Bekeerd of????
Bekeerd of????
Tja, waar leid dit toe. Het komt bij mij een beetje over als van"hoe kan ik makkelijker bekeerd worden".
Inhoudelijk weten we natuurlijk nog niet wat er in staat dus een echt oordeel kun je nog niet geven.
Maar dat dit kerken kost die nu niet meegaan is duidelijk.
Inhoudelijk weten we natuurlijk nog niet wat er in staat dus een echt oordeel kun je nog niet geven.
Maar dat dit kerken kost die nu niet meegaan is duidelijk.
Dat zou ik toch wel denken tukkertje. Ook weer zoiets onbijbels uit de rechterflank. Geloofszekerheid? Ze weten het niet. Maar ondertussen wel de mond vol over andermans geloofsbeleving.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Weet niet of je dat van jezelf kunt zeggen.
Dat bedoel ik. Wat praat jij dan over "makkelijk bekeerd worden"?Kon ik dat maar zeggen.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Ha breekijzer,
Iemand die niet bekeerd is is niet gek of iets dergelijks hoor. Hij kan ook lezen en hij kan ook beoordelen. Hij kan ook iemands bekeringsgeschiedenis naast de bijbel leggen en vergelijken. Idd hem komt het oordeel niet toe net als bekeerde mensen. Maar we mogen tegenwoordig nergens meer iets van zeggen. Als iemand zegt bekeerd te zijn en in de uiting van zijn leven daar niets van blijkt (al heel lang) dan mag iemand best daar vraagtekens bij zetten. Ook als het dogmatish niet klopt. vb Ik neem Christus eff aan want Hij is toch voor mij gestorven. Dan lees je maar de helft in de bijbel. En dat kan een onbekeerde best wel constateren.
Iemand die niet bekeerd is is niet gek of iets dergelijks hoor. Hij kan ook lezen en hij kan ook beoordelen. Hij kan ook iemands bekeringsgeschiedenis naast de bijbel leggen en vergelijken. Idd hem komt het oordeel niet toe net als bekeerde mensen. Maar we mogen tegenwoordig nergens meer iets van zeggen. Als iemand zegt bekeerd te zijn en in de uiting van zijn leven daar niets van blijkt (al heel lang) dan mag iemand best daar vraagtekens bij zetten. Ook als het dogmatish niet klopt. vb Ik neem Christus eff aan want Hij is toch voor mij gestorven. Dan lees je maar de helft in de bijbel. En dat kan een onbekeerde best wel constateren.
Ik mag geloven dat Jezus voor mijn zonden heeft betaald. Hij heeft mij aangenomen. Ik doe nog wel elke dag verkeerde (zondige) dingen en uit mijn leven blijkt soms niet dat ik gelovig ben.......Oorspronkelijk gepost door jacob
Ha breekijzer,
En toch woont Hij in mij......
Leg jij dit nu ff naast de bijbel om te controleren of ik dogmatisch goed bezig ben.
Ik hoor het dan wel van je.
Ja hallo! Moet ik je dat echt uit gaan leggen? Doe jij geen verkeerde dingen?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeWaaruit blijkt dit dan?Ik mag geloven dat Jezus voor mijn zonden heeft betaald. Hij heeft mij aangenomen. Ik doe nog wel elke dag verkeerde (zondige) dingen en uit mijn leven blijkt soms niet dat ik gelovig ben.......
Okay. Komt-ie. Ik lach bijvoorbeeld wel eens met de groep mee als iemand een schuine mop vertelt.
Waarom kan je niet van jezelf zeggen dat je bekeerd bent, als God je bekeerd heeft. Het is toch verloochening van God als je Zijn werk in je leven ontkent!Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Weet niet of je dat van jezelf kunt zeggen. Kon ik dat maar zeggen.
tukker
Het 'kennen' van Petrus (ik ken Hem niet) betekend meer dan 'ik weet wie Hij is'
Het betekende: "Ik hoor niet bij Hem!"
Een ingebeeld geloof is zeker niet goed (al is het niet slechter dan ongeloof, misschien wranger)
Maar een verloochening van je geloof is tekort doen aan Zijn Naam en Zijn Eer!
Deze regel drukt uit dat het je wens is van Christus' te zijn.Kon ik dat maar zeggen.
Waar kan die wens vandaan komen dan van de Heilige Geest?
Hoe kun je verlangen naar Zijn genade als Hij je geen genade gegeven heeft?
Ik meen die in alle liefde, als jij echt graag bekeerd zou willen zijn, dan ben je bekeerd! Niet omdat het makkelijk is, om omdat het zomaar gaat, maar omdat Hij dit in je gewerkt heeft!
En omdat Hij het heeft gedaan was het voor jou makkelijk. Pas als het moeilijk wordt voor jou gaat worden wordt het zelf-rechtvaardiging.
Geef Hem dank voor wat Hij heeft gedaan! En leef als een lichtend licht in deze wereld! Er zijn nog zoveel mensen die dit evangelie moeten horen!
En het is zo zonde dat er zoveel christenen zijn die uit angst voor hun eigen onbekeerdheid niet durven te werken in Zijn koninkrijk.
[Aangepast op 2-9-2003 door Robert]
Carpe Diem tamen Memento Mori
Ik weet dat ik bekeerd ben omdat ik God meer liefheb dan wie of wat dan ook.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dat bedoel ik niet.
Hoe weet jij zo zeker dat jij bekeerd bent.
Is dat iets wat je jezelf voorhoud door je nette levenswandel????
tukker
Omdat Hij mij keer op keer genade bewijst terwijl ik het niet verdiend heb.
Ik weet het omdat ik er naar verlang meer van Hem te weten. Omdat ik blij en ontroerd wordt als ik denk wat Hij in mijn leven heeft gedaan. (of als ik het opschrijf, zoals nu)
Omdat ik niets liever doe dan over Hem spreken.
Dus niet om wat ik doe, want helaas doe ik zo vaak nog dat wat Hij niet wil.
Nee, omdat ik van Hem hou, en die liefde kan nergens anders vandaan komen dan bij Hem vandaan, hoe zou ik Hem ooit lief kunnen hebben vanuit mijn eigen zondige hart?
Carpe Diem tamen Memento Mori
We gaan volledig off-topic maar vooruit.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dat bedoel ik niet.
Hoe weet jij zo zeker dat jij bekeerd bent.
Is dat iets wat je jezelf voorhoud door je nette levenswandel????
tukker
Ik schreef net dat ik nog elke dag verkeerde dingen doe, dus waar haal jij die "nette levenswandel" van mij vandaan?
Zelf kan ik het soms ook niet geloven, maar echt, als je er bij stil staat is het één groot wonder.
Je voelt Zijn nabijheid onder de dienst, je wordt geraakt door een lied, je hangt aan de lippen van de dominee als hij het blijde evangelie brengt. etc.etc.
Het is eigenlijk niet onder woorden te brengen, maar je voelt het regelmatig in je hart.
Je weet dat het echt is. Waarom zou je jezelf daarmee voor de gek houden? Je wordt er maar onrustig van toch?
Ik ben er van overtuigd! Als je bekeerd bent c.q. gelooft, dan weet je dat absoluut zeker. Hoe klein dat geloof ook is. Echt waar.
Tukkertje, wat heb je aan je "geloof" als je het nooit "zeker weet", zoals in rechtse kringen?
[Aangepast op 2/9/03 door Breekijzertje]
Dit doet mij voorkomen alsof het kunnen verdienen. zo van ik wil het, dus ik krijg het ook. Dit lijkt mij niet juist. tuurlijk staan er genoeg teksten in de bijbel die daarop duiden, maar het kan volgens mij niet zo zijn van u vraagt Wij draaien.Ik meen die in alle liefde, als jij echt graag bekeerd zou willen zijn, dan ben je bekeerd! Niet omdat het makkelijk is, om omdat het zomaar gaat, maar omdat Hij dit in je gewerkt heeft!
tukker
Is bekering moeilijk dan? Als ik de bijbel lees dan is de bekering niet moeilijk en niet makkelijk, maar onmogelijk (vanuit onszelf) en zonder dat wij er iets voor hoeven doen (in Jezus' kracht, geleid door de Heilige Geest)Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Tja, waar leid dit toe. Het komt bij mij een beetje over als van"hoe kan ik makkelijker bekeerd worden".
[Aangepast op 2/9/03 door Lecram]