Parkeergeld op zondag in strijd met 4e gebod?

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Het gaat er om of er dankzij wat jij doet, mensen moeten werken... want dat de bijbel recreatie en ontspanning op zondig niet verbiedt, maar de zondag daar zelfs ook voor bedoeld is lijkt mij wel duidelijk.

In ieder geval durf ik dan wel te stellen dat je gerust een blikje cola uit een automaat mag trekken als je dorst hebt bijvoorbeeld :) Geld in een parkeerautomaat gooien mag natuurlijk ook. De bijbel verbiedt niet het betalen van iets, alleen het werken op de sabbath. Daarbij kan natuurlijk nog worden nagedacht of er wat dat betreft niet dingen veranderd zijn sinds Jezus.... (de sabbath was maar een schaduw van de dingen die komen zouden)... en in hoeverre laat je iemand voor je werken?

Maar ja, we moeten er denk ik niet te wettisch in worden. Schrijft, Paulus (dacht ik), ook niet dat we elkaar niet moeten veroordelen inzake eten, drinken en het houden van een specifieke dag? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jelle

Bericht door Jelle »

HoHoHo we hadden het over parkeergeld op zondag en niet over het lezen van boeken.:D


Mijn instelling is zo, dat we op zondag een echte rustdag houden. Op die dag gaan we niet uit, niet naar de speeltuin doen geen boodschappen kopen niets of wat dan ook.
Daaronder valt ook het niet betalen van parkeergeld. ook al doen we het geld in de automaat dan nog wil ik dat niet op zondag.
Ook al zit er niemand achter de automaat toch zijn het handelingen van iets kopen of betalen ergens voor.
In alle geval zal ik proberen om desnoods elders een parkeerplek te vinden en dan maar een eind lopen.
Ik ben het niet gewend, en heb het ook nooit gedaan en wil dit ook niet doen.

En dat heeft voor mij alleen te maken met de rustdag in ere houden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies. Ik pak het iets anders aan, maar ik vind het prima als jij de zondag zo indeelt.

Zelf doe ik het bewust niet, omdat ik de zondag oko als dag voor ontspanning zie. Ontspanning vind ik bijvoorbeeld ook door na de kerkdienst met vrienden een potje te gaan voetballen of aan balletje te gaan slaan (ik tafeltennis). We gaan ook wel eens als het mooi weer is op een strandje aan de Rijn liggen of zo.... Ik vind dit prima.

Soms ga ik zelfs nog wel iets verder.... zo moest ik een keer een half uur op de bus wachten (had de vorige net gemist).... ik dacht, ik kan hier blijven zitten in de kou.... maar ik kan ook wel even naar mijn stamkroegje gaan. Ik ben daar heen gegaan en heb een biertje besteld en een half uur met de bardame gebabbeld. Over wat ik gedaan had en zo, dus ik een beetje vertellen over de kerk, vereniging, God... Ze heeft een glas moeten pakken en aan een hendel trekken en kreeg 2 euro van mij.... ik heb daar geen spijt van gehad want het gesprek was nuttig, ik heb over God kunnen vertellen.... en het was er nog lekker warm ook. Heb ik haar voor me laten werken? Ze was die hele avond al aan het werk... ze tapte 100 biertjes op een avond ipv 99.

Ik denk niet dat we het op die manier moeten bekijken... Hoewel ik geen gewoonte maak van het kopen van dingen op zondag.....

Opvallend is wel dat in heel veel landen ze hier heel anders mee omgaan, en dat daar toch echt wel een duidelijk verschil is tussen sabbath en zondag. Het nieuwe testament zegt er op zich ook niet echt veel over.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Moni
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:40
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Moni »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Mijn instelling is zo, dat we op zondag een echte rustdag houden. Op die dag gaan we niet uit, niet naar de speeltuin doen geen boodschappen kopen niets of wat dan ook.
Daaronder valt ook het niet betalen van parkeergeld. ook al doen we het geld in de automaat dan nog wil ik dat niet op zondag.
Ook al zit er niemand achter de automaat toch zijn het handelingen van iets kopen of betalen ergens voor.
In alle geval zal ik proberen om desnoods elders een parkeerplek te vinden en dan maar een eind lopen.
Ik ben het niet gewend, en heb het ook nooit gedaan en wil dit ook niet doen.

En dat heeft voor mij alleen te maken met de rustdag in ere houden.
En als dat eind lopen nu eens niet meer gaat?
Zeg je dan tegen diegene die in het ziekenhuis ligt: "Sorry vandaag kom ik niet, want ik betaal geen parkeergeld op zondag." ??
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik kan me jouw standpunt wel voorstellen, Jelle. Maar ik zelf maak onderscheid tussen het gewone en het bijzondere.

Doorgaans reizen wij niet per trein op zondag. Maar moet je thuisblijven als je vrouw en netgeboren kind 60 km verderop in het ziekenhuis liggen? Is het dan echt zo'n verschil als er een machinist het gaspedaal van zijn loc intrapt of ik dat van mijn auto? Het eerste geeft mij meer rust dan het tweede.

Ik ga op zondag geen patatje halen bij de snackbar. Maar is het zo erg als ik in bovengenoemd geval even de stationsrestauratie induik? Normaliter staat mijn vrouw op zondag ook in de pan te roeren na kerktijd. Ze krijgt er alleen geen geld voor.

Je zult mij doorgaans op zondag geen vliegtuig in zien stappen, maar je broer in Amerika moet maar op sterven liggen...

Daar zit toch verschil in, niet?
Gebruikersavatar
Moni
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:40
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Moni »

Ja daar ben ik het wel mee eens, want het ligt helemaal aan de situatie.
Je gaat het niet opzoeken, maar soms kan je niet anders.

[Aangepast op 17/8/05 door Moni]
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik ben erg geïnteresseerd in boeken over (orthodoxe) joden. Carl Friedman, Marga Minco, Pearl Abraham, Carry van Bruggen, Leon Uris (Exodus). En Chaim Potok ook dus.
Ooit Elie Wiesel gelezen Marjan?

Overigens Jelle: als gaat dit topic niet over boeken, er is wel degelijk een raakpunt met het onderwerp van de topic en de joodse orthodoxie. Namelijk dit: De zondagsrust/heiliging versus de viering van de shabbath. De voorschriften en leefregels voor het joodse volk, en de manier waarop wij in de geref. gezindten leven.
Als je dat goed naast elkaar legt dan zie je dat deze 2 stromingen steeds meer op elkaar gaan lijken. En dan is het soms erg verhelderend om een boek zoals Asjer Lev te lezen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

De vraag is alleen of dat hoeft. (Denk aan de tekst die ik noemde over sabbat vs zondag)

:)

En wat die machinist betreft... Het is niet eens machinist (hoewel die geen gaspedaal heeft) die werkt omdat jij in de trein zit of die werkt als jij niet in de trein zit.... Je kan zeggen: Ja maar ik ben tegen werken op zondag dus maak ik ook geen gebruik er van.... maar besef dan wel dat je daar niks mee verandert. En dat die machinist niet werkt omdat jij in die trein zit.

En tja... en wat denken we van electrische aparaten, radio, water, licht.... :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Moni
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:40
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Moni »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
En wat die machinist betreft... Het is niet eens machinist (hoewel die geen gaspedaal heeft) die werkt omdat jij in de trein zit of die werkt als jij niet in de trein zit.... Je kan zeggen: Ja maar ik ben tegen werken op zondag dus maak ik ook geen gebruik er van.... maar besef dan wel dat je daar niks mee verandert. En dat die machinist niet werkt omdat jij in die trein zit.
Voor het gevoel ligt dat denk toch anders. Ik reis nooit met de trein, maar als ik op zondag zou gaan dan zou ik toch het gevoel hebben dat hij voor mij moet rijden en dus moet werken. Ook al verander je er niets aan door niet met de trein te reizen op zondag, want hij rijdt toch wel, dan hoef ik er nog niet aan mee te werken dat hij moet werken.

Dan kunnen we ook wel op zondag een boodschap gaan halen, want ja die mensen werken toch! Nou zo ligt het naar mijn gevoel dus niet.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Het is wel zo dat als de mensen massaal op zondag niet meer met de trein zouden gaan, er minder treinen ingezet zouden worden op den duur. Dus minder zondagsarbeid.
Maar ja, ook hierin zijn rekkelijken en preciesen. Laten we maar niet elkaar de wet voorschrijven op dit punt, maar elkaar wat ruimte geven.

Overigens kwam ik in Asjer Lev tegen dat joden geen stroom wilden hebben op sjabbes omdat de roomskatholieke kerk naast hen dezelfde stroom kreeg. Huiveringwekkend consequent.
Be yourself, there are plenty of others.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

is wel leuk hoor minder zondagsarbeid maar ik kerk op de singel en woon in Diemen

Parkeerplaatsen op de grachten zijn er niet dus laat die tram maar rijden

een aangepast rijschema heb ik geen probleem mee maar laten we door de zondagse arbeid te verminderen , niet het gevaar lopen dat de ontkerkeling nog meer toe neemt
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Zowiso raar dat ze op zondag parkeergeld heffen. In Zwolle en Hardenberg is (was?) het parkeren op zondag gewoon gratis. En volgens mij in een aantal steden ook.

En verder... op zondag naar een winkel gaan, doe ik niet. Er zijn dan immers mensen die voor je moeten werken. En dat wil ik niet. Maar volgensmij behoeft het ook niet veel uitleg, ijsje kopen op zondag... alleen uit eigen diepvries :)

Het zelfde geldt voor verhuur van spullen. Afgelopen week heb ik een weekje attracties verhuurd. Voor mijn oom. Er bellen dan mensen voor een 4 meter hoge Abraham-pop (50jaar-jubeleum). Die willen ze zaterdag halen en maandag terugbrengen. Nee sorry, wij verhuren niet op zondag. Je zult net zien dat zo'n ding dan stuk gaat, en heb je er dan wél werk mee.

En die parkeerautomaat. Als wij op een zondag naar een ziekenhuis/verzorgingstehuis gaan, en er moet betaald worden. Jammer dan, einde principes. Dan maar effe een paar euro in de automaat. Maar dat is voor mij dan ook de enigiste uitzondering.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Moni
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Mijn instelling is zo, dat we op zondag een echte rustdag houden. Op die dag gaan we niet uit, niet naar de speeltuin doen geen boodschappen kopen niets of wat dan ook.
Daaronder valt ook het niet betalen van parkeergeld. ook al doen we het geld in de automaat dan nog wil ik dat niet op zondag.
Ook al zit er niemand achter de automaat toch zijn het handelingen van iets kopen of betalen ergens voor.
In alle geval zal ik proberen om desnoods elders een parkeerplek te vinden en dan maar een eind lopen.
Ik ben het niet gewend, en heb het ook nooit gedaan en wil dit ook niet doen.

En dat heeft voor mij alleen te maken met de rustdag in ere houden.
En als dat eind lopen nu eens niet meer gaat?
Zeg je dan tegen diegene die in het ziekenhuis ligt: "Sorry vandaag kom ik niet, want ik betaal geen parkeergeld op zondag." ??
Nee, dan ga ik op de fiets er heen, maar betalen op zondag in elk geval niet.
Het zou beter zijn als kerkmensen eens wat mee klaagden bij de gemeente en niet altijd zomaar alles lijdelijk over zich heen laten komen.
In gouda, ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het daar op zondag vrij parkeren was.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

In Gouda? Daar is belanghebbenden-parkeren. In de binnenstad 7 dagen per week.
Een vergunning is ook voor de zondag.
:D
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door refo
In Gouda? Daar is belanghebbenden-parkeren. In de binnenstad 7 dagen per week.
Een vergunning is ook voor de zondag.
:D
ho ho. mijn dochter woont in de binnenstad en daar is het parkeren na 18.00 uur vrij (In de kadenbuurt) en op zondag is het de hele dag vrij. Ook parkeren op Klein Amerika (parkeerterrein) is op zondag vrij.
Plaats reactie