Persoonlijk geloof en dogma.

Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Avi »

Hoe verhouden dogma's en persoonlijk geloof zich tot elkaar?

Kan een kerkelijk insituut mensen binden aan dogma's, waardoor het eigen denken en persoonlijk tot geloof komen vetraagd, ontmoedigd wordt?
Staat twijfelen aan bepaalde dogma's gelijk aan heiligschennis?

Je bent bijvoorbeeld Rooms en gaat de bijbel lezen en komt tot de ontdekking, dat....
Je bent Protestant en komt er achter dat een dogma in jou kerk niet overeenkomt met wat de bijbel zegt...
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door jvdg »

Mag ik hierbij als voorzet voor deze discussie stellen dat persoonlijk geloof en dogma zich verhouden als praktijk van het persoonlijk/geestelijk leven tot de dogmatiek waarin de "theorie" (lees geestelijk leven) wordt verklaard.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Avi »

Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
:quoi
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Afgewezen »

Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
:quoi
Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Da Capo »

Afgewezen schreef:
Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
:quoi
Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.
... of wanneer (specifieke) bevindingen normatief worden.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Afgewezen »

Da Capo schreef:
Afgewezen schreef:
Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
:quoi
Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.
... of wanneer (specifieke) bevindingen normatief worden.
Zoals?
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Da Capo »

Afgewezen schreef:
Da Capo schreef:
Afgewezen schreef:
Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
:quoi
Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.
... of wanneer (specifieke) bevindingen normatief worden.
Zoals?
In de trent van "zo beleven al Gods kinderen dit of dat". Ik moet in dit geval altijd denken aan Bunyan. Hij gaat heel pastoraal met bevindingen om. Lees eens hoe Christen zijn doortocht door de valei des doods ervaart en hoe dit bij Christinne is. Beide beleven ze dezelfde zaken, maar de beleving/bevinding is dag en nacht verschillend.
De drieslag, ellende-verlossing-dankbaarheid, kennen al Gods kinderen meer of minder van, maar hoe dat beleefd wordt is heel verschillend. Brakel schrijft daar in zijn Redelijke Godsdienst ook heel mooi over (gedeelte over de roeping van de zondaar).
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
:quoi
Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.
En waar ijkt men de bevinding aan?

Want het wordt een probleem, als de Schrift aan de bevinding geijkt wordt, inplaats van de bevinding aan de Schrift.

Want dan krijg je die gezegdes 'maar Gods volk leert het anders'.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door aritha »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
:quoi
Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.
En waar ijkt men de bevinding aan?

Want het wordt een probleem, als de Schrift aan de bevinding geijkt wordt, inplaats van de bevinding aan de Schrift.

Want dan krijg je die gezegdes 'maar Gods volk leert het anders'.
En stel dat Gods volk het anders leert?
Dan klopt hun bevinding dus niet omdat de Bijbel er anders over spreekt?
:livre
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:En waar ijkt men de bevinding aan?

Want het wordt een probleem, als de Schrift aan de bevinding geijkt wordt, inplaats van de bevinding aan de Schrift.

Want dan krijg je die gezegdes 'maar Gods volk leert het anders'.
Met "anders" wordt in dit gezegde niet bedoeld "anders dan de Schrift het leert" maar "anders dan meneer/mevrouw X het zegt te hebben beleefd".
aritha schreef:En stel dat Gods volk het anders leert?
Dan klopt hun bevinding dus niet omdat de Bijbel er anders over spreekt?
:livre
Klopt, als de bevinding niet naar de Schrift is, werp het dan maar voor de mollen en vledermuizen.
Ook Gods volk moet wel eens van schadelijke wegen afgebracht worden.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Da Capo »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:En waar ijkt men de bevinding aan?

Want het wordt een probleem, als de Schrift aan de bevinding geijkt wordt, inplaats van de bevinding aan de Schrift.

Want dan krijg je die gezegdes 'maar Gods volk leert het anders'.
Met "anders" wordt in dit gezegde niet bedoeld "anders dan de Schrift het leert" maar "anders dan meneer/mevrouw X het zegt te hebben beleefd".
aritha schreef:En stel dat Gods volk het anders leert?
Dan klopt hun bevinding dus niet omdat de Bijbel er anders over spreekt?
:livre
Klopt, als de bevinding niet naar de Schrift is, werp het dan maar voor de mollen en vledermuizen.
Ook Gods volk moet wel eens van schadelijke wegen afgebracht worden.
Precies. Gods Woord is normatief en niet onze bevindingen. God waarschuwt niet voor niets dat ons hart arglistig is...
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door learsi »

OK Gods woord is normatief voor de bevinding van de gelovigen.

Neem nu de genezingsgeschiedenis van de bloedvloeiende vrouw(Mat.9....Mark.5....Luk.8)

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat deze geschiedenis bevinding in zich bergt, maar hoe haal ik daar nu schrift normatieve bevinding uit?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Fjodor »

20 (En ziet, een vrouw die twaalf jaren het bloedvloeien gehad had, komende tot Hem van achteren,27 raakte den zoom Zijns kleeds aan;
21 Want zij zeide in zichzelven: Indien ik alleenlijk Zijn kleed aanraak,28 zo zal ik gezond worden.29
22 En Jezus, Zich omkerende, en haar ziende, zeide: Wees welgemoed, dochter! uw geloof heeft u behouden. En de vrouw werd gezond van dezelve ure af.)

Ik zou zeggen dat de vrouw weet dat ze genezen moet worden. Ze weet dat ze Christus nodig heeft. Ze kan niet meer op zichzelf zien of op iets anders dan Christus, dat werkt niet (Zie Petrus die het water in zakt als hij zijn oog van Jezus afwendt).
Dat is volgens mij bij iedereen nodig. De persoon die op Christus ziet voor de gezond wording die zal behouden worden. Dat is de normatieve bevinding zou ik zeggen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door learsi »

Fjodor schreef:20 (En ziet, een vrouw die twaalf jaren het bloedvloeien gehad had, komende tot Hem van achteren,27 raakte den zoom Zijns kleeds aan;
21 Want zij zeide in zichzelven: Indien ik alleenlijk Zijn kleed aanraak,28 zo zal ik gezond worden.29
22 En Jezus, Zich omkerende, en haar ziende, zeide: Wees welgemoed, dochter! uw geloof heeft u behouden. En de vrouw werd gezond van dezelve ure af.)

Ik zou zeggen dat de vrouw weet dat ze genezen moet worden. Ze weet dat ze Christus nodig heeft. Ze kan niet meer op zichzelf zien of op iets anders dan Christus, dat werkt niet (Zie Petrus die het water in zakt als hij zijn oog van Jezus afwendt).
Dat is volgens mij bij iedereen nodig. De persoon die op Christus ziet voor de gezond wording die zal behouden worden. Dat is de normatieve bevinding zou ik zeggen.
Beste Fjodor,ik ben het eens met wat je in de eerste alinea van je antwoord schrijft.
In de tweede alinea concludeer je dat deze bevinding bij iedereen nodig is. Zo zie ik dat ook.
Twee vragen...........Wat is voor jou "gezondwording"
...........Wat voor bevinding mag ik bijv. zien in ..."zij zeide in zichzelf".... en ......."raakte de zoom Zijns
kleed aan" ?.....

Zijn alle "onderdelen" van deze genezing , "om te zetten" in een normatieve bevinding? Of is dat niet de bedoeling?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Persoonlijk geloof en dogma.

Bericht door Jongere »

Wat ik erg mooi vond, learsi, is een pas uitgegeven boekje van Maarten Luther: 'Uw geloof heeft u behouden'. Hij behandelt daarin de geschiedenis van de tien melaatsen. En trekt soms geestelijke lessen die wij misschien niet eens zouden durven trekken. Maar wel op een hele natuurlijke en nuchtere manier, waarbij hij ook uitlegt waarom hij het zo zegt.
Al is het natuurlijk een beetje in de context geschreven (dus veel verweer tegen de R-K kerk) vond ik dit erg leerzaam, probeer het eens op de kop te tikken! Dit viel me in ieder geval vooral op: hij besteed niet teveel aandacht aan de woorden op zichzelf (dus heel letterlijk uitleggen) maar legt wel duidelijk verbanden met het geloofsleven. Dus: we kunnen leren hoe geloof werkt als we het 'bezig zien' in deze melaatsen.
Plaats reactie