Gods volk

Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Gods volk

Bericht door Alexander CD »

Velen zeggen dat de natuurlijke afstammelingen van Abraham Gods volk zijn.
We gaan dat eens bekijken.
2 Kron 7 vs 14
1. En Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen!.
Over Gods volk is Gods Naam uitgeroepen, genoemd bij Mijn Naam zegt de Heere. Maar Gods Naam is toch JHWH en het volk heet Israël, hoe zit dat?
Jes 49 vs 3
En Hij heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Knecht, Israel, door Welken Ik verheerlijkt zal worden.
Matth 2 vs
14. Hij dan opgestaan zijnde, nam het Kindeken en Zijn moeder tot zich in den nacht, en vertrok naar Egypte;
15. En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
Hos 11 vs 1
Als Israel een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen
Christus heeft niet alleen onze zonden op Zich genomen maar hij heeft ook onze naam aangenomen en wij de Zijne, Israël.
In Hosea 1 speelt Hosea de rol van God en Gomer de rol van het afvallige Israël
6. En zij ontving wederom, en baarde een dochter; en Hij zeide tot hem: Noem haar naam Lo-ruchama; want Ik zal Mij voortaan niet meer ontfermen over het huis Israels, maar Ik zal ze zekerlijk wegvoeren.
7. Maar over het huis van Juda zal Ik Mij ontfermen, en zal ze verlossen door den Heere, hun God, en Ik zal ze niet verlossen door boog, noch door zwaard, noch door krijg, door paarden noch door ruiteren
.
Lo-ruchama is het huis Israël waar God zich niet over zal ontfermen, Juda slaat op het overblijfsel in Israel ten tijden van het oudetestament.
8. Als zij nu Lo-ruchama gespeend had, ontving zij, en baarde een zoon.
9. En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-ammi; want gijlieden zijt Mijn volk niet, zo zal Ik ook de uwe niet zijn.

Dit spreekt over al de andere volken der wereld.
Dan begint de nieuwtestamentische tijd.
10. Nochtans zal het getal der kinderen Israels zijn als het zand der zee, dat niet gemeten noch geteld kan worden; en het zal geschieden dat ter plaatse(bijbel), waar tot hen gezegd zal zijn: Gijlieden zijt Mijn volk niet; tot hen gezegd zal worden: Gij zijt kinderen des levenden Gods.
Hier spreekt de Heere over de volken der wereld, de heiden volken
Hosea 2 vs 23
En Ik zal ze Mij op de aarde zaaien, en zal Mij ontfermen over Lo-ruchama; en Ik zal zeggen tot Lo-ammi: Gij zijt Mijn volk; en dat zal zeggen: O, mijn God!God zal een overblijfsel uit Israël behouden ( Lo-ruchama) en een overblijfsel uit de Heiden volken (Lo-ammi)
Dit klopt precies met Rom 9 vs 23vv
23. En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24. Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25. Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
26. En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.
27. En Jesaja roept over Israel: Al ware het getal der kinderen Israels gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden
Dit is vervuld ook jes 65vs1
1. Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik.Gods volk is een volk uitverkoren door Gods genade voor eeuwig!
Deut. 21
8. Wees genadig aan Uw volk Israel, dat Gij, o Heere! verlost hebt, en leg geen onschuldig bloed in het midden van Uw volk Israel! En dat bloed zal voor hen verzoend zijn.
Uw volk Israël die Gij verlost heb. God volk is een verlost volk voor altijd.
De rest van het volk is in ongeloof gestorven.( Hebr 3)
David zegt ook het volk dat naar Gods naam genoemd is voor eeuwig verlost is.
2 sam 7 vs 24
En Gij hebt Uw volk Israel U bevestigd, U tot een volk, tot in eeuwigheid; en Gij, Heere, zijt hun tot een God geworden
Hoe weten we dat wij bij Gods volk horen.
Rom 8 vs1
1. Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.vvWe wandelen niet meer naar het vlees, de zonde in hem/haar is gebroken, dan weten we dat we genoemd worden bij Zijn Naam, dat betekent niet dat we geen zonden meer hebben maar de zonde staat ons ten diepste tegen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Gods volk

Bericht door Zonderling »

Alexander CD schreef:Velen zeggen dat de natuurlijke afstammelingen van Abraham Gods volk zijn.
We gaan dat eens bekijken.
(...)
Wat een simplistische voorstelling van zaken.

Dat is naar het model: Alle bedreigingen zijn voor Israël naar het vlees en alle zegeningen voor het geestelijk Israël.
Maar zó mogen we de Bijbel niet lezen, hierin kan ik onmogelijk meegaan.
En ik heb ook geen lust de discussie hierover nu aan te gaan.
Maar ik protesteer wel tegen deze eenzijdige benadering van Gods Woord.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gods volk

Bericht door Alexander CD »

Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Velen zeggen dat de natuurlijke afstammelingen van Abraham Gods volk zijn.
We gaan dat eens bekijken.
(...)
Wat een simplistische voorstelling van zaken.

Dat is naar het model: Alle bedreigingen zijn voor Israël naar het vlees en alle zegeningen voor het geestelijk Israël.
Maar zó mogen we de Bijbel niet lezen, hierin kan ik onmogelijk meegaan.
En ik heb ook geen lust de discussie hierover nu aan te gaan.
Maar ik protesteer wel tegen deze eenzijdige benadering van Gods Woord.
Zonderling, uit wat je schrijft, blijkt dat je het niet eens hebt gelezen.
De reformatie heeft de bijbel zo wel gelezen, de nadere reformatie heeft verschillende opvattingen.
Maar dat alles heb ik ook niet nodig, God Zelf zegt dat bijbel zo gelezen moet worden.
En de waarheid in de bijbel is simplistisch, voor wijzen en verstandigen verborgen maar aan kinderkens geopenbaart.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Gods volk

Bericht door Democritus »

Alexander CD schreef:
Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Velen zeggen dat de natuurlijke afstammelingen van Abraham Gods volk zijn.
We gaan dat eens bekijken.
(...)
Wat een simplistische voorstelling van zaken.

Dat is naar het model: Alle bedreigingen zijn voor Israël naar het vlees en alle zegeningen voor het geestelijk Israël.
Maar zó mogen we de Bijbel niet lezen, hierin kan ik onmogelijk meegaan.
En ik heb ook geen lust de discussie hierover nu aan te gaan.
Maar ik protesteer wel tegen deze eenzijdige benadering van Gods Woord.
Zonderling, uit wat je schrijft, blijkt dat je het niet eens hebt gelezen.
De reformatie heeft de bijbel zo wel gelezen, de nadere reformatie heeft verschillende opvattingen.
Maar dat alles heb ik ook niet nodig, God Zelf zegt dat bijbel zo gelezen moet worden.
En de waarheid in de bijbel is simplistisch, voor wijzen en verstandigen verborgen maar aan kinderkens geopenbaart.
Dat is ook wat simplistisch. Waar heb jij die leedwijzer dan gevonden?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gods volk

Bericht door Alexander CD »

Democritus schreef:
Alexander CD schreef:
Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Velen zeggen dat de natuurlijke afstammelingen van Abraham Gods volk zijn.
We gaan dat eens bekijken.
(...)
Wat een simplistische voorstelling van zaken.

Dat is naar het model: Alle bedreigingen zijn voor Israël naar het vlees en alle zegeningen voor het geestelijk Israël.
Maar zó mogen we de Bijbel niet lezen, hierin kan ik onmogelijk meegaan.
En ik heb ook geen lust de discussie hierover nu aan te gaan.
Maar ik protesteer wel tegen deze eenzijdige benadering van Gods Woord.
Zonderling, uit wat je schrijft, blijkt dat je het niet eens hebt gelezen.
De reformatie heeft de bijbel zo wel gelezen, de nadere reformatie heeft verschillende opvattingen.
Maar dat alles heb ik ook niet nodig, God Zelf zegt dat bijbel zo gelezen moet worden.
En de waarheid in de bijbel is simplistisch, voor wijzen en verstandigen verborgen maar aan kinderkens geopenbaart.
Dat is ook wat simplistisch. Waar heb jij die leedwijzer dan gevonden?
Maar had de liefde niet.................
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gods volk

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Velen zeggen dat de natuurlijke afstammelingen van Abraham Gods volk zijn.
We gaan dat eens bekijken.
(...)
Wat een simplistische voorstelling van zaken.

Dat is naar het model: Alle bedreigingen zijn voor Israël naar het vlees en alle zegeningen voor het geestelijk Israël.
Maar zó mogen we de Bijbel niet lezen, hierin kan ik onmogelijk meegaan.
En ik heb ook geen lust de discussie hierover nu aan te gaan.
Maar ik protesteer wel tegen deze eenzijdige benadering van Gods Woord.
Hier sluit ik me bij aan.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gods volk

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Velen zeggen dat de natuurlijke afstammelingen van Abraham Gods volk zijn.
We gaan dat eens bekijken.
(...)
Wat een simplistische voorstelling van zaken.

Dat is naar het model: Alle bedreigingen zijn voor Israël naar het vlees en alle zegeningen voor het geestelijk Israël.
Maar zó mogen we de Bijbel niet lezen, hierin kan ik onmogelijk meegaan.
En ik heb ook geen lust de discussie hierover nu aan te gaan.
Maar ik protesteer wel tegen deze eenzijdige benadering van Gods Woord.
Hier sluit ik me bij aan.
Ik ook, een dergelijke discussie vanuit zo'n gezichtshoek, waarbij de bijbel de facto, niet juist wordt gebruikt, is tot mislukken gedoemd en derhalve zinloos.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Gods volk

Bericht door Zonderling »

Alexander CD schreef:De reformatie heeft de bijbel zo wel gelezen...
Zo ongenuanceerd als jij, Alexander CD?
Ik dacht het toch niet. Misschien kun je Calvijn lezen over Romeinen 9:25 in relatie tot Hosea en dat vergelijken met hoe jijzelf erover schrijft.

En daarnaast, hoe kom je erbij dat:
- Lo-Ruchama = overblijfsel uit Israël
- Lo-Ammi = overblijfsel uit de heidenen?
Misschien kun je aangeven bij welke Reformator je dit gelezen hebt?
Ook hier kom je trouwens niet overeen met Calvijn.

Kijk, ik begrijp best waar je naar toewilt met je betoog. Maar nogmaals, de uitlegging van de Schrift mag wel wat nauwkeuriger plaatsvinden.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gods volk

Bericht door Alexander CD »

Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:De reformatie heeft de bijbel zo wel gelezen...
Zo ongenuanceerd als jij, Alexander CD?
Ik dacht het toch niet. Misschien kun je Calvijn lezen over Romeinen 9:25 in relatie tot Hosea en dat vergelijken met hoe jijzelf erover schrijft.

En daarnaast, hoe kom je erbij dat:
- Lo-Ruchama = overblijfsel uit Israël
- Lo-Ammi = overblijfsel uit de heidenen?
Misschien kun je aangeven bij welke Reformator je dit gelezen hebt?
Ook hier kom je trouwens niet overeen met Calvijn.

Kijk, ik begrijp best waar je naar toewilt met je betoog. Maar nogmaals, de uitlegging van de Schrift mag wel wat nauwkeuriger plaatsvinden.
Iets en iemand veroordelen zonder zelf inhoudelijke kritiek te geven is gemakkelijk maar ook erg zwak.

Calvijn geeft in grote lijnen dezelfde betekenis eraan als ik gedaan heb.
for it was not a new or an unusual thing with the prophets, after having pronounced on the Jews God’s vengeance on account of their sins, to turn themselves to the kingdom of Christ, which was to be propagated through the whole world.
In like manner, under the name Israel, by which he means Christ, Isaiah includes the whole body of the people, as members under the Head. Nor ought this to be thought strange; for Paul also, when he speaks of the union, employs the metaphor of the human body, and then adds: “So also is Christ.” (1 Corinthians 12:12.) In that passage the name of Christ is given to Israel, that is, to the whole body of believers, who are joined to Christ, as members to the Head. In a word, the Lord honors by this name the Church, which is the spouse of Christ, just as the wife is honored by bearing the name and title of her husband. He calls “Israel his servant,” that is, he calls the Church his handmaid, because she is “the pillar and foundation of truth,” (1 Timothy 3:15;) for he hath committed his word to the care of the Church, that by her ministrations it may be published throughout the whole world.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Gods volk

Bericht door Zonderling »

Calvijn zegt ook dat de profeet Hosea zeker van het volk Israël gesproken heeft.
We mogen een geestelijke uitleg hanteren, maar niet geheel ten koste van de letterlijke.
Calvijn laat die ook beide naast elkaar staan als het gaat om Hosea 2.

En al is het waar dat de Reformatoren minder oog hebben gehad voor de beloften voor het volk Israël, dat wil nog niet zeggen dat zij het in dat opzicht ook bij het rechte eind hebben gehad. Hoe dan ook: In jouw eerste posting zag ik een ongenuanceerde Schriftuitleg die we op die manier bij Calvijn of andere Reformatoren niet tegenkomen. Mijn vraag n.a.v. jouw uitleg over Lo-Ruchama en Lo-Ammi heb je ook niet beantwoord. Nogmaals: de uitleg die je daarvan gaf, vind je niet bij Calvijn en ik vraag mij zelfs af bij welke (Gereformeerde) theoloog je deze wél vindt. Daarom: de strekking van je posting begrijp ik heel goed, maar nauwkeurige exegese was er toch echt niet in te vinden.

Hier wil ik het toch liever bij laten.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gods volk

Bericht door Alexander CD »

Zonderling, je hebt gelijk Calvijn zegt dat niet letterlijk.
Zelf denk ik dat de bijbel duidelijk genoeg is.
1. En zij ontving wederom, en baarde een dochter; en Hij zeide tot hem: Noem haar naam Lo-ruchama; want Ik zal Mij voortaan niet meer ontfermen over het huis Israels, maar Ik zal ze zekerlijk wegvoeren.
H2 vs 23. ) En Ik zal ze Mij op de aarde zaaien, en zal Mij ontfermen over Lo-ruchama; en Ik zal zeggen tot Lo-ammi: Gij zijt Mijn volk; en dat zal zeggen: O, mijn God!

Lo-Ammi is niet Gods volk en je kunt zien dat God hier zegt, niet Mijn volk en toch Mijn volk.

H1vs 9. En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-ammi; want gijlieden zijt Mijn volk niet, zo zal Ik ook de uwe niet zijn.
God zal zelf zorgen dat Zijn huis vol zal worden. Hier begint de nieuw testamentische belofte.

10. H1vs 10. Nochtans zal het getal der kinderen Israels zijn als het zand der zee, dat niet gemeten noch geteld kan worden; en het zal geschieden dat ter plaatse,(dit zegt de bijbel, Israël was Gods volk zegt het oude testament, nu zegt het ouide testament ook de heidenvolken) waar tot hen gezegd zal zijn: Gijlieden zijt Mijn volk niet; tot hen gezegd zal worden: Gij zijt kinderen des levenden Gods.(H2vs 23) En Ik zal ze Mij op de aarde zaaien, en zal Mij ontfermen over Lo-ruchama; en Ik zal zeggen tot Lo-ammi: Gij zijt Mijn volk; en dat zal zeggen: O, mijn God!
Paulus legt dit heel duidelijk uit in Romeinen 9.
24. Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.25. Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
26. En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.
27. En Jesaja roept over Israel: Al ware het getal der kinderen Israels gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden
Paulus in Efeze 2.
11. Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;
12. Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israels, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.
13. Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.


Petrus haalt het ook aan in 1 petrus 2.
9. Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
10. Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.

Lo-Ammi is duidelijk een volk uit de heidenen, Gods volk is altijd een overblijfsel, zie ook Zacharia.
Gods geïnspireerd woord zegt het.
Ik ben van mening dat in de bevindelijk gereformeerde kerken een gebrek is aan bijbeluitleg met 90 % van de bijbel wordt niks gedaan. De overgebleven 10% wordt uit een bepaald gezichtspunt uitgelegd.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Gods volk

Bericht door Zonderling »

Alexander CD schreef:Lo-Ammi is duidelijk een volk uit de heidenen, Gods volk is altijd een overblijfsel, zie ook Zacharia. Gods geïnspireerd woord zegt het.
Lo-Ammi is ook het volk Israël zoals Gods geïnspireerd eveneens zegt en zelfs door Calvijn (die veel meer de 'vervangingsleer' aanhing dan de latere Gereformeerden zoals puriteinen en Nadere Reformatie) in letterlijke zin van Israël is verstaan.
Ik ben van mening dat in de bevindelijk gereformeerde kerken een gebrek is aan bijbeluitleg met 90 % van de bijbel wordt niks gedaan. De overgebleven 10% wordt uit een bepaald gezichtspunt uitgelegd.
Dat zal zeker waar zijn. Maar ik houd het liever bij een goed gefundeerde exegese zoals ik die in diverse oude & Gereformeerde commentaren vind in plaats jouw uitleggingen over te nemen.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gods volk

Bericht door Alexander CD »

Uiteindelijk zal het één volk worden, dan is Lo-ruchama, Lo-ammi en omgekeerd.

Maar je weet heel goed dat je op een bijzaak bent ingegaan, Zonderling!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Gods volk

Bericht door Zonderling »

Alexander CD,

Ik heb eerder duidelijk aangegeven dat het slechts een voorbeeld was van onzorgvuldige exegese in jouw posting.
De toonzetting van de eerste post stond mij echter tegen, b.v. de tweede zin: 'We gaan dat eens bekijken.'
Dat komt niet over als de houding van iemand die met eerbied probeert naar de Schrift te luisteren, maar als iemand die het 'weet'.
Overigens: Het kwam zo over, ik zeg niet dat het zo ís, dat laat ik verder liggen.

Inhoudelijk: Het is duidelijk dat er nog beloften liggen voor Israël of de joden als volk.
In jouw posting wordt daar voor 100% aan voorbijgegaan en alle beloften aan de kerk van het NT toegeëigend en de bedreigingen aan het vleselijk Israël.
Zeker, we mogen vele beloften óók geestelijk nemen (náást de letterlijke uitleg).
We mogen echter niet uitsluitend vergeestelijken of toepassen op de kerk wat zeer duidelijk het volk Israël is toegezegd.
God vervult Zijn Woord, óók jegens Israël.
De tijd zal het ons nog nader leren en ik meen dat die tijd niet lang meer duren zal.

Maar nogmaals, een diepgaande discussie hierover streef ik op dit moment niet na.
Misschien kun je daar anderen voor warm krijgen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gods volk

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:Alexander CD,

Ik heb eerder duidelijk aangegeven dat het slechts een voorbeeld was van onzorgvuldige exegese in jouw posting.
De toonzetting van de eerste post stond mij echter tegen, b.v. de tweede zin: 'We gaan dat eens bekijken.'
Dat komt niet over als de houding van iemand die met eerbied probeert naar de Schrift te luisteren, maar als iemand die het 'weet'.
Overigens: Het kwam zo over, ik zeg niet dat het zo ís, dat laat ik verder liggen.

Inhoudelijk: Het is duidelijk dat er nog beloften liggen voor Israël of de joden als volk.
In jouw posting wordt daar voor 100% aan voorbijgegaan en alle beloften aan de kerk van het NT toegeëigend en de bedreigingen aan het vleselijk Israël.
Zeker, we mogen vele beloften óók geestelijk nemen (náást de letterlijke uitleg).
We mogen echter niet uitsluitend vergeestelijken of toepassen op de kerk wat zeer duidelijk het volk Israël is toegezegd.
God vervult Zijn Woord, óók jegens Israël.
De tijd zal het ons nog nader leren en ik meen dat die tijd niet lang meer duren zal.

Maar nogmaals, een diepgaande discussie hierover streef ik op dit moment niet na.
Misschien kun je daar anderen voor warm krijgen.
Het is jouw mening dat de Kerk in die zin gescheiden is, dat er speciale (aardse?) beloften zijn voor de joden. Dat lees ik echter niet in de Schrift. Dat is dispensationeel gedachtengoed.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie