Is het kerkgebouw het Huis van God?

Plaats reactie
Lecram

Is het kerkgebouw het Huis van God?

Bericht door Lecram »

Er wordt nogal eens beweerd dat het kerkgebouw waar men 's zondags kerkt, het Huis van God is. Maar is dat ook zo? Hoe komt men aan die uitdrukking? Is dat vanuit Gods Woord te onderbouwen? Of was het alleen van toepassing op de tempel?

[Aangepast op 6/9/03 door Lecram]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Interessante vraag, wel is mi het bijbels om te zeggen dat waar het Woord opengaat heilige grond is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik de denk dat de Kerk het huis van God is. In de Bijbel wordt er over de Gemeente gesproken als over een huis. In die zin heb ik er geen moeite mee als de predikant spreekt over het samenkomen in God's huis. Toen de predikant het kerkgebouw een keer zo aanduidde heb ik hem daar wel op aangesproken. Hij gaf toe dat er eigenlijk geen Bijbelse grond is om deze term voor het gebouw te gebruiken. Sinds dien heeft hij het ook niet meer gedaan :),

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
limosa

Bericht door limosa »

't Zit niet in hout of steen. Daar waar er een aantal vergaderd zijn in Zijn Naam of, zoals ndonselaar zegt, Zijn Woord opengaat, dáár is Gods huis.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Je zou het ook de werplaats van de Heilige Geest kunnen noemen.
Ik heb ook wel es horen zeggen over een rechtszaal.. Je word veroordeeld en vrijgesproken in de kerk..

't wordt ook wel es de voorhoven genoemd.. Staat trouwens in de Bijbel.

Ik noem het de werkplaats van de Heilige Geest.. Want het behaagt God om door Zijn Woord en Geest te werken in de kerk. Dus altijd aanwezig zijn in de kerk als er kerk is! En het geloof is door het gehoor van het gepredikte Woord. De Heere Jezus wordt geïntroduceerd in de kerk.. Waar kun je dan beter zijn dan in de kerk he..
Liever Turks dan Paaps
Lecram

Bericht door Lecram »

Zijn er ook bijbelse argumenten aan te wijzen hoe de nieuw testamentische kerk wordt genoemd?

Als de bijbel niet spreekt over de kerk als 'Gods Huis', of andere benamingen, die uniek voor het kerkgebouw zouden zijn, gaat het dan niet te ver om die namen wel toe te kennen aan een kerkgebouw?

Deze vraag stel ik o.a. omdat in de discussie over de wijze van kleden in de kerk naar voren kwam dat het kerkgebouw een unieke plaats voor de aanwezigheid van God bekleedde.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Ik heb ook wel es horen zeggen over een rechtszaal.. Je word veroordeeld en vrijgesproken in de kerk..

Hang je met deze uitspraak niet te veel waarde aan het gebouw? Hetgeen wat je hier zegt kan [en gebeurt] overal.
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

't wordt ook wel es de voorhoven genoemd.. Staat trouwens in de Bijbel.
In de Bijbel gaat het voornamelijk over de tempel als het over de voorhoven gaat en ik denk niet dat je de tempel met de huidige kerkgebouwen mag vergelijken.

De nieuw-testamentische gemeente kwam overal samen. Zo gezien is er geen speciale status voor een gebouw en ik denk dat het te ver gaat om b.v. een kerkgebouw te wijden zoals [dacht ik] in RK kringen gebeurt. In dat licht gezien en gezien het feit dat God is daar waar het woord opengaat en/of waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn is er geen verschil met een schuur of kerk.

Nog een vraag is: 'daar waar het woord opengaat' geldt dit ook in een lege kerk? of in een gemeente waar weliswaar de Statenvertaling openligt maar Gods Woord [als prediking] niet recht wordt gebracht, is daar toch God aanwezig?

[Aangepast op 8/9/03 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In de Woordontmoeting vindt de Godsontmoeting plaats, daarom benoemde Jakob Beth-El als huis Gods
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
In de Woordontmoeting vindt de Godsontmoeting plaats, daarom benoemde Jakob Beth-El als huis Gods
Dit is dus niet afhankelijk van het gebouw, het kan overal plaatsvinden.
Als je in eigen huis een hijbelstudie organiseert en je bent in Jezus' Naam bij elkaar, dan is Hij er ook bij aanwezig. Net als met persoonlijke ontmoetingen.

Ik zie in deze discussie ook verbanden met zaken als hoedje vrouw en de wijze van kleden bijv. Die worden vaak genoemd als exclusief voor het gaan naar de kerk.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Er wordt nogal eens beweerd dat het kerkgebouw waar men 's zondags kerkt, het Huis van God is. Maar is dat ook zo? Hoe komt men aan die uitdrukking? Is dat vanuit Gods Woord te onderbouwen? Of was het alleen van toepassing op de tempel?
In 1 Timotheus 3:15 wordt de gemeente van Christus het huis Gods genoemd: Maar zo ik vertoef, opdat gij moogt weten, hoe men in het huis Gods moet verkeren, hetwelk is de Gemeente des levenden Gods, een pilaar en vastigheid der waarheid.

Kanttekeningen: Zo wordt de gemeente genoemd, omdat God met Zijn Geest en Woord daarin woont. Zie 1 Cor. 3:16; Hebr. 3:4,5,6.

Dus in de Bijbel staat letterlijk wat Gods huis genoemd wordt: De gemeente. Dus als we als Gemeente samenkomen, dan zijn we in Gods huis. Daarom wordt de kerk een huis Gods genoemd, niet vanwege het gebouw, maar vanwege de samenkomst van de Gemeente.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Dit is dus niet afhankelijk van het gebouw, het kan overal plaatsvinden.
Als je in eigen huis een hijbelstudie organiseert en je bent in Jezus' Naam bij elkaar, dan is Hij er ook bij aanwezig. Net als met persoonlijke ontmoetingen.

Ik zie in deze discussie ook verbanden met zaken als hoedje vrouw en de wijze van kleden bijv. Die worden vaak genoemd als exclusief voor het gaan naar de kerk.
Die Lecram!

Je gaat al een beetje "hervormd denken" waarempel!!! :,

Join the club!!! :,

Een 'breekje' van Breekijzertje
Lecram

Bericht door Lecram »

Ach ja, wat is Hervormd denken? De NHK is zo breed dat je m.i. niet over 'Hervormd denken' kan spreken. Maar dit is wel off topic.
Plaats reactie