Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef: Inderdaad zonder voorwaarden en voorbereiding van ONZE kant.
Maar dat sluit niet uit dat GOD de mens VOORBEREIDT, INTEGENDEEL.
Zoals ook de Leidse professoren (zelf deelnemers aan de Synode van Dordrecht) zoals je weet geleerd hebben, we hebben het hier eerder over gehad.
En niet alleen zij, maar vele anderen onder Reformatoren, puriteinen, enzovoort.
Dus wat ik in dit onderwerp zeggen wil:

Iedereen mag tot Christus komen, zoals hij is.

Wij mogen nooit zeggen, van ons zelf niet, maar vooral niet over iemand anders:

Hoe durft hij nu te zeggen, dat hij tot Christus gaan kan, zo'n groot vuil beest als hij is. Hij ziet helemaal zijn zonden niet in. Voor dat hij tot de Zaligmaker mag gaan, moet hij eerst maar eens diep beseffen hoe totaal waardeloos hij wel is. En dat hij maar eerst eens met Christus gekruisigd worden moet. En 3 dagen in de walvis verkeren. Een mens moet eerst eens op heel lage pit gedrukt worden.

En zo wordt men door God Christus waardig gemaakt....

Dat is niet de leer van vrije genade. Dat is de roomse leer, met een gereformeerd jasje omhangen. Zo stort men de mens weer in de roomse twijfel over de zaligheid.

En toch lezen we in het avondmaalsformulier het volgende: (als iets 'tot Christus komen' is, is het wel het avondmaal vieren, nietwaar?)

Opdat wij nu tot onzen troost des Heeren Avondmaal
mogen houden, is ons voor alle dingen van
node:
eerstelijk, dat wij ons te voren recht beproeven;
ten andere, dat wij het tot dat einde richten,
waartoe het de Heere Christus verordineerd en
ingesteld heeft, namelijk, tot zijn gedachtenis.
De waarachtige beproeving van onszelf bestaat in
deze drie stukken:
Ten eerste, bedenke een iegelijk bij zichzelf zijn
zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage,
en zich voor God verootmoedige;
aangezien de toorn Gods tegen de zonde zo groot
is, dat Hij die (eer dat Hij die ongestraft liet blijven)
aan zijn lieven Zoon Jezus Christus, met den
bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft
heeft.

En of we dan mensen de maat moeten gaan nemen is een ander verhaal.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Bert Mulder »

Fjodor schreef:
Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef: Inderdaad zonder voorwaarden en voorbereiding van ONZE kant.
Maar dat sluit niet uit dat GOD de mens VOORBEREIDT, INTEGENDEEL.
Zoals ook de Leidse professoren (zelf deelnemers aan de Synode van Dordrecht) zoals je weet geleerd hebben, we hebben het hier eerder over gehad.
En niet alleen zij, maar vele anderen onder Reformatoren, puriteinen, enzovoort.
Dus wat ik in dit onderwerp zeggen wil:

Iedereen mag tot Christus komen, zoals hij is.

Wij mogen nooit zeggen, van ons zelf niet, maar vooral niet over iemand anders:

Hoe durft hij nu te zeggen, dat hij tot Christus gaan kan, zo'n groot vuil beest als hij is. Hij ziet helemaal zijn zonden niet in. Voor dat hij tot de Zaligmaker mag gaan, moet hij eerst maar eens diep beseffen hoe totaal waardeloos hij wel is. En dat hij maar eerst eens met Christus gekruisigd worden moet. En 3 dagen in de walvis verkeren. Een mens moet eerst eens op heel lage pit gedrukt worden.

En zo wordt men door God Christus waardig gemaakt....

Dat is niet de leer van vrije genade. Dat is de roomse leer, met een gereformeerd jasje omhangen. Zo stort men de mens weer in de roomse twijfel over de zaligheid.

En toch lezen we in het avondmaalsformulier het volgende: (als iets 'tot Christus komen' is, is het wel het avondmaal vieren, nietwaar?)

Opdat wij nu tot onzen troost des Heeren Avondmaal
mogen houden, is ons voor alle dingen van
node:
eerstelijk, dat wij ons te voren recht beproeven;
ten andere, dat wij het tot dat einde richten,
waartoe het de Heere Christus verordineerd en
ingesteld heeft, namelijk, tot zijn gedachtenis.
De waarachtige beproeving van onszelf bestaat in
deze drie stukken:
Ten eerste, bedenke een iegelijk bij zichzelf zijn
zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage,
en zich voor God verootmoedige;
aangezien de toorn Gods tegen de zonde zo groot
is, dat Hij die (eer dat Hij die ongestraft liet blijven)
aan zijn lieven Zoon Jezus Christus, met den
bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft
heeft.

En of we dan mensen de maat moeten gaan nemen is een ander verhaal.
Het Heilig Avondmaal is alleen voor degenen, die levendgemaakt zijn. Dus, als het goed is, zullen die hun zonden en ellendestaat, zei het nog gebrekkelijk, kennen.

Zo is het ook ZELF onderzoek, niet anderen de maat meten....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
Inderdaad zonder voorwaarden en voorbereiding van ONZE kant.
Maar dat sluit niet uit dat GOD de mens VOORBEREIDT, INTEGENDEEL.
Zoals ook de Leidse professoren (zelf deelnemers aan de Synode van Dordrecht) zoals je weet geleerd hebben, we hebben het hier eerder over gehad.
En niet alleen zij, maar vele anderen onder Reformatoren, puriteinen, enzovoort.
Dus, als God die mens dan voorbereid heeft door Zijn Heilige Geest, zou je dan stellen dat die mens nog maar half dood is? Nog maar half, of misschien 90% totaal verdorven, maar 10% goed? 99% verdorven?

Want, als God in een mens ter zaligheid bezig geweest is, dan is er iets goeds in hem geschiedt.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door aritha »

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:
Inderdaad zonder voorwaarden en voorbereiding van ONZE kant.
Maar dat sluit niet uit dat GOD de mens VOORBEREIDT, INTEGENDEEL.
Zoals ook de Leidse professoren (zelf deelnemers aan de Synode van Dordrecht) zoals je weet geleerd hebben, we hebben het hier eerder over gehad.
En niet alleen zij, maar vele anderen onder Reformatoren, puriteinen, enzovoort.
Dus, als God die mens dan voorbereid heeft door Zijn Heilige Geest, zou je dan stellen dat die mens nog maar half dood is? Nog maar half, of misschien 90% totaal verdorven, maar 10% goed? 99% verdorven?

Want, als God in een mens ter zaligheid bezig geweest is, dan is er iets goeds in hem geschiedt.....
En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.... ( Ef 2:10).
We waren voor 100% dood.
God maakt ons levend door Woord en Geest.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

aritha schreef:
Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:
Inderdaad zonder voorwaarden en voorbereiding van ONZE kant.
Maar dat sluit niet uit dat GOD de mens VOORBEREIDT, INTEGENDEEL.
Zoals ook de Leidse professoren (zelf deelnemers aan de Synode van Dordrecht) zoals je weet geleerd hebben, we hebben het hier eerder over gehad.
En niet alleen zij, maar vele anderen onder Reformatoren, puriteinen, enzovoort.
Dus, als God die mens dan voorbereid heeft door Zijn Heilige Geest, zou je dan stellen dat die mens nog maar half dood is? Nog maar half, of misschien 90% totaal verdorven, maar 10% goed? 99% verdorven?

Want, als God in een mens ter zaligheid bezig geweest is, dan is er iets goeds in hem geschiedt.....
En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.... ( Ef 2:10).
We waren voor 100% dood. God maakt ons levend door Woord en Geest.
Over hóe Hij de zondaar van dood levend gemaakt wordt, kan je bijzonder lezen in de Romeinen- en Galatenbrief. Namelijk door de geestelijke bediening van Wet & Evangelie. De wet doodt de zondaar alvorens de zondaar levend gemaakt wordt door inlijving des geloofs, middels de beloftenissen des Evangeliums. Door de onwederstandelijke werking van Gods Heilige Geest. Dát is waar het hier over handelde, Aritha.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door refo »

DWW schreef: Over hóe Hij de zondaar van dood levend gemaakt wordt, kan je bijzonder lezen in de Romeinen- en Galatenbrief. Namelijk door de geestelijke bediening van Wet & Evangelie. De wet doodt de zondaar alvorens de zondaar levend gemaakt wordt door inlijving des geloofs, middels de beloftenissen des Evangeliums. Door de onwederstandelijke werking van Gods Heilige Geest. Dát is waar het hier over handelde, Aritha.
Misschien kunnen er bewijsteksten bij? Want je schudt wat wijsheden uit de losse pols, maar citeer nu eens de bijbelteksten die je daarvoor verantwoordelijk houdt?
Het uitgangspunt is dat iedereen dood is. Hoe dan de wet de zondaar doodt voordat deze levendgemaakt wordt is dan wat raadselachtig. Dat was hij al.
En wat mag 'inlijving des geloofs' dan wel zijn? Een genitivus subjectivus, genitivus objectivus of een genitivus qualitatis. (Ik neem aan dat je deze termen kent, gezien de term Evangeliums die je zelf hanteert)
En 'middels de beloften des Evangeliums'. Iemand is dood en hoort beloftenissen?

En dat alles zou dan een beschrijving zijn van de werking van Gods Geest? Jezus Zelf zegt dat we van Diens werk wel de uitwerking kennen, maar dat we niet weten waar hij vandaan komt en waar Hij heengaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

refo schreef:
DWW schreef: Over hóe Hij de zondaar van dood levend gemaakt wordt, kan je bijzonder lezen in de Romeinen- en Galatenbrief. Namelijk door de geestelijke bediening van Wet & Evangelie. De wet doodt de zondaar alvorens de zondaar levend gemaakt wordt door inlijving des geloofs, middels de beloftenissen des Evangeliums. Door de onwederstandelijke werking van Gods Heilige Geest. Dát is waar het hier over handelde, Aritha.
Misschien kunnen er bewijsteksten bij? Want je schudt wat wijsheden uit de losse pols, maar citeer nu eens de bijbelteksten die je daarvoor verantwoordelijk houdt?
Het uitgangspunt is dat iedereen dood is. Hoe dan de wet de zondaar doodt voordat deze levendgemaakt wordt is dan wat raadselachtig. Dat was hij al.
En wat mag 'inlijving des geloofs' dan wel zijn? Een genitivus subjectivus, genitivus objectivus of een genitivus qualitatis. (Ik neem aan dat je deze termen kent, gezien de term Evangeliums die je zelf hanteert)
En 'middels de beloften des Evangeliums'. Iemand is dood en hoort beloftenissen?

En dat alles zou dan een beschrijving zijn van de werking van Gods Geest? Jezus Zelf zegt dat we van Diens werk wel de uitwerking kennen, maar dat we niet weten waar hij vandaan komt en waar Hij heengaat.
Dag Refo,

Een ziel is onder de heerschappij der wet of onder de heerschappij der genade, leert Paulus ons in Rom. 6:14. De eerst genoemde is een heerschappij der dienstbaarheid, vergelijkbaar met hoedanig Israël onder het zware juk van Farao moest werken. De tweede is een heerschappij der vrijheid. Want een ziel is een gevangene der wet, of een gevangene van het Evangelie, Efeze 3:1, Efeze 4:1, 2 Tim. 1:8, Filemon 1:1+9. Nu schrijft Paulus ter verduidelijking in Rom. 7: 1-3, het volgende : Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft? Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans. Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt.

Mijn vraag aan jou nu : kan dan een ziel met twee geestelijke mannen tegelijk getrouwd zijn...?

Zo niet, dan liggen wij in Adam getrouwd/verbonden onder de heerschappij der wet die ons veroordeelt, want de ziel die zondigt zal immers de dood sterven. Dus we liggen dood en verloren in ons bondshoofd Adam, onder de vloek van Gods heilige wet, Gal. 3:12b. Vertel me dan eens, hoe wordt een mens dan verlost uit het diensthuis van deze wet, c.q. verlost uit het diensthuis der zonden. Hoe wordt hij dan de bruid van zijn Tweede Man, en hoe wordt hij dus verlost van de heerschappij van z'n eerste geestelijke man...?
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Smytegelt »

DWW schreef:Mijn vraag aan jou nu : kan dan een ziel met twee geestelijke mannen tegelijk getrouwd zijn...?

Zo niet, dan liggen wij in Adam getrouwd/verbonden onder de heerschappij der wet die ons veroordeelt, want de ziel die zondigt zal immers de dood sterven. Dus we liggen dood en verloren in ons bondshoofd Adam, onder de vloek van Gods heilige wet, Gal. 3:12b. Vertel me dan eens, hoe wordt een mens dan verlost uit het diensthuis van deze wet, c.q. verlost uit het diensthuis der zonden. Hoe wordt hij dan de bruid van zijn Tweede Man, en hoe wordt hij dus verlost van de heerschappij van z'n eerste geestelijke man...?
Ach DWW, wat spreekt u toch verwarrend!
Ligt een mens verloren en dient deze daarom bevindelijk verloren te gaan?
Is ontdekking aan die ontzaggelijke realiteit niet voldoende en dient een mens eerst verloren te gaan? U legt hier een stuk noodslotleer tussen die onze vaderen ten ene male vreemd is.
Wat is het troostvolle evangelie voor mensen die zich in hun ellende wenend voor Gods aangezicht wenden? U zegt dat het allemaal wetswerk is en dat de zondaar daaraan moet sterven.
Welk een hindernis werpt u toch op waartegen zovele vaderen gewaarschuwd hebben. Waarom negeert u de vaderen zoals Brakel, Koelman, Smytegelt, Bruinings, Meade enzovoort volkomen? Zij spraken ook over liefelijke nodigingen voor zondaars die zichzelf onwaardig achtten en genade afsmeekten bij de Heere opdat Christus hen geopenbaard mocht worden. Ach, zie toch eens hoe oudvaders als Teelinkc, Koelman en Immens mensen troosten in het opmaken van hun staat. Nooit wordt daar gesproken over wat u in elke exegese inleest.
U verwart zo de ontzaggelijke werkelijkheid van ons doemwaardige bestaan en de onverzoende betrekking van de mens van nature buiten Christus met het ondergaan van de doodstraf zelf waarbij u de Heilige Geest tot een beul maakt in plaats van de Trooster om uitverkorenen tot de Vader te brengen. God werkt het willen en werken. Niet het willen verloren gaan maar het leren om tot Christus te gaan als vijandige zondaar. Te weten doemwaardig te zijn, schuldig, ja een overtreder is wat anders dan bevindelijk daadwerkelijk door de hel te moeten en zo ook de gang naar de hel te gaan maken in het zieleleven. Dáár komt u steeds weer op uit, ondanks dat u het probeert te ontkennen.
Het is niet bevindelijk eerst verloren gaan en dan bevindelijk leven, maar het is dood zijn en dan tot leven gebracht te worden door een nieuwe schepping! U zet de rechtvaardiging als los stuk als zijnde de wedergeboorte in engere zin voor de heiligmaking in plaats van de rechtvaardiging en heiliging als verdiensten van Christus bijeen te houden. U verwart in uw leringen de bevinding van de zaken met de betekenende inhoud der zaken.
Wilt u eens kennis nemen van hoe Thomas Boston dat leert?
4. DE OUDE EN DE NIEUWE MENS IN DE GELOVIGEN
Dit wetende dat onze oude mens met Hem gekruisigd is opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Romeinen 6: 6.

De heiligmaking van zondaars is niet minder een verborgenheid dan hun rechtvaardigmaking. De eerste ontspringt in hen uit het kruis van Christus door middel van het geloof wat de zondaar verenigt met een gekruisigde Christus. Ook vloeit de rechtvaardigmaking van de zondaar voort uit dezelfde bron.
De apostel heeft in het vierde vers van ons teksthoofdstuk verklaard dat de verzekering van de heiligmaking der gelovigen door hen wordt verkregen uit hun wandel "in nieuwigheid des levens," als een gelijkenis van "de opstanding van Christus." Gedurende de veertig dagen na Zijn opstanding leefde Hij op een andere wijze dan vóór Zijn dood, want wij lezen niets anders dan dat Hij na Zijn opstanding "sprak van de dingen die het Koninkrijk Gods aangaan," Handelingen 1: 3.
In onze tekst vinden wij:
1. De grond van verzekering van heiligheid des levens in gelovigen die met Christus verenigd zijn: "Onze oude mens is met Hem gekruisigd." Dit verzekert hen van heiligheid des levens, op dezelfde wijze als het uitdrogen van de fontein verzekert van het uitdrogen van de stroom.
(1.) De fontein van zonde is in de gelovige: "Onze oude mens is met Hem gekruisigd." Hier wordt vastgesteld dat Christus gekruisigd was en dat er een tweemens in gelovigen is, een nieuwe en een oude mens. Want de apostel zegt 'onze oude mens', waarmee hij te kennen geeft dat de oude mens niet de gehele mens is, zoals in de onwedergeborenen. De nieuwe mens is het nieuwe schepsel der genade in de gelovige, of zoals hij vernieuwd is. De oude mens is de verdorvenheid der natuur of zoals hij vernieuwd is. Die oude mens is de verdorvenheid der natuur of zoals hij niet vernieuwd is. Die oude mens is de fontein van zonde in zijn hart en leven.
De staat waarin de oude mens in de gelovigen verkeert is een staat van kruisiging. Hij is aan het kruis genageld wat een staat des doods betekent. Zijn kruisiging is een medekruisiging met Christus, zoals Paulus zegt: "Ik ben met Christus gekruist," Gal. 2: 20. In zover de gelovige door geloof met Christus verenigd is, is de oude mens aan het kruis van Christus genageld, om dezelfde weg te gaan als Christus ging en dat was een zeer smartelijke weg.
(2.) De uitkomst van de aanwezigheid van de fontein der zonde is tweevoudig.
a. De uiteindelijke uitkomst is dat "het lichaam der zonde te niet gedaan worde." De oude mens is het lichaam der zonde, wat een samenknoopsel is van de verscheidene zondige begeerlijkheden die zich stellen tegenover de heilige wet, zoals het lichaam bestaat uit ledematen die overeenkomen met de lichaamsgesteldheid. Nu, het einde van de oude mens, het lichaam der zonde, is zijn vernietiging en totale ondergang. Kruisiging betekent nog niet dood te zijn, maar zij is een onvermijdelijke weg tot de dood. Pilatus wilde dat Christus "gekastijd en losgelaten zou worden," maar de joden wilden Hem gekruisigd hebben, want dat zou Hem uit hun midden doen verdwijnen. Zo ook de oude mens moet niet verbeterd maar geheel en al uitgeroeid worden.
b. De dadelijke uitkomst is, dat "wij niet meer de zonde zouden dienen." Dat wil zeggen dat wij vanaf het ogenblik van onze vereniging met Christus niet meer aan de zonde zullen toegeven, om vrijwillig daarin te leven en onszelf als haar dienstknechten aan haar over te geven, opdat wij niet meer als voorheen zullen leven om ze te voldoen. De oude mens kan lang aan het kruis hangen vóór dat hij sterft. Maar zo lang hij aan het kruis leeft, staan zijn handen en voeten hem niet meer ten dienste zoals vroeger, daar zij aan het hout genageld zijn. Hij mag zich nog bewegen, maar dan zal het zijn met pijn en moeite. Zo was het met Christus. Toen Hij aan het kruis hing moest Hij Zijn moeder opdragen aan de zorg van Zijn beminde discipel Johannes, daar Zijn eigen handen en voeten geen vrijheid hadden om haar te dienen zoals voorheen.

2. Wij vinden in onze tekst de zekerheid van de kruisiging van de oude mens, want de apostel zegt: "Dit wetende." Het is niet een zaak van onzekere hoop maar het is een bekende waarheid. Ons verstand kan het niet begrijpen. Geen lichamelijk oog kan onze oude mens met Christus aan het kruis ontdekken. Ook de rede kan het niet afleiden uit natuurlijke beginselen, want de gehele verborgenheid van Christus is bovennatuurlijk. Het kan daarom alleen gekend worden door geloof in het Goddelijk getuigenis. Het is een genade voortvloeiende uit geloof om ons kracht te geven in al onze pogingen tot heiligheid des levens. Daarom moeten wij die waarheid vasthouden en er bij blijven in al onze worstelingen met de oude mens als wij ernstig begeren stand tegen hem te houden.
Om de verschillende bedoelingen van onze tekst aan te roeren, zal ik die in verschillende leerstellingen in het kort verklaren.

Leerstelling I.
In gelovigen die met Christus verenigd zijn is een nieuwe mens, een heilig beginsel; en een oude mens, een fontein van zonde.

I. Waarom worden het heilig beginsel en de verdorven natuur in gelovigen de nieuwe en oude mens genoemd?
1. Zij worden mens genoemd omdat elk van hen de gehele mens bezit, hoewel niet volkomen. Iedere gelovige kan zich in twee geheel verschillende opzichten ik noemen. "Want hetgeen ik doe dat ken ik niet; want hetgeen ik wil dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat dat doe ik," Rom. 7: 15. Er is niet één deel van de mens dat in Christus is, maar genade heeft er een deel van en verdorvenheid heeft er een deel van. Het is als met de schemering, er is overal licht, en ook overal duisternis, maar de duisternis is in elk deel vermengd met licht. Zo is mijn vernieuwde deel ik, een mens die een verlicht verstand, een vernieuwde wil, geestelijke genegenheden heeft en ik gebruik mijn lichaam in overeenstemming daarmee. Maar mijn onvernieuwde deel is ook ik, die een verduisterd verstand, een opstandige wil, verdorven genegenheden heeft en zijn lichaam dienovereenkomstig gebruikt.
2. Zij worden om twee redenen de nieuwe en oude mens genoemd.
(1.) Omdat de nieuwe natuur wordt geschonken tegenover het verdorven beginsel wat de eerste bezitter was. De verdorven natuur is van dezelfde aard als wijzelf, vanaf onze ontvangenis en geboorte af, en alleen die verdorvenheid had ons in bezit, totdat wij door geloof met Christus verenigd werden. Eerst toen kwam de nieuwe natuur in en daarom wordt de verdorvenheid de oude mens genoemd.
(2.) Zij worden oud en nieuw genoemd op grond van hun verschillende afkomst. De oude mens die in ons is kwam af van de verdorven eerste Adam; de nieuwe mens komt af van de heilige tweede Adam. Zo kan de gelovige, ziende op de verdorvenheid van zijn natuur, de gevallen Adam zijn vader noemen; en ziet hij op de nieuwe natuur in zich, dan mag hij Christus zijn vader noemen. De tweede Adam die na de eerste kwam maakte de eerste Adam oud. Zo wordt in overeenstemming daarmee, de oude en nieuwe mens in ons voortgebracht.

II. Hoe wordt de gelovige zo gedeeld in twee, in twee mensen?
Dit geschiedt door de kracht van zijn vereniging met Christus, waaruit een gemeenschap van genade met Christus in hem ontstaat. "Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing," 1 Kor. 1: 30. Hierbij zijn twee zaken op te merken.
1. Op het ogenblik van iemands vereniging met Christus door geloof, wordt uit de volheid der genade in de mens Christus een bepaalde mate van elke genade aan hem meegedeeld, zoals de stempel een afdruk geeft op het papier. "Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van de Zoon van God, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus," Ef. 4: 13. "En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, ook genade voor genade," Joh. 1: 16. Zo wordt het nieuwe schepsel geformeerd, als een nieuwe mens volmaakt in delen, hebbende alle ledematen, daar geen enkele genade geheel ontbreekt.
Vandaar is het dat de nieuwe mens naar Christus beeld wordt geformeerd, zodat hij de volkomen gelijkenis van de man Christus is, zoals Eva van Adam was. Die daad wordt gezegd te zijn, dat "Christus een gestalte krijgt in de gelovige," Gal. 4: 19.
2. Evenwel wordt in de schepping van de nieuwe mens niet een volle mate van elke genade aan de gelovige meegedeeld. "Want wij kennen ten dele," 1 Kor. 13: 9. Dewijl dan alle genaden onvolkomen zijn, hoewel zij alle zonden tegenstaan, zo kunnen zij hart, wil en genegenheden niet volkomen vervullen. Zo is er dan een oude mens overgebleven in de gelovige, wat het beeld is van de eerste Adam, waarin de verdorvenheid blijft woelen.

Th. Boston, De rechtvaardige zal door het geloof leven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Luther »

Is het mogelijk om niet van die ellenlange lappen tekst neer te zetten en gewoon met elkaar te spreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

@ Smytegelt,

Je hebt kennelijk een afkeer van de scherpe prediking der wet. Maar ik zeg je, waar de wet niet in al zijn scherpte en zijn verdoeming geleerd en gepreekt wordt, daar kan geen plaats voor de beloftenissen des Evangeliums gemaakt worden. De wet spreekt het evangelie nooit tegen, maar daar waar de wet nog leeft, kan het Evangelie geen kracht doen. Begrijp je dan niet dat jij met al je geschrijf en al je geciteer aan de benodigde dodende werking der wet voorbij gaat....? Misschien niet alzo door jou bewust bedoeld, maar wél alzo door jou on-Bijbels verdedigd. Ik wenste wel dat op dit punt de schellen eens van je ogen af vielen. Want, waar Adam in het verdoemde Recht nooit wordt geleerd, wordt Christus in het verzoenende Recht ook nimmer begeerd. Dit is geen voorwaarde, en dit heb ik niet verzonnen, maar dat leert de SCHRIFT, door God Zelf geschreven. Waar een drenkeling niet verdrinkt, behoeft hij ook (nog) niet gered te worden van de verdrinkingsdood. Velen zijn daarom maar bijna verloren gegaan, maar bij hen kan het Evangelie geen kracht doen, vanwege dat ze nog nimmer aan hun zondige bestaan voor God zijn gestorven, middels een onhoudbare nood. Als Jona met een reddingsboei overboord geworpen was geworden, had God geen vis tot zijn redding behoeven te sturen. Hier moet je nu eens een keer proberen over na te denken...
Laatst gewijzigd door DWW op 16 jun 2009, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Smytegelt »

DWW schreef:@ Smytegelt,
Je hebt kennelijk een afkeer van de scherpe prediking der wet.
Och DWW, dat is uw eigen conclusie die ver van de waarheid vandaan is. Zegt u dat ook van Boston die uw exegeses niet kent en datgene op de heiligmaking betrekt wat u op de rechtvaardiging betrekt? U verwisselt de rechtvaardiging en de heiligmaking in uw angst dat anderen wet en evangelie vermengen. Uw bestrijdt een dwaling met een dwaling. En o leer toch eens echt de leer der vaderen in concludeer toch niet wat de ander zou weten, ondervinden en welk gebrek er bij de ander is zonder dat dit aangetoond is.
Ja ik zeg u, de scherpste wetsprediking is als het evangelie zo zoet! Want het leert ons de rijke genade in Christus als het einde der wet! Och ik pleit niet en heb nooit gepleit voor een geloof zonder ellendekennis, maar wel voor een gezond gereformeerd onderscheiden van de evangelische boetvaardigheid van de wettische. U acht de wettische van geen waarde, en ik met u. Desondanks wilt u leren dat een wettische boetvaardigheid altijd nodig is voordat er evangelische boetvaardigheid is. En dan zeg ik u: Daar gaat u de mist in. U onderscheidt niet goed en zet de ware bevindelijk zaken op de verkeerde plaats. Niet dat de zaken niet nodig zijn, maar uw theologie deugt niet en daaruit komt schade voort die de naam van de Meester geen goed doet!
Wilt u nog eens ingaan op het gedeelte van Thomas Boston?
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

Smytegelt schreef:
DWW schreef:@ Smytegelt,
Je hebt kennelijk een afkeer van de scherpe prediking der wet.
Och DWW, dat is uw eigen conclusie die ver van de waarheid vandaan is. Zegt u dat ook van Boston die uw exegeses niet kent en datgene op de heiligmaking betrekt wat u op de rechtvaardiging betrekt? U verwisselt de rechtvaardiging en de heiligmaking in uw angst dat anderen wet en evangelie vermengen. Uw bestrijdt een dwaling met een dwaling. En o leer toch eens echt de leer der vaderen in concludeer toch niet wat de ander zou weten, ondervinden en welk gebrek er bij de ander is zonder dat dit aangetoond is.
Ja ik zeg u, de scherpste wetsprediking is als het evangelie zo zoet! Want het leert ons de rijke genade in Christus als het einde der wet! Wilt u nog eens ingaan op het gedeelte van Thomas Boston?
Wat betreft de heiligmaking het volgende :
Kohlbrugge vroeg destijds in zijn gepubliceerde brief aan Da Costa, hoevér hij al gevorderd was op de weg van heiligmaking. Want, Kohlbrugge was er zielsbevindelijk én theologisch achter gebracht dat Christus zijn rechtvaardigmaking en zijn heiligmaking voor hem was geworden, naar 1 Kor. 1:30. Kohlbrugge zelf is op de weg van heiligmaking nooit verder dan Asaf gekomen, "Heere, bij U ben ik een groot beest." Om deze reden was dr. H.F. Kohlbrugge (bijna) een éénling middels zijn prediking van de Borgheiligheid van Christus. Velen hebben onwetend, waaronder ook vele puriteinen, daarom in hun leer en prediking de wet weer achter het Evangelie geplaatst, hetgeen de volle ruimte en de volle vrijheid die er in het Evangelie besloten lag, erg heeft beperkt. Om deze reden hebben sommigen hem ook wel uitgemaakt voor een Antinomiaan. Maar dat was natuurlijk een leugen, een verzinsel uit de hel vandaan. Want, Kohlbruggen had het met David in Psalm 119 geleerd, hoe lief heb ik Uw wet, zij is mijn betrachting den ganse dag. Kijk Smytegelt, hier is de wet geen dienstbaarheid meer, maar een liefdesdienst wanneer de liefde Gods in Christus is werkende in de ziel. Velen in onze dagen moeten nog zoveel, maar Kohlbrugge vermocht alle dingen in Hem. Bedenk dat de liefde veel nauwer is, en veel meer bewaard voor de zonden, dan het betrachten der wet vanuit de dienstbaarheden. In deze dingen blonk Kohlbrugge werkelijk uit, en ik hou daarom zielsveel van hem. Van de anderen ook, maar van hem en Van der Groe het meest, wat betreft de Nadere Reformatie. Hier heb je een mooie preek van hem, waarin hij over deze dingen schrijft :

Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde, Rom. 7:14.
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-14.pdf
Laatst gewijzigd door DWW op 16 jun 2009, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef:
Smytegelt schreef:
DWW schreef:@ Smytegelt,
Je hebt kennelijk een afkeer van de scherpe prediking der wet.
Och DWW, dat is uw eigen conclusie die ver van de waarheid vandaan is. Zegt u dat ook van Boston die uw exegeses niet kent en datgene op de heiligmaking betrekt wat u op de rechtvaardiging betrekt? U verwisselt de rechtvaardiging en de heiligmaking in uw angst dat anderen wet en evangelie vermengen. Uw bestrijdt een dwaling met een dwaling. En o leer toch eens echt de leer der vaderen in concludeer toch niet wat de ander zou weten, ondervinden en welk gebrek er bij de ander is zonder dat dit aangetoond is.
Ja ik zeg u, de scherpste wetsprediking is als het evangelie zo zoet! Want het leert ons de rijke genade in Christus als het einde der wet! Wilt u nog eens ingaan op het gedeelte van Thomas Boston?
Wat betreft de heiligmaking het volgende :
Kohlbrugge vroeg destijds in zijn gepubliceerde brief aan Da Costa, hoevér hij al gevorderd was op de weg van heiligmaking. Want, Kohlbrugge was er zielsbevindelijk én theologisch achter gebracht dat Christus zijn rechtvaardigmaking en zijn heiligmaking voor hem was geworden, naar 1 Kor. 1:30. Kohlbrugge zelf is op de weg van heiligmaking nooit verder dan Asaf gekomen, "Heere, bij U ben ik een groot beest." Om deze reden was dr. H.F. Kohlbrugge (bijna) een éénling zijn prediking van de Borgheiligheid van Christus. Velen hebben onwetend, ook vele puriteinen, daarom de wet weer achter het Evangelie geplaatst, hetgeen de volle ruimte en de volle vrijheid die er in het Evangelie besloten lag, erg heeft beperkt. Om deze reden hebben sommigen hem ook wel uitgemaakt voor een Antinomiaan. Maar dat was natuurlijk een leugen, een verzinsel uit de hel vandaan. Want, Kohlbruggen had het met David in Psalm 119 geleerd, hoe lief heb ik Uw wet, zij is mijn betrachting den ganse dag. Kijk Smytegelt, hier is de wet geen dienstbaarheid meer, maar een liefdesdienst wanneer de liefde Gods in Christus is werkende in de ziel. Velen in onze dagen moeten nog zoveel, maar Kohlbrugge vermocht alle dingen in Hem. Bedenk dat de liefde veel nauwer is, en veel meer bewaard voor de zonden, dan het betrachten der wet vanuit de dienstbaarheden. In deze dingen blonk Kohlbrugge werkelijk uit, en ik hou daarom zielsveel van hem. Van de anderen ook, maar van hem en Van der Groe het meest, wat betreft de Nadere Reformatie. Hier heb je een mooie preek van hem, waarin hij over deze dingen schrijft :

Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde, Rom. 7:14.
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-14.pdf
::please ::please :offtopic :offtopic :offtopic

Dit onderwerp is over rechtvaardigmaking, niet heiligmaking....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

--- NIET OP DE PERSOON ---Ik ging hier in op het stuk van Thomas Boston, wat Smytegelt mij aanreikte ter overdenking.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Smytegelt »

Och DWW, ik vroeg u om een reactie op het gedeelte van Boston, die op dit punt het Goddelijk recht net zo leert als Perkins, Teelinck, Owen, Rutherford, Spurgeon, Brakel, Comrie, Smytegelt, Immens, Brahe, Voetsius.
Wilt u nu zeggen dat Kohlbrugge hier IN WEZEN anders leerde dan genoemde voormannen der nadere reformatie en puritanisme? Wilt u ons laten geloven dat er een verschil van dood en leven ligt tussen bijvoorbeeld Kohlbrugge en Koelman?
Ach, laat ons hierover niet in het ongewisse, het gaat om een zaak die voor u zelfs belangrijk is om het risico te nemen de kerken te mijden en Gods knechten te veroordelen.
Plaats reactie