Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door sela »

henriët schreef: helder ;)

Ik dacht vroeger ook dat vrouwen met een broek aan niet konden waarlijk geloven, want dat leerde de Heere ze wel af.. (en zo gaat t ook vaak met de discussie zwart of gekleurde kleding)
Maar vanuit de Bijbel kunnen we niet rechtstreeks constateren dat de vrouw een rok aan moet en de man een broek.
Ook niet vanuit de aangehaalde tekst door Luther.
Het zou wel heel moeilijk worden om te geloven in een bloei van de kerk in China, daar het merendeel van de vrouwen daar een broek dragen..
volgens mij moeten we elkaar er gewoon vrij in laten.
Kijk, de traditie is .. hier in NL .. vrouwen dragen een rok. Waarom zou je dat persè willen veranderen. Anderzijds.. als er iets te doen is, een bepaalde sport ofzo, of in de kassen werken oid.. waarom zou een meisje/ vrouw dan geen broek aantrekken, laten we toch in deze zaken iedereen vrij laten, en kijk naar het hart ipv de buitenkant.
zo sprak ik ooit iemand die beweerde dat alleen de Statenvertaling kan.
ook in dat geval gaat een internationale vergelijking mank.
er zijn landen waar pas sinds een paar jaar een bijbel in de eigen taal is uitgebracht.
het brengt mij tot het inzicht dat we regels en gewoonten hebben die eerder (sub)cultureel bepaald zijn dan Bijbels gebonden.
niet dat ik er aan wil tornen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Luther »

-DIA- schreef: Eén ding weet ik heel zeker: het overblijfsel van het oude geoefende volk van God
houdt zich verre van internet...
Ik denk dat je gelijk hebt, DIA.
Het oude, geoefende volk is immers oud en heeft vaak de invoering van de PC gemist. Ze zijn er niet mee opgegroeid en hebben er ook niet mee gewerkt.
Gelukkig is er ook een jong geoefend volk, die de moderne middelen ten goede mag inzetten. Voor hoevelen zullen digitale preken al niet tot zegen zijn geweest.
Hoevelen mochten inmiddels via allerlei middelen van hart tot hart met elkaar spreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef: Eén ding weet ik heel zeker: het overblijfsel van het oude geoefende volk van God
houdt zich verre van internet...
Ik denk dat je gelijk hebt, DIA.
Het oude, geoefende volk is immers oud en heeft vaak de invoering van de PC gemist. Ze zijn er niet mee opgegroeid en hebben er ook niet mee gewerkt.
Gelukkig is er ook een jong geoefend volk, die de moderne middelen ten goede mag inzetten. Voor hoevelen zullen digitale preken al niet tot zegen zijn geweest.
Hoevelen mochten inmiddels via allerlei middelen van hart tot hart met elkaar spreken.
Je hebt gelijk, er is zeker nog een overblijfsel, en dat zal er blijven tot het einde toe.
Ook in de stad waar ik woon zijn er nog.
Toch is het wel vaak dat de meest ontdekte en ingeleide kinderen Gods allemaal hetzelfde heimwee hebben.
God haalt Zijn beste huisraad in,
En wat overblijft is min.

Desondanks zal er toch altijd een overblijfsel bijlven, al kan het ook zijn dat God de kandelaar van Zijn Woord gaat
verplaatsen. Daar is Hij vrij in, toch?
...
Hoe is het goud zo verdonkerd, het goede fijne goud zo veranderd!
Hoe zijn de stenen des heiligdoms vooraan op alle straten verworpen!
De kostelijke kinderen Sions, tegen fijn goud geschat,
hoe zijn zij nu gelijk gerekend aan de aarden flessen,
het werk van de handen eens pottenbakkers!
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Marnix »

henriët schreef:
albion schreef:
Luther schreef:
Kijk in Israël droeg iedereen een rok / kleed, dus het vercshil in Deut. 22: 5 kan in ieder geval niet daarop slaan. Terwijl sommigen toch echt bij hoog en laag beweren dat het verbod op een broek of legging voor vrouwen en meisjes regelrecht uit Deut. 22:5 komt rollen.
Dit kwam ik tegen op een schoolforum waar ze ook discuseerden over het niet mogen dragen van broeken (ik vraag me af waar men zich druk overmaakt):
forum schreef: Tsja die vrijheid is gewoon aan die mensen zelf. Als ze streng geloven zullen ze zich dus verplicht voelen om een rok te dragen en als ze minder streng geloven dus niet. Ik zie verder ook niet in wat er mis is met het dragen van een rok, zowel voor de drager als voor de medemens niet
die draait de zaken nu eens om. :super :super Maar volgens mij staat het niet alleen in het oude testament maar ook in het nieuwe testament over het dragen van mannenkleding. En omdat wij in het westen wonen waar het modebeeld zo bepaald is dat vrouwen jurken en rokken dragen en mannen broeken (en of er nu verschil is tussen een heren of een dames broek, je hebt geen verschil tussen een heren of een dames jurk of rok), blijft het een feit dat het verboden is voor vrouwen broeken te dragen. Ik ga hier niet over in discussie want zoveel hoofden zoveel zinnen. Ik hoef mijn gelijk ook niet te hebben, maar ik wil ook de opvatting van een ander niet opgedrongen worden. Dank u.
helder ;)

Ik dacht vroeger ook dat vrouwen met een broek aan niet konden waarlijk geloven, want dat leerde de Heere ze wel af.. (en zo gaat t ook vaak met de discussie zwart of gekleurde kleding)
Maar vanuit de Bijbel kunnen we niet rechtstreeks constateren dat de vrouw een rok aan moet en de man een broek.
Ook niet vanuit de aangehaalde tekst door Luther.
Het zou wel heel moeilijk worden om te geloven in een bloei van de kerk in China, daar het merendeel van de vrouwen daar een broek dragen..
volgens mij moeten we elkaar er gewoon vrij in laten.
Kijk, de traditie is .. hier in NL .. vrouwen dragen een rok. Waarom zou je dat persè willen veranderen. Anderzijds.. als er iets te doen is, een bepaalde sport ofzo, of in de kassen werken oid.. waarom zou een meisje/ vrouw dan geen broek aantrekken, laten we toch in deze zaken iedereen vrij laten, en kijk naar het hart ipv de buitenkant.
Precies. Het is hier de traditie. Overigens, niet zoals je zegt: In NL. Dat is al te ruim. Het is de traditie in de rechterflank van gereformeerd Nederland. In de rest van christelijk Nederland en seculier Nederland is het alweer helemaal niet zo dat vrouwen een rok dragen. ;) Verder ben ik het helemaal met je eens. We moeten eens over onze kerkmuurtjes heenkijken... naar Gods grote veranderende werk, in andere kerken, in andere landen, andere culturen. Gods Volk is zoveel groter dan zijn volk dat, en dat is met alle respect, rokken draagt en hoeden. Hij is zoveel groter dan onze cultuur, onze gewoonten. Of is dat allemaal niet Gods volk omdat ze broeken dragen, kort haar hebben etc? Is dat het evangelie?
Erasmiaan schreef:Ik ben benieuwd naar je talloze voorbeelden. En kom niet met Simson aan, dat was een nazireeër Gods.
Oh, dus lang haar is de man tot oneer maar een aan God gewijde man mocht wel zich oneervol vertonen?

Wat talloze voorbeelden betreft heb ik wat overdreven. Maar in die tijd hadden de meeste mensen lange haren. Iedereen die wat van die tijd en cultuur weet, weet dat. Maar goed, ik zal me tot de Bijbel beperken.

Hooglied 5: 11 Zijn hoofd is van goud, het zuiverste goud,
zijn lokken zijn als dadeltrossen, ravenzwart.


Dit wijst ook wel op een flinke bos haar:

1 Mensenkind, neem een scherp zwaard en gebruik dat als een scheermes om je hoofdhaar en je baard mee af te scheren. Het haar moet je op een weegschaal leggen en verdelen. 2 Zodra de dagen van het beleg voorbij zijn, moet je een derde deel ervan in de stad verbranden, een derde deel buiten de stad met dat zwaard fijnhakken en een derde deel uitstrooien in de wind – ik zal de vluchtelingen met mijn zwaard achtervolgen. 3 Een aantal haren houd je apart en bewaar je in een plooi van je mantel. 4 Gooi nog een paar daarvan in de vlammen, zodat ze verbranden. Het vuur dat daaruit oplaait, zal overslaan naar het hele volk van Israël. (Ez 5)

Ezechiel 44 over de zonen van Zedekia:

20 En zij zullen hun hoofd niet glad afscheren, ook de lokken niet lang laten wassen; behoorlijk zullen zij hun hoofden bescheren.

enz.

En dat Absalom lang haar had was bijvoorbeeld ook gewoon omdat veel mannen toen lang haar hadden. De Bijbel zegt in het OT dan ook niets over haardracht, dat een man geen lang haar mag hebben en een vrouw geen kort haar ofzo. Kortom, velen denken op basis hiervan dat het met de cultuur in Korinthe te maken had. Maar met die optie hou jij totaal geen rekening... en dat is precies waar ik ook op wees. Denk je anders dan wij als traditionele gezindte, dan veroordelen we je omdat je onze interpretatie niet aanhangt. Denk je anders dan wij, dan ben je geen christen. Bedankt dat je wat ik bedoel nog even onderstreept.
Waarom vrouwen buiten de rechtse kerken (en ook in de rechtse kerken) kort haar hebben? Omdat Gods Woord geen gezag meer heeft! Waarom moet dit weer weggeëxegetiseerd worden? Je hebt toch nog wel ontzag voor de Bijbel?
Nee... omdat de nader reformatorische interpretatie geen gezag heeft voor mensen. Gelukkig maar. Oordeel niet.

Ik sluit af met een paar plaatjes van oudvaders:


Afbeelding
Henry

Afbeelding
Van der Groe

Afbeelding
Bunyan

Om nog maar te zwijgen over Bogerman, Owen, Gadsby, Erskine en zo kan ik er nog een hoop noemen. Wat was het respect voor Gods Woord toen al ver te zoeken he...
Laatst gewijzigd door Marnix op 07 jul 2009, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Afgewezen »

Fijn, krijgen we weer alle STOKPAARDJES!!!
Hoera.
::please
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bijna alle.
We missen het mountainbiken op zondag nog.
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Bijna alle.
We missen het mountainbiken op zondag nog.
Hier was in de jaren 70 veel te doen over een gast die op een motor (met helm!) naar de kerk wilde... Hij kreeg er geen toestemming voor, zijn vader nam het heel nauw.
Wat ik het laatst van hem heb gehoord is dat hij nu nergens meer aan doet.
Zijn vader heeft hem ernstig gewaarschuwd voor het hellende vlak waar hij zich op zou begeven... En zo is ook dit ter lering en waarschuwing. Tenminste... dat kan het zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Bijna alle.
We missen het mountainbiken op zondag nog.
Hier was in de jaren 70 veel te doen over een gast die op een motor (met helm!) naar de kerk wilde... Hij kreeg er geen toestemming voor, zijn vader nam het heel nauw.
Wat ik het laatst van hem heb gehoord is dat hij nu nergens meer aan doet.
Zijn vader heeft hem ernstig gewaarschuwd voor het hellende vlak waar hij zich op zou begeven... En zo is ook dit ter lering en waarschuwing. Tenminste... dat kan het zijn...
Tja, maar of dat nou aan die motor gelegen heeft???
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Bijna alle.
We missen het mountainbiken op zondag nog.
Hier was in de jaren 70 veel te doen over een gast die op een motor (met helm!) naar de kerk wilde... Hij kreeg er geen toestemming voor, zijn vader nam het heel nauw.
Wat ik het laatst van hem heb gehoord is dat hij nu nergens meer aan doet.
Zijn vader heeft hem ernstig gewaarschuwd voor het hellende vlak waar hij zich op zou begeven... En zo is ook dit ter lering en waarschuwing. Tenminste... dat kan het zijn...
Tja, maar of dat nou aan die motor gelegen heeft???
Dat neem ik niet aan... maar dat ie de waarschuwingen van zijn vader in de wind sloeg zegt wel iets hoe hij er toen onder geststeld was...
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door scape »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Dat neem ik niet aan... maar dat ie de waarschuwingen van zijn vader in de wind sloeg zegt wel iets hoe hij er toen onder geststeld was...
hm . . . hij wilde naar de kerk, maar dan op zijn manier.

overigens weten we verder weinig over andere beweegredenen waarom hij uiteindelijk niet meer ging.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Dat neem ik niet aan... maar dat ie de waarschuwingen van zijn vader in de wind sloeg zegt wel iets hoe hij er toen onder geststeld was...
Ik weet uiteraard niets van zijn vader, maar ik hoorde kand. G. Bredeweg onlangs in een preek zeggen tegen ouders: U zegt misschien wel heel vaak: dit mag je niet doen kinderen, of daar doe je me verdriet mee, of: daarmee doe je de Heere verdriet. Of: dat verbied ik je.
Maar... hebben uw kinderen weleens uw tranen gezien: Heere, ik moet met U verzoend worden. Of: Hebben ze weleens uw tranen van blijdschap gezien: Kind, de Heere heeft tot mijn ziel gesproken.
Kijk, dat laat veel meer indrukken achter dan die eerste verboden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
elbert
Berichten: 1346
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door elbert »

Afgewezen schreef:
hervormde schreef:Met het trapje van de ingeschapen Godskennis kunnen we ook denken aan het zogeheten 'historisch geloof'. Het is een verfijnde vorm van het Remonstrantisme.
Er zit iets achter van: bekeren kun je jezelf niet, maar je kunt wel netjes leven. En dan span je het paard achter de wagen, want God wil geen mensen die netjes leven, maar Hij wil discipelen van Jezus!
In een preek die ik afgelopen zondag hoorde, kwam het volgende naar voren: God zegt niet dat we misschien ooit nog eens een kind van Hem kunnen worden en dat we daarvoor eerst maar eens netjes moeten leven. Maar integendeel: Hij zegt dat Hij onze God is en dat Hij daarom recht op ons hele leven heeft.
Inderdaad: dat is Bijbels. Zo beginnen ook de 10 geboden: "Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb." (Ex. 20:2).
Dat moet de toonhoogte zijn, als we de christelijke gemeente en haar leden op een godzalig leven wijzen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Luther »

elbert schreef:
Afgewezen schreef:
hervormde schreef:Met het trapje van de ingeschapen Godskennis kunnen we ook denken aan het zogeheten 'historisch geloof'. Het is een verfijnde vorm van het Remonstrantisme.
Er zit iets achter van: bekeren kun je jezelf niet, maar je kunt wel netjes leven. En dan span je het paard achter de wagen, want God wil geen mensen die netjes leven, maar Hij wil discipelen van Jezus!
In een preek die ik afgelopen zondag hoorde, kwam het volgende naar voren: God zegt niet dat we misschien ooit nog eens een kind van Hem kunnen worden en dat we daarvoor eerst maar eens netjes moeten leven. Maar integendeel: Hij zegt dat Hij onze God is en dat Hij daarom recht op ons hele leven heeft.
Inderdaad: dat is Bijbels. Zo beginnen ook de 10 geboden: "Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb." (Ex. 20:2).
Dat moet de toonhoogte zijn, als we de christelijke gemeente en haar leden op een godzalig leven wijzen.
Inderdaad!
En misschien begint de kanselboodschap daarom wel aan de verkeerde kant.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

scape schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Dat neem ik niet aan... maar dat ie de waarschuwingen van zijn vader in de wind sloeg zegt wel iets hoe hij er toen onder geststeld was...
hm . . . hij wilde naar de kerk, maar dan op zijn manier.

overigens weten we verder weinig over andere beweegredenen waarom hij uiteindelijk niet meer ging.
Ik denk meer dat ie ging omdat ie moest... Of dat zijn consciëntie nog niet dichtgeschroeid was. Maar laten we die arme jongen (nu een man van boven de 50 denk ik) maar niet door het slijk halen... Wij hebben toch zeker wel genoeg aan onszlef, en we hebben ook niet te oordelen toch?
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ik denk meer dat ie ging omdat ie moest... Of dat zijn consciëntie nog niet dichtgeschroeid was. Maar laten we die arme jongen (nu een man van boven de 50 denk ik) maar niet door het slijk halen... Wij hebben toch zeker wel genoeg aan onszlef, en we hebben ook niet te oordelen toch?
Nee, we mogen niet oordelen.
Ik las overigens van jou wel deze post:
-DIA- schreef:Dat neem ik niet aan... maar dat ie de waarschuwingen van zijn vader in de wind sloeg zegt wel iets hoe hij er toen onder gesteld was...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten