Gog en Magog
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Gog en Magog
Vaak hebben is ons verteld dat met Gog en Magog, Rusland wordt bedoeld, dat het nationale Israël aan gaat vallen.
Zou dat zo zijn, en waarmee denkt men dat te kunnen bewijzen uit de schrift?
In zijn oude en oorspronkelijke betekenis, betekent Gog; onder dak en Magog; niet onder dak.
De bijbel zegt dat Gog de grootvorst is van Mesech en Tubal.
Wat voor waarde heeft een letterlijke betekenis voor ons, wat is de boodschap voor vandaag?
Of zou dat Israël uit Ezechiël 38 & 39 staan voor de kerk, het ganse Israël, de kerk en de gelovige Joden?
Komt het wetenschappelijke atheïsme ook niet vooral uit Rusland?
Worden wij niet dagelijks door de media bestookt met, evolutie, abortus( in Rusland in 1923 al gelegaliseerd) porno, allerlei zonde en leegheid die ons onzeker en materialistisch moeten maken.
M.a.w. zijn het niet de legers van Satan die het geloof bestrijden?
Mocht dat zo zijn dan zijn we met een letterlijke uitleg wel sterk afgeleid van de ware strijd!
Zou dat zo zijn, en waarmee denkt men dat te kunnen bewijzen uit de schrift?
In zijn oude en oorspronkelijke betekenis, betekent Gog; onder dak en Magog; niet onder dak.
De bijbel zegt dat Gog de grootvorst is van Mesech en Tubal.
Wat voor waarde heeft een letterlijke betekenis voor ons, wat is de boodschap voor vandaag?
Of zou dat Israël uit Ezechiël 38 & 39 staan voor de kerk, het ganse Israël, de kerk en de gelovige Joden?
Komt het wetenschappelijke atheïsme ook niet vooral uit Rusland?
Worden wij niet dagelijks door de media bestookt met, evolutie, abortus( in Rusland in 1923 al gelegaliseerd) porno, allerlei zonde en leegheid die ons onzeker en materialistisch moeten maken.
M.a.w. zijn het niet de legers van Satan die het geloof bestrijden?
Mocht dat zo zijn dan zijn we met een letterlijke uitleg wel sterk afgeleid van de ware strijd!
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: Gog en Magog
Ik denk niet dat Rusland bedoeld wordt.Alexander CD schreef:Vaak hebben is ons verteld dat met Gog en Magog, Rusland wordt bedoeld, dat het nationale Israël aan gaat vallen.
Zou dat zo zijn, en waarmee denkt men dat te kunnen bewijzen uit de schrift?
In zijn oude en oorspronkelijke betekenis, betekent Gog; onder dak en Magog; niet onder dak.
De bijbel zegt dat Gog de grootvorst is van Mesech en Tubal.
Wat voor waarde heeft een letterlijke betekenis voor ons, wat is de boodschap voor vandaag?
Of zou dat Israël uit Ezechiël 38 & 39 staan voor de kerk, het ganse Israël, dat kerk en de gelovige Joden?
Komt het wetenschappelijke atheïsme ook niet vooral uit Rusland?
Worden wij niet dagelijks door de media bestookt met, evolutie, abortus( in Rusland in 1923 al gelegaliseerd) porno, allerlei zonde en leegheid die ons onzeker en materialistisch moeten maken.
M.a.w. zijn het niet de legers van Satan die het geloof bestrijden?
Mocht dat zo zijn dan zijn we met een letterlijke uitleg wel sterk afgeleid van de ware strijd!
Misschien wel Amerika dat met vele volken komen zal om Israël aan te vallen.
De betekenis is nu trouwens niet anders dan onder het OT, want duidelijk wordt gezegd dat deze dingen gebeuren zullen in het laatste der dagen. Deze profetieën moeten - ook in letterlijke zin - nog altijd vervuld worden.
Ik zie het dan ook allereerst als een profetie die letterlijk geldt voor (de vijanden van) Israël en daarna in de tweede plaats voor (de vijanden van) het geestelijk Israël.
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Gog en Magog
Zonderling waaruit meen je dat te kunnen opmaken?
Ook openbaringen spreekt over Gog en Magog, dan is het niet Israél maar de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad dat doet mij meer aan de kerk denken.
Ook openbaringen spreekt over Gog en Magog, dan is het niet Israél maar de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad dat doet mij meer aan de kerk denken.
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41
Re: Gog en Magog
Excuus voor het engels, maar in mijn ogen wel een interessant stukje tekst:
GOG AND MAGOG (Heb. גּוֹג וּמָגוֹג). Gog and Magog are first mentioned together in Ezekiel 38–39 in the vision of the end of days, where the prophet describes the war of the Lord against "Gog, of the land of Magog, the chief prince of Meshech and Tubal." After the ingathering of Israel Gog will come up against Israel with many peoples from the furthest north to plunder it and carry away spoil. The Lord Himself will go to war against Gog and punish him "with pestilence, and with blood, and with overflowing rain," and His name will be magnified and sanctified in the eyes of many nations. Gog will die in the land of Israel and his place of burial will be called "the valley of hamon Gog" and for seven years the inhabitants of Israel will use the weapons of the enemy for fuel.
Since, in the list of the sons of Noah (Gen. 10:2), Magog is mentioned as the brother of Gomer and Madai, the most reasonable identification put forward is with Giges, also known as Gogo, king of Lydia, and Magog, with his country. That, however, does not affect in any way the symbolic nature of the name and the special character of Ezekiel's vision. Gog and his people are not historical enemies of Israel, like Babylonia and Assyria. They will attack simply out of a lust for violence and with the intention of destroying a peaceful kingdom. Indeed, other prophets prophesied about a people that would come up from the north to besiege Israel in the end of days, but Ezekiel, who prophesied after the destruction of the Temple, fixed the date of the last war after the ingathering of the exiles and the rebuilding of Jerusalem.
In the Septuagint the name Gog appears in two other places where it is not mentioned in the Hebrew text. In Numbers 24:7, Gog appears instead of Agag, and in Amos 7:1, the reading is "Gog," instead of gizei ("the mowings"). These variants indicate the antiquity of the connection between the war of Gog and the advent of the Messiah. Descriptions of the decisive, final war occupy an important place in the Apocrypha (En. 56:5; IV Ezra 13:5), but the names Gog and Magog appear only in the vision of the Hebrew Sibylline Oracles (3:319 and 512), and even there only as the name of a country between the rivers of Ethiopia, a country saturated with blood, for which a bitter fate is in store. In the aggadah, the names Gog and Magog were reserved for the enemy of Israel in the end of days, but the details are very different from those in Ezekiel. In Ezekiel, Gog is the king of Magog; in the aggadah, Gog and Magog are two parallel names for the same nation. Moses had already seen Gog and all his multitude coming up against Israel and falling in the valley of Jericho (Mekh. Be-Shalaḥ, 2), and Eldad and Medad prophesied concerning them (Sanh. 17a). The war of Gog and Magog is in essence a war against the Lord, and the whole of Psalm 2 is interpreted as referring to it (Av. Zar. 3b; Tanh. Noah 18; Pd-RK 79); God Himself will do battle with this enemy. The last of "the ten occasions of the Shekhinah's descent to the world" will be in the days of Gog and Magog (ARN1, 34, 102). R. Akiva was of the opinion that the judgment of Gog would endure for 12 months (Eduy. 2:10). This judgment will bring great calamities upon Israel that will cause all previous calamities to fade into insignificance (Tosef., Ber. 1:13). Eliezer b. Hyrcanus connects it with the pangs of the Messiah and the great day of judgment (Mekh., Be-Shalaḥ 4: Shab. 118a). The war of Gog and Magog will be the final war, after which there will be no servitude, and it will presage the advent of the Messiah (Sif. Num. 76, Deut. 43; Sanh. 97b). In the Palestinian Targums the Messiah plays an active role in this war. Gog and Magog and their armies will go up to Jerusalem and fall into the hands of the Messianic king, but the ingathering of the exiles – contrary to what is said in Ezekiel – will come only after the victory (Targ. Yer., Num. 11:26; ibid., Song 8:4). A kind of compromise is found in the Targum, namely, that the house of Israel will conquer Gog and his company through the assistance of Messiah the son of Ephraim (Targ. Yer., Ex. 40:11; cf. also Targ. Song 4:5). In the New Testament vision of John (Rev. 20), the war of Gog and Magog takes place at the end of a millennium after the first resurrection, and in Sefer Eliyahu ("Book of Elijah"; J. Kaufmann (Even Shemuel), ed.), Midreshei Ge'ullah (19542), 46) Gog and Magog come after the days of the Messiah but before the final day of judgment.
From the biblical sources and the tradition of the rabbis, the stories about Gog and Magog passed to the Church Fathers. At the time of the Gothic migrations it was customary to identify the Goths with Gog and Magog. An ancient Christian tradition also identified Gog and Magog with the barbarian peoples whom Alexander the Great locked away behind iron gates next to the Caspian Sea but who are destined to break forth in the end of days. During the Islamic conquests, Christians identified the Muslim armies with Gog and Magog.
BIBLIOGRAPHY:
Kaufmann Y., Toledot, 3 (1954), 578–83; Ginzberg, Legends, index; P. Volz, Die Eschatologie der juedischen Gemeinde im neutestamentlichen Zeitalter (1934), 150ff.; J. Klausner, The Messianic Idea in Israel (1955); M. Waxman, Galut u-Ge'ulah (1952), 218–33. ADD. BIBLIOGRAPHY: J. Lust, in: DDD, 373–75.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: Gog en Magog
@Alexander CD,
Inderdaad denk ik bij Openbaring 20 inderdaad ook allereerst aan het geestelijk Israël, dus de ware Gemeente uit Joden en heidenen.
Maar Ezechiël spreekt zeer duidelijk over het volk en het land van Israël en als een gebeurtenis in het "laatste der dagen" (ik heb het vers niet opgezocht, maar het staat er wel).
De grootvorst van Mesech en Tubal kan opgevat worden als het land dat onder de nakomelingen van Jafeth de eerste plaats inneemt. Wanneer de profetie op onze tijd betrekking heeft, kan dat zeker gezegd worden van de VS.
Daarnaast is een inval in Israël naar mijn overtuiging in onze tijd niet denkbeeldig.
Inderdaad denk ik bij Openbaring 20 inderdaad ook allereerst aan het geestelijk Israël, dus de ware Gemeente uit Joden en heidenen.
Maar Ezechiël spreekt zeer duidelijk over het volk en het land van Israël en als een gebeurtenis in het "laatste der dagen" (ik heb het vers niet opgezocht, maar het staat er wel).
De grootvorst van Mesech en Tubal kan opgevat worden als het land dat onder de nakomelingen van Jafeth de eerste plaats inneemt. Wanneer de profetie op onze tijd betrekking heeft, kan dat zeker gezegd worden van de VS.
Daarnaast is een inval in Israël naar mijn overtuiging in onze tijd niet denkbeeldig.
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Gog en Magog
Een aanval op Israël is niet ondenkbaar, dat ben ik met je eens.Zonderling schreef:@Alexander CD,
Inderdaad denk ik bij Openbaring 20 inderdaad ook allereerst aan het geestelijk Israël, dus de ware Gemeente uit Joden en heidenen.
Maar Ezechiël spreekt zeer duidelijk over het volk en het land van Israël en als een gebeurtenis in het "laatste der dagen" (ik heb het vers niet opgezocht, maar het staat er wel).
De grootvorst van Mesech en Tubal kan opgevat worden als het land dat onder de nakomelingen van Jafeth de eerste plaats inneemt. Wanneer de profetie op onze tijd betrekking heeft, kan dat zeker gezegd worden van de VS.
Daarnaast is een inval in Israël naar mijn overtuiging in onze tijd niet denkbeeldig.
Maar niet in de eerste plaats de Vs want daar is een hele sterke (Pro) Joods gemeenschap met een grote politieke invloed.
Er staat echter één vers in Ez 38 die me meer geestelijk doet denken.
Zo zegt de Heere Heere: Zijt gij die, van welken Ik in verleden dagen gesproken heb, door den dienst Mijner knechten, de profeten Israels, die in die dagen geprofeteerd hebben, jaren lang, dat Ik u tegen hen zou aanbrengen?
Er is geen profeet die voor Ezechiel geprofeteerd heeft over Gog, daaruit maak ik op dat het een bekende is waar wel over gesproken is.
Re: Gog en Magog
Ik weet niet bijster veel van deze materie af, maar heb me laten vertellen dat 'Gog' taalkundig overeen komt met 'Ros', wat dan weer wijst naar Rossia, oftewel Rusland. Mesech zou taalkundig overeen komen met Moskou. Tubal met Tobolsk (dat schijnt te hoofdstad van Siberië te zijn). Of dit enigszins klopt weet ik niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Gog en Magog
Van verschillende predikanten heb ik gehoord dat ze de strijd van de Gog en Magog nog verwachten. Als een laatste strijd tegen de kerk.
Ds.Mallan heeft er ook wel over geschreven.
In zijn boek "Het Boek der Openbaringen" staat ook meer daarover, maar om het precies te zeggen zou ik het opnieuw moeten nalezen.
Ik probeer enkele korte citaten over te nemen.
Hij begint de verklaring van Openbaring 20 zo:
We zijn nu tot het hoofstuk gekomen, waarin de Chiliasten hun grond zoeken voor de leer van het duizendjarig rijk. Op de voorgrond moeten we wel vaststellen, dat waarin het vorige hoofdstuk het eindoordeel ons is beschreven, ons nu in dit hoofdstuk gezegd wordt wat er nog aan het grote eindgericht zal voorafgaan.
Het is wel goed dat we bij de overdenking van dit hoofdstuk onze kanttekeningen steeds raadplegen. En onze kanttekenaren laten ons duidelijk weten, dat ons in dit hoofdstuk geen duizendjarig vrederijk geleerd wordt- Volgens sommigen zal de Roomse Antichrist geheel ten onder gebracht zijn, voor dat de tijd zal aanbreken waarover dit hoofdstuk hier spreekt. Maar onze kanttekeningen zeggen ons, dar we de volkomen tenonderbrenging van de Antichrist pas hebben te verwachten in het laatste oordeel, wat het vorige hoofdstuk ons getoond heeft. Wel zal de Antichrist van te voren een grote val maken, zoals we gezien hebben, maar bij de komst van Christus zal hij pas voor goed worden uitgeroeid. Ook wordt in dit hoofdstuk niet gesproken over een tijd, waarin de Kerk geheel en al zonder kruis, strijd en vervolging. Het zal voor de ware Kerk blijven gelden, dat zij in de werleld verdrukking zal hebben...
(...)
Het wordt veel te veel om te citeren, ik zel even de tekst van Openb. 20 hier neerzetten, om het verband van de Gog en Magog te lezen...
1 En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand;
2 En hij greep den draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geëindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geëindigd waren. Deze is de eerste opstanding.
6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
7 En wanneer de duizend jaren zullen geëindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
9 En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.
10 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid
(…)
Ik sla nu een groot stuk over, en begin nu bij de verklaring van vers 7, 8 en 9, waar staat:
7 En wanneer de duizend jaren zullen geëindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
9 En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.
We komen nu tot het andere gedeelte van Openbaring 20, dat van de ontbinding van de satan spreekt. Vers 7 zegt ons: En wanneer de duizend jaren zullen geëindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
Dit wil vanzelf niet zeggen, dar de satan nu alles zou kunnen doen. Al zal hij ontbonden zijn, zo zal hij toch ook weer door God beteugeld worden….
(…)
Vers 8: En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
Allereerst staat hier dus van de satan dat hij zou uitgaan. Hij zal uit de afgrond uitgaan waarin hij gebonden was. En dan zal hij uitgaan om de volken te verleiden. Hij zal ze ophitsen tegen Christus en Zijn Kerk. Het is dus altijd maar om de Kerk te doen, in alles wat er gebeurt. Daar moeten we dan ook altijd rekening mee houden.
Als we de beroeringen onder de volken aanschouwen, moeten we altijd goed bedenken dat het om de Kerk te doen is. De duivel is het die de volken verleidt. En nu wordt hier gezegd dat hij de volken zal verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn.
Heel de wereld zal dus in beroering komen. Zouden we in zulk een tijd niet leven met elkaar? Waar is het nog rustig in de wereld? Als het thans tot een oorlog zal komen, welk volk zal daarin niet betrokken zijn? (*)
(*) Dit schreef ds. Mallen eind jaren 60/begin jaren 70.
In het bijzonder wordt hier gesproken over de Gog en de Magog. Sommigen houden die voor die volken die in de vier hoeken der aarde zijn, maar wij geloven, met onze kanttekenaren, dat niet al de volken hier God en Magog genoemd kunnen worden.
Ook hebben we er niet de Roomse Antichrist onder te verstaan. De macht van de Roomse Antichrist zal voorgoed verbroken zijn.
Er zijn verklaarders, waaronder ook Brakel, die door de God en de Magog bedekte en openbare vijanden van Gods Kerk verstaan. Die vijanden zouden dan samenspannen tegen de Kerk. En zeker, zulk een samenspanning is ook dikwijls te aanschouwen.
Als de openbare vijanden de handen vrij krijgen tegen de Kerk, dan komen de bedekte vijanden ook openbaar.
Toch geloven we dat we door de Gog en de Magog andere vijanden van de Kerk moeten verstaan. We hebben daar al meer op gewezen, dat we een vergelijking moeten zien tussen de grote machten van het O.T. en die van het N.T.
In de openbaring aan Johannes worden dezelfde wijanden en machten genoemd, als die ons in het O.T. genoemd worden: Egypte, Babel en de Gog en de Magog.
Met Egypte wotdt in de Openbaringen het Romeinse Keizerrijk bedoeld en met Babel het antichristelijke Rome.
De Gog en de Magog waren weleer de vijanden die even voor de komst van Christus zich gesteld hebben tegen de Joodse Kerk. In Ezechiël was daar al over gesproken. In de Openbaringen worden met de Gog en de Magog bedoeld, de vijanden die zich even voor de WEDERKOMST van Christus zich tegen de Kerk zullen kanten. Er worden woeste en Barbaarse volken mee bedoeld. Het getal van deze volken is als het zand der zee.
Het staat voor mij vast, dat we deze machten thans zien opkoken. We behoeven niet te profeteren; we zien de vervulling van Gods Woord duidelijk voor ogen. We kunnen er allemaal wel zeker van zijn, dat het eerdaags tot een uitbarsting zal komen onder de volken. Wie is er die dat niet ziet aankomen? Maar we beseffen er alleen zo weinig van, hoe vreselijk dit zal wezen. We zijn er nog zo gerust onder. Maar dit is juist een heel ongunstig teken.
Als men zal denken dat het vrede en zonder gevaar is, zal een haastig verderf ons overkomen. Zoals het op heden is kan het niet blijven. Aan zorgeloosheid en stille gerustheid hebben we ons allen overgegeven. Alles gaat uitwendig op in weelde en overdaad.
(…)
Ik kan niet zeggen, hoe benauwend alle omstandiheden me dikwijls zijn. Er speelt zich wat af, ook onder het mom van godsdienst. Men weet soms niet meer waar men zich nog aan vast moet klemmen en waar men het nog zoeken moet.
Maar het is wel aan te voelen, dat het zo niet blijven kan. Er moet wat gaan gebeuren. Maar vreselijk zal het zijn als het komt.
Het wacht daarin ook op Gods tijd. Maar het kon wel eens tijd gaan worden voor de Heere om te werken. Dat de satan uitgaat om de volken te verleiden, is al duidelijk door ons te zien. Hij is al ontbonden.
Hij is alleen thans nog bezig om de volken te vergaderen tot \de krijg. Het zal benauwd worden op de wereld en het zal ook bang gaan worden voor de Kerk. Maar onder de toestand zoals die op heden is, kan de Kerk ook al bang worden.
Koning Jezus zal er voor zorgen, dat zijn Kerk toch in stilte zal gaan verlangen naar het einde.
*** Ik kan alles niet uittypen helaas! Ik heb nu één hoofdstuk vrijwel in zijn geheel overgetypt,van wat ds, Mallan over de Gog en de Magog zegt. \Het is nog maar een klein stukje, want er volgen nog 8 hoofdstukken over dit onderwerp!
TOLLE LEGE!!!
Ds.Mallan heeft er ook wel over geschreven.
In zijn boek "Het Boek der Openbaringen" staat ook meer daarover, maar om het precies te zeggen zou ik het opnieuw moeten nalezen.
Ik probeer enkele korte citaten over te nemen.
Hij begint de verklaring van Openbaring 20 zo:
We zijn nu tot het hoofstuk gekomen, waarin de Chiliasten hun grond zoeken voor de leer van het duizendjarig rijk. Op de voorgrond moeten we wel vaststellen, dat waarin het vorige hoofdstuk het eindoordeel ons is beschreven, ons nu in dit hoofdstuk gezegd wordt wat er nog aan het grote eindgericht zal voorafgaan.
Het is wel goed dat we bij de overdenking van dit hoofdstuk onze kanttekeningen steeds raadplegen. En onze kanttekenaren laten ons duidelijk weten, dat ons in dit hoofdstuk geen duizendjarig vrederijk geleerd wordt- Volgens sommigen zal de Roomse Antichrist geheel ten onder gebracht zijn, voor dat de tijd zal aanbreken waarover dit hoofdstuk hier spreekt. Maar onze kanttekeningen zeggen ons, dar we de volkomen tenonderbrenging van de Antichrist pas hebben te verwachten in het laatste oordeel, wat het vorige hoofdstuk ons getoond heeft. Wel zal de Antichrist van te voren een grote val maken, zoals we gezien hebben, maar bij de komst van Christus zal hij pas voor goed worden uitgeroeid. Ook wordt in dit hoofdstuk niet gesproken over een tijd, waarin de Kerk geheel en al zonder kruis, strijd en vervolging. Het zal voor de ware Kerk blijven gelden, dat zij in de werleld verdrukking zal hebben...
(...)
Het wordt veel te veel om te citeren, ik zel even de tekst van Openb. 20 hier neerzetten, om het verband van de Gog en Magog te lezen...
1 En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand;
2 En hij greep den draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geëindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geëindigd waren. Deze is de eerste opstanding.
6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
7 En wanneer de duizend jaren zullen geëindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
9 En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.
10 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid
(…)
Ik sla nu een groot stuk over, en begin nu bij de verklaring van vers 7, 8 en 9, waar staat:
7 En wanneer de duizend jaren zullen geëindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
9 En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.
We komen nu tot het andere gedeelte van Openbaring 20, dat van de ontbinding van de satan spreekt. Vers 7 zegt ons: En wanneer de duizend jaren zullen geëindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
Dit wil vanzelf niet zeggen, dar de satan nu alles zou kunnen doen. Al zal hij ontbonden zijn, zo zal hij toch ook weer door God beteugeld worden….
(…)
Vers 8: En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
Allereerst staat hier dus van de satan dat hij zou uitgaan. Hij zal uit de afgrond uitgaan waarin hij gebonden was. En dan zal hij uitgaan om de volken te verleiden. Hij zal ze ophitsen tegen Christus en Zijn Kerk. Het is dus altijd maar om de Kerk te doen, in alles wat er gebeurt. Daar moeten we dan ook altijd rekening mee houden.
Als we de beroeringen onder de volken aanschouwen, moeten we altijd goed bedenken dat het om de Kerk te doen is. De duivel is het die de volken verleidt. En nu wordt hier gezegd dat hij de volken zal verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn.
Heel de wereld zal dus in beroering komen. Zouden we in zulk een tijd niet leven met elkaar? Waar is het nog rustig in de wereld? Als het thans tot een oorlog zal komen, welk volk zal daarin niet betrokken zijn? (*)
(*) Dit schreef ds. Mallen eind jaren 60/begin jaren 70.
In het bijzonder wordt hier gesproken over de Gog en de Magog. Sommigen houden die voor die volken die in de vier hoeken der aarde zijn, maar wij geloven, met onze kanttekenaren, dat niet al de volken hier God en Magog genoemd kunnen worden.
Ook hebben we er niet de Roomse Antichrist onder te verstaan. De macht van de Roomse Antichrist zal voorgoed verbroken zijn.
Er zijn verklaarders, waaronder ook Brakel, die door de God en de Magog bedekte en openbare vijanden van Gods Kerk verstaan. Die vijanden zouden dan samenspannen tegen de Kerk. En zeker, zulk een samenspanning is ook dikwijls te aanschouwen.
Als de openbare vijanden de handen vrij krijgen tegen de Kerk, dan komen de bedekte vijanden ook openbaar.
Toch geloven we dat we door de Gog en de Magog andere vijanden van de Kerk moeten verstaan. We hebben daar al meer op gewezen, dat we een vergelijking moeten zien tussen de grote machten van het O.T. en die van het N.T.
In de openbaring aan Johannes worden dezelfde wijanden en machten genoemd, als die ons in het O.T. genoemd worden: Egypte, Babel en de Gog en de Magog.
Met Egypte wotdt in de Openbaringen het Romeinse Keizerrijk bedoeld en met Babel het antichristelijke Rome.
De Gog en de Magog waren weleer de vijanden die even voor de komst van Christus zich gesteld hebben tegen de Joodse Kerk. In Ezechiël was daar al over gesproken. In de Openbaringen worden met de Gog en de Magog bedoeld, de vijanden die zich even voor de WEDERKOMST van Christus zich tegen de Kerk zullen kanten. Er worden woeste en Barbaarse volken mee bedoeld. Het getal van deze volken is als het zand der zee.
Het staat voor mij vast, dat we deze machten thans zien opkoken. We behoeven niet te profeteren; we zien de vervulling van Gods Woord duidelijk voor ogen. We kunnen er allemaal wel zeker van zijn, dat het eerdaags tot een uitbarsting zal komen onder de volken. Wie is er die dat niet ziet aankomen? Maar we beseffen er alleen zo weinig van, hoe vreselijk dit zal wezen. We zijn er nog zo gerust onder. Maar dit is juist een heel ongunstig teken.
Als men zal denken dat het vrede en zonder gevaar is, zal een haastig verderf ons overkomen. Zoals het op heden is kan het niet blijven. Aan zorgeloosheid en stille gerustheid hebben we ons allen overgegeven. Alles gaat uitwendig op in weelde en overdaad.
(…)
Ik kan niet zeggen, hoe benauwend alle omstandiheden me dikwijls zijn. Er speelt zich wat af, ook onder het mom van godsdienst. Men weet soms niet meer waar men zich nog aan vast moet klemmen en waar men het nog zoeken moet.
Maar het is wel aan te voelen, dat het zo niet blijven kan. Er moet wat gaan gebeuren. Maar vreselijk zal het zijn als het komt.
Het wacht daarin ook op Gods tijd. Maar het kon wel eens tijd gaan worden voor de Heere om te werken. Dat de satan uitgaat om de volken te verleiden, is al duidelijk door ons te zien. Hij is al ontbonden.
Hij is alleen thans nog bezig om de volken te vergaderen tot \de krijg. Het zal benauwd worden op de wereld en het zal ook bang gaan worden voor de Kerk. Maar onder de toestand zoals die op heden is, kan de Kerk ook al bang worden.
Koning Jezus zal er voor zorgen, dat zijn Kerk toch in stilte zal gaan verlangen naar het einde.
*** Ik kan alles niet uittypen helaas! Ik heb nu één hoofdstuk vrijwel in zijn geheel overgetypt,van wat ds, Mallan over de Gog en de Magog zegt. \Het is nog maar een klein stukje, want er volgen nog 8 hoofdstukken over dit onderwerp!
TOLLE LEGE!!!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: Gog en Magog
Toch gaat ds. Mallan eraan voorbij dat in Ezechiël gesproken wordt van een volk dat weer teruggekeerd is op de bergen Israëls.De Gog en de Magog waren weleer de vijanden die even voor de komst van Christus zich gesteld hebben tegen de Joodse Kerk. In Ezechiël was daar al over gesproken.
En ook dat gesproken wordt van het laatste der dagen.
Dat kan niet gesteld worden in de tijd van het OT.
Re: Gog en Magog
Zeker wel. Het 'laatst der dagen' is helemaal niet altijd een term die die het wereldeinde aanduidt, maar kan ook in zijn algemeenheid op de toekomst duiden. Welke toekomst dat is, hangt af van het tekstverband. Heel vaak wordt de terugkeer uit de ballingschap bedoeld, maar soms wordt de lijn ook doorgetrokken naar de Messianse toekomst en heel soms ook naar het wereldeinde (ontleend aan Tj. Boersma, 'De Bijbel is geen puzzelboek').Zonderling schreef:Toch gaat ds. Mallan eraan voorbij dat in Ezechiël gesproken wordt van een volk dat weer teruggekeerd is op de bergen Israëls.De Gog en de Magog waren weleer de vijanden die even voor de komst van Christus zich gesteld hebben tegen de Joodse Kerk. In Ezechiël was daar al over gesproken.
En ook dat gesproken wordt van het laatste der dagen.
Dat kan niet gesteld worden in de tijd van het OT.
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41
Re: Gog en Magog
In general, the term "eschatology" designates the doctrine concerning "the last things." The word "last" can be understood either absolutely as referring to the ultimate destiny of mankind in general or of each individual man, or relatively as referring to the end of a certain period in the history of mankind or of a nation that is followed by another, entirely different, historical period.Afgewezen schreef: Zeker wel. Het 'laatst der dagen' is helemaal niet altijd een term die die het wereldeinde aanduidt, maar kan ook in zijn algemeenheid op de toekomst duiden. Welke toekomst dat is, hangt af van het tekstverband. Heel vaak wordt de terugkeer uit de ballingschap bedoeld, maar soms wordt de lijn ook doorgetrokken naar de Messianse toekomst en heel soms ook naar het wereldeinde (ontleend aan Tj. Boersma, 'De Bijbel is geen puzzelboek').
Bron
De stelling van Afgewezen lijkt mij juist. Mijn bron heb ik hierboven geplaatst.
- Bonny
- Berichten: 2511
- Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
- Locatie: In partibus infidelium
- Contacteer:
Re: Gog en Magog
Dergelijke redeneringen worden ook vaak gebruikt door aanhangers van de Brits-Israel visie. Ik vind dat soort taalkundige vondsten meestal zeer discutabelFjodor schreef:Ik weet niet bijster veel van deze materie af, maar heb me laten vertellen dat 'Gog' taalkundig overeen komt met 'Ros', wat dan weer wijst naar Rossia, oftewel Rusland. Mesech zou taalkundig overeen komen met Moskou. Tubal met Tobolsk (dat schijnt te hoofdstad van Siberië te zijn). Of dit enigszins klopt weet ik niet.
The Groom's still waiting at the altar
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Gog en Magog
De vertaler van de statenvertaling hebben het met Hoofdvorst vertaald, dat lijkt mij juist.Bonny schreef:Dergelijke redeneringen worden ook vaak gebruikt door aanhangers van de Brits-Israel visie. Ik vind dat soort taalkundige vondsten meestal zeer discutabelFjodor schreef:Ik weet niet bijster veel van deze materie af, maar heb me laten vertellen dat 'Gog' taalkundig overeen komt met 'Ros', wat dan weer wijst naar Rossia, oftewel Rusland. Mesech zou taalkundig overeen komen met Moskou. Tubal met Tobolsk (dat schijnt te hoofdstad van Siberië te zijn). Of dit enigszins klopt weet ik niet.
- Bonny
- Berichten: 2511
- Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
- Locatie: In partibus infidelium
- Contacteer:
Re: Gog en Magog
Maar om daar het huidige Rusland mee te bedoelen, klinkt mij vreemd in de oren
The Groom's still waiting at the altar
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Gog en Magog
De laatste dagen is vanaf pinksteren tot de wederkomst, is mij altijd geleerd, dus heeft het ook betrekking op de laatste dingen.Afgewezen schreef:Zeker wel. Het 'laatst der dagen' is helemaal niet altijd een term die die het wereldeinde aanduidt, maar kan ook in zijn algemeenheid op de toekomst duiden. Welke toekomst dat is, hangt af van het tekstverband. Heel vaak wordt de terugkeer uit de ballingschap bedoeld, maar soms wordt de lijn ook doorgetrokken naar de Messianse toekomst en heel soms ook naar het wereldeinde (ontleend aan Tj. Boersma, 'De Bijbel is geen puzzelboek').Zonderling schreef:Toch gaat ds. Mallan eraan voorbij dat in Ezechiël gesproken wordt van een volk dat weer teruggekeerd is op de bergen Israëls.De Gog en de Magog waren weleer de vijanden die even voor de komst van Christus zich gesteld hebben tegen de Joodse Kerk. In Ezechiël was daar al over gesproken.
En ook dat gesproken wordt van het laatste der dagen.
Dat kan niet gesteld worden in de tijd van het OT.
Dat past ook wel bij een uitleg die ik ergens las, Gog is onder dak ( satan gebonden) en Magog is niet onderdak( satan losgelaten). Satan volkomen haat tegen Gods volk.