwenstandpunt van de SGP als bij de ophef over de positie van een homoseksuele leerkracht op een christelijke basisschool in Emst waren het buitenstaanders die de trom roerden, zo is prof. mr. dr. B. M. Oomen opgevallen. Dat was voor het hoofd van het Social Science Department van de Roosevelt Academy aanleiding voor het starten van een onderzoek naar de invloed die de gelijkebehandelingswetgeving (AWGB) heeft op het doen en laten van orthodoxe christenen. Volgens de Middelburgse juriste vindt een groot deel van de samenleving artikel 1 van de Grondwet, het recht op gelijke behandeling, belangrijker dan klassieke vrijheden als die van godsdienst en onderwijs.
Goed thuis
Oomen is goed thuis op dit thema: naast haar werk als docente aan de Roosevelt Academy en de Universiteit van Amsterdam is ze lid van de vorige maand geïnstalleerde staatscommissie die de regering moet adviseren over wijziging van de Grondwet. Ook is ze lid van de commissie mensenrechten van de onafhankelijke adviesraad internationale vraagstukken en is zij voorzitter van het platform mensenrechteneducatie, dat ijvert voor meer aandacht voor fundamentele rechten en vrijheden in het onderwijs.
Gesprekken
Samen met de vier christelijke studenten Joost Guijt, Iris Meijvogel, Matthias Ploeg en Niels Rijke voerde Oomen inmiddels gesprekken met kerkelijk leiders en lokale en landelijke vertegenwoordigers van SGP (partijvoorzitter Kolijn en fractievoorzitter Van der Vlies) en CU (senator Lagerwerf).
Het vijftal sprak ook onder andere met „gewone gelovigen” uit Middelburg en Katwijk. Twee betrokken studenten komen zelf uit Katwijk, waardoor ze volgens Oomen weinig moeite hoefden te doen om binnen te komen bij christenen in het kustplaatsje. Daarnaast bestuderen de studenten de laatste tien jaargangen van het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad om zicht te krijgen op de opvattingen over gelijke behandeling en discriminatie.
In het oorspronkelijke onderzoeksplan was geen kwantitatief onderzoek opgenomen, maar inmiddels staat sinds woensdag toch een opinieonderzoek op gelijkheidsonderzoek.nl online. Iedereen kan daar vragen beantwoorden over onder meer het vrouwenstandpunt van de SGP en de positie van homoseksuele leerkrachten in het bijzonder onderwijs. Stellingen waar deelnemers een mening over mogen geven, zijn bijvoorbeeld: ”Je kunt als christen goed jezelf zijn in de maatschappij vandaag”, ”Ik erger mij aan de toon van de publieke discussie over het SGP-vrouwenstandpunt”, of: ”De discussie over homoseksualiteit moet beginnen in eigen kring” en: ”De toon waarop de discussie over homoseksualiteit in het bijzonder onderwijs wordt gevoerd is respectvol”.
Oomen: „We hopen dat veel lezers van het ND en het RD de vragenlijst zullen invullen. Daarnaast werven we via sites als Refoweb. Ik besef ook dat ons onderzoek politiek gevoelig ligt.”
Eerste conclusies
Eind augustus, begin september hopen de onderzoekers met de eerste conclusies naar buiten te kunnen komen. De Middelburgse juriste deelt de aarzelingen bij een vragenlijst die midden in de zomervakantie moet worden ingevuld en ook of iedereen de enquête eerlijk invult. „We moeten goed kijken naar de respons en hoe betrouwbaar de uitkomsten zijn.”
http://www.gelijkheidsonderzoek.nl voor de onlinevragenlijst.
bron: http://www.refdag.nl
Dat vond ik ook.Luther schreef:Ingevuld, met een uitgebreide toelichting = mn emailadres.
Verder vind ik het vragenpakket niet evenwichtig (en zeker niet breed) in elkaar steken.
Als ik het zo noemen mag: grof- en fijnmazig door elkaar.
Er is m.i. niet lang over de te stellen vragen nagedacht.
-
Als je niet exact weet wat het doel van het onderzoek is en/of geen verstand hebt van kwantitatieve onderzoeksmethoden, is het misschien verstandig om geen opmerkingen te maken over de vragen.
Ja, ho wacht even...Bureaucraat schreef:Als je niet exact weet wat het doel van het onderzoek is en/of geen verstand hebt van kwantitatieve onderzoeksmethoden, is het misschien verstandig om geen opmerkingen te maken over de vragen.
Het is een onderzoek naar enkele zeer heikele thema's binnen de Gereformeerde Gezindte.
Je moet echt tot in je haarvaten betrokken zijn bij de Gereformeerde Gezindte om te weten hoe nauwkeurig het komt hoe e.e.a. geformuleerd wordt.
Er wordt bijvoorbeeld gevraagd of ik er moeite mee heb dat er een homseksuele leraar op een refoschool benoemd wordt. Mogelijke antwoorden:
1 - Ja, dat vond ik altijd al.
2 - Ja, dat is mijn mening geworden.
3 - Nee, maar dat vond ik altijd al.
4 - Nee, dat is mijn mening geworden.
Nou, daar kan ik dus geen antwoord op geven, omdat ik niet weet wat met bedoelt met een 'homoseksuele leraar'. Is dat iemand die de geaardheid wel heeft, maar de praxis niet beoefend? Dan is mijn antwoord: 1.
Bedoelt men iemand die de geaardheid heeft en ook de praxis? Dan is mijn antwoord: 3.
Dan is de uitkomst dus wel heel verschillend.
En zo was dat ook bij de vragen over het vrouwenstandpunt van de SGP.
Kortom: Je merkt dat de vragen en antwoorden zijn opgesteld door mensen die niet uit onze kring komen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Misschien wilde men dat onderscheid juist niet maken, terwijl voor jou die nuance heel belangrijk is. Daarmee kun je toch niet zeggen dat die vragen zomaar zijn opgeschreven zonder dat er over is nagedacht?Luther schreef: Je moet echt tot in je haarvaten betrokken zijn bij de Gereformeerde Gezindte om te weten hoe nauwkeurig het komt hoe e.e.a. geformuleerd wordt.
Er wordt bijvoorbeeld gevraagd of ik er moeite mee heb dat er een homseksuele leraar op een refoschool benoemd wordt. Mogelijke antwoorden:
1 - Ja, dat vond ik altijd al.
2 - Ja, dat is mijn mening geworden.
3 - Nee, maar dat vond ik altijd al.
4 - Nee, dat is mijn mening geworden.
Nou, daar kan ik dus geen antwoord op geven, omdat ik niet weet wat met bedoelt met een 'homoseksuele leraar'. Is dat iemand die de geaardheid wel heeft, maar de praxis niet beoefend? Dan is mijn antwoord: 1.
Bedoelt men iemand die de geaardheid heeft en ook de praxis? Dan is mijn antwoord: 3.
Ook dat weet je niet. Dat is louter een veronderstelling.Kortom: Je merkt dat de vragen en antwoorden zijn opgesteld door mensen die niet uit onze kring komen.
- zusterelly
Vond ik ook, zonder m'n email adresLuther schreef:Ingevuld, met een uitgebreide toelichting = mn emailadres.

Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.