Week van voorbereiding...
Week van voorbereiding...
Heilig Avondmaal en een week van voorbereiding.
Hoe ziet zo'n week er bij jullie uit?
Wat lees je en waarom.
Heb je een vastendag.
Hoe bereid je jezelf voor op het Heilig Avondmaal?
Hoe ziet zo'n week er bij jullie uit?
Wat lees je en waarom.
Heb je een vastendag.
Hoe bereid je jezelf voor op het Heilig Avondmaal?
Re: Week van voorbereiding...
Ds Moerkerken zei eens: voor het Avondmaal is hetzelfde nodig als voor het sterven of de Wederkomst.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Johann Gottfried Walther
Ga deze week lezen ter voorbereiding lezen, Voor u verbroken, met stukjes uit werken van Puriteinen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik lees in die week altijd een boek met dit thema. Ik heb eens een mooi boek gelezen van Brakel. Verrassend duidelijk! Weet nu even de titel niet, heb het boekje namelijk uitgeleend. Ook het boek van Petrus Immens vind ik mooi. De ene periode spreekt het ene gedeelte aan omdat je je daarin herkent (afgedwaald) en een andere keer herken je weer meer van het andere (Verwondering over Gods genade omdat Hij op Zijn werk terug kwam nadat je was afgedwaald)
Verder probeer ik te vasten in de vorm van: geen pc gebruik e.d.
Verder probeer ik te vasten in de vorm van: geen pc gebruik e.d.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Van drs. N.C. van Velzen zijn verschillende mooie boekjes verkrijgbaar voor de week van voorbereiding.
De teksten zijn ontleend aan allerlei vooraanstaande (en soms verrassende) figuren uit de kerk van alle tijden. Een stukje voor de ochtend, een stukje voor de avond, een gedicht erbij, een gebed. Erg mooi!

Wat ik ook bijzonder fijn vind: in onze gemeente wordt op de vrijdagavond in de week van voorbereiding een bezinningsavond gehouden. Met betrokken gemeenteleden een uur rondom het Woord, een stuk uit het avondmaalsformulier dat nader wordt belicht, samen zingen, gebed. Heel sober, maar een oase van rust.
De teksten zijn ontleend aan allerlei vooraanstaande (en soms verrassende) figuren uit de kerk van alle tijden. Een stukje voor de ochtend, een stukje voor de avond, een gedicht erbij, een gebed. Erg mooi!

Wat ik ook bijzonder fijn vind: in onze gemeente wordt op de vrijdagavond in de week van voorbereiding een bezinningsavond gehouden. Met betrokken gemeenteleden een uur rondom het Woord, een stuk uit het avondmaalsformulier dat nader wordt belicht, samen zingen, gebed. Heel sober, maar een oase van rust.
~~Soli Deo Gloria~~
Het boekje van ds. C. de Jongste is erg aan te bevelen: http://www.gebrkoster.nl/boeken/2078/.. ... eleid.html
Het eerste deel van het boekje bevat een aantal (=14) onderwijzende artikelen en het tweede bevat 4 x 10 "meditatieve bijdragen" (10 dagboekstukjes voor 4 aonvdmaalsvieringen).
Het eerste deel van het boekje bevat een aantal (=14) onderwijzende artikelen en het tweede bevat 4 x 10 "meditatieve bijdragen" (10 dagboekstukjes voor 4 aonvdmaalsvieringen).
Volgende week is er een voorbereidingspreek.
Ik heb het boekje van
ds. A. Hoogerland
op mijn nachtkastje gelegd:
Belijdenis doen, en dan?
Ik heb het boekje van
ds. A. Hoogerland
op mijn nachtkastje gelegd:
Belijdenis doen, en dan?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wij hebben deze week voorbereiding.
Aritha, een vastendag.
Bedoel jij dat in voedsel?
Ik wil deze week wat meer gaan 'vasten' in dingen laten. Dingen waarvan het niet nodig is dat ik ze hoef te doen uitstellen.
En die tijd gebruiken om meer bezig te zijn met Gods Woord, met lezen én met gebed.
Zo'n vastenperiode bedoel ik dan: minder ontspannende dingen en meer inspanning met betrekking tot het lezen en bidden.
Wel is zo'n week voor mij bijvoorbeeld alcoholvrij.
En bijna aan het eind de voorbereiding is de gebedssamenkomst zaterdagavond met de gemeente.
Aritha, een vastendag.
Ik wil deze week wat meer gaan 'vasten' in dingen laten. Dingen waarvan het niet nodig is dat ik ze hoef te doen uitstellen.
En die tijd gebruiken om meer bezig te zijn met Gods Woord, met lezen én met gebed.
Zo'n vastenperiode bedoel ik dan: minder ontspannende dingen en meer inspanning met betrekking tot het lezen en bidden.
En bijna aan het eind de voorbereiding is de gebedssamenkomst zaterdagavond met de gemeente.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
--
Laatst gewijzigd door Kislev op 20 okt 2009, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
- Johann Gottfried Walther
In wandelen met God, van Ds. H. Scudder staat ook een stuk over het Heilig Avondmaal.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Hier te vinden: http://www.theologienet.nl/documenten/I ... preken.pdfKislev schreef:Met betrekking tot Heilig Avondmaal zijn er diverse boeken. Eigenlijk allemaal overbodig sinds Petrus Immens 'De Godvruchtige Avondmaalganger' heeft geschreven. In dat boek gaat hij concreet in op de week van voorbereiding, de dag zelf, hoe je aan Avondmaal moet gaan en hij schrijft ook nog over de week na het Avondmaal.
Verder gaat hij in op tijdgeloof/zaligmakend geloof, verachtering in de genade, zekerheid van het geloof etc.
Wij hebben op woensdag een voorbereidingsbijeenkomst.fluitje schreef:Wij hebben deze week voorbereiding.
Aritha, een vastendag.
Wat wij vaak doen is de zakken vullen. Maar de Heere ontledigt en ontgrond een zondaar, om plaats te maken voor een Ander. Dan moeten we er zelf tussenuit.
Het verlorene zal Ik zoeken, en het weggedrevene zal Ik wederbrengen, en het gebrokene zal Ik verbinden, en het kranke zal Ik sterken; maar het vette en het sterke zal Ik verdelgen, Ik zal hen weiden met oordeel. (Ez. 34:16)
Wat bedoel je hiermee met betrekking op de voorbereiding?Barueth schreef:Wat wij vaak doen is de zakken vullen. Maar de Heere ontledigt en ontgrond een zondaar, om plaats te maken voor een Ander. Dan moeten we er zelf tussenuit.
- MarthaMartha
Ja, prachtig zijn deze boekjes, ik lees en herlees ze in die weken.Hendrikus schreef:Van drs. N.C. van Velzen zijn verschillende mooie boekjes verkrijgbaar voor de week van voorbereiding.
En vlinder: het boekje van WA Brakel is inderdaad ook prachtig, is gewoon een hoofdstuk overigens uit de redelijke godsdienst over het Heilig Avondmaal dat apart is uitgegeven, maar heerlijk om te lezen!
Wij hebben ook voorbereiding deze week met dinsdagavond een bezinningsavond!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!