Wie is de Heilige Geest voor jou?

Lourens

Wie is de Heilige Geest voor jou?

Bericht door Lourens »

In navolging op de topic over de vraag wie de Heere Jezus voor jou is, is een logisch vervolg om met elkaar eens na te denken over de Heilige Geest.

Hierbij denk ik aan de volgende vragen:
- Wie is de Heilige Geest voor jou.
- Hoe heb jij wel eens de werking van de Heilige Geest in je leven ervaren?
- Bid je wel eens rechtstreeks tot de Heilige Geest? Als het niet zo is, waarom niet? Hij is toch de 3e Persoon.
Laatst gewijzigd door Lourens op 26 jun 2009, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Wie is de Heilige Geest voor jou?

Bericht door Bert Mulder »

Het is de Heilige Geest die met mijn hart getuigd dat ik een kind van God ben.

Die voor mij ook bid, vooral als ik de woorden niet heb om te bidden.

Die mij ook vertroost als de strijd erg zwaar wordt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Avi

Bericht door Avi »

fluitje schreef:In navolging op de topic over de vraag wie de Heere Jezus voor jou is, is een logisch vervolg om met elkaar eens na te denken over de Heilige Geest.

- Heb jij wel eens de werking van de Heilige Geest in je leven ervaren?
- Bid je wel eens rechtstreeks tot de Heilige Geest?
1. Hij werkt steeds in mijn hart/geest om me dichter bij Christus te brengen. Hij is mijn Trooster.
2. ja.
3. bijna nooit.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik denk dat ik eigenlijk meer open vragen had moeten stellen dus ik heb ze even aangepast.
Alleen ja/nee levert ook geen gesprek op
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

fluitje schreef: - Bid je wel eens rechtstreeks tot de Heilige Geest? Als het niet zo is, waarom niet? Hij is toch de 3e Persoon.
Ik geloof dat als we bidden tot onze hemelse Vader als zijnde de drie enig God. En zodoende bidden we niet tot de Goddelijke Personen individueel.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

fluitje schreef:In navolging op de topic over de vraag wie de Heere Jezus voor jou is, is een logisch vervolg om met elkaar eens na te denken over de Heilige Geest.

- Hoe heb jij wel eens de werking van de Heilige Geest in je leven ervaren?
- Bid je wel eens rechtstreeks tot de Heilige Geest? Als het niet zo is, waarom niet? Hij is toch de 3e Persoon.
De Heilige Geest is het die mijn hart heeft gebroken, die het Licht liet schijnen en Die ervoor zorgt dat ik leven mag en kan.

Hoe ik dat wel eens ervaren heb,
ik vind het best wel persoonlijk zo op een forum, toch een antwoord..
ik denk oa aan die keer dat het Woord me ging lezen, ipv dat ik het Woord las, was het de Geest niet Die dit werk verrichtte.

bidden tot de Heilige Geest.
uhm, ik ben nog niet uitgeleerd, ik weet t neit, dat vind ik moeilijk, ja, dat doe ik wel, maar dan om Zijn werking en toepassing denk ik. Ik zou wel eens willen weten hoe anderen dat ervaren of 'doen'.
Ik herinner me nog een gesprek op de hogeschool hierover, en dat vond ik toendertijd zoo gek, maar nu vind ik het niet gek meer, maar ik heb wel veel vragen zeg maar.

Eigenlijk zou dit wel een mooi/fijn/ leerzaam topic kunnen worden denk ik.
Als we elkaar respecteren, luisteren naar elkaar en de Heere de eer van Zijn werk mag ontvangen.
Want alleen Hij de Drie enige.. is het Die ons geeft wat nodig is.

( nu ja, zomaar een aanzetje..maar ik vind het erg moeilijk eea te verwoorden.)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lourens

Bericht door Lourens »

Met deze vraag kom je al terecht op de drie-eenheid natuurlijk.
Op een ander forum kwam de drie-eenheid ook naar voren en ik heb het zo omschreven hoe ik die zie:

De Vader
Schepper van alles, ook van mij. Regeert tot in eeuwigheid. Heeft alles in Zijn hand en volvoert Zijn heilsplan. Zijn heilsplan omhelst ook mijn redding. En dat gebeurt doordat Hij op aarde kwam in ........

De Zoon
Geboren uit de maagd Maria. Is geworden als een mens. Heeft alles meegemaakt wat wij ook meemaken. Alleen....... Hij was zonder zonden.
Hierdoor kon Hij mij redden door mijn straf op Zich te nemen en mij te redden. Zit nu als mijn voorspraak aan de rechterhand van de Vader, maar is nog steeds aan wezig door.......

De Geest
Die al aanwezig en werkzaam was sinds de schepping, maar na het volbrachte werk van de Zoon is uitgestort en werkzaam is al Trooster, die mensenharten bewerkt opdat wij het werk van De Zoon mogen leren kennen en wij de Vader ook werkelijk Vader mogen noemen.

Terug naar de vragen:
De Heilige Geest is voor mij de Trooster die mijn hard heeft bewerkt.
Na een periode weggeweest zijn is Hij het geweest die harten van gelovigen heeft bewerkt en door hen te gebruiken ook mij heeft weten te bereiken en te laten buigen.
Dan kom ik ook op het punt of hij gewerkt heeft en hoe.
Ja, zeker als ik terugkijk mag ik ervaren dat het niet uit mijzelf gekomen is. Hij is het die mij heeft teruggehaald naar Zijn dienst en mij heeft doen ervaren dat leven zonder Hem niet mogelijk is.
Die mij heeft doen ervaren dat mijn weg niet goed was, die mij op de knieën heeft gebracht.
Ik mag het getuigen tot bemoediging.
Mijn kinderen gingen door mij ook niet meer naar de kerk maar sinds enige jaren mogen wij weer als gezin bezig zijn onder Zijn Woord en in Zijn dienst.

De Heilige Geest is het die nog steeds op wonderlijke wijze in mijn gezin aan het werk is. Twee kinderen mochten dit jaar belijdenis doen. De anderen zitten inmiddels ook op jeugdvereniging. Catechisaties worden trouw bezocht. En ik weet dat er nog meer gaat gebeuren.
En dat is niet uit eigen kracht, dat is alleen het werk door de Heere, door Zijn Geest. Ik moet zeggen HEERE, de God die zijn belofte houdt.

En bidden tot de Heilige Geest. Ja, ik mag hem als Heilige Geest vragen om door te werken. Ik probeer in mijn gebed mijn gebedspunten ook aan te halen zoals hierboven in de Personen aangegeven.

Deze Psalm is voor mij grotendeels werkelijkheid geworden als gebedsverhoring:

Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest!
Mocht die mij op mijn paan ten leidsman strekken!
'k Hield dan Uw wet, dan leefd' ik onbevreesd;
Dan zou geen schaamt' mijn aangezicht bedekken,
Wanneer ik steeds opmerkend waar' geweest,
Hoe Uw geboon mij tot Uw liefde wekken.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:
fluitje schreef: - Bid je wel eens rechtstreeks tot de Heilige Geest? Als het niet zo is, waarom niet? Hij is toch de 3e Persoon.
Ik geloof dat als we bidden tot onze hemelse Vader als zijnde de drie enig God. En zodoende bidden we niet tot de Goddelijke Personen individueel.
Hiermee ben ik het wel eens.
We bidden tot een enig God.
Wel mogen we bidden om de Heilige Geest en de werking van de Heilige Geest.
En als we bidden tot de Geest, laat dat zijn in het bidden tot de enige God (dus niet tot de Geest afzonderlijk als Persoon).
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:
Hiermee ben ik het wel eens.
We bidden tot een enig God.
Wel mogen we bidden om de Heilige Geest en de werking van de Heilige Geest.
En als we bidden tot de Geest, laat dat zijn in het bidden tot de enige God (dus niet tot de Geest afzonderlijk als Persoon).

We bidden volgens mij helemaal niet enkel tot een enig God. Volgens mij bidt bijna elke Christen tot de Vader én tot de Zoon als aparte personen. Maar bijna nooit tot de Heilige Geest. In de bijbel wordt volgens mij nooit tot de Heilige Geest als afzonderlijke persoon gebeden.
Toch zouden we vanuit de drie-eenheidsleer wel tot de Heilige Geest mogen (en moeten?) bidden. Het heiligmakend werk in ons leven wordt toch verricht door de Heilige Geest?
Als ik het zo zie, moet er misschien toch een onderscheid gemaakt worden tussen de Heilige Geest aan de ene kant, en Vader en Zoon aan de andere kant.
Persoonlijk heb ik wel eens de drang om tot de Heilige Geest te bidden, maar eigenlijk doe ik het nooit.. In de bijbel gebeurt het toch ook niet? Waarom zou ik het dan wel doen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Zonderling schreef:En als we bidden tot de Geest, laat dat zijn in het bidden tot de enige God (dus niet tot de Geest afzonderlijk als Persoon).
Toch geloof ik wel dat er tot de H Geest als persoon gebeden mag worden, zie ook de avondzang :

O Vader, dat Uw liefd' ons blijk';
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;
O Geest, zend Uwen troost ons neer;
Drieënig God, U zij al d' eer.

Daarnaast zou ik de volgende vraag in dit topic aan de orde willen stellen :

Hoewel er principieel niet iets is te vinden waarom een topic als deze of andere getuigenistopics niet zouden kunnen , heb ik wel mijn vragen.
Vragen , ondanks ook verschillende mooie postings.

Is een openbaar forum als dit nu werkelijk het geeigende middel om een getuigenis af te leggen, in speciaal geopende topics, en dan vaak nog anoniem ook ?
Zit er geen gevaar in om ons zo boven een ander te verheffen , hoe onbedoelt misschien ook ?
Zijn dit geen zaken die in een persoonlijk gesprek aan de orde moeten komen, waar werkelijk van hart tot hart met elkaar gesproken kan worden ?

Hier mee zeg ik absoluut niet dat er niets persoonlijks gezegd zou mogen worden, als het zo in een bepaald topic aan de orde komt, maar met speciale "getuigenis" topics als deze, heb ik eerlijk gezegd toch wat moeite.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Toch zouden we vanuit de drie-eenheidsleer wel tot de Heilige Geest mogen (en moeten?) bidden. ... In de bijbel gebeurt het toch ook niet? Waarom zou ik het dan wel doen?
Laten we de Bijbel maar als leidraad nemen en niet gaan redeneren vanuit de Drie-eenheidsleer.
Zonderling

Wilhelm schreef:
Zonderling schreef:En als we bidden tot de Geest, laat dat zijn in het bidden tot de enige God (dus niet tot de Geest afzonderlijk als Persoon).
Toch geloof ik wel dat er tot de H Geest als persoon gebeden mag worden, zie ook de avondzang :

De Avondzang is niet de Schrift en ik twijfel of dit naar de Schrift is.

Vader, Zoon en Heilige Geest mogen wel genoemd en beleden worden in het gebed.
Maar het gebed is en blijft een gebed tot de enige God en alle beden zijn tot de enige God gericht, niet tot Personen afzonderlijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Wilhelm schreef:

Maar het gebed is en blijft een gebed tot de enige God en alle beden zijn tot de enige God gericht, niet tot Personen afzonderlijk.
Toch zegt de Heere Jezus heel duidelijk dat er, in Zijn Naam, gebeden moet worden tot de Vader.
Overigens lezen we van Paulus wel dat Hij de Heere gebeden heeft, en dan bedoelt hij denk ik wel Jezus, die in het NT 'de Heer' genoemd wordt.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:
Wilhelm schreef:

Toch zegt de Heere Jezus heel duidelijk dat er, in Zijn Naam, gebeden moet worden tot de Vader.
Overigens lezen we van Paulus wel dat Hij de Heere gebeden heeft, en dan bedoelt hij denk ik wel Jezus, die in het NT 'de Heer' genoemd wordt.
Ook hoor je regelmatig in het gebed, dat er afzonderlijk gebeden wordt tot de drie personen, zonder te scheidden of te delen of samen te voegen. Maar de Drie-eenheid te smeken in de verschillende Personen en werkingen.
Om nu De Zoon te bidden om Zijn openbaring en de Geest om Zijn ontdekking, vertroosting en onderwijzing, en de Vader om zijn genade in Christus en leiding in het leven zijn m.i. Bijbelse zaken die in een gebed plaats mogen , zoniet moeten vinden.
Zonderling

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:De Avondzang is niet de Schrift en ik twijfel of dit naar de Schrift is.

Ook hoor je regelmatig in het gebed, dat er afzonderlijk gebeden wordt tot de drie personen, zonder te scheidden of te delen of samen te voegen. Maar de Drie-eenheid te smeken in de verschillende Personen en werkingen.
Om nu De Zoon te bidden om Zijn openbaring en de Geest om Zijn ontdekking, vertroosting en onderwijzing, en de Vader om zijn genade in Christus en leiding in het leven zijn m.i. Bijbelse zaken die in een gebed plaats mogen , zoniet moeten vinden.
Ik ben hier ook niet geheel uit.
Het bidden tot afzonderlijke Personen kan echter haast worden alsof er meerdere Goden zijn tot wie wij bidden.
Terwijl wij bidden tot de enige God. Zeker: in de Naam van Christus. En zeker: daarbij ook vragen om de werkingen des Geestes, de voorbede des Zoons, enzovoort.
In het aanspreken van de afzonderlijke Peronen ervaar ik een bepaald spanningsveld, waar ik ook zelf graag nader in onderwezen wordt.
Plaats reactie