Blanco stemmen
- Bert Mulder
- Contacteer:
Blanco stemmen
Waarom, bij een beroepingstemming nog wel, zou iemand ooit blanco stemmen?
Ik kan er niet bij....
Ik kan er niet bij....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Blanco stemmen
Misschien als je het alletwee niks vind of zoBert Mulder schreef:Waarom, bij een beroepingstemming nog wel, zou iemand ooit blanco stemmen?
Ik kan er niet bij....

Ik stem wel eens blanco. Als dat niet zou mogen moeten ze maar loten.
De DKO wordt al met voeten getreden door maar te herverkiezen, herverkiezen, herverkiezen.
Als dan de 'tegenkandidaat' directeur van een scholengemeenschap is wordt het toch lastig.
(Want die kan één van beide functies niet naar behoren uitoefenen. Of allebei niet meer.)
Of als ik ze allebei niet ken.
Of ze zijn net lid geworden en elders waren ze ook ambtsdrager.
De DKO wordt al met voeten getreden door maar te herverkiezen, herverkiezen, herverkiezen.
Als dan de 'tegenkandidaat' directeur van een scholengemeenschap is wordt het toch lastig.
(Want die kan één van beide functies niet naar behoren uitoefenen. Of allebei niet meer.)
Of als ik ze allebei niet ken.
Of ze zijn net lid geworden en elders waren ze ook ambtsdrager.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-
Ik stem blanco als ik beide kandidaten ongeschikt acht. Het ongeschikt zijn kan te maken hebben met:
- onbelezen zijn;
- te drukke werkzaamheden van de kandidaten;
- als de kerkenraad mensen op tweetal zet die van 't zelfde laken een pak zijn als de kerkenraad;
- kanidaten behoren tot de conservatieve stroming;
- etc.
- onbelezen zijn;
- te drukke werkzaamheden van de kandidaten;
- als de kerkenraad mensen op tweetal zet die van 't zelfde laken een pak zijn als de kerkenraad;
- etc.

Zijn ze dan ongeschikt?
- Bonny
- Contacteer:
Voor Bureaucraat wel waarschijnlijk. Het is maar net wat je smaak is...Erasmiaan schreef:- als de kerkenraad mensen op tweetal zet die van 't zelfde laken een pak zijn als de kerkenraad;
- kanidaten behoren tot de conservatieve stroming;![]()
Zijn ze dan ongeschikt?
The Groom's still waiting at the altar
Blanco stemmen is in wezen zonde tegen het vijfde gebod, omdat je je verzet tegen het tweetal dat door de kerkenraad gesteld is. De kerkenraad kiest zo'n tweetal na ampele overwegingen, waarbij aspecten een rol spelen, die mogelijk buiten het gezichtsveld van de meeste leden vallen.
De redenen om blanco te stemmen van Bureaucraat zijn overigens zeer dubieus.
Onbelezen zijn:
- Hoe kan een gemiddeld lid weten of iemand belezen is? Dat komt bij huisbezoeken naar boven, of in een persoonlijke kring rondom die man.
Te drukke werkzaamheden:
- Dat kan een ander moeilijk beoordelen. Ik hoor wel eens mensen zuchten, dat ze het zo druk hebben, terwijl ze 6 van de 7 avonden op de bank rondhangen. Terwijl anderen zeggen tijd genoeg te hebben voor een kerkelijke functie, die eigenlijk zelden of nooit thuis zijn.
Zelfde laken een pak / conservatieve stroming:
- Het is wel verstandig om eenheid in de kerkenraad te hebben; een kerkenraad die tegen zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan. Dan zullen de afwijkende (vaak rotte) appels toch vroeg of laat er vandoor gaan.
Het is ook dom om blanco te stemmen: je stem telt dan gewoon niet mee.
De redenen om blanco te stemmen van Bureaucraat zijn overigens zeer dubieus.
Onbelezen zijn:
- Hoe kan een gemiddeld lid weten of iemand belezen is? Dat komt bij huisbezoeken naar boven, of in een persoonlijke kring rondom die man.
Te drukke werkzaamheden:
- Dat kan een ander moeilijk beoordelen. Ik hoor wel eens mensen zuchten, dat ze het zo druk hebben, terwijl ze 6 van de 7 avonden op de bank rondhangen. Terwijl anderen zeggen tijd genoeg te hebben voor een kerkelijke functie, die eigenlijk zelden of nooit thuis zijn.
Zelfde laken een pak / conservatieve stroming:
- Het is wel verstandig om eenheid in de kerkenraad te hebben; een kerkenraad die tegen zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan. Dan zullen de afwijkende (vaak rotte) appels toch vroeg of laat er vandoor gaan.
Het is ook dom om blanco te stemmen: je stem telt dan gewoon niet mee.
Ik heb een keer blanco gestemd. Ik was net lid in de gemeente en kende geen van beide kandidaten. Ook in het geval je niet weet wie te stemmen, als je de kandidaten wel kent, dan is het denk ik niet verkeerd om blanco te stemmen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- Bonny
- Contacteer:
Kun je in zo'n geval dan misschien beter helemaal geen stem uitbrengen?parsifal schreef:Ik heb een keer blanco gestemd. Ik was net lid in de gemeente en kende geen van beide kandidaten. Ook in het geval je niet weet wie te stemmen, als je de kandidaten wel kent, dan is het denk ik niet verkeerd om blanco te stemmen.
The Groom's still waiting at the altar
-
Kom, kom. Dat is nogal kort door de bocht. Dan is tegenstemmen bij een enkelvoudige voordracht ook zonde.Tiberius schreef:Blanco stemmen is in wezen zonde tegen het vijfde gebod, omdat je je verzet tegen het tweetal dat door de kerkenraad gesteld is.
Soms heb ik gewoon écht geen voorkeur voor een bepaalde kandidaat. Dan is blanco stemmen volgens mij een geëigend middel.
Je kunt ook gewoon thuisblijven van de stemmingsvergadering. Vind je dat ook zonde?
Als beide kandidaten je om het even zijn en je, ondanks gebed daaromtrent, niet weet welke van de twee je stemmen moet, hoeft blanco stemmen niet persé negatief te zijn? Of inderdaad het stembriefje niet inleveren
Het zijn toch geen politieke verkiezingen?Bureaucraat schreef:Ik stem blanco als ik beide kandidaten ongeschikt acht. (...)
Niet de daad, maar de beweegreden telt. Daarom is het i.d.d. iets te kort door de bocht.Tom A Hawk schreef:Kom, kom. Dat is nogal kort door de bocht. Dan is tegenstemmen bij een enkelvoudige voordracht ook zonde.Tiberius schreef:Blanco stemmen is in wezen zonde tegen het vijfde gebod, omdat je je verzet tegen het tweetal dat door de kerkenraad gesteld is.
Soms heb ik gewoon écht geen voorkeur voor een bepaalde kandidaat. Dan is blanco stemmen volgens mij een geëigend middel.
Je kunt ook gewoon thuisblijven van de stemmingsvergadering. Vind je dat ook zonde?
Ok, dus als de beweegreden niet-instemmen met het tweetal van de kandidaat is, is het zonde tegen het vijfde gebod?Jan schreef:Niet de daad, maar de beweegreden telt. Daarom is het i.d.d. iets te kort door de bocht.Tom A Hawk schreef:Kom, kom. Dat is nogal kort door de bocht. Dan is tegenstemmen bij een enkelvoudige voordracht ook zonde.Tiberius schreef:Blanco stemmen is in wezen zonde tegen het vijfde gebod, omdat je je verzet tegen het tweetal dat door de kerkenraad gesteld is.
De redenen die Tom noemt, kan ik me wel in vinden: als je ondanks je gebed daaromtrent in de voorliggende weken, beide kandidaten om het even zijn, kan blanco stemmen een optie zijn.
En nee, het stembriefje niet inleveren kan je beter niet doen, want dan kloppen de aantallen niet.
Als het zonde tegen het 5e gebod is (wat overigens onzin is) is het aflezen van de namen en het oproepen om bezwaar te maken ook niet nodig.
Maar overigens zou ik dat gestem wel willen veranderen in het lot werpen. Of zouden de broeders dat niet aandurven?
Maar overigens zou ik dat gestem wel willen veranderen in het lot werpen. Of zouden de broeders dat niet aandurven?
--------------
En als zij in elke Gemeente, met opsteken der handen, ouderlingen verkoren hadden, gebeden hebbende met vasten, bevalen zij hen den Heere, in Welken zij geloofd hadden.refo schreef:Als het zonde tegen het 5e gebod is (wat overigens onzin is) is het aflezen van de namen en het oproepen om bezwaar te maken ook niet nodig.