Jongeren en popmuziek

Neder-pop fout?

Ja, geen enkele uitzondering.
8
26%
Ja, de teksten zijn fout en de muziek is te werelds.
4
13%
Vaak, de meeste teksten kunnen niet door de beugel.
9
29%
Soms, als je kritisch kijkt dan valt er een deel af.
5
16%
Nee, alleen nummers die de 10 geboden overtreden zijn fout.
3
10%
Nee, wanneer er kritisch naar gekeken wordt mag het overige deel beluisterd worden.
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 31

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:Ik hou van ze! :D
Volgens mij moet het zijn: Ik houd van ze!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Ik hou van ze! :D
Volgens mij moet het zijn: Ik houd van ze!
Ja meneer!
Ik mag van ze komen te houden...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Marnix »

"Ik hou" en "ik houd" mogen allebei.

Van onzetaal.nl:

Ik hou(d) niet van kerstliedjes?

Is het 'Ik hou niet van kerstliedjes' of 'Ik houd niet van kerstliedjes'?

Hou en houd zijn allebei goed. 'Ik hou niet van kerstliedjes' is het gewoonst.

In formele uitingen is het gebruikelijk om de d van houd wel te schrijven; de meeste mensen vinden 'Houd uw stad schoon' wat verzorgder dan 'Hou uw stad schoon.' In teksten met een informele toon gaat de voorkeur uit naar hou, net als in de spreektaal.

Het weglaten van de d is mogelijk bij de werkwoorden glijden, houden, rijden, snijden en uitscheiden ('ophouden'), of samenstellingen daarmee, zoals doorrijden, ophouden en uitglijden. Het verschijnsel doet zich voor bij:

de ik-vorm: 'Ik hou van jou'; 'Ik schei ermee uit!';
de gebiedende wijs: 'Glij niet uit!'; 'Hou op!';
de jij-vorm als het onderwerp je/jij achter de persoonsvorm staat: 'Straks snij je je nog', 'Rij jij of rij ik?'
Het wél schrijven van de d ('Ik houd van jou', 'Glijd niet uit!', 'Rijd jij of rijd ik?') kan het lezen zelfs bemoeilijken.

De vormen zonder d komen trouwens al lang voor: in teksten van Hooft en Bredero is de spelling hou bijvoorbeeld al te vinden. En in 1912 schreef het Woordenboek der Nederlandsche Taal dat de gebiedende wijs van houden zowel houd als hou kan zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Tiberius »

Koninklijke Jongeneel heeft als slogan: "Het hout nooit op".
(Maar dat terzije).
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door albion »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Maar laat ze wel eerst gewoon uitspreken ...
Wacht maar tot je zelf één of meerdere pubers in huis hebt. :)
Pardon...
Ik werk dag in dag uit met zo'n 250 pubers.... Ga me niet vertelen dat ik niet weet wat pubers zijn. Ik hou van ze! :D
ik ook. Maar uit ervaring weet ik dat je 250 pubers op school heel anders benaderd dan 1 puber die je eigen kind is....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door judith »

albion schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Maar laat ze wel eerst gewoon uitspreken ...
Wacht maar tot je zelf één of meerdere pubers in huis hebt. :)
Pardon...
Ik werk dag in dag uit met zo'n 250 pubers.... Ga me niet vertelen dat ik niet weet wat pubers zijn. Ik hou van ze! :D
ik ook. Maar uit ervaring weet ik dat je 250 pubers op school heel anders benaderd dan 1 puber die je eigen kind is....
Mischien wel iets anders, Albion, pubers thuis... maar zoals Luut zegt, je kan ze wel eerst gewoon laten uitspreken...
Dat is het beste, igg, dat vindt ik ook het beste, als ik met iemand praat, als iemand gelijk gaat zeggen, daar ben ik niet mee eens, dat kan niet, mag niet...hoor je maar de helft van de mening van degene die aan het praten is.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Maar laat ze wel eerst gewoon uitspreken ...
Wacht maar tot je zelf één of meerdere pubers in huis hebt. :)
Pardon...
Ik werk dag in dag uit met zo'n 250 pubers.... Ga me niet vertelen dat ik niet weet wat pubers zijn. Ik hou van ze! :D
ik ook. Maar uit ervaring weet ik dat je 250 pubers op school heel anders benaderd dan 1 puber die je eigen kind is....
Ik denk dat ik iets anders in elkaar zit...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door albion »

Luther schreef:
albion schreef:
ik ook. Maar uit ervaring weet ik dat je 250 pubers op school heel anders benaderd dan 1 puber die je eigen kind is....
Ik denk dat ik iets anders in elkaar zit...;)
vertel....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Kaw »

Dit is offtopic.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door albion »

Kaw schreef:Dit is offtopic.
nee, het is niet offtopic. Alleen de nadruk ligt op jongeren en niet op muziek ::salut
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Eeffie
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:30
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Eeffie »

Ik vind pop toch niet zo mooi. op school hebben we een keer voorlichting over allerlei muziek gehad. toen pas merkte ik dat de teksten van popmuziek vaak heel kwetsent kunnen zijn naar het christendom toe, en dat er veel in gevloekt wordt. veel teksten zijn absoluut niet goed!!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Marnix »

Hm, ik denk dat je niet moet generaliseren. Natuurlijk zijn daar genoeg voorbeelden van. Maar het heeft geen zin om 10 voorbeelden te laten horen en dan te zeggen: Zie je wel: Pop is fout / inhoudelijk niet zo mooi. Er zijn ook talloze voorbeelden van nummers waarin dat niet gebeurt, van artiesten die wel goede teksten hebben etc. Je kan niet alles over een kam scheren. En zo moet je ook kritisch zijn met alle soorten muziek, het onderzoeken en het goede behouden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Wilma van den Berg »

Marnix schreef:Hm, ik denk dat je niet moet generaliseren. Natuurlijk zijn daar genoeg voorbeelden van. Maar het heeft geen zin om 10 voorbeelden te laten horen en dan te zeggen: Zie je wel: Pop is fout / inhoudelijk niet zo mooi. Er zijn ook talloze voorbeelden van nummers waarin dat niet gebeurt, van artiesten die wel goede teksten hebben etc. Je kan niet alles over een kam scheren. En zo moet je ook kritisch zijn met alle soorten muziek, het onderzoeken en het goede behouden.
Is dat te vergelijken met: het nieuws luisteren kan wel dus de rest van de radio kan ook wel? (of hier selectief mee omgaan) EN bij sommige gelegenheden moet je toch haast wel een broek aan dus....
Een beetje een gevoelsmatige kwestie?!

(Het gaat me NIET om de voorbeelden maar de laatste vraagstelling. Om deze te verduidelijken een aantal voorbeelden. Hier dus verder NIET op ingaan!)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Marnix »

Nou, met gevoelsmatigheid moet je ook weer een beetje oppassen, je gevoel kan je bedriegen.

Wat ik bedoel is, om toch even bij je voorbeelden aan te sluiten, dat je de dingen onderzoekt en het goede houdt. Dat is dus niet: Het radionieuws waarderem sommige dingen niet en dus zeggen: Dan kan je helemaal geen radio luisteren. Je luistert naar wat kan en niet naar wat niet kan. Onderzoeken en het goede behouden. Dat is selectief omgaan. En dan zijn er bands waar je goed naar kan luisteren en bands waar je niet naar moet luisteren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door albion »

Marnix schreef:Nou, met gevoelsmatigheid moet je ook weer een beetje oppassen, je gevoel kan je bedriegen.

Je luistert naar wat kan en niet naar wat niet kan. Onderzoeken en het goede behouden. Dat is selectief omgaan. En dan zijn er bands waar je goed naar kan luisteren en bands waar je niet naar moet luisteren.
En kan je daar nu maar mee omgaan. Als ze jong zijn lopen ze graag mee want ze willen geen buitenbeentje zijn. En dan hebben ze grote moeite met
dat selectief omgaan. Zijn ze eenmaal gewend aan bep. muziek dan is het erg moeilijk om hun smaak om te vormen. Je krijgt dan het verwijt: 'je wilt me
dwingen om naar muziek te luisteren die jíj mooi vind en ik niet....' :bobo
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie