.
Re: De schrik des Heeren
Wat is de schrik des Heeren?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik weet dat ook niet..Gian schreef:Wat is de schrik des Heeren?
De schrik, des Heeren...
Ik weet het ook niet.
Iemand enig idee?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Kanttekening;Gian schreef:Wat is de schrik des Heeren?
24 Dat is, dit schrikkelijke en vreselijke oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn om voor Hem altijd oprechtelijk te wandelen.
Calvijn:
To know the terror of the Lord, then, is to be influenced by this consideration — that an account must one day be rendered before the judgment-seat of Christ; for the man who seriously considers this must of necessity be touched with fear, and shake off all negligence
Met andere woorden (NL), dat we in gedachten moeten houden dat we eens voor de rechterstoel van Christus moeten verschijnen; en de mens die dit serieus neemt moet wel bang zijn, en alle achteloosheid afschudden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De rechterstoel des Heeren is voor de gelovigen geen plaats van veroordelen maar van beoordelen.
Ik heb deze tekst nooit onderzocht, daarom vraag ik me af wat Paulus ermee bedoeld.
Ik heb deze tekst nooit onderzocht, daarom vraag ik me af wat Paulus ermee bedoeld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Lijkt mij dat hij daar zegt, dat daar hij weet wat het oordeel Gods is der goddelozen, hij mensen beweegt tot het geloof
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Misschien dat Gods heiligheid ermee bedoeld wordt. Als je leest dat Paulus, Daniel of Johannus op Patmos voorover vielen...
En net zo belangrijk: weten wij nog van mensen die andere mensen tot het geloof bewegen?PvS schreef:2 Korinthe 5:11; "Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw consciënties geopenbaard te zijn."
Zijn er nog mensen die de schrik des Heeren weten?
-kan de link niet goed doorgeven, krijg steeds mediaplayer
maar wij hebben onlangs eenheel duidelijke preek erover gehad.

maar wij hebben onlangs eenheel duidelijke preek erover gehad.
Laatst gewijzigd door henriët op 05 jun 2009, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-
Het woordje 'dan' verbindt dit vers met de voorgaande verzen.
Je kunt dit vers dan ook niet lezen los van het voorgaande.
Daar is ook de uitleg van de kanttekeningen en Calvijn op gericht.
(Hier zien we trouwens een duidelijk voorbeeld van een afgezwakte vertaling in de HSV, ik heb hier eerder in een ander topic over geschreven.)
PvS bedoelt echter de bevindelijke kennis van deze 'schrik des Heeren'.
Ik vrees, PvS, dat je vraag niet is overgekomen, misschien moet je gewoon duidelijker zeggen wat je bedoelt.
Je kunt dit vers dan ook niet lezen los van het voorgaande.
Daar is ook de uitleg van de kanttekeningen en Calvijn op gericht.
(Hier zien we trouwens een duidelijk voorbeeld van een afgezwakte vertaling in de HSV, ik heb hier eerder in een ander topic over geschreven.)
PvS bedoelt echter de bevindelijke kennis van deze 'schrik des Heeren'.
Ik vrees, PvS, dat je vraag niet is overgekomen, misschien moet je gewoon duidelijker zeggen wat je bedoelt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat kan alleen God, door Zijn Woord en Geestfreek schreef:En net zo belangrijk: weten wij nog van mensen die andere mensen tot het geloof bewegen?PvS schreef:2 Korinthe 5:11; "Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw consciënties geopenbaard te zijn."
HSV is niet zozeer een afzwakking, maar wel een eigentijds gebruik van het woord 'vrezen': angst hebben voor.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
In 2 Korinthe 5 staat evenwel de verkondiging van het evangelie en het uitdelen van het heil centraal . Dat de Geest daarin een rol speelt is waar, maar niet op de voorgrond.Bert Mulder schreef:Dat kan alleen God, door Zijn Woord en Geestfreek schreef:En net zo belangrijk: weten wij nog van mensen die andere mensen tot het geloof bewegen?PvS schreef:2 Korinthe 5:11; "Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw consciënties geopenbaard te zijn."
--------------
- Sola Scriptura
hebr 10:
31 Vreselijk is het, te vallen in de handen van de levende God!
*
hebr 12:
20 want zij konden dit bevel niet dragen: Zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het worden gestenigd. 21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving
28 Laten wij derhalve, omdat wij een onwankelbaar koninkrijk ontvangen, dankbaar zijn en hierdoor God vereren op een Hem welbehagelijke wijze met eerbied en ontzag, 29 want onze God is een verterend vuur.
31 Vreselijk is het, te vallen in de handen van de levende God!
*
hebr 12:
20 want zij konden dit bevel niet dragen: Zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het worden gestenigd. 21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving
28 Laten wij derhalve, omdat wij een onwankelbaar koninkrijk ontvangen, dankbaar zijn en hierdoor God vereren op een Hem welbehagelijke wijze met eerbied en ontzag, 29 want onze God is een verterend vuur.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat zal ik niet betwisten. Het is inderdaad zo, dat Paulus, door het Woord, mensen bewoog te geloven.refo schreef:In 2 Korinthe 5 staat evenwel de verkondiging van het evangelie en het uitdelen van het heil centraal . Dat de Geest daarin een rol speelt is waar, maar niet op de voorgrond.Bert Mulder schreef:Dat kan alleen God, door Zijn Woord en Geestfreek schreef:En net zo belangrijk: weten wij nog van mensen die andere mensen tot het geloof bewegen?PvS schreef:2 Korinthe 5:11; "Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw consciënties geopenbaard te zijn."